جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 103
وجود مختار های متعدد قراء در بدنه اجتماع
شاگرد: فرمودید که این مختارها هم خودش در جامعه وجود داشته؟ استاد: بله، اینها از کار ابن مجاهد مانوس شد. خود ابن مجاهد دو راوی را نیاورده است. اساس این مانوس ها از دانی شروع شد. دانی و معاصرش مکی بن ابیطالب؛ مکی تبصره را نوشت و دانی هم التیسیر را نوشت. ای...
اهمیت افراد القرائة و التزام برآن نزد قرّاء
شاگرد٢: یعنی اختلاف حفص و ابوبکر هر دو مختار عاصم بوده؟ استاد: بله، سی شاگرد دیگر هم دارد. شاگرد٢: این خلاف ظاهر نیست؟ چون باید حداقل در یک مورد هم دو نقل کرده باشند و بگویند در اینجا به دو وجه خوانده شود. استاد: ببینید از روز اول بحث مهمی بوده. این اخت...
دلیل دوم) معروفترین دلیل؛ توحید مصاحف عثمان
دومین از آنها، معروفترین دلیل متواتر است. کار عثمان است که به جهت تعدد قراءات، توحید مصاحف کرد، و پس از محاصره گفت: اقرءوا علی ای حرف شئتم. آن زمان تعدد قرائات بود، عثمان سال بیست و هشتم، بیست و هفتم هجری روی آورد تا ساماندهی کند. خب اگر قرائات نبود که ا...
دلیل پنجم) متقن ترین دلیل؛ بیان مرحوم وحید بهبهانی
پنجمین دلیل هم منتقن ترین دلیل است. دلیلی که از نظر علمی اتقان خاص خودش را دارد، تبیین وحید بهبهانی[1] است، در انتساب علم القرائه به اهل البیت علیهمالسلام. مرحوم وحید هفت مقدمه آوردند و گفتند اگر نساء و صبیان هم به این هفت مقدمهای که من گفتم نگاه کنند، می...
ابن مجاهد و نقش او در تثبیت مصحف عثمان و طرد قراءات مخالف آن
نکته دومی که در ذیل این حدیث عیون هست این است: آن چیزی که ما در این مباحثه که شش-هفت سال طول کشیده است. اوائل خیلی کند جلو رفتیم و همینطور تکرار و تکرار شد. بحمد الله شواهد اضافه شد و دل گرم شدیم. هر چه شواهد بیشتر شد فضای مباحثه برای ما چیز دیگری شد. آن نک...
روایت امام رضا (ع)؛ کاشف از ذهنیت مردم پیرامون قرائات مخالف مصحف عثمان
نکته ی دومی که از این روایت میخواهم استفاده کنم این است: این روایت شریفه یکی از بهترین شواهد تاریخی برای این چیزی است که عرض کردم. بر ذهنیت حاکم بر فضای عالم و جاهل قرن دویست تا سیصد. حضرت در مجلس مامون بودند که «قالت العلماء فاخبرنا» علماء گفتند به ما خبر...
قرائت «و رهطک منهم المخلصین» در صحیحین
حالا من میخواهم در خصوص این آیه مطلب مهمتری را عرض کنم. آقای احسان ظهیر از فصل الخطاب علیه شیعه مطالبی را بیان میکند. میگوید ببینید شما قائل به تحریف هستید. و حال اینکه همین آیه که ایشان از فصل الخطاب برای اثبات تحریف میآورد، نفس «وَ رَهْطَكَ منهم الْ...
قرائت به قرائات مخالف مصحف عثمان توسط ابن شنبوذ و مقابله حکومت با او
شاگرد: در فضایی که ابن شنبوذ قرائت میکرده استنکاری نبود؟ استاد: اصلاً خود ابن شنبوذ به شدت از خودش دفاع کرد تا وقتی که زیر تازیانه رفت. خب او هم سنش بالا بود. دیگر توبه نامه را نوشت. یعنی قبلش دفاع میکرد. این را خود علماء سنی میگویند. ذهبی و ابن جزری در...
تقابل شیعه و سنی در بغداد پیرامون مصحف ابن مسعود در سال ٣٩٨
حتی ابن کثیر در سال ٣٩٨ دارد. میگوید در بغداد یک دفعه مصحف ابن مسعود پیدا شد. آن را آوردند و شیعه خیلی خوشحال شدند. نگفته اند که فضا به چه صورت بوده. یک سنی نقل میکند. میگوید مصحف ابن مسعود در سال ٣٩٨ پیدا شد. وفات مرحوم مفید ۴١٣ است. یعنی حدوداً پانزده س...
آیه «و رهطک منهم المخلصین» و بطلان ادعای نسخ آن
در صفحه دوم بودیم. برخی از آقایان فرمودند مباحثه دیروز ناتمام ماند. روایاتی که از حضرت بود پنج مورد بود که تنها یکی از آنها بحث شد. فرمودند که آیه «سلام علی آل یاسین» بحث شود. پیشنهاد خوبی است اما من این جور به ذهنم آمد که چون هنوز خود مقاله بحث دارد، آن را...
سخن نحاس شاهد تاریخی مهم برای نفی قاری محوری
یکی از نظریاتی که بعضی از اساتید محترم و بزرگوار علوم قرآنی دارند، این است -استاد هستند ولی نظرشان این است- ایشان میگویند با روندی که من دیدم، مسلمانان تا زمان ابن جزری که دیگر آخرش ابوشامه است، همه قاری محور بودند. میگفتند قرائت فلان؛ یعنی میخواهی به آن ...
منحصر کردن قرائات متواتر در قرائات سبعه توسط ابن مجاهد
شاگرد: فرمودید افراد دو نوع است… استاد: افراد بالروایه و افراد بالمختار افراد بالمختار تنها برای امام است. اینها را یادداشت کنید و ثبت کنید. ابن مجاهد که خودش همه این کارها را کرده در شرح حالش آوردهاند؛ به او گفتند که چرا مدام هفت قرائت میگویی؟ کار حکومت...
تلفیق و افراد قاری
شاگرد: طبق ضوابط خودشان یک ناسخ میتوانست چنین کاری را انجام دهد؟ اگر امام در قرائت باشد خودش میتواند انتخاب کند. استاد: ببینید شاهدهایی که برای این دارد در جاهایی است که تفاوت مصاحف پنج گانه و هفت گانه بود، احدی حتی یک نفر نیامد بگوید مصحفی که به کوفه رفت...
رسمالخط مصحف عثمان و تفاوت آن با مصحف ابوبکر
شاگرد: رسمالخط را میگویم که فرمودید مردم که با «س» میخوانند اما برای اینکه قرائت «ص» حفظ شود آن را با «ص» نوشتند. استاد: نه، آن برای ناسخ عثمان است. ناسخ چه کار کرده؟ ما یک بحث رسم المصحف داریم و یک بحث ضبط المصحف داریم. آن چه که شما میگویید برای رسم ا...
ابان بن تغلب و قرائت مفرده او
شاگرد: فرمودید نافع برای خودش افراد القرائه داشته؟ استاد: افراد بالمختار داشته. اما افرادهای فراوانی بالروایه داشته است. شاگرد: فرمودید که ابان یک افرادی را نوشته است، میخواهم ببینم که آیا از نافع افضلیت دارد؟ استاد: من نگاه کردم. در یکی از کتابها دیدم ...
بررسی ادعای انحصار تواتر در قرائات سبع توسط ابن مجاهد
ولی صحبت سر این است که ابن مجاهد که در بغداد میخواست هفت قرائت را جا بیاندازد چه کار کرد. در صفحه فدکیه برای آن عنوانی زدهام؛ مقدمه کتاب السبعة ابن مجاهد؛ پایین صفحه بروید و ببینید که ابن جزری در منجد المقرئین از دست او چه ناله هایی دارد. تنها او نه، بلکه ...
وجه اختیار قرائت از بین قرائات متواتر
شاگرد: در این مثالی که زدید اگر هر دو را متواتر بداند چرا باید این کار را بکند؟ استاد: نکته خوبی است. اگر نزد نافع هر دو متواتر است دیگر سند چیست؟ متواتر که سند نمیخواهد. ما در مقام اقراء تدوین هستیم؛ یعنی زحمات اینها بی خودی نیست؛ ما الآن هزاران کتاب دار...
معنای قرائت شاذ و امکان اثبات تواتر قرائات شاذه
شاگرد: منظور از تعبیر قرائت شاذه در قرائات سبع و عشر، شاذ در میان آنها است. مثل مفردات حفص است. یعنی چون در عمومشان نیست در این مجموعه شاذ است. اما شما تعبیر دیگری داشتید. فرمودید اینکه طرق حفص کم باشد، شاذ در حفص میشود. من میخواهم بگویم دو اصطلاح است یا...
بررسی تعبیر «انما الاختلاف یجیء من قبل الرواه»
خب این برای سبعة احرف. اما «انما الاختلاف یجیء من قبل الرواة»؛ غیر از محتملاتی که قبلاً بحث شد، یک روایت دیگر هست که ضمیمه شد. من متن القرائه سیاری را به این صورت که بتوانم کپی کنم پیدا نکردم. فایل pdf آن هست. اما بهصورت تصویری بود. اگر بهصورت pdf متنی باش...
نافع ترین راه: بررسی تواتر قرآن در زمان خود پیامبر اسلام
بنابراین بخش دوم کار این شد که ما بهخوبی توضیح دهیم که مصاحف چه چیزی هستند و آن جوهره در اینها به چه صورت ظهور میکند. خب وقتی میخواهیم توضیح بدهیم از کجا شروع کنیم؟ از قرائات سبع شروع کنیم؟ این ممکن است. این یک راهی است. یک راه هم این است که ما از تواتر ...