رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 13

عدم خصوصیت «هفت» در مبنای جواز قرائت به مرادف

۱۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۰/۲۷)

  در جزوه تواتر نقل الاجماع علی تواتر القرائات السبع در صفحه ششم بودیم. در صفحه ششم فرمودند: و الشهید الثانی أجاب عمّا اشکل علی الرازی کما سمعت بأنّه لیس المراد بتواترها أنّ کلّ ما ورد من هذه السبع متواتر بل المراد انحصار المتواتر الآن فیما نقل من هذه القر...

آل یاسین
سبعه احرف
حرف واحد
تلاوت به مرادف

ترجیح قرائت «ملک یوم الدین» توسط برخی از فقهای شیعه

۲۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۸)

نمی‌دانم دیروز چند چیز مطرح شد. نکاتی در آن‌ها ماند. مثلاً یکی که یادم می‌آید این است: کلمه اختیار را با تردید به مرحوم آقای حکیم در مستمسک نسبت دادم. رفتم مراجعه کردم و دیدم ایشان کلمه اختیار ندارند. من در فکر بودم که چطور شد «مأتین»خواندم و آقا فرمودند «مأ...

مصحف عثمان
ملک
مالک
ابن مسعود
مصحف ابن مسعود
ابی
اختلاف مدنیی و عراقیین
حذیفه
مرحوم حکیم و تعدد قرائات
آل یاسین

اعجاز الهی در مدیریت قرائات؛ عامل حفظ قرائات قرآن کریم از تحریف و تبدیل

۲۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۸)

چیزی که من می‌خواستم عرض کنم این بود: قرآن کریم قرار شد جوهره ای داشته باشد که کل تکوین را بسط دهد. آن چیزی که الآن ما می‌بینیم بین بدنه مسلمین و قرآن کریمی که موجود است؛ روایاتی که از اهل البیت به ما رسیده؛ مانند زیارت آل یاسین که بارها گفته ام؛ «قل کما قال...

انواع قرائات
احتجاج با عامه
احتجاج به امامت
ابن حزم
زیاده و نقیصه
مصحف ابن مسعود
رسم المصحف
آل یاسین
اعجاز قرآن

تصویر استحباب قرائت بر پایه رجحان نفس الامری آن

۲۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۸)

شاگرد: این‌که قرائتی نسبت به قرائات دیگر ارجح باشد چه مانعی دارد؟ استاد: مانعی ندارد. حالا واردش نشدیم. شاگرد: این‌که مصالحی باشد و.. . استاد: بله، یعنی خود قرائات می‌تواند رجحان نفس الامری داشته باشد. چون صحبت سر تواتر بود دوباره واردش نشدم. قبلاً عرض کر...

حمزه
آل یاسین
تعدد قرائات
ترجیح قرائات
حکمت قرائات

بطلان ادعای عدم دسترسی به قرائات زمان پیامبر با بررسی تعدد قرائت در «ملک» و «مالک»

۴۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۲۵)

شاگرد: این احتمال با قرائن بیرونی هم می‌سازد، چون او روی قرائت خودش اصراری داشته. در تاریخ ابن مسعود به این صورت است. حضرت می‌فرمایند اگر او می‌خواهد روی قرائت خودش اصرار کند و قرائت ما را کنار بزند… . استاد: بله، ذیل همین حدیث مرحوم آقای حکیم یک جمله‌ای دا...

آل یاسین
تاریخ قرائات
تعدد قرائات
حرف واحد
سبعة احرف
ملک و مالک
قرائت ابی

ه)مثال نقض «سلام علی آل یاسین»

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۰۸) وجوه استبعاد تقیه ای بودن اجماع اصحاب ب...

روایاتش هم خوب است. مثلاً روایتی است که امام رضا علیه‌السلام –قبلاً از آن بحث کردیم- در مجلس مامون جلوی سنی ها به آیه «سلام علی آل یاسین» استشهاد کردند و هیچ کسی هم حرفی نزد. شما بگویید با توجه به روایت «نحن نقرأ علی قرائة ابی» و چون قرائت ابی «سلام علی آل ی...

تقیه در قرائات
آل یاسین

شاهد اول: «سلام علی آل یاسین»

۱۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۰/۱۳) تحمل قرائات مختلفه، علت انتخاب خط مصحف ...

«آل یاسین» را ببینید؛ تمام مصاحفی که عثمان نوشته بود؛ تفسیر را ببینید؛ تمام مصحف هایی که عثمان به مکه، کوفه، شام و … فرستاد نوشته بود «سلام علی ال یاسین». یعنی «آل» حتماً منفصل بود. در تمام مصاحف ناسخ عثمان آن را جدا نوشت. چرا؟ به‌خاطر این‌که کسی که «آل یاسی...

رسم المصحف
آل یاسین

احتجاج امام رضا ع به قرائت «آل یاسین» در جمع مخالفین و عدم اعتراض آن‌ها

۲۵. تعدد قرائات (۱۴۰۲/۰۳/۰۹) ج) «سلام علی آل یاسین»

در آیه «سلام علی آل یاسین» هم عبارت عیون اخبار الرضا این است: حضرت فرمودند: عرفنا التسليم عليك فكيف الصلاة عليك فقال تقولون اللهم صل على محمد و آل محمد كما صليت‏ على إبراهيم و على آل إبراهيم إنك حميد مجيد فهل بينكم معاشر الناس في هذا خلاف فقالوا لا فقال ا...

آل یاسین

شهرت قرائت «آل یاسین» در مدینه و بصره و مطابقت نسخه قرآن امیرالمؤمنین (ع) با آن

۲۵. تعدد قرائات (۱۴۰۲/۰۳/۰۹) ج) «سلام علی آل یاسین»

خیلی جالب است، چند سال پیش مصحفی را در آستان‌قدس چاپ کرده‌اند، مصحفی که وقف نامه آن را شیخ بهائی از طرف شاه عباس برای حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام نوشته‌اند. دو-سه نفر از اساتید زحمت کشیده‌اند، جزاهم الله خیرا! عین همان مصحفی است که در آستان‌قدس است، حتی شک...

آل یاسین
قرآن امام علی

موافقت قرائت «آل یاسین» با مبانی شیعه و عدم رواج آن، دلیلی بر پذیرش تعدد قرائات

۲۵. تعدد قرائات (۱۴۰۲/۰۳/۰۹) ج) «سلام علی آل یاسین»

خیلی جالب است؛ یکی از صفحاتی که عرض کرده بودم «یک دلیل بر تعدد قرائات بود»، دلیل بیست‌ویکم مربوط به همین آیه بود. به گمانم این دلیل ها خیلی قابل تأمل است. دلیل خوب برای تعدد قراءات، عدم رواج (دقت شود) قرائت آل یاسین در بین شیعه است، چون اگر الیاسین از ناح...

آل یاسین
تقیه در قرائات
تواتر قرائات
تعدد قرائات

اعتراضات بیجای طبری به قرائات

۲۵. تعدد قرائات (۱۴۰۲/۰۳/۰۹)

فقط کسی که دیدم طبری بود؛ واقعاً هم این کار او عجائب است. هفته قبل خدمت شما خواندم که ابن جزری گفت: «اول من فتح الاعتراض علی القراء ابن جریر طبری». از خود طبری باید چندین جلسه بحث کنیم. کارش عجائب است. مقدمه تفسیر او از مهم‌ترین منابع روایات خود اهل‌سنت است ...

طبری و تعدد قرائات
آل یاسین

اشکال عدم مطابقت ضمیر مفرد در «انّه من عبادنا…» با قرائت « آل یاسین»

۲۵. تعدد قرائات (۱۴۰۲/۰۳/۰۹)

شاگرد: روایت امام رضا علیه‌السلام تکمیل شد؟ استاد: روایت را خواندم. عیون اخبار الرضا، ج١، ص٢٣۶. حضرت از «سلام علی آل یاسین» استفاده کرده‌اند که خدای متعال بر آل محمد علیه‌السلام صلوات فرستاده است و احدی هم اعتراض نکرده است. این یکی از مواردی بود که قرائت آل...

آل یاسین

اتحاد رسم المصاحف در منفصل نوشتن «سلام علی إل یاسین»

۲۵. تعدد قرائات (۱۴۰۲/۰۳/۰۹)

این هم که گفتم رسم المصحف مهم است، مجمع البیان را ببینید. الآن صحبت سر «سلام علی آل یاسین» بود. مرحوم طبرسی فرموده‌اند: شاهد قرائت نافع و اهل المدینه این است که در تمام مصاحف –المصحف- منفصل نوشته شده است. یعنی با این‌که مصاحف الامصار این همه اختلاف داشته همه...

رسم المصحف
آل یاسین