جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 8
ابن جزری و تواتر قرائات عشر
ابن جزری بر خلاف مختار شما جلوتر رفته. اصلاً النشر را چرا نوشته؟ برای اینکه مدعی بوده عشر متواتر است. با سبکی چقدر بحث میکند! میگوید من از مفتی بزرگ آن دیار استفتاء کردم و از او به تواتر عشر اقرار گرفتم. النشر را برای این نوشته است. در همین سایت الاتقان د...
کلام شهید ثانی در وجود قرائت شاذ در طرق قراء سبعة
اگر ما به این نکات توجه نکنیم تا آخر سرگردان هستیم. مرحوم سید جواد در صفحه ششم برگه میفرمایند: و الشهید الثانی أجاب عمّا اشکل علی الرازی کما سمعت بأنّه لیس المراد بتواترها أنّ کلّ ما ورد من هذه السبع متواتر بل المراد انحصار المتواتر الآن فیما نقل من هذه ا...
اصطلاح قرائت، روایت و طریق درعلوم قرآنی
استاد: ببینید اصطلاحی هست که چهار گزینه رباعی دارد که خیلی کاربرد دارد. میگویند قرائت، روایت، طریق و وجه. این چهارتا با هم است. مدام تکرار میکنند. در کتابها هم بزنید میآید. قرائت برای خود سبعه است. به تعبیر خودشان برای «امامٌ فی القرائه» است. همین تعبیری...
اصطلاح قاری، راوی و طریق
داشتیم عبارتی را از مرحوم فیض میخواندیم. در ضمن آن، بحث به این سمت رفت که در آن اصطلاحات طرق، راوی و … مطرح شد. نسبت به فرمایش آقا که فرمودند از همین چهارده تا هستند، من در آن وقت در جواب ایشان چیزی که عرض کردم، متوجه نشدم که ایشان روی کلمه چهارده تأکید دار...
زمان صبغه کلاسیک اقراء و زمان مردمی بودن اقراء
شاگرد: به این جهت که از همین ها شهرت پیدا کرده از همین ها حساب میکنند؟ استاد: بله، الآن در عاصم که خیلی اسم شنیدهام محل ابتلا ما نبوده است. حفص و شعبه هر دو بلاواسطه از عاصم روایت کردهاند. عاصم میشود قاری، حفص و شبعه میشوند راوی. عبید بن صباح و کسانی ک...
توجه شیخ طوسی به تفکیک بین طریق و روایت در تفسیر تبیان
تا یادم نرفته عرض کنم؛ مرحوم شیخ در تبیان–معاصر دانی و مکی بودند؛ مقدار کمی متأخر بودند- کلمه طریق را با همین معنا و به حمل شایع و مصادیق آن را بسیار زیاد به کار بردهاند. همین اول تبیان وقتی به «بسم الله الرحمن الرحیم» میرسند، میگویند فلان و فلان، این را ...
تحلیل و بررسی تاریخی کاربرد تعبیر روات در عصر صدور روایت زرارة
شاگرد: بفرمایید که این روات به چه معنا است. استاد: یک صفحه در فدکیه برای همین هست. جالب این است که میگویند «اقرئوا کما علمتم»، درحالیکه قرائت مدنیین روات نداشت، قرائة اهل المدینه بود؛ در بستر جامعه مسلمین متواتر بود. قرائة اهل الحرم –مکه- روات نداشت و مسل...
دو گام در فقه الحدیث روایت زرارة
شاگرد: شما بهغیراز فرمایش امام علیهالسلام «انما الاختلاف یجیء من قبل الرواة»، فرمایش دیگری دارید؟ استاد: ببینید من چند چیز گذاشتهام. یکی کلمه «الاختلاف» است. اگر یادتان باشد عرض کردم. حضرت فرمودند «انما الاختلاف یجیء من قبل الرواة». شما فرمودید که چرا تک...