جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 6
مرحله چهارم؛ توجه به عنصر اطلاعات منفصل در کنار سه عنصر قبل
مرحله چهارم، که مقدماتش فراهم است، مثال منفصل و عقل بیرونی است؛ معقولات مستقله و مجرد تام. آن افلاطونگرائیای است که در فضای فلسفه ریاضی، زمینهاش فراهم است، ولی هنوز اینطور نیست که بتوانیم آن را در فضای علم بیاوریم. در فضای علم تنها عنصر سوم آمده؛ ماده، ا...
مثال عدد پی؛ فیزیکی نبودن و ذهنی نبودن عدد پی
جلسه قبل مسامحتاً تعبیری شد؛ جلوتر بحث کرده بودیم ولی توضیح آن را در مثالی که زدم عرض میکنم؛ عرض کردم کمّیّتها با هم نسبت برقرار میکنند. شرط برقرار شدن نسبت بین دو کمیت، این است که دو کمیت متجانس باشند. یعنی خط با خط، نسبت برقرار میکنند. اما خط با سطح نس...
استفاده از روش نادرست حذفی در علوم شناختی برای توضیح پدیدهها
این روش حذفی را خیلی از دانشمندانی که گرایشهای فیزیکالیستی و «Cognitive science» دارند، دارند. تا مجبور نشدهاند، روش آنها روش حذفی است. در منطق هم همینطور بود. روش حذفی چیست؟ هر چیزی را که فعلاً از آن سر در نمیآورند، کنار میگذارند. نه آن روش حذفیای ک...
ظهور حقیقت آب در عالم ماده بر کرسی H2O
در پایههایی که در عالم خودمان هست، عرض کردم یکی در سطح اتم داریم، یکی زیر اتم داریم، یکی بالای اتم؛ هر ترکیبی و هر بخشی را که نگاه کنید، خودش یک پایهای است که خدای متعال در این بستر، از عالم ورای پایهها برای حقائقی فراهم میکند که - همانطور که جلسه ق...
پیشبینی پذیرش مبنای افلاطونگرائی نزد بشر
چیزی که میخواستم هفته قبل عرض کنم و یادم رفت، تتمیمش این بود: اگر نظر شریفتان باشد - نه از باب پیشگویی، بلکه از باب پیشبینی معتضد و مستظهر به برهان و بلکه بالاتر از برهان؛ ارائه شهودی که بحثهایی است که در جلسات قبل عرض کردم - گفتم که در ذهنم به این ...
درک پایهمحور در دستگاه تجرید ارسطویی
عرض من این است: در درک کلیات، بین افلاطونگرائی و ارسطوگرایی تفاوتی بود. افلاطون میگفت معلم، معلم نیست بلکه مذکِّر است و روح در عالم معانی، مجردات را درک میکند؛ ارباب انواع و مثُل را درک میکند و مصادیق بیرونی معدّ آن درک هستند. مصداق بیرونی معدّ است که نف...