رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 4

بررسی روایت «فإنّ الروح متعلقة بالريح»

۷. توحید صدوق (۱۴۰۳/۰۸/۱۶)

شاگرد: می‌فرمایند: موت برای روح است یا برای جسم است؟ استاد: ظاهر عرفی کاربرد موت، برای جسد است. «میتة» هم که گفته می‌شود، برای این است. اما چون ارتباط روح و جسد خیلی عظیم است و روح، در هبوطی که داشته است، از طریق بدن به مراتب روحی برمی‌گردد [این تعبیر، برای...

استعمال موت برای جسم
مرگ
موت
الروح
الریح
رابطۀ تنگاتنگ روح و بدن
حضرت خضر علیه السلام
سوالات سه‌گانه
روح در وقت خواب
حذف اسناد
الاحتجاج للطبرسی
تحف العقول

معنای عرفی در رابطۀ ذوق الموت و قوت الموت

۶. توحید صدوق (۱۴۰۳/۰۸/۰۹) رابطۀ دو تعبیر «ذوق الموت» و «قوت الموت...

اما معنای سادۀ عرفی‌ای که به ذهن بنده می‌آید، این است: «کلُّ نَفۡس ذَائِقَةُ ٱلۡمَوۡتِ»[1]؛ این چشیدن، یک معنای عرفی ساده است؛ با توضیحاتی که در جلسات قبل عرض کردم؛ در ذوق، مُدرِک، بالاترین تماس را با مُدرَک دارد. در تمام حس‌های پنج‌گانه، احساس کننده با محسو...

موت
مرگ
ذوق الموت
ذائقة الموت
چشیدن مرگ
آیت اللّه بهجت
شاهدی بر ضعف انسان

معنای فقرۀ «لکل حبة آکل» در کلام مرحوم قاضی سعید قمی

۶. توحید صدوق (۱۴۰۳/۰۸/۰۹) رابطۀ دو تعبیر «ذوق الموت» و «قوت الموت...

شاگرد۳: نسبت به قوت، ابن فارس می‌گوید: «أَصْلٌ صَحِيحٌ يَدُلُّ عَلَى إِمْسَاكٍ وَحِفْظٍ وَقُدْرَةٍ عَلَى الشَّيْءِ. مِنْ ذَلِكَ قَوْلُهُ تَعَالَى: {وَكَانَ اللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ مُقِيتًا} [النساء: 85] ، أَيْ حَافِظًا لَهُ شَاهِدًا عَلَيْهِ، وَقَادِرً...

قوت
لکل حبة آکل
مرحوم قاضی سعید قمی
ابن فارس
انسان
مرگ
موت

نفس ناطقۀ انسان، اشبه به نفس فرشتگان

۵. توحید صدوق (۱۴۰۳/۰۸/۰۲)

شاگرد۲: نسبت به این‌که می‌گویید: بدن به سمت روح بر می‌گردد، در حدیث کمیل، همان روح سوم است که «و ليس لها انبعاث، و هي أشبه الأشياء بنفس الملائكة»[1]؟ استاد: بله؛ «ليس لها انبعاث» خیلی مهم است. یعنی همین که ما الآن این‌جا هستیم، خداوند متعال به انسان نفسی دا...

مرگ
انسان
فرشته
نفس ناطقۀ انسان
نفس فرشته
حدیث کمیل بن زیاد
لیس لها انبعاث
موت