رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 7

معنای ثنای جمیل در ماده‌ی «صلات» در کتاب التحقیق

۱۸. توحید صدوق (۱۴۰۳/۰۲/۰۵)

در شرح صفحه­ی هفتاد و سوم بودیم. در این جمله از خطبه­ی مبارکه بودیم که فرمودند: «وبالشهادتين يدخلون الجنة ، وبالصلاة ينالون الرحمة ، فأكثروا من الصلاة على نبيكم وآله ، إن اللّه وملائكته يصلون على النبي يا أيها الذين آمنوا صلوا عليه وسلموا تسليما. أيها الن...

التحقیق
ثنای جمیل
توحید شیخ صدوق
توحید

معنای استمرار در ماده‌ی «صلاة»

۱۸. توحید صدوق (۱۴۰۳/۰۲/۰۵)

خب، ایشان به‌معنای «ثناء جمیل» گرفته‌اند. در جلسه­ی قبل عرض کردیم که در کنار معنای «ثناء جمیل» که ثناء هم به‌معنای تحیة و … باشد، محتملات دیگری هم هست. خلاصه آن حرف‌ها، این شد: ماده­ی «صلو» و «صلی» در اصل صاد و لام، در اشتقاق کبیر با کلمات دیگری شریک است و ش...

ماده‌ی صلاة
صلات
توحید شیخ صدوق

معنای «سلام» در روایت داود رقی

۲۰. توحید صدوق (۱۴۰۳/۰۲/۱۹)

در شرح صفحه‌‌ی هفتاد و سوم بودیم. داشتیم این فقره از خطبه‌ی شریفه را می‌خواندیم که حضرت علیه السلام فرمودند: «و بالشهادتين يدخلون الجنة ، وبالصلاة ينالون الرحمة ، فأكثروا من الصلاة على نبيكم وآله ، إن اللّه وملائكته يصلّون على النبي يا أيها الذين آمنوا صلّو...

سلام
قوس صعود
عالم ذر
معنای «سلام» در روایت داود رقی
توحید شیخ صدوق
توحید

پیشگفتار(خلاصه)

۲. توحید صدوق (۱۳۹۷/۰۷/۱۱)

سلسله درس گفتارهای شرح توحید صدوق در سال ۱۳۹۷ (جلسۀ هفتم)؛ ادامۀ شرح فقرۀ «واحد لا من عدد ، ودائم لا بأمد ، وقائم لا بعمد» / تبیین فقرۀ «واحد لا من عدد»؛ محو طرحی اشیاء در هویت غیبی الهی بیانی در نفی وحدت عددی از ذات الهی، نقدی بر قاعدۀ «بسیط الحقیقه کل الاشیا...

برهان مبدائیت مطلقه
برهان فرا رابطه
آیت اللّه حسن زاده‌ی آملی
شیخ محمدحسین اصفهانی
علامه‌ی طباطبایی
آیت اللّه بهجت
برهان از او به ‌سوی او
اسماء و صفات
وحدت عددی
بسیط الحقیقه
توحید شیخ صدوق
نفس الامر
صرف الشیء
صرف الشیء
لا یتثنی
استحاله‌ی اجتماع نقیضین
الیه یرجع الامر
مسبوقیت ذات
توحید
هویت غیبیة
صرف الطبیعة

پیشگفتار(خلاصه)

۰۰. توحید صدوق (۱۳۹۷/۰۸/۳۰)

سلسله درس گفتارهای شرح توحید صدوق در سال 1397 (جلسۀ دهم): شروع شرح فقرۀ ««ليس بجنس فتعادله الأجناس ، ولا بشبح فتضارعه الأشباح ، ولا كالأشياء فتقع عليه الصفات» / مسبوقیت ذات الهی نسبت به تجرد عقلی و برزخی و عالم ماده؛ بررسی لغوی دو مادۀ «شبح» و «شبه»؛ شدت مشابه...

شبح
وحدت
اشتقاق کبیر
فقه اللغة
أیّن الأین
عالم اشباح
تجرد عقلی
تجرد برزخی
عالم مثال
عام عقول
نوع
جنس
خلق الماهیة
ایّن الاینونیة
کیف الکیف
رفت سلبی
معرفت اللّه
مسبوقیت ذات از عالم عقول
سبقت ذات الهی
رابطه‌ی خالق و مخلوق
توحید شیخ صدوق
توحید

پیشگفتار (خلاصه)

۰۰. توحید صدوق (۱۳۹۷/۰۹/۰۷)

سلسله درس گفتارهای شرح توحید صدوق در سال ۱۳۹۷ (جلسۀ یازدهم): ادامۀ شرح فقرۀ ««ليس بجنس فتعادله الأجناس ، ولا بشبح فتضارعه الأشباح ، ولا كالأشياء فتقع عليه الصفات» / بررسی واژگان «عادل» و «شبح» و «تضارعه» از دیدگاه فقه اللغۀ؛ مسبوقیت اجناس و طبایع به ذات الهی؛ ...

معرفت الهی
رابطه خالق و مخلوق
حیث الحیث
ایّن الاین
بتجهیره الجواهر
توحید شیخ صدوق
توحید
واحد
احد
بساطت ذات
معرفة اللّه
فقه اللغة
اشتقاق کبیر
مضارعة
شبح
علم حضوری
فلسفه

بررسی سند حدیث بیست و هشتم

۸. توحید صدوق (۱۴۰۳/۰۸/۲۳)

حدیث بیست و هشتم بودیم؛ حدیث خوبی است. مفصل این روایت، در عیون اخبار الرضا علیه السلام[1] آمده است: «حدثنا تميم بن عبد اللّه بن تميم القرشي رضي‌اللّه‌عنه ، قال : حدثني أبي ، عن حمدان بن سليمان النيسابوري ، عن علي بن محمد بن الجهم ، قال : حضرت مجلس المأمو...

توحید
يلعن أباه لانّه سمّاه علياً
ميم بن عبد اللّه بن تيمم
ناصبي‌گری علی بن محمد بن الجهم
علي بن محمد بن الجهم
ترضي شيخ صدوق
مجلس مامون
امام رضا علیه السلام
عصمت پیامبران
، حدیث بیست و هشتم
توحید شیخ صدوق