رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 38

وجوه استبعاد تقیه ای بودن اجماع اصحاب بر جواز قرائات

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۰۸) وجوه استبعاد تقیه ای بودن اجماع اصحاب ب...

  عرض کردم در فدکیه صفحه‌ای هست، شما هم چیزی به ذهنتان آمده در آن جا ارسال کنید. وجوه نفی و اثبات، شاهدهایی علیه یا له این تقیه ارسال فرمایید. عنوان صفحه این است: روایات و شواهد این‌که اجماع شیعه مماشات و تقیه و رخصت نیست. ان شالله شماره بگذاریم و جلو برویم. ...

بسمله
تقیه در قرائات

یک سوره دانستن «ضحی » و «الم نشرح»

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۰۸)

  همین امروز در کشف الغطاء می‌دیدم. ایشان می‌فرمایند ما تابع قراء سبعه در قرائتشان هستیم، نه در مذاهب آن‌ها. خیلی جالب است. بعد می‌گویند مذاهب قراء سبعه چیست. یکی از مذاهب آن‌ها این است که سوره «ضحی» و «الم نشرح» را دو سوره می‌دانند اما نزد ما یکی است. ببینید...

تقیه در قرائات

پیروی علماء شیعه از کار ابن مجاهد و ترویج قرائات سبع متواتر

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۰۸)

  شاگرد: اگر مجموع را قبول نکنید… . استاد: ببینید در فدکیه صفحه‌ای به نام مفتاح المفاتیح هست؛ به نظرم دوازده امر هست که اگر هر کدام از آن‌ها را ملاحظه کنید، می‌بینید که فکر برده و طول کشیده است. راجع به «ملک» و «مالک» دوازده مطلب هست که هر کسی روی آن‌ها خوب ...

ابن مجاهد
تقیه در قرائات

کراهت اصحاب و علماء شیعه از تجرید قرائت مفردة

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۰۸)

  در فدکیه زحمت کشیدند کلمات سید مرتضی و سید رضی را در قرائات آورده‌اند. ببینید اگر این اجماع مماشات بود، جایش نبود که آن وقت بگویند؟! زمان شیخ طوسی که دیگر تقیه نبود. در بغداد می‌گفتند که ما فقط به یک قرائت می‌خوانیم. و حال آن‌که «کرهوا تجرید القرائه»؛ اصلاً...

تقیه در قرائات

عدم تعیین یکی از قرائات «ملک» و «مالک» در سوره حمد

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۰۸)

  شاگرد: احتمال ندارد که این تقیه حدوثا بوده باشد و به دلائل دیگری در بقاء خلاف این تقیه را نگفته باشند؟ استاد: من عرض کردم مرحوم محدث نوری در کتاب فصل الخطاب می‌گویند: چرا می‌گویید در واضحات اختلاف نمی‌شود؟! بعد شروع می‌کنند به مثال زدن. جالب این است که تما...

رسم المصحف
مالک یوم الدین
تقیه در قرائات
تحریف
تقیه در قرائات
فصل الخطاب

به کار رفتن تعبیر «قال الله » را بر دو قرائت متفاوت در روایات شیعه

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۰۸)

  در کتاب‌هایی که قدیم بین شیعه بوده، از تفسیر، از کتب حدیثی، قرائات را می‌آورند. قبلاً هم عرض کردم. خود کافی شریف که در آن روایت حرف واحد آمده، به حمل شایع دو روایت از امام معصوم آمده که می‌فرمایند «قال الله». هر دو قرائت در کافی آمده و می‌گویند «قال الله». ...

تقیه در قرائات
کلینی و تعدد قرائات

تعبیر « کلا القرائتین حق » در تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۰۸)

  در جاهای دیگر هم هست. تفسیر الامام ولو شما آن را تضعیف کنید اما نمی‌توانید انکار کنید که این تفسیر بین شیعه بوده. حالا تضعیف کنید ولی اصل وجودش را نمی‌توانید انکار کنید. کسانی هم که آن را تضعیف می‌کنند می‌گویند قبلاً بوده و یک واضعی آن را وضع کرده است. خود ...

کلینی و تعدد قرائات
تفسیر امام
تقیه در قرائات

واضح بودن تعدد قرائات در میان صحابه و تابعین و قرون اولیه اسلامی

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۰۸)

  شاگرد: در کتاب‌هایی که تا به حال نوشته شده آیا ما چنین چیزی داریم که به هفت نوع نوشته شده باشد؟ بگوید که منظور من هم این است و هم این است. همیشه اختلافات در نسخ بوده. ما چنین چیزی نداریم، نه در روایات داریم و نه در کتب داریم، این چیزی که به هفت قرائت بیاید ...

تعدد قرائات
عرض سنوی
ابن مسعود
مصحف ابن مسعود
قرائت ابن مسعود
جزیره خضرا
تقیه در قرائات
قرآن امام علی
علامه طباطبایی و تعدد قرائات

ملازمه بین تقیه‌ای بودن اجماع اصحاب و حمل تواتر به تواتر تا اصحاب قرائات

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۰۸)

  «علی هذا»؛ یعنی بنابر این‌که تقیه بعید است یا این‌که رخصت و تقیه باشد؟ یعنی بنابر این‌که اجماع شیعه تقیه و رخصت و مماشات باشد.«فیحمل خبر الخصال المتقدم علی التقیة»؛ در خصال دو خبر بود. لازم نیست یکی از آن‌ها را حمل کنیم. چرا؟ چون امام علیه‌السلام فرمودند: «...

تقیه در قرائات

نقوض مرحوم نوری به محل ابتلا بودن تعدد قرائات؛ مستمسکی بر علیه خودشان

۳۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۲۹)

این خیلی جالب است. واقعاً موضع گیری علمی در استنتاج ها عجیب است. مرحوم نوری این محدث بزرگ در فصل الخطاب یک بابی باز کرده‌اند که دقیقاً استدلالی علیه حرف خودشان است. اما ایشان همه این‌ها را برای له حرف خودشان می‌آورند. چه می‌گویند؟ می‌گویند این‌که شیعه قرائات...

تقیه در قرائات
تعدد قرائات در التمهید
فصل الخطاب

بررسی عبارت شیخ در مقدمه تبیان

۳۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۱)

الآن می‌خواهم عبارت شیخ را بخوانم و جلو برویم و ببینیم چه می‌فهمیم. عبارت شیخ این است: و اعلموا ‌ان‌ العرف‌ ‌من‌ مذهب‌ أصحابنا و الشائع‌ ‌من‌ اخبارهم‌ و رواياتهم‌ ‌ان‌ القرآن‌ نزل‌ بحرف‌ واحد، ‌علي‌ نبي‌ واحد، ‌غير‌ انهم‌ اجمعوا ‌علي‌ جواز القراءة ‌بما‌ ي...

شیخ طوسی و تعدد قرائات
حرف واحد
مصحف عثمان
رسم المصحف
انواع اختلاف قرائات
سبعة احرف
تقیه در قرائات
شیخ طوسی و تعدد قرائات

مرور مجدد عبارت شیخ طوسی در مقدمه تبیان راجع به قرائات

۳۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۲)

ذیل فرمایش مرحوم آسید جواد عاملی بودیم. فرمودند: «و کلام هذین الإمامین قد یعطی أنّ التواتر إنّما هو لأربابها[۱]»؛ یعنی ارباب قرائات؛ عاصم و نافع و… . عرض کردم فضایی که ایشان این عبارت را نوشته اند فضایی بوده که از نظر علمی بسیار سنگین بوده. لذا ایشان در آن ف...

سید مجاهد و تعدد قرائات
زیاده و نقیصه
شیخ طوسی و تعدد قرائات
صاحب حدائق و تعدد قرائات
تعدد قرائات
تقیه در قرائات

ناسازگاری عبارات علماء معاصر مرحوم طبرسی با تقیه ای بودن اجماع شیعه

۳۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۲) نقد برداشت صاحب حدائق از عبارت شیخ در ت...

مقصود اصلی من ماند. من عرض کردم این تعلیل جناب شیخ می‌تواند قرینه متصله ای باشد که ما را به تردید بیاندازد که «غیر انهم اجمعوا» یعنی غیر مماشاتی یا نه. چیزی که الآن می‌خواهم عرض کنم چند نکته است. ما می‌خواهیم بگوییم در فضای شیخ و جناب طبرسی رضوان الله علیهم ...

ابن شهر آشوب و تعدد قرائات
تقیه در قرائات
طبرسی و تعدد قرائات
شیخ طوسی و تعدد قرائات
قطب راوندی و تعدد قرائات
ابوالمکارم و تعدد قرائات
اجازات قرائات
قرائت امام علی
قرآن امام علی

تحلیل برداشت صاحب حدائق از مقدمه تبیان

۳۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۳)

کلام سر عبارت دو امامین بود. مرحوم شیخ الطائفه و مرحوم طبرسی رضوان الله علیهما. تا جایی که ما در کتاب‌ها دیدیم مرحوم صاحب حدائق اولین نفری بودند که از این عبارت دو بزرگوار استفاده کردند که آن‌ها قائل به عدم تواتر قرائات سبع هستند. تعبیر صراحت هم داشتند. فرمو...

هفوة من عظیم
صاحب حدائق و تعدد قرائات
تواتر قرائات
تقیه در قرائات

تفاوت عبارت مقدمه تبیان و مجمع البیان

۳۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۳)

امروز می‌خواهم درباره عبارت شیخ دو نکته عرض کنم. عبارت شیخ این بود: و اعلموا ‌ان‌ العرف‌ ‌من‌ مذهب‌ أصحابنا و الشائع‌ ‌من‌ اخبارهم‌ و رواياتهم‌ ‌ان‌ القرآن‌ نزل‌ بحرف‌ واحد، ‌علي‌ نبي‌ واحد، ‌غير‌ انهم‌ اجمعوا ‌علي‌ جواز القراءة ‌بما‌ يتداوله‌ القراء و ‌أ...

تبیان
مجمع البیان
تقیه در قرائات

جواب وحید بهبهانی در حاشیه مدارک به فرمایش شهید ثانی

۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۸/۲۴)

به ذهنم آمد که شاید یکی از بهترین جلسات مباحثه ما در این هفت-هشت سال این باشد. من می‌خواهم عبارت وحید را در آن طرف قضیه بگویم. بهت‌آور و درست! ای کاش یک ذره خدشه داشت. وحید مطلبی را که کالشمس است می‌گویند. اینجا را که می‌خواندم به یاد فرمایش حاج آقا افتادم ک...

بسمله
تقیه در قرائات
تواتر قرائات
وحید بهبهانی و تعدد قرائات

استبعاد صاحب مفتاح الکرامة نسبت به تقیه ای بودن اجماع شیعه بر جواز قرائات

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۰۸)

صفحه پنجم عبارت بودیم. فرمودند: (قلت) یشیر بذلک إلی الأخبار الواردة فی ذلک کخبر سالم بن سلمة و غیره و کلامه ککلام الشیخ و الطبرسی و الکاشانی یعطی وجوب القراءة بهذه القراءات و إن لم تکن قرآنا رخصة و تقیة و فیه بعد و علی هذا فیحمل خبر الخصال المتقدم علی التقی...

تقیه در قرائات

الف) کلام وحید بهبهانی در رواج قرائات در عصر معصومین و تقریر ایشان

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۰۸) وجوه استبعاد تقیه ای بودن اجماع اصحاب ب...

لذا وحید فرمودند ائمه معصومین شاگردان بزرگ خودشان را نه تنها از الاهم فالاهم بلکه از «لایضر و لاینفع» نهی می‌کردند، لذا ممکن نبود معصومین شاگردان بزرگ خودشان را تشویق کنند و ترغیب کنند. این بیان بسیار مهمی از وحید بود، در این‌که علم القرائه رایج بوده و در آن...

تحریف
فصل الخطاب
تقیه در قرائات

ب) روایت زراره و فضیل

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۰۸) وجوه استبعاد تقیه ای بودن اجماع اصحاب ب...

شاهد دوم؛ نفس این روایات زراره و فضیل است. آدم باید از واضحات شروع کند و استدلال کند. شاهد بر این‌که اجماع شیعه برای مماشات و تقیه نبود، نفس همین روایت «کذبوا اعداء الله، نزل علی حرف واحد» و روایت «انما الاختلاف یجیء من قبل الرواة» است. نفس این دال بر این اس...

حرف واحد
تعدد قرائات
تقیه در قرائات

ج) روایت «نحن نقرأ علی قرائه ابی»

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۰۸) وجوه استبعاد تقیه ای بودن اجماع اصحاب ب...

شاهد منفی دیگری هم هست؛ عرض کردم شاهد اول فرمایش وحید بود که علم القرائه از علوم اهل البیت است. شاهد دوم، نفس روایات حرف واحد بود که باید شیعه را حساس کند. شاهد سوم، آنی است که مرحوم حکیم فرمودند. در روایت کافی آمد که امام علیه‌السلام تعیین کردند «نحن نقرأ ع...

تقیه در قرائات