جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 5
جوهره قرآن کریم و ارتباط آن با حروف مقطعة؛ اهمیت کلام ابوفاخته
من دو نکته را عرض میکنم و بعد وارد میشوم. نکته اول تکراری است که همیشه لازم میدانم عرض کنم. در این مباحث تا زمانیکه از لسان خود ثقلین نفهمیم که قرآن کریم چیست، این بحثها ابتر است. آب پاک بر دست همه می ریزیم. باید آن تکرار شود و نباید فراموشمان شود. مکرر...
ب) تدوین نگاشتی
من که عرض میکنم قرآن تدوین است، اصلاً منظورم این نیست که جوهره قرآن، تدوین معنایی عالم نیست. ولو یکی از مهمترین شئون قرآن تدوین معنایی نفس الامر است. در این مشکلی نداریم، مانعة الجمع نیست. اما آن، محور نیست. آن چه که محوریت قرآن در اوست در ربط حروف مقطعه ن...
«کما اراد فی اللوح»؛ تطابق فعل الهی با لوح
خب، به عبارتی که در حدیث شریف بود، برگردیم. حضرت علیه السلام فرمودند: «کما اراد فی اللوح». آیا «کما اراد» را به «کان» بزنیم و «فی اللوح» به کان بخورد؟ یا «فی اللوح» به خود «اراد» بخورد؟ آنچه که الآن میخواهم احتمالش را تقویت کنم این است که «فی اللوح»، به «ار...
نسبت امّ الکتاب و لوح محو و اثبات
شاگرد: آیا محو و اثبات همان کتاب مبین است؟ استاد: در روایت سیام، صفحۀ هفتاد و شش، در سطر آخر بودیم. فرمودند: «امر بلاشفه ولا لسان ، ولكن كما شاء أن يقول له كن فكان خبرا كما أراد في اللوح»[1]. دو جلسه قبل، صحبت «فی اللوح» متعلق به «اراد» باشد یا نه. شاید ...
انتساب غیر دقیق «تطبیق سبع المثانی به سورۀ حمد» به ابوفاخته
شاگرد: به سوره فاتحه هم، امّ الکتاب گفته شده است. استاد: بله. چرا؟؛ وجوهی دارد. یکی از وجوهش این است که فرمودهاند: کل قرآن کریم در سورۀ مبارکۀ حمد خلاصه شده است. لذا امّ میشود. یعنی اگر میخواهید کل قرآن را ببینید، سراغ حمد بروید. این امّ است. در خودش تما...