رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 8

ابن جزری و تواتر قرائات عشر

۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۱۰)

ابن جزری بر خلاف مختار شما جلوتر رفته. اصلاً النشر را چرا نوشته؟ برای این‌که مدعی بوده عشر متواتر است. با سبکی چقدر بحث می‌کند! می‌گوید من از مفتی بزرگ آن دیار استفتاء کردم و از او به تواتر عشر اقرار گرفتم. النشر را برای این نوشته است. در همین سایت الاتقان د...

عشر صغری
شرطیت تواتر
اختلاف طرق قاری
فضای علم قرائات
شاطبیه
التیسیر
النشر
الدره
عشر کبری
اختلاف طرق قاری
سهو التمهید
عدول ابن جزری
افراد القرائه
عاصم
ابن عیاش
حفص
تواتر فازی
منطق دو ارزشی
ابن جزری و تعدد
علامه حلی و تعدد قرائات
شرطیت تواتر
سهو التمهید
ابن جزری و تواتر عشر
ابن جزری
عدول ابن جزری
شرطیت تواتر در قرآنیت
قاری
راوی
مفردات
سین صغیره

کلام شهید ثانی در وجود قرائت شاذ در طرق قراء سبعة

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۳)

اگر ما به این نکات توجه نکنیم تا آخر سرگردان هستیم. مرحوم سید جواد در صفحه ششم برگه می‌فرمایند: و الشهید الثانی أجاب عمّا اشکل علی الرازی کما سمعت بأنّه لیس المراد بتواترها أنّ کلّ ما ورد من هذه السبع متواتر بل المراد انحصار المتواتر الآن فیما نقل من هذه ا...

تناقض شهید
شهید ثانی و تعدد قرائات
قاری
راوی
طریق
طرق حفص
تیسیر دانی
مصیطرونتناقض شهید
طرق شاذه
قرائات متواتر
طرق غیر متواتر
طرق غیر متواتر
قرائات شاذه
مصحف الجزائر
مصاحف آفریقا

اصطلاح قرائت، روایت و طریق درعلوم قرآنی

۴۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۲۹)

استاد: ببینید اصطلاحی هست که چهار گزینه رباعی دارد که خیلی کاربرد دارد. می‌گویند قرائت، روایت، طریق و وجه. این چهارتا با هم است. مدام تکرار می‌کنند. در کتاب‌ها هم بزنید می‌آید. قرائت برای خود سبعه است. به تعبیر خودشان برای «امامٌ فی القرائه» است. همین تعبیری...

سبع صغری
قرائت عاصم
اختیار القرائه
افراد القرائه
عاصم
روایت
راوی
طریق

اصطلاح قاری، راوی و طریق

۴۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۳۰)

داشتیم عبارتی را از مرحوم فیض می‌خواندیم. در ضمن آن، بحث به این سمت رفت که در آن اصطلاحات طرق، راوی و … مطرح شد. نسبت به فرمایش آقا که فرمودند از همین چهارده تا هستند، من در آن وقت در جواب ایشان چیزی که عرض کردم، متوجه نشدم که ایشان روی کلمه چهارده تأکید دار...

قاری
طریق
راوی

زمان صبغه کلاسیک اقراء و زمان مردمی بودن اقراء

۴۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۳۰)

شاگرد: به این جهت که از همین ها شهرت پیدا کرده از همین ها حساب می‌کنند؟ استاد: بله، الآن در عاصم که خیلی اسم شنیده‌ام محل ابتلا ما نبوده است. حفص و شعبه هر دو بلاواسطه از عاصم روایت کرده‌اند. عاصم می‌شود قاری، حفص و شبعه می‌شوند راوی. عبید بن صباح و کسانی ک...

راوی
قاری

توجه شیخ طوسی به تفکیک بین طریق و روایت در تفسیر تبیان

۴۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۳۰)

تا یادم نرفته عرض کنم؛ مرحوم شیخ در تبیان–معاصر دانی و مکی بودند؛ مقدار کمی متأخر بودند- کلمه طریق را با همین معنا و به حمل شایع و مصادیق آن را بسیار زیاد به کار برده‌اند. همین اول تبیان وقتی به «بسم الله الرحمن الرحیم» می‌رسند، می‌گویند فلان و فلان، این را ...

راوی
طریق

تحلیل و بررسی تاریخی کاربرد تعبیر روات در عصر صدور روایت زرارة

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۰۸)

شاگرد: بفرمایید که این روات به چه معنا است. استاد: یک صفحه در فدکیه برای همین هست. جالب این است که می‌گویند «اقرئوا کما علمتم»، درحالی‌که قرائت مدنیین روات نداشت، قرائة اهل المدینه بود؛ در بستر جامعه مسلمین متواتر بود. قرائة اهل الحرم –مکه- روات نداشت و مسل...

مصحف عثمان
اختلاف روات
راوی
تواتر قرائات
تاریخ قرائات
توحید مصاحف
قرآن امام علی
تعدد قرائات

دو گام در فقه الحدیث روایت زرارة

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۰۸)

شاگرد: شما به‌غیراز فرمایش امام علیه‌السلام «انما الاختلاف یجیء من قبل الرواة»، فرمایش دیگری دارید؟ استاد: ببینید من چند چیز گذاشته‌ام. یکی کلمه «الاختلاف» است. اگر یادتان باشد عرض کردم. حضرت فرمودند «انما الاختلاف یجیء من قبل الرواة». شما فرمودید که چرا تک...

تعدد قرائات
اختلاف روات
راوی
قاری
ابن مجاهد