جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 56
عدم تعیین یکی از قرائات «ملک» و «مالک» در سوره حمد
شاگرد: احتمال ندارد که این تقیه حدوثا بوده باشد و به دلائل دیگری در بقاء خلاف این تقیه را نگفته باشند؟ استاد: من عرض کردم مرحوم محدث نوری در کتاب فصل الخطاب میگویند: چرا میگویید در واضحات اختلاف نمیشود؟! بعد شروع میکنند به مثال زدن. جالب این است که تما...
دلیل ششم) قانعکننده ترین دلیل؛ کتابت «ملک» و تفاوت قرائت آن
ششمین دلیل، قانعکننده ترین دلیل است. بر اینکه این قرائات جزاف نیست. هر کسی همینطور در جیبش دست کند و اجتهاد کند، نیست. قانعکننده ترین این ششمی است. واقعاً هم قانعکننده است. در قرآن کریم، نه مورد داریم که در رسم المصحف عثمانی کلمه «م ل ک» آمده است. چهار...
رسم و ضبط کلمات قرآن و نقش صنعت چاپ در آنها
من توضیح «فی رسم المصاحف» را عرض بکنم. «و فی رسم المصاحف»؛ اگر حوصله کردید به این مراجعه کنید. در فدکیه هر کدام از اینها صفحه جدایی دارد. رسم اصطلاحی است. همین مصحفی که سعودی ها چاپ کردهاند نسبت به این هم توضیحی دارد. صفحه بسیار بلند و بالایی است که در فدک...
رسم و ضبط مصحف
نکته بعدی در «و فی رسم المصاحف بها و تدوین الکتب لها حتی أنّها معدودة حرفاً فحرفاً و حرکةً فحرکة ممّا یدلّ علی أنّ تواترها مقطوع به» است. نسبت به کلمه رسم مطالبی را عرض کردم. آن چیزی که الآن میخواهم تأکید کنم این است که مرجع ضمیر «بها» به چه چیزی بر میگردد...
علت نوشته شدن «سراط» با « ص» در مصحف عثمان
جالب در «صراط» و هم در این «س»ها این است که ابن جزری و مکی بن ابیطالب و سائرین از قدیم گفته اند: وقتی ناسخِ عثمان مینوشت گفتند که چه کار کنیم؟ صراط با «س» بنویسیم کما اینکه همه عرب میگویند؟یا با «ص» بنویسیم که قرائت «ص» هم در آن بیاید. خیلی جالب است. هر ...
رسمالخط مصحف عثمان و تفاوت آن با مصحف ابوبکر
شاگرد: رسمالخط را میگویم که فرمودید مردم که با «س» میخوانند اما برای اینکه قرائت «ص» حفظ شود آن را با «ص» نوشتند. استاد: نه، آن برای ناسخ عثمان است. ناسخ چه کار کرده؟ ما یک بحث رسم المصحف داریم و یک بحث ضبط المصحف داریم. آن چه که شما میگویید برای رسم ا...
الف) بیان زمخشری ذیل آیه «و ما هو علی الغیب بظنین»
نکته دوم؛ من دیروز تفحص کردم و از زمخشری مطلب خوبی پیدا کردم. آدم که بعضی از چیزها را پیدا میکند باعث خوشحالی میشود. در کشاف بیانی دارند. معروف است که ایشان در اینها خدشه میکند اما عبارت او را ببینید؛ به قرائت «وَما هُوَ عَلَى الْغَيْبِ بِضَنِينٍ/ بظنین»...
معنای محوری سبعة احرف : تدوین تکوین سبع گانه
«السادس: هل هذه القراءات هی الأحرف السبعة التی ورد بها خبر حمّاد بن عثمان أم لا؟»؛ من مکرر تأکید کردم حتماً این قرائات احرف سبعه نیستند. احرف سبعه یک معنای محوری دارد که تعدد قرائت از لوازم آن است. احرف سبعه در یک کلمه این است: چون قرآن کریم تدوین تکوین است ...
علت بی نقطه بودن قرآن؛ کشش رسمالخط در تحمل قرائات امصار
نکتهای که خیلی مهم است این است: با اینکه نقطه در خط بود…؛ و الا اگر بگوییم در خط اهل حیره، «ت» با «ب» فرقی نداشت، خب چه کار میکردند؟ مثل زبان فارسی الآن ما بود. در کتابهای فارسی الآن اعراب نمیگذارند ولی به اعراب نیاز دارد. یعنی با اینکه یک بچه نیاز دار...
عدم پذیرش قول مصحفی در قرآن
شاگرد: اتفاقا برخی میگویند چون نقطه نبوده باعث شده هر کسی هر طور میخواهد بخواند. استاد: اصلاً حرفهای عجیب و غریبی میزنند. به تازگی یک صفحهای ایجاد کردهام، نگاه کنید؛ احذروا تعلم القرآن من المصحفیین. اصلاً این معروف بود. میگفتند برخی قرآن را برداشتها...
تأثیر عدم نقطه گذاری در اختلاف قرائات
شاگرد: نقطه گذاری هیچ تأثیری در پدید آمدن اختلاف قرائت نداشته؟ استاد: ببینید اختلاف قرائاتی که در آن زمان بوده بسیار گسترده بوده. اما اختلاف قرائاتی که بعد از تصفیه و فیلتر گذاری شده، نه. یعنی کسانی بودند که سر تا پای عمرشان تخصص شد. بعد از اینکه اینها تر...
مدیریت قرائات در رسم قرآن
شاگرد: من قبلاً این فرمایش شما را با یک مقدمهای به این صورت پردازش کرده بودم: حضرت عالی میفرمایید مدیریت لایهای است. لایه اول باید طوری باشد که برای باحثین در طول تاریخ مخفی نشود. یعنی هر کسی که میرود این را ببیند. اما یک لایهای هم هست که اگر انجام شود...
نوشته شدن«ملک یوم الدین» در همه مصاحف
من نگاه کردم طاهر خوشنویس در بسیاری از قرآن هایی که ما از بچگی با آن بزرگ شدیم و بسیاری از مراجع ما که در بچگی با مصحف محشور بودند با الف نوشته. لذا در بعضی از استدلالها آمده که مصحف «مالک» است، پس چطور ما «ملک» بخوانیم؟! بابا! این مصحف برای خط طاهر خوشنو...
قابلیت تعدد قرائات در رسمالخط قرآن
دیروز عرض کردم که خدای متعال خالق همه زبانها است. خالق همه خطها است. خط فینیقی از قدیم بوده. قبلاً بحث کردیم که خطوط اصلی خط فینیقی خطوطی بود که مصوت آنها حرف بود. یعنی مثل انگلیسی امروز که حرکتش هم حرف بود. بعد تغییر کرد. قبلاً ما اینها را بحث کردیم. از...
اعجاز الهی در مدیریت قرائات؛ عامل حفظ قرائات قرآن کریم از تحریف و تبدیل
چیزی که من میخواستم عرض کنم این بود: قرآن کریم قرار شد جوهره ای داشته باشد که کل تکوین را بسط دهد. آن چیزی که الآن ما میبینیم بین بدنه مسلمین و قرآن کریمی که موجود است؛ روایاتی که از اهل البیت به ما رسیده؛ مانند زیارت آل یاسین که بارها گفته ام؛ «قل کما قال...
بررسی عبارت شیخ در مقدمه تبیان
الآن میخواهم عبارت شیخ را بخوانم و جلو برویم و ببینیم چه میفهمیم. عبارت شیخ این است: و اعلموا ان العرف من مذهب أصحابنا و الشائع من اخبارهم و رواياتهم ان القرآن نزل بحرف واحد، علي نبي واحد، غير انهم اجمعوا علي جواز القراءة بما ي...
علم نشانه شناسی و رابطه آن با حروف مقطعه
آن سالهایی که مباحثه میکردیم در چندین جلسه راجع به این روایت شریف بحث کردیم. عنوانش در فدکیه این است: «حدیث ما أنزل الله تعالى كتابا و لا وحيا إلا بالعربية[1]». شما نباید زبان عربی را دست کم بگیرید. اگر خدای متعال واضع لسان عربی بوده خط هم همچنین است. اگر ...
توجه به عدم اختلاف قراء در نحوه قرائت حروف مقطعه
این را هم میخواستم بگویم؛ من از شما سؤالی میکنم. این همه اختلاف قرائت که هست، در یکی از این اختلاف قرائات هست که وقتی میخوانند «ص وَ الْقُرْآنِ ذِي الذِّكْر[1]»، بخوانند «صود»؟! بخواند «صال»، بخواند «صاع»؟! هست یا نیست؟! به اینها فکر میکنیم یا نمیکنیم؟...
انعکاس مبنای حرف واحد و نزول واحد در کتاب پژوهشی در رسم المصحف
در فرمایشات مرحوم صاحب مفتاح الکرامه، صفحه پنجم بودیم. فرمودند: و قال الإمام الرازی: اتفق الأکثر علی أنّ القراءات منقولة بالتواتر، و فیه إشکال، لأنّها إن کانت منقولة بالتواتر و أنّ اللّٰه خیّر المکلّفین بینها کان ترجیح بعضها علی بعض واقعاً علی خلاف الحکم ...
عدم صحت مبنای ریشه داشتن اختلاف قرائات در ضعف خط
این عبارت آسید جواد نیست؟! «اتفق اکثر علمائنا انها»؛ یعنی همه قرائات سبعه، «متواترة الیه صلیاللهعلیهوآله». نزد شیعه به این صورت میشود. خب حالا چطور اینطور میشود؟ جالب این است که اشکالی مطرح کردند؛ میگویند حالا که به این صورت است پس مواردیکه خود مصاحف...