جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 4
بررسی روایت «فإنّ الروح متعلقة بالريح»
شاگرد: میفرمایند: موت برای روح است یا برای جسم است؟ استاد: ظاهر عرفی کاربرد موت، برای جسد است. «میتة» هم که گفته میشود، برای این است. اما چون ارتباط روح و جسد خیلی عظیم است و روح، در هبوطی که داشته است، از طریق بدن به مراتب روحی برمیگردد [این تعبیر، برای...
معنای عرفی در رابطۀ ذوق الموت و قوت الموت
اما معنای سادۀ عرفیای که به ذهن بنده میآید، این است: «کلُّ نَفۡس ذَائِقَةُ ٱلۡمَوۡتِ»[1]؛ این چشیدن، یک معنای عرفی ساده است؛ با توضیحاتی که در جلسات قبل عرض کردم؛ در ذوق، مُدرِک، بالاترین تماس را با مُدرَک دارد. در تمام حسهای پنجگانه، احساس کننده با محسو...
معنای فقرۀ «لکل حبة آکل» در کلام مرحوم قاضی سعید قمی
شاگرد۳: نسبت به قوت، ابن فارس میگوید: «أَصْلٌ صَحِيحٌ يَدُلُّ عَلَى إِمْسَاكٍ وَحِفْظٍ وَقُدْرَةٍ عَلَى الشَّيْءِ. مِنْ ذَلِكَ قَوْلُهُ تَعَالَى: {وَكَانَ اللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ مُقِيتًا} [النساء: 85] ، أَيْ حَافِظًا لَهُ شَاهِدًا عَلَيْهِ، وَقَادِرً...
نفس ناطقۀ انسان، اشبه به نفس فرشتگان
شاگرد۲: نسبت به اینکه میگویید: بدن به سمت روح بر میگردد، در حدیث کمیل، همان روح سوم است که «و ليس لها انبعاث، و هي أشبه الأشياء بنفس الملائكة»[1]؟ استاد: بله؛ «ليس لها انبعاث» خیلی مهم است. یعنی همین که ما الآن اینجا هستیم، خداوند متعال به انسان نفسی دا...