جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 6
مسلم بودن تواتر قرائات و اشکال به التمهید
یکی از چیزهایی که امروز دیدم و برایم جالب بود، در جلد دوم، صفحه هشتاد و پنج بود. دو-سه سؤال سنگین مقابل ایشان مطرح میشود. به ایشان میگویند شما در مورد اختلاف مصاحف عثمانی چه میگویید؟ یعنی بهعنوان اشکال بر صاحب التمهید مطرح میشود. ایشان میگویند چه کسی گ...
قرائات رایج در عصر حاضر
بعد از مباحثه دیروز نکاتی مطرح شد. فرمودند در زمان ما چند مصحف در دستها رایج است؟ عرض کنم : چهار مصحف. آقا یک فایلی برای من فرستادند. اسم آن این است: القرائات القرآنیه فی عصرنا الحاضر بین الانتشار و الانحصار[1]. در فدکیه هم بزنید میآید. ایشان در مورد مصاحف...
معنای قرائت شاذ و امکان اثبات تواتر قرائات شاذه
شاگرد: منظور از تعبیر قرائت شاذه در قرائات سبع و عشر، شاذ در میان آنها است. مثل مفردات حفص است. یعنی چون در عمومشان نیست در این مجموعه شاذ است. اما شما تعبیر دیگری داشتید. فرمودید اینکه طرق حفص کم باشد، شاذ در حفص میشود. من میخواهم بگویم دو اصطلاح است یا...
شاهدی از تفسیر تبیان در دفاع از شهید
شاگرد: من دیدهام که میگویند: بعض روایات شاذه از سبع، یا ده تا، یا سیزده تا، یا چهارده تا. استاد: بله، حالا من یکی از آنها را میگویم. مرحوم شیخ الطائفه کاری کردند! آن هم در آخر عمر، این عالم عظیم؛ تبیان را نوشتند. قبلاً عرض کردم که ابن ادریس در السرائر ف...
وثاقت حفص و ریشه تضعیف او توسط عامه
شاگرد: شما به توثیقات و تضعیفات رجالی در مورد این روات اهمیت میدهید؟ مخصوصاً در مورد حفص و عاصم. استاد: اصلاً حفص را که تضعیف میکنند. در مورد عاصم هم میگویند «فیه کلام». خیلی جالب است. شاگرد: عبارت مرحوم خوئی در مستند عروة الوثقی این است: «على أنّ بعض ه...
اطوار شهرت قرائات در دورههای مختلف
و الشهید الثانی أجاب عما أشکل علی الرازی کما سمعت بأنه لیس المراد بتواترها أن کل ما ورد من هذه السبع متواتر بل المراد انحصار المتواتر الآن فیما نقل من هذه القراءات فإن بعض ما نقل عن السبعة شاذ فضلا عن غیرهم کما حققه جماعة من أهل هذا الشأن انتهی و قال سبطه ...