رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 13

تغییر حرف در کلمه و اشراب معنایی خاص

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۳)

شاگرد: در کتب لغت «سطر» با «ص» داریم؟             استاد: نداریم. شاگرد: وقتی کسی به این صورت خوانده آن را در لغت وارد می‌کند؟ استاد: ببینید از ریز به ریز این‌ها صحبت شده. مواردی‌که قرائتی به «ص» بود، همه آن را شنیده بودند. ابن جزری این‌ها را توضیح می‌دهد...

اشراب معنا
نهج عربی
حکمت قرائات
صراط
حکمت قرائات

ذکر شواهد دیگری برای اتکاء قرائت قرّاء به روایت و سماع

۳۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۲) نقد برداشت صاحب حدائق از عبارت شیخ در ت...

اگر موارد دیگری هم هست عرض می‌کنم. حتی یک جا مرحوم طبرسی دارند، ایشان می‌گویند این‌طور خواندن از نظر ادبیات اقوی است اما چون قرائت نشده حق نداریم بخوانیم. یعنی در قرائت، روایت است و برای ما نقل می‌کنند لذا اینجا می‌گویند این با اینکه از نظر ادبیات اقوی است و...

اصول القرائه
القرائة سنة متبعة
نهج عربی

معنای عبارت «ان الشیعة اختاروا» در عبارت مرحوم طبرسی

۳۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۳)

«إلا أنهم اختاروا»؛ همین‌طور که می‌خوانیم می‌گوییم اختیار کردند اما وقتی در فضای قرائات وارد می‌شویم اختیار یک ریشه پانصد ساله تا زمان ایشان داشته. مثلاً نافع در قرن دوم می‌گوید «الّفت هذا»، «اختار»، «مختار»؛ این‌ها مفصل ریشه دارد. کلمه اختیار در فضای قرائات...

امام در قرائت
نهج عربی
اسناد قرائات
اختیار القرائه
تعدد قرائات

تعدد قرائات در اداء و ارتباط آن با معانی مختلفه

۳۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۵)

شاگرد: جای یک چیز در اینجا خالی است. در این شاکله ای که ترسیم کردید جایگاه تعدد قرائات در این شاکله چیست؟ استاد: ببینید وقتی بنا شد که ریخت حروف مقطعه، استخراج قرآن از این‌ها باشد و بین حروف مقطعه با قرآن ارتباطی باشد..؛ در المیزان هم که بحث ایشان در حروف م...

حروف مقطعه
اصول القرائة
تطور خط
نهج عربی
علم نشانه شناسی
آوا شناسی
جوهره قرآن
حکمت قرائات

تأثیر فضای بعد از قرن یازدهم در فقه شیعی

۴۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۲۴)

ان شالله بعداً عرض می‌کنم با این مباحثاتی که ما می‌کنیم برخی از چیزها در فضای فقه یک جور تأسف به‌دنبال دارد. الآن شما می‌بینید از قرن یازدهم به این طرف در متون فتوایی فقه ما –عرض کردم بیست صفحه از مستمسک را نگاه کنید- جذوری وجود دارد که برای قبل از قرن یازده...

حرف واحد
احکام قرائات
صاحب عروه و تعدد قرائات
نهج عربی
ابن مقسم

توسعه ابن جزری در دو شرط موافقت با مصحف و عربیت

۴۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۳۱)

شاگرد: دراین‌صورت شرط عربیت و رسم، موضوعیت ندارد. استاد: در خود آن دو شرط هم ابن جزری آن دو را کاری کرده که خیلی وسیعش کرده. گویا تهش هیچ چیزی نمانده است. ما این بخش از النشر را مباحثه کردیم. او می‌گوید «کل ما وافق المصحف ولو احتمالاً»، بعد می‌گوید «و وافق ...

موافقت با مصحف
نهج عربی

بررسی کلام شیخ انصاری در رد قرائت حمزه

۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۷/۱۹) عدم مخالفت فخر رازی با تواتر قرائات

من قبلاً کتاب الصلاة مرحوم شیخ را عرض کرده بودم؛ این صفحه را ببینید؛ آن جایی که ایشان به شراح شاطبیه ایراد گرفته‌اند. جلد اول، صفحه ٣۵٧ و ٣۵٨. دو عبارت است. یک عبارت این است: نعم، طعن بعض شرّاح الشاطبية على مثل نجم الأئمة و الزمخشري و الزّجاج، من أرباب ا...

شیخ انصاری و تعدد قرائات
نهج عربی

تصویری درست از فضای قرائات در کتاب مصابیح الظلام وحید بهبهانی

۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۸/۲۴)

حالا کتاب مصابیح الظلام را ببینید. این کتاب در شرح مفاتیح الشرایع است. حالت شرح دارد. چون وحید خیلی مفصل فرمایشاتی دارند. فقها چقدر از این فرمایشات وحید در این کتاب نقل می‌کنند. بسیاری از مطالبی که نقل می‌کنند از همین مصابیح الظلام وحید است. حاشیه مدارک مختص...

وحید بهبهانی و تعدد قرائات
حرف واحد
احکام قرائات
اصول قرائت
نهج عربی
رسم المصحف
فضای علم قرائات

توضیح انفراد حفص در قرائت «کُفُواً» و کلام سید در عروة

۱۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۱/۱۱)

صفحه ششم از جزوه تواتر نقل الاجماع علی تواتر القرائات السبع بودیم. فرمودند:‌ «والشهید الثانی اجاب[1]». ما سراغ حدائق رفتیم چون «اجاب» را ایشان فرموده بودند. فقط در جلسه قبل من دو نکته را عرض کردم؛ یکی این بود که گفتند چرا شما در جلسه قبل سراغ توضیح قرائت «و ...

احکام قرائات
صاحب عروه و تعدد قرائات
نهج عربی
کفوا احد
مرحوم حکیم و تعدد قرائات

موافقت مصحف با قواعد عربی و اشکال به آن

۱۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۱/۱۱)

شاگرد۲: قرائت قرآن باید طبق قواعد عربی باشد .. . استاد: همان‌طور که رضی گفتند. وقتی ایشان به قرائت حمزه و جر رسیدند، گفتند این درست نیست و «لانسلم تواتر القرائات». از نظر نحوی به قدری برای ایشان سنگین بود که تواتر را زیر سؤال بردند. چون حمزه که یکی از قراء ...

موافقت با عربیت
نهج عربی

نقد استدلال صاحب حدائق به قول زمخشری در نفی تعدد قرائات

۱۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۱/۱۸)

صفحه دیگری هم هست؛ اشکال در تواتر قرائات به‌معنای انکار اصل تعدد نزول نیست. من مورد واضحی از آن را می‌گویم. الآن در حدائق می‌رسیم و می‌بینید. ایشان گفتند استاد علامه ما گفته که زمخشری گفته که تواتر ثابت نیست. و يؤيد ذلك ما نقله شيخنا المحدث الصالح الشيخ ع...

نهج عربی
و الارحامِ
قرائت حمزه
زمخشری و تواتر قرائات

اهمیت کتاب «دراساتٌ لاسلوب القرآن الکریم» در تعدد قرائات

۲۴. تعدد قرائات (۱۴۰۲/۰۳/۰۲)

اما نسبت به این دو آیه که فرمودند؛ در فدکیه صفحه‌ای به نام «اعتراضات بر قرّاء». صفحات مختلفی که قبلاً بوده را در آن جا فهرست کرده‌ام. امروز می‌خواستم چند چیز را بگویم که در بحث‌های دیگر رفتیم. در اعتراضات نحوی ها، تاریخ آن و …؛ گاهی است شما با ده سال-پانزده...

نهج عربی

قرائت به جر حمزه در «وَالْأَرْحَامِ»و تأیید موافقت آن با عربیت توسط امام صادق علیه‌السلام

۲۴. تعدد قرائات (۱۴۰۲/۰۳/۰۲)

نکته آخری که جالب است این است: قابل فکر هم هست. بعد باید روی آن تأمل کنیم. در این نقل حضرت به حمزه فرمودند: تو اقرأ هستی، «لست أخالفك في شيء من حروفك إلا في عشرة أحرف، فإني لست أقرأ بها، وهي جائزة في العربية»؛ سخاوی می‌گوید «و ان کان فی العربیة جیدة». این به...

نهج عربی