رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 103

وجود مختار های متعدد قراء در بدنه اجتماع

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۰۸)

  شاگرد: فرمودید که این مختارها هم خودش در جامعه وجود داشته؟ استاد: بله، این‌ها از کار ابن مجاهد مانوس شد. خود ابن مجاهد دو راوی را نیاورده است. اساس این مانوس ها از دانی شروع شد. دانی و معاصرش مکی بن ابی‌طالب؛ مکی تبصره را نوشت و دانی هم التیسیر را نوشت. ای...

اختیار القرائه
تاریخ قرائات
اختیار القرائه
قرائت عاصم

اهمیت افراد القرائة و التزام برآن نزد قرّاء

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۰۸)

  شاگرد٢: یعنی اختلاف حفص و ابوبکر هر دو مختار عاصم بوده؟ استاد: بله، سی شاگرد دیگر هم دارد. شاگرد٢: این خلاف ظاهر نیست؟ چون باید حداقل در یک مورد هم دو نقل کرده باشند و بگویند در اینجا به دو وجه خوانده شود. استاد: ببینید از روز اول بحث مهمی بوده. این اخت...

اختیار القرائه
افراد القرائه
تاریخ قرائات

دلیل دوم) معروف‌ترین دلیل؛ توحید مصاحف عثمان

۱۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۰/۲۷) یک دلیل بر تواتر قرائات

  دومین از آن‌ها، معروف‌ترین دلیل متواتر است. کار عثمان است که به جهت تعدد قراءات، توحید مصاحف کرد، و پس از محاصره گفت: اقرءوا علی ای حرف شئتم. آن زمان تعدد قرائات بود، عثمان سال بیست و هشتم، بیست و هفتم هجری روی آورد تا سامان‌دهی کند. خب اگر قرائات نبود که ا...

توحید مصاحف
مصحف عثمان
تاریخ قرائات
ادله تواتر

دلیل پنجم) متقن ترین دلیل؛ بیان مرحوم وحید بهبهانی

۱۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۰/۲۷) یک دلیل بر تواتر قرائات

  پنجمین دلیل هم منتقن ترین دلیل است. دلیلی که از نظر علمی اتقان خاص خودش را دارد، تبیین وحید بهبهانی[1] است، در انتساب علم القرائه به اهل البیت علیهم‌السلام. مرحوم وحید هفت مقدمه آوردند و گفتند اگر نساء و صبیان هم به این هفت مقدمه‌ای که من گفتم نگاه کنند، می...

وحید بهبهانی و تعدد قرائات
حرف واحد
فیض کاشانی و تعدد قرائات
سفیان بن عیینه
تاریخ قرائات
تلاوت به مرادف

ابن مجاهد و نقش او در تثبیت مصحف عثمان و طرد قراءات مخالف آن

۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۱)

نکته دومی که در ذیل این حدیث عیون هست این است: آن چیزی که ما در این مباحثه که شش-هفت سال طول کشیده است. اوائل خیلی کند جلو رفتیم و همین‌طور تکرار و تکرار شد. بحمد الله شواهد اضافه شد و دل گرم شدیم. هر چه شواهد بیشتر شد فضای مباحثه برای ما چیز دیگری شد. آن نک...

ابن شنبوذ
ابن مجاهد
مخالفت با مصحف
تاریخ قرائات
تلاوت به مرادف

روایت امام رضا (ع)؛ کاشف از ذهنیت مردم پیرامون قرائات مخالف مصحف عثمان

۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۱)

 نکته ی دومی که از این روایت می‌خواهم استفاده کنم این است: این روایت شریفه یکی از بهترین شواهد تاریخی برای این چیزی است که عرض کردم. بر ذهنیت حاکم بر فضای عالم و جاهل قرن دویست تا سیصد. حضرت در مجلس مامون بودند که «قالت العلماء فاخبرنا» علماء گفتند به ما خبر...

مصحف ابن مسعود
احتجاج به تحریف
تاریخ قرائات

قرائت «و رهطک منهم المخلصین» در صحیحین

۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۱)

حالا من می‌خواهم در خصوص این آیه مطلب مهم‌تری را عرض کنم. آقای احسان ظهیر از فصل الخطاب علیه شیعه مطالبی را بیان می‌کند. می‌گوید ببینید شما قائل به تحریف هستید. و حال این‌که همین آیه که ایشان از فصل الخطاب برای اثبات تحریف می‌آورد، نفس «وَ رَهْطَكَ منهم  الْ...

رَهْطَكَ الْمُخْلَصِينَ
خالفت با مصحف عثمان
تاریخ قرائات
توحید مصاحف
احراق مصاحف
ابن مجاهد
قرائات شاذ
مخالفت با مصحف
تاریخ قرائات
احراق مصاحف
توحید مصاحف
سبعة احرف
احتجاج به تحریف
تحریف قرآن
الشیعه و القرآن
احسان الهی ظهیر
احتجاج به امامت
تعدد قرائات در بخاری
احتجاج به تحریف

قرائت به قرائات مخالف مصحف عثمان توسط ابن شنبوذ و مقابله حکومت با او

۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۱)

شاگرد: در فضایی که ابن شنبوذ قرائت می‌کرده استنکاری نبود؟ استاد: اصلاً خود ابن شنبوذ  به شدت از خودش دفاع کرد تا وقتی که زیر تازیانه رفت. خب او هم سنش بالا بود. دیگر توبه نامه را نوشت. یعنی قبلش دفاع می‌کرد. این را خود علماء سنی می‌گویند. ذهبی و ابن جزری در...

ابن مجاهد
ابن شنبوذ
قرائات سبع
تاریخ قرائات
احتجاج به امامت
آل بویه
مخالفت با مصحف عثمان
احتجاج به تحریف
انواع اختلاف قرائات

تقابل شیعه و سنی در بغداد پیرامون مصحف ابن مسعود در سال ٣٩٨

۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۱)

حتی ابن کثیر در سال ٣٩٨ دارد. می‌گوید در بغداد یک دفعه مصحف ابن مسعود پیدا شد. آن را آوردند و شیعه خیلی خوشحال شدند. نگفته اند که فضا به چه صورت بوده. یک سنی نقل می‌کند. می‌گوید مصحف ابن مسعود در سال ٣٩٨ پیدا شد. وفات مرحوم مفید ۴١٣ است. یعنی حدوداً پانزده س...

جشن نیمه شعبان
تراث قرائات
مصحف ابن مسعود
شرطیت تواتر
ابن جزری
مصحف صنعا
تعدد قرائات
تواتر قرائات
نیمه شعبان
مصحف ابن مسعود
جشن نیمه شعبان
احتجاج به تحریف
تاریخ قرائات
مصحف ابن مسعود
تسبیع ابن مجاهد
ابن مجاهد
احراق مصاحف

آیه «و رهطک منهم المخلصین» و بطلان ادعای نسخ آن

۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۲)

در صفحه دوم بودیم. برخی از آقایان فرمودند مباحثه دیروز ناتمام ماند. روایاتی که از حضرت بود پنج مورد بود که تنها یکی از آن‌ها بحث شد. فرمودند که آیه «سلام علی آل یاسین» بحث شود. پیشنهاد خوبی است اما من این جور به ذهنم آمد که چون هنوز خود مقاله بحث دارد، آن را...

احتجاج به امامت
احتجاج به تحریف
احتجاج به قرائت
رَهْطَكَ الْمُخْلَصِينَ
تاریخ قرائات
قرائت ابن مسعود
مصحف ابن مسعود
مخالفت با مصحف عثمان
قرائات شاذه

سخن نحاس شاهد تاریخی مهم برای نفی قاری محوری

۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۲)

یکی از نظریاتی که بعضی از اساتید محترم و بزرگوار علوم قرآنی دارند، این است -استاد هستند ولی نظرشان این است- ایشان می‌گویند با روندی که من دیدم، مسلمانان تا زمان ابن جزری که دیگر آخرش ابوشامه است، همه قاری محور بودند. می‌گفتند قرائت فلان؛ یعنی می‌خواهی به آن ...

المحتسب ابن جنی
ابن جنی
احتجاج بر قرائات
نحاس
قرائت محوری
قاری محوری
تاریخ قرائات

منحصر کردن قرائات متواتر در قرائات سبعه توسط ابن مجاهد

۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۲) توضیح قرائت «ضُعف» با توجه به معنای تجز...

شاگرد: فرمودید افراد دو نوع است… استاد: افراد بالروایه و افراد بالمختار افراد بالمختار تنها برای امام است. این‌ها را یادداشت کنید و ثبت کنید. ابن مجاهد که خودش همه این کارها را کرده در شرح حالش آورده‌اند؛ به او گفتند که چرا مدام هفت قرائت می‌گویی؟ کار حکومت...

شادی حکمت
ابان بن تغلب
مفرده ابان
اختیار القرائه
تحدی قرآن
حفظ قرآن
تحریف
سبعة احرف و تلاوت به معنا
حرف واحد
تاریخ قرائات
سبعة احرف

تلفیق و افراد قاری

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۳)

شاگرد: طبق ضوابط خودشان یک ناسخ می‌توانست چنین کاری را انجام دهد؟ اگر امام در قرائت باشد خودش می‌تواند انتخاب کند. استاد: ببینید شاهدهایی که برای این دارد در جاهایی است که تفاوت مصاحف پنج گانه و هفت گانه بود، احدی حتی یک نفر نیامد بگوید مصحفی که به کوفه رفت...

جمع القرائه
جمع در موضع
جمع در جواز وقف
تاریخ قرائات
تلفیق قرائات
اختیار القرائه
ابن مجاهد
اختیار القرائه
افراد القرائه
نافع
امام فی القرائه

رسم‌الخط مصحف عثمان و تفاوت آن با مصحف ابوبکر

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۳)

شاگرد: رسم‌الخط را می‌گویم که فرمودید مردم که با «س» می‌خوانند اما برای این‌که قرائت «ص» حفظ شود آن را با «ص» نوشتند. استاد: نه، آن برای ناسخ عثمان است. ناسخ چه کار کرده؟ ما یک بحث رسم المصحف داریم و یک بحث ضبط المصحف داریم. آن چه که شما می‌گویید برای رسم ا...

مصحف ابوبکر
مصحف عثمان
رسم المصحف
تاریخ قرائات
کتابت المصحف
احراق مصاحف
توحید مصاحف
تاریخ قرائات

ابان بن تغلب و قرائت مفرده او

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۳)

شاگرد: فرمودید نافع برای خودش افراد القرائه داشته؟ استاد: افراد بالمختار داشته. اما افرادهای فراوانی بالروایه داشته است. شاگرد: فرمودید که ابان یک افرادی را نوشته است، می‌خواهم ببینم که آیا از نافع افضلیت دارد؟ استاد: من نگاه کردم. در یکی از کتاب‌ها دیدم ...

ابان بن تغلب
نافع
طبقات القراء
تاریخ قرائات

بررسی ادعای انحصار تواتر در قرائات سبع توسط ابن مجاهد

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۳)

ولی صحبت سر این است که ابن مجاهد که در بغداد می‌خواست هفت قرائت را جا بیاندازد چه کار کرد. در صفحه فدکیه برای آن عنوانی زده‌ام؛ مقدمه کتاب السبعة ابن مجاهد؛ پایین صفحه بروید و ببینید که ابن جزری در منجد المقرئین از دست او چه ناله هایی دارد. تنها او نه، بلکه ...

ابن مجاهد
تاریخ قرائات
سبعة احرف
ابن جزری
تواتر قرائات
قرائات سبع

وجه اختیار قرائت از بین قرائات متواتر

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۳)

شاگرد: در این مثالی که زدید اگر هر دو را متواتر بداند چرا باید این کار را بکند؟ استاد: نکته خوبی است. اگر نزد نافع هر دو متواتر است دیگر سند چیست؟ متواتر که سند نمی‌خواهد. ما در مقام اقراء تدوین هستیم؛ یعنی زحمات این‌ها بی خودی نیست؛ ما الآن هزاران کتاب دار...

اختلاف قرائات
حکمت قرائات
مخالفت با مصحف
قرائت امصار
قرائت محوری
تاریخ قرائات
قرائت ابی
موافقت با مصحف
قرائت امصار
اسناد قرائات

معنای قرائت شاذ و امکان اثبات تواتر قرائات شاذه

۱۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۴)

شاگرد: منظور از تعبیر قرائت شاذه در قرائات سبع و عشر، شاذ در میان آن‌ها است. مثل مفردات حفص است. یعنی چون در عمومشان نیست در این مجموعه شاذ است. اما شما تعبیر دیگری داشتید. فرمودید این‌که طرق حفص کم باشد، شاذ در حفص می‌شود. من می‌خواهم بگویم دو اصطلاح است یا...

قرائت شاذ
تواتر عشر
طرق شاذ
تفردات حفص
نَزَّاعَةً لِّلشَّوَى
نَزَّاعَةً لِّلشَّوَى
قرائت امصار
متفردات
اشتباه طبری در قرائات
نَزَّاعَةً لِّلشَّوَى
فضای علم قرائات
تواتر قرائات
تعدد قرائات
قرائت امصار
قرائت حفص
تاریخ قرائات

بررسی تعبیر «انما الاختلاف یجیء من قبل الرواه»

۱۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۴)

خب این برای سبعة احرف. اما «انما الاختلاف یجیء من قبل الرواة»؛ غیر از محتملاتی که قبلاً بحث شد، یک روایت دیگر هست که ضمیمه شد. من متن القرائه سیاری را به این صورت که بتوانم کپی کنم پیدا نکردم. فایل pdf آن هست. اما به‌صورت تصویری بود. اگر به‌صورت pdf متنی باش...

قراء اندلس
اختلاف روات
تلاوت به مرادف
فضای علم قرائت
کتابت بالوجاده
حرف واحد
شروط تواتر
سبعة احرف
مصحف ابن مسعود
طبری و تعدد قرائات
اشتباهات طبری
طبری
ابن مسعود
قراء کوفه
قراء عراق
قراء مدینه
حرف واحد
الحجه فی القرائات
قراء کوفه
قرائت امصار
تاریخ قرائات
مصحف ابن مسعود
مصحف عثمان
حفص
اختلاف قرائات
یجیء من قبل الرواة
وجاده در کتابت
امام در قرائت
شیعه و تعدد قرائات
تاریخ قرائات
تلاوت به مرادف
سبعة احرف

نافع ترین راه: بررسی تواتر قرآن در زمان خود پیامبر اسلام

۱۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۵) مرحله دوم؛ بازتاب جوهره قرآن و نازل تر...

بنابراین بخش دوم کار این شد که ما به‌خوبی توضیح دهیم که مصاحف چه چیزی هستند و آن جوهره در این‌ها به چه صورت ظهور می‌کند. خب وقتی می‌خواهیم توضیح بدهیم از کجا شروع کنیم؟ از قرائات سبع شروع کنیم؟ این ممکن است. این یک راهی است. یک راه هم این است که ما از تواتر ...

تواتر قرائات
تاریخ قرائات
جوهره قرآن