رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 21

عدم اختلاف قراء در آیات قابل اختلاف، دلیلی بر سماع و تحفظ قراء

۲۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۴)

دیروز تمام چهل و پنج صفحه مقدمه تفسیر منهج الصادقین مرحوم شعرانی را خواندم. واقعاً مقدمه‌ای است که دلالت دارد بر کارکردن ایشان. وقتی عالم بزرگی چیزی می‌نویسد -ممکن است کسی از دیگران رو نویسی کند- اما وقتی می‌دانیم آقای شعرانی مدرس بزرگی بودند و یک عمر زحمت ک...

علامه شعرانی و تعدد قرائات
فضای علم قرائات
اشتباه روات
صحفی
اختلاف قرائات
تلاوت اشتباه
احکام قرائات
تهوین و تخفیف
وسع علی امتی

الف) استظهار فقهی

۲۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۲۰) استظهار فقهی، کلامی، اصولی از روایت «وس...

صفحه چهارم بودیم. قلت: و روی الصدوق فی «الخصال» بإسناده إلیهم قال: «قال رسول اللّٰه صلی الله علیه و آله و سلم: أتانی آتٍ من اللّٰه عزّ و جلّ یقول: إنّ اللّٰه یأمرک أن تقرأ القرآن علی حرف واحد. فقلت: یا ربی وسّع علی امتی. فقال: إنّ اللّٰه تعالی یأمرک أن ت...

تهوین و تخفیف
احکام قرائات
مبادی استظهار
فهم متن
هرمونوتیک
مبادی استظهار
سبعة احرف
وسع علی امتی

لزوم توجه به تاریخ علم در بحث های علمی

۳۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۲۲)

چیزی که الآن می‌خواهم عرض کنم این است: تاریخ یک علم و یک مسأله نقش بسیار مهمی در ذهنیت شما نسبت به آن علم دارد. این عرض من است. مکرر هم گفته ام. خود من به‌عنوان یک طلبه نیاز به تاریخ یک بحث را لمس کرده‌ام. داشتم مستمسک مرحوم آقای حکیم و فروعاتی که صاحب عروه ...

احکام قرائات

تأثیر فضای بعد از قرن یازدهم در فقه شیعی

۴۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۲۴)

ان شالله بعداً عرض می‌کنم با این مباحثاتی که ما می‌کنیم برخی از چیزها در فضای فقه یک جور تأسف به‌دنبال دارد. الآن شما می‌بینید از قرن یازدهم به این طرف در متون فتوایی فقه ما –عرض کردم بیست صفحه از مستمسک را نگاه کنید- جذوری وجود دارد که برای قبل از قرن یازده...

نهج عربی
صاحب عروه و تعدد قرائات
احکام قرائات
ابن مقسم
حرف واحد

لزوم علم به صحت انتساب قرائت در کلام محقق اردبیلی

۴۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۲۶)

کسی که می‌خواهد قاعده اشتغال در حق او بیاید و برائت یقیتی بیاید، باید علم پیدا بکند. دیروز من از ایشان عبارتی را نقل کردم. که دو تا گفتم. در مباحثه چون سریع گفته می‌شود سهو اللسان می‌شود. اگر وقتی عبارتی در ذهن من به یک صورت می آید، هر چه که بعداً متوجه آن ب...

احکام قرائات
مقدس اردبیلی و تعدد قرائات

قرائت ملحون و قابلیت صدق طبیعت بر فرد ناقص

۴۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۲۶)

بحث دیگر هم در مستمسک بود، مرحوم حکیم هم گفتند؛ می‌گویند هیئت مقوم ماده است، درست هم هست. بنابراین اگر ملحونی بود نمی‌توانید به آن اکتفاء کنید. این‌ها بحث‌های طلبگی است که اشاره به آن خوب است. من هم در اینجا یادداشت‌هایی دارم که برای خیلی وقت قبل است. چقدر ا...

احکام قرائات
قرائت ملحون
قنوت
کلی و فرد
جزء غیر مقوم
جزء مقوم
طبیعت و فرد

انعکاس برداشت نادرست از روایت حرف واحد درکتاب تفسیر صافی و مفاتیح فیض

۴۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۲۶)

مرحوم فیض این ملاحظه را نفرموده اند، بعد چه کار کرده‌اند؟ در این چند لحظه آدرس هایی را به شما می‌گویم شما نگاه کنید. در صافی وقتی می‌خواهند قرائات را بگویند -خودشان اقرار می‌کنند- می‌فرمایند: وعليه يحمل ما ورد عنهم (عليهم السلام) من اختلاف القراءة في كلمة...

تواتر قرائات
فیض کاشانی و تعدد قرائات
احکام قرائات
قرائت جایز
فیض کاشانی و تعدد قرائات
فیض کاشانی و تعدد قرائات

بررسی تهافت کلام فیض در مفاتیح با مبنای ایشان درمورد قرائات

۴۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۳۰)

خب مرحوم فیض بعد چه فرمودند؟ این برای وافی بود. در مفاتیح آمدند. عبارت تفسیر صافی را که روز چهارشنبه خواندم. فرمودند: والحق: أن المتواتر من القرآن اليوم ليس إلا القدر المشترك بين القراءات جميعا دون خصوص آحادها إذ المقطوع به ليس إلا ذاك فان المتواتر لا يشت...

فیض کاشانی و تعدد قرائات
احکام قرائات

فتوای اهل‌سنت در جواز قرائت به «ملک» و «مالک» در یک رکعت

۴۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۶/۰۲)

شاگرد: روی این مبناء اگر ثابت شود، فتوا هم … . استاد: بله، من چندتا عرض کردم. چیزهای جالبی است. دو مورد را من الآن دیدم. یکی ابوشامه است که این قدر به او می‌گویند تسکب العبرات گفته است. یکی هم ابن جزری یا پسرش در شرح طیبة النشر است. ابوشامه و ابن جزری هردو ...

احکام قرائات
مالک

تأثیر فضای اخباریین و برداشت آنها از روایت حرف واحد بر ذهن وحید بهبهانی

۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۸/۲۴)

و قال الأستاذ أیده اللّٰه تعالی فی حاشیة المدارک رادا علی الشهید الثانی ما نصه لا یخفی أن القراءة عندنا نزلت بحرف واحد من عند الواحد و الاختلاف جاء من قبل الروایة فالمراد بالمتواتر ما تواتر صحة قراءته فی زمان الأئمّة علیهم السلام بحیث کانوا یجوزون ارتکابه ...

اصول قرائات
احکام قرائات
تواتر عشر
تواتر قرائات
حرف واحد
وحید بهبهانی و تعدد قرائات

تصویری درست از فضای قرائات در کتاب مصابیح الظلام وحید بهبهانی

۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۸/۲۴)

حالا کتاب مصابیح الظلام را ببینید. این کتاب در شرح مفاتیح الشرایع است. حالت شرح دارد. چون وحید خیلی مفصل فرمایشاتی دارند. فقها چقدر از این فرمایشات وحید در این کتاب نقل می‌کنند. بسیاری از مطالبی که نقل می‌کنند از همین مصابیح الظلام وحید است. حاشیه مدارک مختص...

رسم المصحف
فضای علم قرائات
نهج عربی
اصول قرائت
احکام قرائات
حرف واحد
وحید بهبهانی و تعدد قرائات

د) مثال نقض بسمله

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۰۸) وجوه استبعاد تقیه ای بودن اجماع اصحاب ب...

شاگرد: برخی از تقیه ها باید تا ظهور حضرت رعایت شود. استاد: اگر تقیه ای باید تا زمان ظهور مراعات شود، آیا کله صواب می‌شود؟! همه آن‌ها حق می‌شود؟! ببینید امام علیه‌السلام در همین روایتی که ایشان هم اشاره کردند و در کافی بود، فرمودند زمان ظهور ما «یقرأ القرآن ...

احکام قرائات
تقیه در قرائات
صاحب جواهر و تعدد قرائات

فراموشی فضای قرائات بعد از قرن دهم و سنگین شدن بحث

۱۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۰/۲۰)

تازه‌گی خدمت یکی از بزرگواران عرض کردم، خوب است که در دروس حوزوی مثل سیوطی و جامع المقدمات، در ابتدای طلبگی رسم المصحف و شاطبیه را قرار بدهند. خب ایشان با این‌که سال‌ها در فضای حوزه بودند و خیلی پر کار بودند، گفت شاطبیه چیست! فرمودند که من اصلاً شاطبیه را نش...

احکام قرائات
مرحوم حائری و تعدد قرائات

توضیح انفراد حفص در قرائت «کُفُواً» و کلام سید در عروة

۱۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۱/۱۱)

صفحه ششم از جزوه تواتر نقل الاجماع علی تواتر القرائات السبع بودیم. فرمودند:‌ «والشهید الثانی اجاب[1]». ما سراغ حدائق رفتیم چون «اجاب» را ایشان فرموده بودند. فقط در جلسه قبل من دو نکته را عرض کردم؛ یکی این بود که گفتند چرا شما در جلسه قبل سراغ توضیح قرائت «و ...

کفوا احد
نهج عربی
احکام قرائات
صاحب عروه و تعدد قرائات
مرحوم حکیم و تعدد قرائات

بیان صاحب حدائق درتقیه ای بودن اجماع بر جواز قرائات و نقد آن

۱۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۲/۰۲)

ذیل صفحه نود و نه می‌رویم؛ ثم ان الذي يظهر من الأخبار أيضا هو وجوب القراءة بهذه القراءات المشهورةالاستصلاح و التقية. «ثم ان الذي يظهر من الأخبار أيضا هو وجوب القراءة بهذه القراءات المشهورة»؛ چیزی است که نمی‌توانند آن را کاری بکنند. هر کسی در این فضا بی...

صاحب حدائق و تعدد قرائات
بسمله
تقیه در قرائات
احکام قرائات
مالک یوم الدین

قرائت میرزا هاشم آملی در نماز

۲۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۲/۰۹)

شاگرد: هفته پیش راجع به میرزا هاشم آملی فرمودید. خدمت پسر ایشان عرض کردم، گفتند کتاب ایشان به‌صورت جزوه است و هنوز چاپ نشده است. گفتم شما خبر ندارید که در اینجا چه می‌گویند؟ فرمودند من در درس صلات ایشان بودم اما یادم نیست. گفتم نماز را به چه صورت می‌خواندند،...

احکام قرائات

عدول حاج شیخ از قرائت «ملک» و «مالک» در نماز

۲۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۲/۱۶)

باز افاده ای فرمودند که خیلی جالب بود. اگر یادتان باشد من عبارت مرحوم آمیرزا هاشم را در شرح عروه ایشان، زیاد نقل کردم. آقای آمیرزا هاشم آملی فرموده بودند:‌«کان شیخنا الحائری یحتاط فی سورة الحمد». در المعالم الماثوره جلد چهارم، صفحه دویست و پنجاه و دو. فرمودن...

مرحوم حائری و تعدد قرائات
احکام قرائات

بررسی انتساب نفی قرائات به زمخشری توسط صاحب حدائق در ذیل آیه «زین لکثیر من المشرکین»

۲۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۲/۱۶)

من این را برای این نکته خواندم. حالا سر جایش عرض می‌کنم. ببینید به آن چیزی که آقا دیروز فرمودند برگردیم. دیروز فرمودند این‌که صاحب حدائق از زمخشری نقل کردند شاید مقصود صاحب حدائق از حرف زمخشری، کلام او ذیل آیه شریفه ۱۳۷ سوره مبارکه انعام باشد. آن جا که زمخشر...

مالک یوم الدین
تقیه در قرائات
صاحب حدائق و تعدد قرائاتف
احکام قرائات
زمخشری و تعدد قرائات

وجه فقهی عدم جواز قرائت «ملک» و «مالک» در رکعت واحده در ذهنیت آیت الله خوانساری

۲۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۲/۱۶)

شاگرد: حاج شیخ در «ملک» و «مالک» گفتند که یکی از آن‌ها را به قصد قرآنیت نمی خوانیم. پس اشکال آسید احمد جا ندارد. مثلاً در سوره حمد قطع کنید و یک ذکری بگویید و بعد ادامه بدهید. اشکال ندارد. پس چرا اشکال را پذیرفتند؟ استاد:  ببینید مردد می‌شود که کدام به قصد ...

مالک یوم الدین
احکام قرائات

لزوم بررسی انتساب قول به تواتر عشر به نهایه علامه در کتاب مفاتیح الاصول

۲۲. تعدد قرائات (۱۴۰۲/۰۲/۱۳)

از چیزهایی که عجیب است و قبلاً گفته ام و دوباره باید تحقیق کنیم، این است: اگر سهوی شده فبها، اما اگر سهوی نشده در فضای کلاس قرائات خیلی مهم است. ببینید صاحب مفاتیح الاصول سید محمد مجاهد رضوان‌الله‌علیه بعد از این‌که بحث قرائات را می‌آورند، چند تنبیه می‌آورند...

سید محمد مجاهد و تعدد قرائات
تواتر عشر
اماله
اصول قرائات
احکام قرائات