رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 11

عدم تعیین یکی از قرائات «ملک» و «مالک» در سوره حمد

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۰۸)

  شاگرد: احتمال ندارد که این تقیه حدوثا بوده باشد و به دلائل دیگری در بقاء خلاف این تقیه را نگفته باشند؟ استاد: من عرض کردم مرحوم محدث نوری در کتاب فصل الخطاب می‌گویند: چرا می‌گویید در واضحات اختلاف نمی‌شود؟! بعد شروع می‌کنند به مثال زدن. جالب این است که تما...

تحریف
تقیه در قرائات
مالک یوم الدین
رسم المصحف
فصل الخطاب
تقیه در قرائات

نقش پر رنگ قاعده ارتکازی اشتغال در بهترین دلیل

۱۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۰/۲۷) یک دلیل بر تواتر قرائات

  شاگرد: خروجی این مثلث، جواز قرائت می‌شود، نه تواتر هر کدام از قرائات. استاد: نه، قاعده اشتغال ارتکازی است. ببینید چرا در زمان ما نزد فقها و در کتاب‌های فقهی قاعده اشتغال هنگامه به پا می‌کند و می‌گویند که باید دو نماز بخوانید؟ به این خاطر است که می‌گویند بب...

مالک یوم الدین
ادله تواتر

قرائت «مالک یوم الدین» و «ملک الناس» ردی بر منشأیت رسم‌الخط در اختلاف قرائات

۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۷/۲۶)

در قرائات مشهوره هست: «بسم الله الرحمن الرحیم، قل اعوذ برب الناس، ملک الناس»، کسی در قراء سبعه «مالک الناس» خوانده است؟! جایش بود که بخوانند یا نه؟! جایش بود اما احدی نخوانده است. عین همین کلمه در کلمه «مالک» در سوره مبارکه حمد آمده است. ابن جزری می‌گوید، مر...

رسم المصحف
تعدد قرائات
مالک یوم الدین

شاهدی مهم از کلام علامه حلی برای معنای صحیح حرف واحد

۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۸/۱۷)

شاهد بسیار مهم آن‌که تکمیل عرض هفته قبل من است، این است: من عرض کردم ذهن خودتان را شرطی کنید. تا روایت «ان الناس یقولون ان القرآن نزل علی سبعة احرف، فقال علیه‌السلام کذبوا اعداء الله» را می‌گویند در کنارش نماز اختیاری فارسی ابوحنیفه را به یاد بیاورید. خب ال...

حرف واحد
سبعة احرف
علامه حلی و تعدد قرائات
مالک یوم الدین

عدم تعیین یکی از قرائات «ملک» و «مالک» در سوره حمد

۱۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۲۲)

شاگرد: احتمال ندارد که این تقیه حدوثا بوده باشد و به دلائل دیگری در بقاء خلاف این تقیه را نگفته باشند؟ استاد: من عرض کردم مرحوم محدث نوری در کتاب فصل الخطاب می‌گویند: چرا می‌گویید در واضحات اختلاف نمی‌شود؟! بعد شروع می‌کنند به مثال زدن. جالب این است که تمام...

تقیه در قرائات
مالک یوم الدین
فصل الخطاب
تحریف

مطرح شدن وجوهی برای ترجیح یکی از دو قرائت «ملک» و «مالک»

۱۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۰/۲۰)

مثل شیخ الشریعه هم کتابی به نام «انارة الحالک فی ترجیح ملک علی مالک». خیلی ها هستند. در صفحه قرائت «ملک» و «مالک» ببینید. همه اخبار را هم آورده‌ام. این‌ها چیزهای کمی نیست، همان جا می‌گویند هر دوی «ملک» و «مالک» روایت دارد. از بین شیعه که از تفسیر عیاشی عرض ک...

ابوعلی فارسی
مالک یوم الدین

ب) وجود ادعای اجماع و تواتر در میان شیعه

۱۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۰/۲۰) جواب به صاحب حدائق و پذیرش تواتر

نکته دوم؛ آیا واقعاً به این صورت است که این تواتر از طریق اهل‌سنت است؟ مرحوم آقای حکیم جواب این‌ها را دادند. شما اجماعی را که شیخ الطائفه می‌گویند ببینید؛ ایشان می‌گویند «اجمعوا علی جواز القرائه علی ما جاز بین القراء». این اجماع برای سنی ها است؟ یا برای بستر...

مالک یوم الدین
احب حدائق و تعدد قرائات

بیان صاحب حدائق درتقیه ای بودن اجماع بر جواز قرائات و نقد آن

۱۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۲/۰۲)

ذیل صفحه نود و نه می‌رویم؛ ثم ان الذي يظهر من الأخبار أيضا هو وجوب القراءة بهذه القراءات المشهورةالاستصلاح و التقية. «ثم ان الذي يظهر من الأخبار أيضا هو وجوب القراءة بهذه القراءات المشهورة»؛ چیزی است که نمی‌توانند آن را کاری بکنند. هر کسی در این فضا بی...

مالک یوم الدین
احکام قرائات
تقیه در قرائات
بسمله
صاحب حدائق و تعدد قرائات

بررسی انتساب نفی قرائات به زمخشری توسط صاحب حدائق در ذیل آیه «زین لکثیر من المشرکین»

۲۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۲/۱۶)

من این را برای این نکته خواندم. حالا سر جایش عرض می‌کنم. ببینید به آن چیزی که آقا دیروز فرمودند برگردیم. دیروز فرمودند این‌که صاحب حدائق از زمخشری نقل کردند شاید مقصود صاحب حدائق از حرف زمخشری، کلام او ذیل آیه شریفه ۱۳۷ سوره مبارکه انعام باشد. آن جا که زمخشر...

مالک یوم الدین
زمخشری و تعدد قرائات
احکام قرائات
صاحب حدائق و تعدد قرائاتف
تقیه در قرائات

وجه فقهی عدم جواز قرائت «ملک» و «مالک» در رکعت واحده در ذهنیت آیت الله خوانساری

۲۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۲/۱۶)

شاگرد: حاج شیخ در «ملک» و «مالک» گفتند که یکی از آن‌ها را به قصد قرآنیت نمی خوانیم. پس اشکال آسید احمد جا ندارد. مثلاً در سوره حمد قطع کنید و یک ذکری بگویید و بعد ادامه بدهید. اشکال ندارد. پس چرا اشکال را پذیرفتند؟ استاد:  ببینید مردد می‌شود که کدام به قصد ...

احکام قرائات
مالک یوم الدین

تفاوت برخورد شیعه در بسمله با قرائت ملک/مالک

۲۵. تعدد قرائات (۱۴۰۲/۰۳/۰۹)

خب وقتی «بسم الله» جزء قرائت قراء سبعه نشد حالا بسم الله را چه کار کنیم؟ شما گفتید که امر کرده‌اند از آن‌ها متابعت کنید؟! می‌گویند: «و أمّا علی القول بأنّ آل اللّٰه سبحانه جوّزوا ذلک»؛ این‌که از قراء متابعت کنید،«صحّ أن یقال بأنّهم صلّی اللّٰه علیهم استثنوا ...

تقیه در قرائات
بسمله
مالک یوم الدین