جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 11
عدم تعیین یکی از قرائات «ملک» و «مالک» در سوره حمد
شاگرد: احتمال ندارد که این تقیه حدوثا بوده باشد و به دلائل دیگری در بقاء خلاف این تقیه را نگفته باشند؟ استاد: من عرض کردم مرحوم محدث نوری در کتاب فصل الخطاب میگویند: چرا میگویید در واضحات اختلاف نمیشود؟! بعد شروع میکنند به مثال زدن. جالب این است که تما...
نقش پر رنگ قاعده ارتکازی اشتغال در بهترین دلیل
شاگرد: خروجی این مثلث، جواز قرائت میشود، نه تواتر هر کدام از قرائات. استاد: نه، قاعده اشتغال ارتکازی است. ببینید چرا در زمان ما نزد فقها و در کتابهای فقهی قاعده اشتغال هنگامه به پا میکند و میگویند که باید دو نماز بخوانید؟ به این خاطر است که میگویند بب...
قرائت «مالک یوم الدین» و «ملک الناس» ردی بر منشأیت رسمالخط در اختلاف قرائات
در قرائات مشهوره هست: «بسم الله الرحمن الرحیم، قل اعوذ برب الناس، ملک الناس»، کسی در قراء سبعه «مالک الناس» خوانده است؟! جایش بود که بخوانند یا نه؟! جایش بود اما احدی نخوانده است. عین همین کلمه در کلمه «مالک» در سوره مبارکه حمد آمده است. ابن جزری میگوید، مر...
شاهدی مهم از کلام علامه حلی برای معنای صحیح حرف واحد
شاهد بسیار مهم آنکه تکمیل عرض هفته قبل من است، این است: من عرض کردم ذهن خودتان را شرطی کنید. تا روایت «ان الناس یقولون ان القرآن نزل علی سبعة احرف، فقال علیهالسلام کذبوا اعداء الله» را میگویند در کنارش نماز اختیاری فارسی ابوحنیفه را به یاد بیاورید. خب ال...
عدم تعیین یکی از قرائات «ملک» و «مالک» در سوره حمد
شاگرد: احتمال ندارد که این تقیه حدوثا بوده باشد و به دلائل دیگری در بقاء خلاف این تقیه را نگفته باشند؟ استاد: من عرض کردم مرحوم محدث نوری در کتاب فصل الخطاب میگویند: چرا میگویید در واضحات اختلاف نمیشود؟! بعد شروع میکنند به مثال زدن. جالب این است که تمام...
مطرح شدن وجوهی برای ترجیح یکی از دو قرائت «ملک» و «مالک»
مثل شیخ الشریعه هم کتابی به نام «انارة الحالک فی ترجیح ملک علی مالک». خیلی ها هستند. در صفحه قرائت «ملک» و «مالک» ببینید. همه اخبار را هم آوردهام. اینها چیزهای کمی نیست، همان جا میگویند هر دوی «ملک» و «مالک» روایت دارد. از بین شیعه که از تفسیر عیاشی عرض ک...
ب) وجود ادعای اجماع و تواتر در میان شیعه
نکته دوم؛ آیا واقعاً به این صورت است که این تواتر از طریق اهلسنت است؟ مرحوم آقای حکیم جواب اینها را دادند. شما اجماعی را که شیخ الطائفه میگویند ببینید؛ ایشان میگویند «اجمعوا علی جواز القرائه علی ما جاز بین القراء». این اجماع برای سنی ها است؟ یا برای بستر...
بیان صاحب حدائق درتقیه ای بودن اجماع بر جواز قرائات و نقد آن
ذیل صفحه نود و نه میرویم؛ ثم ان الذي يظهر من الأخبار أيضا هو وجوب القراءة بهذه القراءات المشهورةالاستصلاح و التقية. «ثم ان الذي يظهر من الأخبار أيضا هو وجوب القراءة بهذه القراءات المشهورة»؛ چیزی است که نمیتوانند آن را کاری بکنند. هر کسی در این فضا بی...
بررسی انتساب نفی قرائات به زمخشری توسط صاحب حدائق در ذیل آیه «زین لکثیر من المشرکین»
من این را برای این نکته خواندم. حالا سر جایش عرض میکنم. ببینید به آن چیزی که آقا دیروز فرمودند برگردیم. دیروز فرمودند اینکه صاحب حدائق از زمخشری نقل کردند شاید مقصود صاحب حدائق از حرف زمخشری، کلام او ذیل آیه شریفه ۱۳۷ سوره مبارکه انعام باشد. آن جا که زمخشر...
وجه فقهی عدم جواز قرائت «ملک» و «مالک» در رکعت واحده در ذهنیت آیت الله خوانساری
شاگرد: حاج شیخ در «ملک» و «مالک» گفتند که یکی از آنها را به قصد قرآنیت نمی خوانیم. پس اشکال آسید احمد جا ندارد. مثلاً در سوره حمد قطع کنید و یک ذکری بگویید و بعد ادامه بدهید. اشکال ندارد. پس چرا اشکال را پذیرفتند؟ استاد: ببینید مردد میشود که کدام به قصد ...
تفاوت برخورد شیعه در بسمله با قرائت ملک/مالک
خب وقتی «بسم الله» جزء قرائت قراء سبعه نشد حالا بسم الله را چه کار کنیم؟ شما گفتید که امر کردهاند از آنها متابعت کنید؟! میگویند: «و أمّا علی القول بأنّ آل اللّٰه سبحانه جوّزوا ذلک»؛ اینکه از قراء متابعت کنید،«صحّ أن یقال بأنّهم صلّی اللّٰه علیهم استثنوا ...