جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 5
ب) کانتور؛ نظریّات و بازتاب آن
«بین ریاضی دان های قرن بیستم بحثی پیش آمده بود در قرن بیستم که به بهشت کانتورمعروف شد. کانتور[1] یک ریاضی دان بود؛ نظریه مجموعهها را آورد، بعد هم اعداد ترانسفینی و اعداد بینهایت. در قرن بیستم ریاضیات، برای بینهایتها دستگاهی به پا کرد. سخن هیلبرت: «بهشت...
تبیین اوسعیت نفس الامر از وجود
[این که تناقض ممکن است در مطالب نفس الأمری، خیلی چیزهای جالبی است، فقط باید آدم اُنس بگیرد. اتفاقاً بسط این مسائل قبلش در ذهنم بود. در یک جایی که مطالب آتئیسم بود- به زبان فارسی هم بود، بعداً هم برداشتند - یک استدلالاتی آورده بودند[1] ، مثلاً یکی از استدلا...
اهمیت تفکیک هوش اشراقمحور از پایهمحور؛ بهشت کانتور
بحث در سه بخشی بود که در پیشبرد هوش مصنوعی با نگاه حوزوی با آن کار داریم. اولین آن، جهت جدا کردن هوش پایهمحور از هوش اشراقمحور بود. دومی، تحلیل کارهایی بود که این هوش پایهمحور انجام میدهد تا با این تحلیل، موضوع احکام فقهی منقح شود. سومی، احکام آن بود؛ یع...
تقابل میان فلسفه تحلیلی و فلسفه قارهای
چند روز یک ماشینی سوار شدم؛ خیلی حال شبه تحیری داشتند، فرمودند در حوزه اسم بردهاند، ایشان گفته فلان استاد دانشگاه در ایران گفته یک ساعت فکر ویتگنشتاین برابر است با کل عمر یکی از اعاظم علم که اسم برده بودند؛ یک ساعت فکر او برابر با کل عمر آن عالم است! حالا م...
لزوم تفکیک بین هوش اشراقمحور و پایهمحور؛ بهشت کانتور
عرض کردم مباحث هوش مصنوعی را در سه بخش پیش ببریم تا تحریکی باشد برای اذهانی که بتوانند به مراحل بالاتر واقف بشوند؛ این فقط زمینهسازی باشد برای ایجاد سرنخ. عرض ما در بخش اول در جلسه قبل این بود: این بخش برای بحثهای حوزوی و کلامی اهمیت دارد که تفاوت بین انسا...