جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 15
واضح بودن تعدد قرائات در میان صحابه و تابعین و قرون اولیه اسلامی
شاگرد: در کتابهایی که تا به حال نوشته شده آیا ما چنین چیزی داریم که به هفت نوع نوشته شده باشد؟ بگوید که منظور من هم این است و هم این است. همیشه اختلافات در نسخ بوده. ما چنین چیزی نداریم، نه در روایات داریم و نه در کتب داریم، این چیزی که به هفت قرائت بیاید ...
بررسی تعبیر «انما الاختلاف یجیء من قبل الرواه»
خب این برای سبعة احرف. اما «انما الاختلاف یجیء من قبل الرواة»؛ غیر از محتملاتی که قبلاً بحث شد، یک روایت دیگر هست که ضمیمه شد. من متن القرائه سیاری را به این صورت که بتوانم کپی کنم پیدا نکردم. فایل pdf آن هست. اما بهصورت تصویری بود. اگر بهصورت pdf متنی باش...
تفاوت مصحف ابن مسعود و مخالفت او با احراق مصاحف
ببینید بعد از اینکه ما از زمان حضرت شروع کردیم در مرحله دوم و قبل از اینکه به سال بیست و هشت هجری برسیم که مصحف عثمان نوشته میشود، مرحله بسیار مهمی مطرح هست که در این بین مصاحفی بوده و با آمدن مصحف عثمان سعی کردند که بقیه را احراق کنند و ابن مسعود هم مقاب...
برخی از صحابی های مقری
إذا تمهّد هذا فنقول: القرّاء صحابیّون و تابعیّون أخذوا عنهم و متبحّرون، و الصحابیّون المقرئون سبعة: أمیر المؤمنین و سیّد الوصیین علیه السلام، و ابیّ، و زید بن ثابت، و عثمان، و ابن مسعود، و أبو الدرداء و أبو موسی الأشعری. و القارئون: ابن عباس، و عبد اللّٰه ...
قراء الامصار در سال دویست
«و حیث تقاصرت الهمم عن ضبط الرواة لکثرتهم غایة الکثرة»؛ رواة به قدری زیاد شدند که دیگر همت ها از اینکه رواة را ضبط کنند کوتاه شد.«اقتصروا»؛ مرجع آن ابن مجاهد نیست. در اینجا کاری با ابن مجاهد ندارند. بلکه «اقتصروا» یعنی مردم. یعنی اهل دین و کسانی که با قرآن ...
مخالفت با عثمان در احراق مصاحف
آن چیزی که میخواهم عرض کنم چیست؟ شما ببینید این قضیه که عثمان توحید مصاحف کرد متواتر هست یا نیست؟ این قضیه که عثمان مصحف را به پنج شهر فرستاد و بقیه آن را احراق کرد، متواتر هست یا نیست؟ کدام محقق و مسلمانی است که در این شک دارد؟ نفس کار متواتر عثمان مقابلش ...
کار کلاسیک و اجماع سازی برای جاانداختن مصحف عثمان
شاگرد٢: در کتاب هایشان خیلی دارند که صحابه در مورد عثمان چیزی نگفته اند و فقط دارد که تعجب کردند . استاد: این خلاف واضح است. وقتی ما کار نکردهایم همین میشود. شاگرد٢: غیر از ابن مسعود را میگویند. استاد: اولاً آنها اول از ابن مسعود اسم میبرند و بعد اسم...
ترجیح قرائت «ملک یوم الدین» توسط برخی از فقهای شیعه
نمیدانم دیروز چند چیز مطرح شد. نکاتی در آنها ماند. مثلاً یکی که یادم میآید این است: کلمه اختیار را با تردید به مرحوم آقای حکیم در مستمسک نسبت دادم. رفتم مراجعه کردم و دیدم ایشان کلمه اختیار ندارند. من در فکر بودم که چطور شد «مأتین»خواندم و آقا فرمودند «مأ...
مقایسه فضای قراء مدنی با قراء عراقی
شاگرد: طبری به برخی از قرائات اشکال هم میکرد، این دو تنافی ندارد؟ استاد: نه، قبلاً چندبار عرض کردم. یکی از کسانی که باید چندین جلسه مفصل راجع به کار او، اضطرابهایی که در حرفها او هست، بحث کنیم طبری است. من کلیتر عرض میکنم؛ در فدکیه عنوان دارد. از روز ا...
اصرار و التزام بر افراد القرائه تا قرن پنجم
شاگرد: قبل از اینکه این را بخوانید. در اینجا نمیتوانست به جای اینکه بگوید «خلطت قرائتی»، بگوید همه این قرائات متواتر هستند؟ استاد: میتوانست. الآن که عرض کردم. روایات متعددی هست که حضرت امر کردند «فلیقرأ کل رجل منکم کما علم». فلذا ابن مسعود میگوید از آن...
تقیه ای نبودن اجماع منقول از شیخ بر تواتر قرائات
بحث ما در این بود: مسیری که بر ذهن من طلبه –چون با عبارات علماء مانوس بودم- گذشته این بود؛ همانطوری که صاحب حدائق تعبیر به صریح کرده بودند؛ صاحب مفتاح الکرامه تعبیر به «قد یعطی کلام هذین الامامین» کردند؛ آن چه که بر ذهن من طلبه گذشته را عرض میکردم. اول که ...
وصل و فصل آیات در علم قرائات
دیروز هم بعد از مباحثه مطالبی را فرمودند. بناء من این است که فردایش آنها را بگویم. عرض کردم وفات سید مرتضی ۴۴٨ است. آن درست نبود. ۴٣۶ بود. ۴۴٨ هجرت شیخ الطائفه از بغداد به نجف بود. مثلاً دیروز گفتم که ابن جزری بعد از بدر الدین زرکشی است. میدانستم که خیلی ب...
عدم قرائت بعضی قرائات توسط ابن مسعود و تعبیر «فهو ضال» در مورد او
اما آن چه که شما میفرمایید. ببینید حضرت نفرمودند «ان کان ابن مسعود یقرأ علی قرائتنا فهو ضال»، معمولاً همه اینطور معنا میکنند. یعنی اگر ابن مسعود قرائتی غیر از قرائت ما دارد، ضال است. ابدا حضرت این را نگفته اند. این برای ذهنیت الآن ما است. ابن مسعود روی بر...
تواتر در چه دورهای معیار است؟
سؤال مهمتر؛ شما که میفرمایید «ما لیس بمتواتر لیس بقرآن»، «لیس بقرآن» در چه زمانی؟ در زمان ما؟ یا ولو در قرن اول؟ قید دارد. میفرمایند «لان غیر المتواتر لیس بقرآن»؛ غیر متواتر چه زمانی؟ در عصر ما؟ غیر المتواتر فی عصرنا لیس بقرآن؟ حالا همینجا عبارت خود آقای...
واضح بودن تعدد قرائات در میان صحابه و تابعین و قرون اولیه اسلامی
شاگرد: در کتابهایی که تا به حال نوشته شده آیا ما چنین چیزی داریم که به هفت نوع نوشته شده باشد؟ بگوید که منظور من هم این است و هم این است. همیشه اختلافات در نسخ بوده. ما چنین چیزی نداریم، نه در روایات داریم و نه در کتب داریم، این چیزی که به هفت قرائت بیاید ت...