رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 14

تفاوت فتوای مجتهدین و اختیار القرائه

۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۱۷)

شاگرد:اجازاتی که در قرائت می‌دادند شما می‌فرمایید متواتر بوده، اگر حفص قرائتی را اجازه می‌دهد قرائت دیگر را اجازه می‌دهد. استاد: نه، نفی نمی‌کند. یکی از مهم‌ترین اشکالات همین است. برای این است که اصلاً با آن فضا آشنا نیستند. شاگرد: یعنی تشریفاتی است؟ استا...

خلقکم من ضُعف
اختیار القرائه
تواتر فازی
انواع تواتر
شادی حکمت
ملک
مالک
قرائت در نماز
فضای قرائت

بررسی حکم عدم جواز عمل به قرائات عشر

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۳)

فرع: قال أکثر علمائنا: یجب أن یقرأ بالمتواتر و هی السبع…و فی «التذکرة و نهایة… و غیرها أنّه لا یجوز أن یقرأ بالعشر. و فی جملة منها أنّه لا تکفی شهادة الشهید فی الذکری بتواترها. و فی «الدروس»…یجوز بالسبع و العشر[1] ابتدا فرمودند: «قال أكثر علمائنا: يجب أ...

مالک
اقتصار بر سبع
قرائات سبع
شرطیت تواتر
تواتر قرائات
تواتر فوق عشر
تواتر عشر
سین صغیره
یبصط
ملک
مصیطرون
مفتاح المفاتیح
مصیطر

بررسی عبارت وافیه

۱۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۸)

و في «وافية الاصول » اتفق قدماء العامّة على عدم جواز العمل بقراءة غير السبع أو العشر المشهورة و تبعهم من تكلّم في هذا المقام من الشيعة و لكن لم ينقل دليل يعتدّ به، انتهى. و ظاهره جواز التعدّي عنها و يأتي الدليل المعتدّ به. «و فی وافیة الاصول»؛ وافیه برا...

تواتر سبع
طبری و تعدد قرائات
مالک
ملک
فاضل تونی و تعدد قرائات
دانی
عثمان بن سعید دانی
مکی بن ابو طالب
ابن مجاهد
شهید اول و تعدد قرائات
علامه حلی و تعدد قرائات
تواتر قرائات
تواتر عشر

شاهد ج ) ترجیح قرائت « ملک» نزد شیعه و شعار نشدن آن

۲۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۷) مدیریت شارع برای حفظ قرائات و تواتر آن ها

ممکن است که این هم به ذهن بیاید. حرف در حرف شد اما خوب است. می‌گویند مثلاً قرائت امام جماعت مسجد الحرام را گوش بدهید. او می‌خواند «ملک یوم الدین» اما شیعیان «مالک یوم الدین» می‌خوانند. پس «مالک» یک نحو شعار شیعه است. ببینید اصلاً عده‌ای می‌گویند که به‌غیراز ...

مالک
ملک
صحفی
تلاوت به مرادف
فضای علم قرائات
تاریخ قرائات
ابن ابی داود
المصاحف
تعدد قرائات
تواتر قرائات

ترجیح قرائت «ملک یوم الدین» توسط برخی از فقهای شیعه

۲۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۸)

نمی‌دانم دیروز چند چیز مطرح شد. نکاتی در آن‌ها ماند. مثلاً یکی که یادم می‌آید این است: کلمه اختیار را با تردید به مرحوم آقای حکیم در مستمسک نسبت دادم. رفتم مراجعه کردم و دیدم ایشان کلمه اختیار ندارند. من در فکر بودم که چطور شد «مأتین»خواندم و آقا فرمودند «مأ...

مرحوم حکیم و تعدد قرائات
حذیفه
اختلاف مدنیی و عراقیین
ابی
مصحف ابن مسعود
ابن مسعود
مالک
ملک
مصحف عثمان
آل یاسین

نوشته شدن«ملک یوم الدین» در همه مصاحف

۲۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۸)

من نگاه کردم طاهر خوش‌نویس در بسیاری از قرآن هایی که ما از بچگی با آن بزرگ شدیم و بسیاری از مراجع ما که در بچگی با مصحف محشور بودند با الف نوشته. لذا در بعضی از استدلال‌ها آمده که مصحف «مالک» است، پس چطور ما «ملک» بخوانیم؟! بابا! این مصحف برای خط طاهر خوش‌نو...

تعدد قرائات
رسم المصحف
مالک
ملک

مصاحف قیاسی و تخلف از رسم الخط مصحف عثمانی

۲۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۸)

شاگرد: «الیاسین» باید متصل باشد. استاد: لذا در نسخه‌های طاهر خوش‌نویس متصل است. قرآن سلطانی و طاهر خوش‌نویس را ببینید، وصل کرده. شاگرد: با کرسی یاء نوشته؟ استاد: مثل الیاس. همان‌طوری که الیاس نوشته می‌شود، نوشته «الیاسین». یعنی دیده‌اند که قرائت این است و...

مصاحف قیاسی
مالک
ملک

اذعان ابو شامه به تواتر قرائت « ملک » و «مالک» در سوره حمد

۲۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۸)

چیزهایی که پیدا کردم که جدید است. یادتان هست که عرض کردم ابن جزری یا پسرش در قرائات می‌گوید «انی احب ان اقراء بکل منهما فی کل رکعة»، جدیدا یکی دیگر را از ابوشامه پیدا کردم. ابوشامه می‌گوید[1] من هر دو را می‌خوانم چون هر دو متواتر هستند. خوشم می‌آید که در نما...

مالک
ابن جزری و تعدد قرائات
ابوشامه
ملک

تقابل تعبیر «اختاروا» در عبارت مجمع با اختیار القرائه اهل سنت

۳۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۳)

  خب این احتمال را چه چیزی تقویت کرد؟ تقویت خیلی جذاب و شیرین. ایشان می‌فرمایند مذهب اصحاب ما این است که همه قرائات جایز است اما مختار آن‌ها این است که یکی را انتخاب نکنند و همه برابر هستند. «کرهوا تجرید القرائات». چرا این را می‌گویند؟ مگر کسی خلاف این را کرد...

اختیار القرائة
تجرید قرائات
قرائت تونس
قرائت غرب آفریقا
نافع
مالک
اختیار القرائه
عثمانی
ابوحنفیه
قرائت الجزائر
ابوعلاء بصری
قرائت سودان

عدم تعجب شیعیان از قرائت ملک و مالک امام

۴۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۲۵)

شاگرد: ظاهراً در روایت امر مستنکری بوده که در محضر امام می‌گوید فلانی ها به این صورت می‌خوانند. اگر مستنکر نبود که این را نمی گفت. چرا با دیدن فلان قرائت می‌گوید فلانی جور دیگری می‌خواند؟ نشان می‌دهد که امر عجیبی بوده. استاد: اگر امر عجیبی بوده چرا در نماز ...

غلف
مالک
تاریخ قرائات

کلام نادرست زهری در قرائت «ملک»

۴۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۳۰)

خب با این فضا ببینید حرف زهری خنده‌دار می‌شود. ابن شهاب زهری؛ چه گفته؟ در کتاب‌ها[1] از او معروف است. کسانی که اهل هستند او را هو می‌کنند! می‌گویند زهری گفته «اول من قرء ملک مروان»، در عالم اسلام اول کسی که در کتاب خدا دست برد و «مالک» را عوض کرد و آن را «مل...

مالک

وجهی در روایت «ان کان ابن مسعود لا یقراء علی قرائتنا فهو ضال»

۴۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۳۰)

شاگرد: نکته اکثر بودن «مالک»، ممکن است برای فهم روایت «ان کان ابن مسعود» خیلی مفید باشد. استاد: ببینید در اکثر بودن «مالک» گفتم اشاره می‌کنم و مراجعه کنید. مثلاً مرحوم آقای مرعشی می‌گویند رساله آقای شریعت اصفهانی در ترجیح «ملک» است، درحالی‌که ادله ایشان درس...

مالک

عدم ورود نهی از قرائت به قرائات مختلف دلیل بر پذیرش تعدد قرائات

۴۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۶/۰۲)

شاگرد:… . استاد: ایشان می‌گویند نمی‌توانید مرادف بیاورید، مذهب اهل البیت این است. خب مذهب اهل البیت باید چیز شناخته شده‌ای باشد. من قبلاً عرض کردم نزد شیعه -هم سنی ها این‌ها را می‌شناختند و هم برای خودشان معلوم بوده- دو چیز مثل آفتاب بوده. یکی این‌که بر شیع...

تعدد قرائات
مالک

فتوای اهل‌سنت در جواز قرائت به «ملک» و «مالک» در یک رکعت

۴۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۶/۰۲)

شاگرد: روی این مبناء اگر ثابت شود، فتوا هم … . استاد: بله، من چندتا عرض کردم. چیزهای جالبی است. دو مورد را من الآن دیدم. یکی ابوشامه است که این قدر به او می‌گویند تسکب العبرات گفته است. یکی هم ابن جزری یا پسرش در شرح طیبة النشر است. ابوشامه و ابن جزری هردو ...

احکام قرائات
مالک