رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 28

وجود قرائات متعدده و تواتر آن‌ها در زمان امام رضا (ع)

۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۱۷)

من برخی از چیزهایی که به تازگی برخورد کرده ام را می گویم. البته شنبه ولادت امام رضا ع است. من در فدکیه یک فایلی باز کرده ام؛ قرائات در احادیث حضرت امام رضا ع. پنج-شش مورد است که مربوط به روایات حضرت می شود. این آقایان می‌گویند که یکی بوده. اتفاقاً در عیون اخ...

قرائت امصار
اقرئوا کما یقرء الناس
سلام علی آل یاسین
قرائت ابن مسعود

امام علی (ع) اعلم به علم قرائات

۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۱۷)

مطلب دیگری که می‌خواستم عرض کنم اما نشد، این است: -قبلاً این‌ها را دیده بودم. اما یک چیزهایی است که وقتی به آن‌ها برخورد می‌کنم گویا باید دوباره عنوان شود.- مرحوم ابن شهر آشوب شاگرد قطب راوندی است. این‌ها از اجلاء علماء امامیه هستند. قبلاً عبارت قطب راوندی ر...

قطب راوندی و تعدد قرائات
ابن شهر آشوب و تعدد قرائات
قرآن امام علی
قرائت امام علی
قرائت امصار
اختلاف قراء
زید بن ارقم
جزیره خضراء و قرائت امام علی

وجه اختیار قرائت از بین قرائات متواتر

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۳)

شاگرد: در این مثالی که زدید اگر هر دو را متواتر بداند چرا باید این کار را بکند؟ استاد: نکته خوبی است. اگر نزد نافع هر دو متواتر است دیگر سند چیست؟ متواتر که سند نمی‌خواهد. ما در مقام اقراء تدوین هستیم؛ یعنی زحمات این‌ها بی خودی نیست؛ ما الآن هزاران کتاب دار...

اختلاف قرائات
حکمت قرائات
مخالفت با مصحف
قرائت امصار
قرائت محوری
تاریخ قرائات
قرائت ابی
موافقت با مصحف
قرائت امصار
اسناد قرائات

معنای قرائت شاذ و امکان اثبات تواتر قرائات شاذه

۱۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۴)

شاگرد: منظور از تعبیر قرائت شاذه در قرائات سبع و عشر، شاذ در میان آن‌ها است. مثل مفردات حفص است. یعنی چون در عمومشان نیست در این مجموعه شاذ است. اما شما تعبیر دیگری داشتید. فرمودید این‌که طرق حفص کم باشد، شاذ در حفص می‌شود. من می‌خواهم بگویم دو اصطلاح است یا...

قرائت شاذ
تواتر عشر
طرق شاذ
تفردات حفص
نَزَّاعَةً لِّلشَّوَى
نَزَّاعَةً لِّلشَّوَى
قرائت امصار
متفردات
اشتباه طبری در قرائات
نَزَّاعَةً لِّلشَّوَى
فضای علم قرائات
تواتر قرائات
تعدد قرائات
قرائت امصار
قرائت حفص
تاریخ قرائات

بررسی تعبیر «انما الاختلاف یجیء من قبل الرواه»

۱۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۴)

خب این برای سبعة احرف. اما «انما الاختلاف یجیء من قبل الرواة»؛ غیر از محتملاتی که قبلاً بحث شد، یک روایت دیگر هست که ضمیمه شد. من متن القرائه سیاری را به این صورت که بتوانم کپی کنم پیدا نکردم. فایل pdf آن هست. اما به‌صورت تصویری بود. اگر به‌صورت pdf متنی باش...

قراء اندلس
اختلاف روات
تلاوت به مرادف
فضای علم قرائت
کتابت بالوجاده
حرف واحد
شروط تواتر
سبعة احرف
مصحف ابن مسعود
طبری و تعدد قرائات
اشتباهات طبری
طبری
ابن مسعود
قراء کوفه
قراء عراق
قراء مدینه
حرف واحد
الحجه فی القرائات
قراء کوفه
قرائت امصار
تاریخ قرائات
مصحف ابن مسعود
مصحف عثمان
حفص
اختلاف قرائات
یجیء من قبل الرواة
وجاده در کتابت
امام در قرائت
شیعه و تعدد قرائات
تاریخ قرائات
تلاوت به مرادف
سبعة احرف

تصویر تواتر استقبالی در زمان نزول وحی و در زمان قراء

۱۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۱)

داشتم عرض می‌کردم که آن‌ها می‌گویند تواتر از قرن پنجم در کتاب‌ها آمده. ابن مجاهد که اسمی از تواتر نبرده. کلمه تواتر که مهم نیست. اگر در کتب پیشینیان بزنید تعبیر قراء الامصار می‌آید. به گمانم قراء الامصار یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های تواتر است. اما به انواعی از ...

تواتر استقبالی
ابن جزری و تعدد قرائات
شرائط تواتر
قراء امصار
قرائت امصار
تواتر قرائات
مخبر صامت
خبر واحد در قرائات
من ضعف
تعدد قرائات
خبرواحد در قرائات
اختیار القرائه
تشکیک در تواتر
سند قرائات

مقام بلند بالای مصعب بن عمیر، اولین مقری در مدینه

۱۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۵)

اول مقری در عالم اسلام –که شیخ هادی فضلی[1] هم در کتابشان آورده‌اند- شهید اُحد جناب مصعب بن عمير است. خیلی قدر مصعب بن عمیر ناشناخته است. از کسانی است که اشک پیامبر خدا را در آورد[2]. نه از شهادتش، بلکه از این‌که به او نگاه کردند. وقتی حضرت به او نگاه کردند...

قرائت ابن مسعود
جنگ احد
مصاعب صدر اسلام
مصعب بن عمیر
مغن خیاط
اعجاز قرآن
تعلیم قرآن
کربلایی کاظم
زاذان
احتجاج با عامه
تاریخ قرائات
قرآن امام علی
مصحف ابن مسعود
مصعب بن عمیر
قرائت امصار
قراء امصار
یمامه
بئر معونه
تاریخ قرائات
تاریخ اسلام
اولین قاری
مصعب بن عمیر
تاریخ اسلام
مصاعب صدر اسلام
تاریخ قرائات
اولین قاری

توحید مصاحف توسط عثمان، عملی برنامه‌ریزی شده

۱۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۶)

استاد: این‌که مصحف داشته یا نداشته؟ خیلی ها مصحف داشتند، اصلاً در آن زمان مصحف داشتن خیلی معمولی بوده.  یک اصطلاح مصحف هم هست؛ ابن ابی داود کتاب المصاحف دارد که کتاب مهمی است. ایشان می‌گوید من که مصحف می‌گویم به‌معنای قرائت است. و لذا در مصاحف ابن ابی داود ...

استعمال لفظ در اکثر از یک معنا
حذیفه
توحید مصاحف
مصحف عثمان
تاریخ قرائات
ابوموسی اشعری
حذیفه
قرائت محوری
قاری محوری
قرائت امصار
تاریخ قرائات

اصطلاح قاری و مقری

۱۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۶)

«و القارئون: ابن عباس، و عبد اللّٰه بن السائب»؛ این دو نفر را می‌گویند که جزء صغار الصحابه هستند. کبار الصحابه سنشان بالا است. صغار صحابه یعنی چه؟ یعنی آن هایی که وقت شهادت پیامبر خدا زیر ده سال بودند. یا حدود ده سال. مثلاً در مورد ابن عباس سیزده سال گفته شد...

زاذان
کان فلتة
تاریخ قرائات
احتجاج با عامه
عبد الرحمان بن عوف
ابن عباس
مقری
قاری
مصعب بن عمیر
جاذبیت قرآن
اعجاز قرآن
اختصاصیات قرآن
تحدی
صغار صحابه
اعجاز قرآن
انواع تعلیم قرآن
مغن خیاط
تاریخ قرائات
قرائت محوری
قرائت امصار
اسناد قرائات
تاریخ قرائات
حفص
ابن کثیر
تاریخ قرائات
ابن عباس

کثرت قرّاء و گستردگی نظام اقراء و شواهد آن

۱۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۶)

«و التابعیّون المکیّون ستة و المدنیّون أحد عشر و الکوفیّون أربعة عشر و البصریّون ستة و الشامیّون اثنان و أمّا المتبحّرون فخلق کثیر»؛ ما این‌ها را می‌خوانیم. عجائب امر برای این طلبه قاصر که محضر شما نشسته، این است: الآن می‌گوییم کثیر ولی وقتی به دنبالش می‌روی...

تاریخ قرائات
فضای علم قرائت
مقری
قاری
صبقات قراء
صغار صحابه
صغار تابعین
کبار تابعین
نافع
یمامه
بئر معونه
تعدد قرائات
قرائت امصار
قرائت مکه
قرائت مدینه
عاصم
ابن جزری و تعدد قرائات
دانی و تعدد قرائات
اجازه صحاب معالم به کتاب بیست جلدی و مفقود طبقات القراء دانی
اسناد قرائات
طبقات قراء
تاریخ قرائات

قراء الامصار در سال دویست

۲۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۷)

«و حیث تقاصرت الهمم عن ضبط الرواة لکثرتهم غایة الکثرة»؛ رواة به قدری زیاد شدند که دیگر همت ها از این‌که رواة را ضبط کنند کوتاه شد.«اقتصروا»؛ مرجع آن ابن مجاهد نیست. در اینجا کاری با ابن مجاهد ندارند. بلکه «اقتصروا» یعنی مردم. یعنی اهل دین و کسانی که با قرآن ...

یعقوب حضرمی
قرائت یعقوب
ابن مجاهد
قرائت کسائی
کسائی
تاریخ قرائات
نافع
قرائت ابن کثیر
ابن مسعود
مصحف ابن مسعود
احتجاج با عامه
توحید مصاحف
مصحف عثمان
توحید مصاحف
قرائت امصار

سیوطی و انتساب نقل واحد از واحد در قرائت ابن کثیر به جهت سند بدون واسطه

۳۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۲۲)

ببینید نسبت به فرمایش ایشان چند نکته را سریع می‌گویم. پی جویی این‌که به کجا برسد برعهده اذهان شریف خود شما. اول این‌که خود بدر الدین زرکشی در البرهان وقتی می‌خواهد سند عبد الله بن کثیر را بگوید، یکی نمی‌آورد. من این‌ها را در وصف حال ابن کثیر در فدکیه آورده‌ا...

ابن کثیر
قرائت امصار
اسناد قرائات
تاریخ قرائات
تواتر قرائات

قرائت اهل مکه و مدنیین و … و بازتاب آن در قرائت قراء؛ بطلان ادعای نقل واحد از واحد

۳۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۲۲)

خب برگردیم به السبع. قَالَ أَبُو الْحسن وَهَذِه قراءتنا وَالْمجْمَع عَلَيْهِ عندنَاوَأَخْبرنِي أَحْمد بن زُهَيْر بن حَرْب وَإِدْرِيس بن عبد الْكَرِيم قَالَا حَدثنَا خلف ابْن هِشَام قَالَ حَدثنَا عبيد بن عقيل قَالَ سَأَلت شبْل بن عباد الْمَكِّيّ فَحَدثني ب...

قرائت امصار
اسناد قرائات
تاریخ قرائات
تواتر قرائات
اسناد قرائات
قرائت امصار

دو شاهد مهم بر تواتر بلدی قرائات

۴۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۲۴)

آن چیزی که می‌خواهم امروز عرض کنم این است: حاصل عرض من این است: وقتی قرائن منفصله بسیار زیادی را از مبسوط شیخ، از خلاف شیخ و… پیدا کردیم؛ در خلاف گفتند قرآن باید متواتر باشد؛ یعنی غیر آن جایز نیست؛ در مبسوط گفتند لقنها الجایز. در نسخه مبسوط هم زحمت کشیدند نس...

جزئیت بسم الله
قرائت امصار
تواتر قرائات

قرائات سبع بازتاب قرائت قراء امصار در کتاب السبعة ابن مجاهد

۴۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۲۹)

شاگرد: به نظر می‌رسد که در مقام اشکال کردن این‌گونه فرموده‌اند. استاد: حالا من الآن یک توضیحی هم عرض می‌کنم. این توضیح در خیلی از جاها به درد می‌خورد. این جور که من عرض می‌کنم؛ تا حالا به این دسته‌بندی ندیده ام. چون از چند جا تلفیق کرده‌ام. ببینید وقتی ابن...

قرائت امصار
ابن مجاهد
قرائت سبع

بحث تاریخ معیار های قرائت در کتاب آقای هادی فضلی

۴۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۳۱)

استاد: حالا این فرمایش شما باشد. فعلاً می‌خواهم به فرمایش علامه برگردم. آن چه که شما می‌گویید علی ای حال این است که می‌خواهید در اصل موازین سه گانه خدشه کنید. این حرف دیگری است. کتاب آقای هادی فضلی –القرائات القرآنیه تألیف و تاریخ- را در کتب مرجع اهل‌سنت به‌...

قرائت امصار
قاری محوری
قرائت محوری
هادی فضلی

حرف واحد و سبعة احرف در تفسیر مجمع و تبیان

۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۸/۱۰)

قرطبی سال‌ها بعد از مرحوم شیخ الطائفه است. قرطبی بعد از صاحب مجمع البیان است، در مجمع البیان ایشان می‌گویند کل قرائات حسن است؛ «و أما اختلاف التلاوة فهو ما يتلاوم في الجنس كاختلاف وجوه القرآن و اختلاف مقادير الآيات و السور و اختلاف الأحكام في الناسخ و المنسو...

حرف واحد
قرائت امصار
تاریخ قرائات
حماد راویه
اختلاف روات
وجاده
سبعة احرف

فقه الحدیث روایت«ان کان ابن مسعود لایقرأ علی قرائتنا فهو ضال»

۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۸/۱۷)

صفحه پنجم از کلام مرحوم صاحب مفتاح الکرامه بودیم. ایشان فرمودند: قال الصادق علیه السلام فی صحیح الفضیل لما قال له إن الناس یقولون إن القرآن نزل علی سبعة أحرف کذب أعداء اللّٰه و لکنه نزل علی حرف واحد من عند الواحد و مثله خبر زرارة و قال المحدث الکاشانی فی ...

قرائت ابی
قرائت امصار
قرائت ابن مسعود
مصحف ابن مسعود
تاریخ قرائات
حرف واحد

منع از قرائتی خلاف قرائات رائج در روایت سالم ابی سلمه

۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۰۱)

خب این روایت چیست که ایشان فرمودند در آن منع شده؟ سالم ابی سلمه می‌گوید: «قَرَأَ رَجُلٌ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع وَ أَنَا أَسْتَمِعُ حُرُوفاً مِنَ الْقُرْآنِ لَيْسَ عَلَى مَا يَقْرَأُهَا النَّاسُ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع كُفَّ عَنْ هَذِهِ الْقِرَا...

مصحف امام علی
قرآن امام علی
مصحف عمر
احراق مصاحف
قرائت امصار
اقرئوا کما یقرء الناس

پاسخ مرحوم حکیم به برداشت عدم اعتبار قرائات از روایت سالم ابی سلمه

۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۰۱)

خب این یک روایت است. ایشان فرمودند «یمنعون»، اما جوابش را مرحوم آقای حکیم دادند. مستمسک جلد ششم، صفحه ٢۴۵؛ مرحوم آقای حکیم در این صفحه عبارت بسیار جانانه‌ای داشتند. یک بار دیگر این عبارت را خدمت شما خواندم. اگر من این عبارت را ده بار بخوانم سیر نمی‌شوم. چرا؟...

قرائت ابی
قرائت امصار
مرحوم حکیم و تعدد قرائات
اصول قرائت
مرحوم حکیم و تعدد قرائات
قرائت ناس