جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 18
بررسی سند دو روایت «نزل علی سبعة احرف» در منابع شیعه
استاد: دیروز از کتابی اسم بردید که توضیح دادهاند. من خبر ندارم که کجا تحقیقاتشان را توضیح دادهاند. شاگرد: کتاب نبود. در نرمافزار اسناد صدوق که چاپ کردهاند در قسمت توصیف اگر تحقیقی داشته باشند، آن را مینویسند. استاد: در نرمافزار نور هست؟ این مطالب در ...
بررسی روایت «يأمرك أن تقرأ القرآن على حرف واحد»
و أمّا ما وقع فی المقام الثانی فالظاهر من کلام أکثر علمائنا و إجماعاتهم أنّها متواترة إلیه صلی الله علیه و آله و سلم و نقل الإمام الرازی اتفاق أکثر أصحابه علی ذلک کما یأتی نقل کلامه. و قال الشهید الثانی فی «المقاصد العلیة»: إنّ کلًّا من القراءات السبع من ع...
بررسی تعبیر «هوّن»، «خفّف» و «وسّع»
دوم؛ آن چیزی که در این روایت اهمیت دارد این است: تعبیر «وسّع» است. با توضیحاتی که بعداً عرض میکنم در روایات تعبیر «هوّن علی امتی»، «وسّع علی امتی»، هست. «استزده» هم هست که دیروز عرض نکردم. استزاده هم هست. من به گمانم اگر روایت یک سیاق باشد، تعبیر اصلیای که...
ارتباط تعابیر مختلف روایت با علوم قرآنی و علم فقه و کلام
حالا که اینطور شد میخواهم این را عرض کنم که ما سه علم داریم که از هم جدا هستند. موضوعشان هم جدا است و مباحث آنها هم جدا است. روایاتی هم که راجع به سبعه احرف داریم لسان هر کدام از آنها طوری است که برای این سه علم است. ولی چون محدثین همه اینها را کنار هم ...
وجوه حمل کلمه « هون علی امتی » در روایات سبعة احرف
البته این را تذکر میدهم که غلط خواندن امت دو جور است؛ این خیلی مهم است. اتفاقا دو حوزه وسیع از روایت را هم دارد. گاهی امت نمیتوانند، لذا غلط میخوانند. لهجه و خصوصیات آنها بهگونهای است که مصحف را هم که باز میکند، غلط میخواند. میگوییم اگر غلط میخوانی...
حمل کلمه «وسّع» بر توسعه ظرفیت ظهور حقیقت قرآن
اما در کلمه «وسّع» ندارد که اینها ضعیف هستند. نقص و ضعف ندارد، واژه زیبایی است. اگر امت من بر یک حرف بخوانند، آن ظرفیتی که قرآن –کتاب تو- دارد در بستر امت اسلامی به ظهور تام نمیرسد. وسّع یعنی قرآن کتاب تو است، وقتی به حرف واحد خوانده میشود در امت یک ظرفیت...
رجوع کل قرآن کریم به بسائط حروف مقطعه به وزان تکوین
شاگرد: نکتهای که هست این است که اگر حضرت این را میفرمودند و باز بر اساس ظرفیت و ضعف بشر به صورت واحد نازل می شد، باز هم با این الفاظ نازل میشد؟ استاد: نکته این است که اساساً حرف ابو فاخته این است: خدا چه کار کرده که الآن میتواند این توسعه ها را بدهد؟ اص...
روایت «وسّع علی امتی» با نگاه فقهی
صفحه چهارم بودیم، قلت: و روی الصدوق فی «الخصال» بإسناده إلیهم قال: «قال رسول اللّٰه صلی الله علیه و آله و سلم: أتانی آتٍ من اللّٰه عزّ و جلّ یقول: إنّ اللّٰه یأمرک أن تقرأ القرآن علی حرف واحد. فقلت: یا ربی وسّع علی امتی. فقال: إنّ اللّٰه تعالی یأمرک أن تق...
استفاده از معنای «حرف» برای تبیین روایت « ان تقرأ علی حرف واحد»
حالا که اینطور شد بیاییم به تناسب حکم و موضوع از آن استفاده کنیم. وقتی در مقام این است که شما میخواهید یک کلام را ایجاد کنید و بخوانید -تقرأ- وقتی میگوییم توسعه به این است که بر هفت فضا و هفت ناحیه خوانده شود، معنای آن چه میشود؟ البته هفت ناحیه بهمعنای...
عدم اختلاف قراء در آیات قابل اختلاف، دلیلی بر سماع و تحفظ قراء
دیروز تمام چهل و پنج صفحه مقدمه تفسیر منهج الصادقین مرحوم شعرانی را خواندم. واقعاً مقدمهای است که دلالت دارد بر کارکردن ایشان. وقتی عالم بزرگی چیزی مینویسد -ممکن است کسی از دیگران رو نویسی کند- اما وقتی میدانیم آقای شعرانی مدرس بزرگی بودند و یک عمر زحمت ک...
احتمال دوم در «ان تقرأ » فرض السنة در اقراء حضرت رسول ص
دوم «تقرأ»ای باشد که روی «ت» آن تأکید کنید. اگر تأکید کردید «وسّع علی امتی» یعنی شما مجاز هستید. دیگر «وَ لَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنا بَعْضَ الْأَقاويل[1]» نیست. اقرأ؛ یعنی شما اقراء کنید. اقرائی از باب فرض السنه؛ اقرائی از باب سنت نبوی. قرائتی که از سنت نبوی ...
نحوه نزول قرائات مختلف
شاگرد:مقصود شما از میکس شدن صوت در وحی جبرئیل چه بود؟ استاد: من خلاصه آن را عرض میکنم. علی ای حال صحبت سر این است که لفظی که توسط لافظ تولید میشود در فضای ضعف قوه سامعه و ایجاد کننده هست که توحد میآید. ما یک لفظ را گوش میدهیم و یک صوت را ایجاد میکنیم. ...
خصوصیات اقراء سنت و عدم ملازمه آن با تحدی
حالا در مورد مطلب روایت که فرمودید جمعبندی کنیم. من عرض کردم ممکن است در کلمه «وسّع علی امتی» حیثیاتی ملحوظ شود؛ اگر توسعه در مکلفین و حال آنها باشد فقه میشود. اگر توسعهای شبیه «فوض الیه امر دینه» باشد، اقراء به سنت میباشد. البته آن هم از ناحیه خدا است....
الف) استظهار فقهی
صفحه چهارم بودیم. قلت: و روی الصدوق فی «الخصال» بإسناده إلیهم قال: «قال رسول اللّٰه صلی الله علیه و آله و سلم: أتانی آتٍ من اللّٰه عزّ و جلّ یقول: إنّ اللّٰه یأمرک أن تقرأ القرآن علی حرف واحد. فقلت: یا ربی وسّع علی امتی. فقال: إنّ اللّٰه تعالی یأمرک أن ت...
ب)استظهار کلامی؛ اقراء سنت
معنای دوم «وسّع علی امتی» این شد که موضوع پایه در استظهار «ک» خطاب باشد. «ان الله یامرک ان تقرا»؛ شما بهعنوان پیامبری که وحی الهی را بر مردم قرائت میکنید، حرف واحد است. «یا رب وسّع علی امتی» به معنای مطلب فقهی نیست که کار را بر آنها حرام نکن و سخت نگیر. ی...
ج) استظهار علوم قرآنی؛ بسط موسع جوهره قرآن کریم
معنای سوم ادق از اینها است. به علوم قرآنی مربوط میشود. یعنی حضرت نمیگویند به من اجازه بده تا از باب سنت اقراء کنم؛ که ملک وحی یکی آورده و من اجازه داشته باشم که چند اقراء کنم، نه ابدا این معنا منظور نیست. معنای سوم این است که «ان الله تامرک ان تقرأ علی حر...
توسعه در جواز قرائت برای لاهج و ناسی و ساهی و لاحن
داشتم واحد را عرض میکردم که به این معنا است که کلام را تغییر ندهید. «یا رب وسّع .. وسّع» به چه معنا است؟ «اقرئه علی سبعة احرف»؛ یعنی هفت جور از تغییرات قرائتی. نه نزول. یعنی اگر کلام من به هفت نوع تغییر کرد من سخت نمیگیرم. چه مواردی است؟ یکی از آنها لاهج ...
وجود چهار روایت «سبعه احرف» در منابع روائی شیعی
بحث دیروز نیمه کاره ماند. روایت اول را خواندیم. فرمودند: و ربّما استدلّ علیه بقول الصادق علیه السلام فی خبر حمّاد بن عثمان «إنّ القرآن نزل علی سبعة أحرف و أدنی ما للإمام أن یفتی علی سبعة وجوه .. الحدیث» و فی دلالته تأمّل[۱] اگر ملاحظه کنید میبینید مرحوم آ...