جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 16
کلام مهم صاحب مفتاح الکرامه در تواتر نقل اجماع بر تواتر قرائات
مطلب دومی که میخواهم عرض کنم، عبارتی است که صاحب مفتاح الکرامه دارند. هر دو طبع مفتاح الکرامه در نرمافزار هست. در جلد هفتم طبع جدید، صفحه ٢١٢؛ از صفحه ٢٠٩ شروع میشود و در دو-سه صفحه مطالب خوبی دارند. ان شالله مراجعه کنید. اگر هم صلاح دیدید آن را میخوانیم...
سلسله سند قرائات نزد شیعه
و فی «التذکرة و نهایة الإحکام و الموجز الحاوی و کشف الالتباس و مجمع البرهان و المدارک» و غیرها أنّه لا یجوز أن یقرأ بالعشر. و فی جملة منها أنّه لا تکفی شهادة الشهید فی الذکری بتواترها. و فی «الدروس»یجوز بالسبع و العشر. و فی «الجعفریة و شرحیها» انّه قوی. و ...
تواتر قرائات امری مطرح بین علماء قدیم و جدید
من در مدرسه ای دو -سه کلمه ای عرض کرده بودم. یکی از اعزه -که بالای سر من کف پای ایشان است!- فرموده بودند کسی که آن جا حرف زده خوب بود از استدلالات التمهید را هم علیه تواتر بگوید. چطور از مطالبی که ایشان در رد تواتر آورده اند اسمی نمی برد و تنها حرف خودش را م...
بررسی انتساب متواتر نبودن قرائات سبع به سید بن طاووس
برگردیم به متن کتاب؛ فرمودند: و الحاصل: أنّ أصحابنا متفقون علی عدم جواز العمل بغیر السبع و العشر، إلّا شاذّ منهم کما یأتی و الأکثر علی عدم العمل بغیر السبع، لکن حکی عن ابن طاووس فی مواضع من کتابه المسمّی ب «سعد السعود» أنّ القراءات السبع غیر متواترة، حکاه...
بررسی عبارت وافیه
و في «وافية الاصول » اتفق قدماء العامّة على عدم جواز العمل بقراءة غير السبع أو العشر المشهورة و تبعهم من تكلّم في هذا المقام من الشيعة و لكن لم ينقل دليل يعتدّ به، انتهى. و ظاهره جواز التعدّي عنها و يأتي الدليل المعتدّ به. «و فی وافیة الاصول»؛ وافیه برا...
تواتر القرائه در غیر قرائات سبع و عشر
فان قلت: هل يوجد عكس ذلك في القراءات بأن يكون القارى من غير السبع كيعقوب بن إسحاق الحضرمى و أبو حاتم سهل بن محمّد السجستانى و يحيى بن وثاب و الأعمش و أبان بن تغلب و أضرابهم و يكون بعض قراءتهم متواترا؟أقول: و كم له من نظير و لكن من حيث أن تلك القراءة موافقة...
نقل ناقص عبارت ابن جزری عامل اشتباه صاحب التمهید
و فی «وافیة الاصول» اتفق قدماء العامّة علی عدم جواز العمل بقراءة غیر السبع أو العشر المشهورة و تبعهم من تکلّم فی هذا المقام من الشیعة و لکن لم ینقل دلیلیعتدّ به، انتهی. و ظاهره جواز التعدّی عنها و یأتی الدلیل المعتدّ به. و فی نسبةذلک إلی قدماء العامّة نظر ...
تواترنقل اجماع بر تواتر در قرائات سبع
به این عبارت رسیدیم: تواترنقل اجماع بر تواتر در قرائات سبع و لیعلم أنّ هذه السبع إن لم تکن متواترة إلینا کما ظنّ لکن قد تواتر إلینا نقل الإجماع علی تواترها فیحصل لنا بذلک القطع.إذا عرفت هذا فاعلم أنّ الکلام یقع فی مقامات عشرة:الأوّل: فی سبب اشتهار السبعة...
تواتر نقل اجماع بر قرائات
به اين عبارت در صفحه دوم رسیدیم: و لیعلم أنّ هذه السبع إن لم تکن متواترة إلینا کما ظنّ لکن قد تواتر إلینا نقل الإجماع علی تواترها فیحصل لنا بذلک القطع.إذا عرفت هذا فاعلم أنّ الکلام یقع فی مقامات عشرة: الأوّل: فی سبب اشتهار السبعة مع أنّ الرواة کثیرون. ا...
تحلیل فرمایش شهید ثانی در انحصار قرائت متواتر در قرائات سبع
ببینید در اینجا یک تناقض دیگری هم هست. دیگران این را نگفته اند. من این را عرض میکنم تا مطرح شود و جواب بدهیم. شهید فرمودند که بعضی از این سبعه میتواند شاذ باشد. فهمیدیم که منظور از شاذ، طرق آن است. ولو خود او چند روایت داشته باشد که متواتر باشند. ایشان در...
معرفی کتاب «حمزه و سبک او در قرائت قرآن»
نکته دیگری هم که این چند روز دیدم جالب بود، این بود؛ نمیدانم دنبال چه میگشتم که اسم کتاب آمد. حمزه و سبک او در قرائت قرآن؛ کتابی بود که در سال نود و شش چاپ شده است. از آقای احمد شفازاده است. نشد کتاب را ببینم. در توضیح کتابش این بود: ایشان فرمودهاند که من...
اصطلاح قرائات سبع صغری
اینکه من تکرار میکنم برای این است که هنوز یک مطلب مسلم نیست. این برداشت من طلبه است. من این را میگویم تا به محضر شما عرضه کنم و تحقیق کنید. اینکه علماء شیعه و بزرگان، تواتر سبع را فرمودهاند، سبع متواتر آنها در کتب متعدد فقهی–الآن در مفتاح الکرامه بود ک...
اشکال صاحب مدارک به فرمایش شهید در وجود شاذ در بین قراء سبع
در مورد کلام صاحب حدائق مطلبی را هم بگویم که مقدمه باشد برای جلسه بعد. ببینید در مفتاح الکرامه و در حدائق وقتی از مدارک نقل کردند؛ البته عین عبارت مدارک را در حدائق نیاورده اند. ولی در جزوه بود. «هذا مشکل جدّاً لکن (یا لکون) المتواتر لا یشتبه بغیره کما یشهد ...
تعجب صاحب مدارک و صاحب ذخیره نسبت به فرمایش شهید ثانی در وجود شاذ در میان سبعه
صفحه ششم بودیم، فرمودند: «لکن «لکون ظ» المتواتر لا یشتبه بغیره کما یشهد به الوجدان، انتهی[1]». صاحب مفتاح الکرامه در پرانتز گفتند ظاهر این است که «لکن»غلط است و در اصل «لکون» است. «لکون» تعلیل میشود برای اشکال. تعلیل و توضیح اشکال میشود. و حال اینکه در ذه...
بررسی عبارت صاحب حدائق
حالا به عبارت صاحب حدائق برگردیم. فرمایش ایشان را میخواندیم. خلاصه حرف ایشان را تا جایی که ممکن باشد، عرض میکنم. ایشان در صفحه 96 از جلد هشتم، میفرمایند: و على هذا المنوال من الحكم بتواتر هذه القراءات عنه (صلى اللّٰه عليه و آله) جرى كلام غيره من علمائن...
وضوح تواتر قرائات سبع الی النبی (ص) نزد علامه حلی
عبارت صفحه هفتم بودیم. استشهاد صاحب مفتاح الکرامه به عبارت علامه به کجا خورد؟ به «و لو قرأ بذلک صحّت صلاته بلا خلاف» خورد. مرحوم آسید جواد میفرمایند:«و ظاهره فیه القول بتواترها إلی النبی صلیاللهعلیهوآلهوسلم». من طلبه ابتدا شکر میکنم که محضر قلم علمائی...