رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 35

دلیل دوم) معروف‌ترین دلیل؛ توحید مصاحف عثمان

۱۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۰/۲۷) یک دلیل بر تواتر قرائات

  دومین از آن‌ها، معروف‌ترین دلیل متواتر است. کار عثمان است که به جهت تعدد قراءات، توحید مصاحف کرد، و پس از محاصره گفت: اقرءوا علی ای حرف شئتم. آن زمان تعدد قرائات بود، عثمان سال بیست و هشتم، بیست و هفتم هجری روی آورد تا سامان‌دهی کند. خب اگر قرائات نبود که ا...

توحید مصاحف
مصحف عثمان
تاریخ قرائات
ادله تواتر

علت نوشته شدن «سراط» با « ص» در مصحف عثمان

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۳)

جالب در «صراط» و هم در این «س»ها این است که ابن جزری و مکی بن ابی‌طالب و سائرین از قدیم گفته اند: وقتی ناسخِ عثمان می‌نوشت گفتند که چه کار کنیم؟ صراط با «س» بنویسیم کما این‌که همه عرب می‌گویند؟یا با «ص» بنویسیم که قرائت «ص» هم در آن بیاید. خیلی جالب است. هر ...

توضیح اختلاف معنایی در مصیطر و بصط
مصحف عثمان
کتابت
رسم المصحف

رسم‌الخط مصحف عثمان و تفاوت آن با مصحف ابوبکر

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۳)

شاگرد: رسم‌الخط را می‌گویم که فرمودید مردم که با «س» می‌خوانند اما برای این‌که قرائت «ص» حفظ شود آن را با «ص» نوشتند. استاد: نه، آن برای ناسخ عثمان است. ناسخ چه کار کرده؟ ما یک بحث رسم المصحف داریم و یک بحث ضبط المصحف داریم. آن چه که شما می‌گویید برای رسم ا...

مصحف ابوبکر
مصحف عثمان
رسم المصحف
تاریخ قرائات
کتابت المصحف
احراق مصاحف
توحید مصاحف
تاریخ قرائات

بررسی تعبیر «انما الاختلاف یجیء من قبل الرواه»

۱۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۴)

خب این برای سبعة احرف. اما «انما الاختلاف یجیء من قبل الرواة»؛ غیر از محتملاتی که قبلاً بحث شد، یک روایت دیگر هست که ضمیمه شد. من متن القرائه سیاری را به این صورت که بتوانم کپی کنم پیدا نکردم. فایل pdf آن هست. اما به‌صورت تصویری بود. اگر به‌صورت pdf متنی باش...

قراء اندلس
اختلاف روات
تلاوت به مرادف
فضای علم قرائت
کتابت بالوجاده
حرف واحد
شروط تواتر
سبعة احرف
مصحف ابن مسعود
طبری و تعدد قرائات
اشتباهات طبری
طبری
ابن مسعود
قراء کوفه
قراء عراق
قراء مدینه
حرف واحد
الحجه فی القرائات
قراء کوفه
قرائت امصار
تاریخ قرائات
مصحف ابن مسعود
مصحف عثمان
حفص
اختلاف قرائات
یجیء من قبل الرواة
وجاده در کتابت
امام در قرائت
شیعه و تعدد قرائات
تاریخ قرائات
تلاوت به مرادف
سبعة احرف

وضوح وجود مصاحف متعدد و اختلاف بین آنها

۱۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۵)

من گاهی است این‌ها را خدمت شما می‌گویم که از تجربیات طلبگی است. بعضی از بحث‌ها هست که آن‌ها مقابلش موضع می‌گیرند. به قول امروز گارد می‌گیرند که نگویید و چرا می‌گویید! اما این بحثی که عرض می‌کنم در کتب اصیل خودشان و علماء بزرگشان نسبت به آن اصلاً موضع نمی‌گیر...

تواتر قرائات
ابن مجاهد
احراق مصاحف
توحید مصاحف
مصحف عثمان
تاریخ قرائات
احتجاج به قرائات
احتجاج
صحیحه ابن حبان
احتجاج به تحریف
احراق مصاحف
منهم من بدل تبدیلا
قرائت ابی

عدم وجود اجماع در لزوم موافقت با رسم مصحف عثمان

۱۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۳۰)

شاگرد: وقتی شرط موافقت با مصاحف عثمانیه را می‌گذارند، به نظر می‌رسد اجماع بر این باشد که موافق مصاحف عثمانیه باشد. قبل از این‌که مصاحف عثمانیه نوشته شود، اجماع بود که مسلمانان طبق مصاحفی که در دستشان بود می‌خواندند. کنار گذاشتن آن اجماع با این اجماع به چه صو...

قرائت حمزه
تاریخ قرائات
قرآن امصار
قرائت محوری
مصحف عثمان
تاریخ قرائات
موافقت با مصحف
مخالفت با مصحف عثمان
قرائات عشر
قرائات سبع
احتجاج به قرائات

الف) نگاه مثبت کتاب به روش مرسوم و کلاسیک در تعدد قرائات

۱۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۴) دو اشکال در کتاب القرائات القرآنیه

یکی این‌که ایشان در سرار این کتاب با دید مثبت به این قضیه نگاه کرده‌اند. از اول تا‌ آخر کتاب به این صورت است. حتی وقتی به ابن مجاهد می‌رسند چه تعریف ها  و چه تجلیلی می‌کنند؛ از کار ایشان و خصوصیاتش. مباحثه ما این‌چنین نبود. مباحثه ما اصلاً با دید منفی و مثبت...

ابن مجاهد
احراق مصاحف
تواتر قرائات
تاریخ قرائات
مصحف عثمان
مصحف ابوبکر
متعه
بدعت
احتجاج با عامه
اهل‌سنت
زمخشری
کشاف
احمد بن محمد بن منیر

بدون نقطه بودن و اختلاف مصاحف دو ویژگی مصاحف عثمان

۱۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۵)

شاگرد: منظورم پسند کردن نیست. بلکه عادت است. مثلاً وقتی شما می‌خواهید «ملک یوم الدین» بگویید گویا در زبان شما نمی­چرخد. یا به جای کلمه «فتبین» می‌خواهیم بگوییم «فتثبت»، در اینجا زبان نمی چرخد. چون شما هزاران بار گفته­اید «فتبین». استاد: بعضی از نکاتی که سر ...

مصحف عثمان
احراق مصاحف
توحید مصاحف
تعدد قرائات
تاریخ قرائات

تاریخچه نقط الاعراب و نقط الاعجام در قرآن کریم

۱۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۵)

نکته مهم‌تر این بود که -ما در مباحثه به آن رسیدیم- در زبان فینیقی و بعد از آن شاید در زبان نبطی بود که اهل حیره با آن می‌نوشتند، به این رسیدیم که با این‌که نقطه داشتند اما نقطه نمی گذاشتند. یعنی اولی که نقط قرآن کریم شروع شد، نقط الاعجام نبود. چون نیاز نبود....

مصحف عثمان
توحید مصاحف
تاریخ قرائات
ابوالاسود دوئلی
خلیل بن احمد
نقط الاعجام
نقط الاعراب

علت بی نقطه بودن قرآن؛ کشش رسم‌الخط در تحمل قرائات امصار

۱۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۵)

نکته‌ای که خیلی مهم است این است: با این‌که نقطه در خط بود…؛ و الا اگر بگوییم در خط اهل حیره، «ت» با «ب» فرقی نداشت، خب چه کار می‌کردند؟ مثل زبان فارسی الآن ما بود. در کتاب‌های فارسی الآن اعراب نمی‌گذارند ولی به اعراب نیاز دارد. یعنی با این‌که یک بچه نیاز دار...

رسم المصحف
مصحف عثمان

توحید مصاحف توسط عثمان، عملی برنامه‌ریزی شده

۱۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۶)

استاد: این‌که مصحف داشته یا نداشته؟ خیلی ها مصحف داشتند، اصلاً در آن زمان مصحف داشتن خیلی معمولی بوده.  یک اصطلاح مصحف هم هست؛ ابن ابی داود کتاب المصاحف دارد که کتاب مهمی است. ایشان می‌گوید من که مصحف می‌گویم به‌معنای قرائت است. و لذا در مصاحف ابن ابی داود ...

استعمال لفظ در اکثر از یک معنا
حذیفه
توحید مصاحف
مصحف عثمان
تاریخ قرائات
ابوموسی اشعری
حذیفه
قرائت محوری
قاری محوری
قرائت امصار
تاریخ قرائات

قراء الامصار در سال دویست

۲۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۷)

«و حیث تقاصرت الهمم عن ضبط الرواة لکثرتهم غایة الکثرة»؛ رواة به قدری زیاد شدند که دیگر همت ها از این‌که رواة را ضبط کنند کوتاه شد.«اقتصروا»؛ مرجع آن ابن مجاهد نیست. در اینجا کاری با ابن مجاهد ندارند. بلکه «اقتصروا» یعنی مردم. یعنی اهل دین و کسانی که با قرآن ...

یعقوب حضرمی
قرائت یعقوب
ابن مجاهد
قرائت کسائی
کسائی
تاریخ قرائات
نافع
قرائت ابن کثیر
ابن مسعود
مصحف ابن مسعود
احتجاج با عامه
توحید مصاحف
مصحف عثمان
توحید مصاحف
قرائت امصار

مخالفت با عثمان در احراق مصاحف

۲۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۷)

آن چیزی که می‌خواهم عرض کنم چیست؟ شما ببینید این قضیه که عثمان توحید مصاحف کرد متواتر هست یا نیست؟ این قضیه که عثمان مصحف را به پنج شهر فرستاد و بقیه آن را احراق کرد، متواتر هست یا نیست؟ کدام محقق و مسلمانی است که در این شک دارد؟ نفس کار متواتر عثمان مقابلش ...

توحید مصاحف
احراق مصاحف
قرآن امام علی
مصحف عثمان
عثمان
قتل عثمان
احتجاج با عامه
تواتر قرائات
تعدد قرائات
سبعة احرف و تلاوت به معنا
ابن مسعود
مصحف عثمان
تاریخ قرائات

کار کلاسیک و اجماع سازی برای جاانداختن مصحف عثمان

۲۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۷)

شاگرد٢: در کتاب هایشان خیلی دارند که صحابه در مورد عثمان چیزی نگفته اند و فقط دارد که تعجب کردند . استاد: این خلاف واضح است. وقتی ما کار نکرده‌ایم همین می‌شود. شاگرد٢: غیر از ابن مسعود را می‌گویند. استاد: اولاً آن‌ها اول از ابن مسعود اسم می‌برند و بعد اسم...

مصحف عثمان
احتجاج با عامه
ابن مسعود

ترجیح قرائت «ملک یوم الدین» توسط برخی از فقهای شیعه

۲۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۸)

نمی‌دانم دیروز چند چیز مطرح شد. نکاتی در آن‌ها ماند. مثلاً یکی که یادم می‌آید این است: کلمه اختیار را با تردید به مرحوم آقای حکیم در مستمسک نسبت دادم. رفتم مراجعه کردم و دیدم ایشان کلمه اختیار ندارند. من در فکر بودم که چطور شد «مأتین»خواندم و آقا فرمودند «مأ...

آل یاسین
مصحف عثمان
ملک
مالک
ابن مسعود
مصحف ابن مسعود
ابی
اختلاف مدنیی و عراقیین
حذیفه
مرحوم حکیم و تعدد قرائات

عدم تطابق وجه «تهوین و تخفیف» با قرائات متفاوت المعنی

۲۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۲)

فقط «تهوینا» می‌ماند که دیروز عرض کردم. باید بعداً به آن برسیم. دیروز عرض کردم آن چه که مقصود شما بود و افاده کردید، به اندازه‌ای که من فکر کردم، مناسبت دارد که بگوید: «جائز للامه افراد القرائات تهوینا». یعنی شما یکی بخوانید کافی است. در همه عمر خودتان قرائا...

هون علی امتی
تعدد قرائات
حکمت قرائات
تهوین و تخفیف
مصحف عثمان
احراق مصاحف

بررسی عبارت شیخ در مقدمه تبیان

۳۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۱)

الآن می‌خواهم عبارت شیخ را بخوانم و جلو برویم و ببینیم چه می‌فهمیم. عبارت شیخ این است: و اعلموا ‌ان‌ العرف‌ ‌من‌ مذهب‌ أصحابنا و الشائع‌ ‌من‌ اخبارهم‌ و رواياتهم‌ ‌ان‌ القرآن‌ نزل‌ بحرف‌ واحد، ‌علي‌ نبي‌ واحد، ‌غير‌ انهم‌ اجمعوا ‌علي‌ جواز القراءة ‌بما‌ ي...

شیخ طوسی و تعدد قرائات
تقیه در قرائات
سبعة احرف
انواع اختلاف قرائات
رسم المصحف
مصحف عثمان
شیخ طوسی و تعدد قرائات
حرف واحد

تواتر در چه دوره‌ای معیار است؟

۴۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۳۱)

سؤال مهم‌تر؛ شما که می‌فرمایید «ما لیس بمتواتر لیس بقرآن»، «لیس بقرآن» در چه زمانی؟ در زمان ما؟ یا ولو در قرن اول؟ قید دارد. می‌فرمایند «لان غیر المتواتر لیس بقرآن»؛ غیر متواتر چه زمانی؟ در عصر ما؟ غیر المتواتر فی عصرنا لیس بقرآن؟ حالا همین‌جا عبارت خود آقای...

ابن مسعود
قرائت ابن مسعود
مصحف عثمان
تاریخ قرائات
تواتر قرائات
مصحف ابن مسعود
شرطیت تواتر
علامه شعرانی و تعدد قرائات

وجود آیات مخالف مرام سقیفه، عامل دستور به توحید مصاحف

۴۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۶/۰۲)

شاگرد: خب این شاهد این طرفش است. اما از آن طرف هم شاهد دارد. خود شما نقل کردید که در سپاه دعوا می‌شد و به‌خاطر آن با هم می‌جنگیدند. خب اگر یک چیز واضحی بود، چرا دو سپاه باید به جان هم بیافتند؟! استاد: چرا می‌جنگیدند؟ ما شواهدی داریم. در فدکیه هم گذاشتم؛ سه-...

احتجاج به قرائات
احتجاج به امامت
توحید مصاحف
مصحف عثمان
احتجاج با عامه
احتجاج به امامت
حکمت قرائات
تاریخ قرائات

الف) شاهدیت رسم « صراط » بر وجود دو قرائت و تحفظ مسلمین بر قرائات

۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۷/۱۲) سه قدم در رفع استنکار تعدد قرائات

شاگرد: این فرمایش که فرمودید قرآن طوری کتابت شده که هم «ملک» و هم «مالک» خوانده شود، این کار نسبت به مفسده هایی که بعداً بر آن مترتب می‌شود ترجیح دارد؟ مثلاً این‌که اختلاف شود که کدام قرائت صحیح است و … . استاد: ببینید ابتدا گفتید که تو می‌گویی، این را من ن...

مصحف عثمان
رسم المصحف
تعدد قرائات