جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 13
قرائت «و رهطک منهم المخلصین» در صحیحین
حالا من میخواهم در خصوص این آیه مطلب مهمتری را عرض کنم. آقای احسان ظهیر از فصل الخطاب علیه شیعه مطالبی را بیان میکند. میگوید ببینید شما قائل به تحریف هستید. و حال اینکه همین آیه که ایشان از فصل الخطاب برای اثبات تحریف میآورد، نفس «وَ رَهْطَكَ منهم الْ...
تقابل شیعه و سنی در بغداد پیرامون مصحف ابن مسعود در سال ٣٩٨
حتی ابن کثیر در سال ٣٩٨ دارد. میگوید در بغداد یک دفعه مصحف ابن مسعود پیدا شد. آن را آوردند و شیعه خیلی خوشحال شدند. نگفته اند که فضا به چه صورت بوده. یک سنی نقل میکند. میگوید مصحف ابن مسعود در سال ٣٩٨ پیدا شد. وفات مرحوم مفید ۴١٣ است. یعنی حدوداً پانزده س...
رسمالخط مصحف عثمان و تفاوت آن با مصحف ابوبکر
شاگرد: رسمالخط را میگویم که فرمودید مردم که با «س» میخوانند اما برای اینکه قرائت «ص» حفظ شود آن را با «ص» نوشتند. استاد: نه، آن برای ناسخ عثمان است. ناسخ چه کار کرده؟ ما یک بحث رسم المصحف داریم و یک بحث ضبط المصحف داریم. آن چه که شما میگویید برای رسم ا...
وضوح وجود مصاحف متعدد و اختلاف بین آنها
من گاهی است اینها را خدمت شما میگویم که از تجربیات طلبگی است. بعضی از بحثها هست که آنها مقابلش موضع میگیرند. به قول امروز گارد میگیرند که نگویید و چرا میگویید! اما این بحثی که عرض میکنم در کتب اصیل خودشان و علماء بزرگشان نسبت به آن اصلاً موضع نمیگیر...
استفاده از کتب اهلسنت توسط علامه مجلسی در تعدد قرائات
برای اینکه برای آن تنظیری بیاورم عرض میکنم مرحوم مجلسی در جلد سی و یک بحارالانوار، صفحه دویست و پنج فرمایشی دارند. شاگرد: تنظیر برای چیست؟ استاد: ایشان گفتند «الإمام مکی أبو طالب و أبو العباس أحمد ابن عمّار المهدوی»، این ابوالعباس در علوم قرآنی فرد مهمی ...
الف) نگاه مثبت کتاب به روش مرسوم و کلاسیک در تعدد قرائات
یکی اینکه ایشان در سرار این کتاب با دید مثبت به این قضیه نگاه کردهاند. از اول تا آخر کتاب به این صورت است. حتی وقتی به ابن مجاهد میرسند چه تعریف ها و چه تجلیلی میکنند؛ از کار ایشان و خصوصیاتش. مباحثه ما اینچنین نبود. مباحثه ما اصلاً با دید منفی و مثبت...
بدون نقطه بودن و اختلاف مصاحف دو ویژگی مصاحف عثمان
شاگرد: منظورم پسند کردن نیست. بلکه عادت است. مثلاً وقتی شما میخواهید «ملک یوم الدین» بگویید گویا در زبان شما نمیچرخد. یا به جای کلمه «فتبین» میخواهیم بگوییم «فتثبت»، در اینجا زبان نمی چرخد. چون شما هزاران بار گفتهاید «فتبین». استاد: بعضی از نکاتی که سر ...
مخالفت با عثمان در احراق مصاحف
آن چیزی که میخواهم عرض کنم چیست؟ شما ببینید این قضیه که عثمان توحید مصاحف کرد متواتر هست یا نیست؟ این قضیه که عثمان مصحف را به پنج شهر فرستاد و بقیه آن را احراق کرد، متواتر هست یا نیست؟ کدام محقق و مسلمانی است که در این شک دارد؟ نفس کار متواتر عثمان مقابلش ...
عدم تطابق وجه «تهوین و تخفیف» با قرائات متفاوت المعنی
فقط «تهوینا» میماند که دیروز عرض کردم. باید بعداً به آن برسیم. دیروز عرض کردم آن چه که مقصود شما بود و افاده کردید، به اندازهای که من فکر کردم، مناسبت دارد که بگوید: «جائز للامه افراد القرائات تهوینا». یعنی شما یکی بخوانید کافی است. در همه عمر خودتان قرائا...
تواتر القرائات در زمان حضرت رسول ص
شاگرد: گفته شد که اگر در زمان خود پیامبر صلیاللهعلیهوآله تعدد قرائات امر مسلمی بود، آشکار شده بود، شما در جواب بحث تدریج را مطرح فرمودید. اگر شما مسأله تدریج را در خمر ببینید، بهگونهای است که در آخر ده سال، واضح میشود. ابتدا میگوید «وَ إِثْمُهُما أَكْ...
شرط موافقت با مصحف عثمان راهکاری برای حذف آیات فضیلت اهل البیت
شاگرد:… . استاد: اسم آن هست. من لینک آن را گذاشتهام، نگاه کنید. در قرائات سبع نیست. در عشر هم نیست. چرا؟ چون در زمان ما میگویند قید سبع و عشر، موافقت با مصحف است. این قید موافقت با مصحف نبوده، خود اینها بعداً آوردهاند. که من دیدم از زمان مکی بن ابوطالب ...
منع از قرائتی خلاف قرائات رائج در روایت سالم ابی سلمه
خب این روایت چیست که ایشان فرمودند در آن منع شده؟ سالم ابی سلمه میگوید: «قَرَأَ رَجُلٌ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع وَ أَنَا أَسْتَمِعُ حُرُوفاً مِنَ الْقُرْآنِ لَيْسَ عَلَى مَا يَقْرَأُهَا النَّاسُ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع كُفَّ عَنْ هَذِهِ الْقِرَا...
قول اهل سنت در تفاوت مصحف ابوبکر و عمر با مصحف عثمان
شاگرد٢: از نظر زمانی همه این ناسخ ها قبل از قراء بودهاند؟ استاد: بله، در سال بیست و هفت یا بیست و هشت نوشته شد. شاگرد٢: یعنی قبل از نسخ ناسخ ها ما هیچ قرائتی نداشتیم؟ استاد: قرائات سینه به سینه بود. حافظ بودند. شاگرد٢: منظورم این است که هنوز تعدد نبوده؟...