رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 56

عدم تعیین یکی از قرائات «ملک» و «مالک» در سوره حمد

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۰۸)

  شاگرد: احتمال ندارد که این تقیه حدوثا بوده باشد و به دلائل دیگری در بقاء خلاف این تقیه را نگفته باشند؟ استاد: من عرض کردم مرحوم محدث نوری در کتاب فصل الخطاب می‌گویند: چرا می‌گویید در واضحات اختلاف نمی‌شود؟! بعد شروع می‌کنند به مثال زدن. جالب این است که تما...

تقیه در قرائات
مالک یوم الدین
رسم المصحف
تحریف
فصل الخطاب
تقیه در قرائات

دلیل ششم) قانع‌کننده ترین دلیل؛ کتابت «ملک» و تفاوت قرائت آن

۱۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۰/۲۷) یک دلیل بر تواتر قرائات

  ششمین دلیل، قانع‌کننده ترین دلیل است. بر این‌که این قرائات جزاف نیست. هر کسی همین‌طور در جیبش دست کند و اجتهاد کند، نیست. قانع‌کننده ترین این ششمی است. واقعاً هم قانع‌کننده است. در قرآن کریم، نه مورد داریم که در رسم المصحف عثمانی کلمه «م ل ک» آمده است. چهار...

رسم المصحف
تواتر قرائات
ادله تواتر

رسم و ضبط کلمات قرآن و نقش صنعت چاپ در آن‌ها

۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۰۳)

من توضیح «فی رسم المصاحف» را عرض بکنم. «و فی رسم المصاحف»؛ اگر حوصله کردید به این مراجعه کنید. در فدکیه هر کدام از این‌ها صفحه جدایی دارد. رسم اصطلاحی است. همین مصحفی که سعودی ها چاپ کرده‌اند نسبت به این هم توضیحی دارد. صفحه بسیار بلند و بالایی است که در فدک...

حروف مقطعه
فواتح السور
قرائت عاصم
حکومت عثمانی و قرائت عاصم
نقط المصحف
رسم المصحف

رسم و ضبط مصحف

۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۱۰)

نکته بعدی در «و فی رسم المصاحف بها و تدوین الکتب لها حتی أنّها معدودة حرفاً فحرفاً و حرکةً فحرکة ممّا یدلّ علی أنّ تواترها مقطوع به» است. نسبت به کلمه رسم مطالبی را عرض کردم. آن چیزی که الآن می‌خواهم تأکید کنم این است که مرجع ضمیر «بها» به چه چیزی بر می‌گردد...

رسم المصحف
مفاهیم علوم قرآنی

علت نوشته شدن «سراط» با « ص» در مصحف عثمان

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۳)

جالب در «صراط» و هم در این «س»ها این است که ابن جزری و مکی بن ابی‌طالب و سائرین از قدیم گفته اند: وقتی ناسخِ عثمان می‌نوشت گفتند که چه کار کنیم؟ صراط با «س» بنویسیم کما این‌که همه عرب می‌گویند؟یا با «ص» بنویسیم که قرائت «ص» هم در آن بیاید. خیلی جالب است. هر ...

توضیح اختلاف معنایی در مصیطر و بصط
مصحف عثمان
کتابت
رسم المصحف

رسم‌الخط مصحف عثمان و تفاوت آن با مصحف ابوبکر

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۳)

شاگرد: رسم‌الخط را می‌گویم که فرمودید مردم که با «س» می‌خوانند اما برای این‌که قرائت «ص» حفظ شود آن را با «ص» نوشتند. استاد: نه، آن برای ناسخ عثمان است. ناسخ چه کار کرده؟ ما یک بحث رسم المصحف داریم و یک بحث ضبط المصحف داریم. آن چه که شما می‌گویید برای رسم ا...

مصحف ابوبکر
مصحف عثمان
رسم المصحف
تاریخ قرائات
کتابت المصحف
احراق مصاحف
توحید مصاحف
تاریخ قرائات

الف) بیان زمخشری ذیل آیه «و ما هو علی الغیب بظنین»

۱۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۳۰) نقد انتساب عدم تواتر قرائات به زمخشری

نکته دوم؛ من دیروز تفحص کردم و از زمخشری مطلب خوبی پیدا کردم. آدم که بعضی از چیزها را پیدا می‌کند باعث خوشحالی می‌شود. در کشاف بیانی دارند. معروف است که ایشان در این‌ها خدشه می‌کند اما عبارت او را ببینید؛ به قرائت «وَما هُوَ عَلَى الْغَيْبِ بِضَنِينٍ/ بظنین»...

زمخشری و تعدد قرائات
حجاج
مصحف ابن مسعود
قرائت ابن مسعود
علی الغیب بظنین
تغییر «ظنین» به «ضنین» توسط حجاج
علی الغیب بظنین
رسم المصحف

معنای محوری سبعة احرف : تدوین تکوین سبع گانه

۱۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۴)

«السادس: هل هذه القراءات هی الأحرف السبعة التی ورد بها خبر حمّاد بن عثمان أم لا؟»؛ من مکرر تأکید کردم حتماً این قرائات احرف سبعه نیستند. احرف سبعه یک معنای محوری دارد که تعدد قرائت از لوازم آن است. احرف سبعه در یک کلمه این است: چون قرآن کریم تدوین تکوین است ...

جوهره قرآن
تحدی
سبعة احرف
تدوین تکوین
تکوین
سبعة احرف
حرف واحد
حرف
تاویل اعظم
صلاة جمعه
لیلة القدر
موافقت با عربیت
موافقت با نهج عربی
نحو
رسم المصحف
تواتر قرائات
انواع تواتر قرائات
اختلاف قرائات در فقه
قرائات شاذ
قرائت به خبر واحد
تاریخ قرائات
انواع قراء

علت بی نقطه بودن قرآن؛ کشش رسم‌الخط در تحمل قرائات امصار

۱۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۵)

نکته‌ای که خیلی مهم است این است: با این‌که نقطه در خط بود…؛ و الا اگر بگوییم در خط اهل حیره، «ت» با «ب» فرقی نداشت، خب چه کار می‌کردند؟ مثل زبان فارسی الآن ما بود. در کتاب‌های فارسی الآن اعراب نمی‌گذارند ولی به اعراب نیاز دارد. یعنی با این‌که یک بچه نیاز دار...

رسم المصحف
مصحف عثمان

عدم پذیرش قول مصحفی در قرآن

۱۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۵) اصطلاح مصحفی در تحمل قرائات

شاگرد: اتفاقا برخی می‌گویند چون نقطه نبوده باعث شده هر کسی هر طور می‌خواهد بخواند. استاد: اصلاً حرف‌های عجیب و غریبی می‌زنند. به تازگی یک صفحه‌ای ایجاد کرده‌ام، نگاه کنید؛ احذروا تعلم القرآن من المصحفیین. اصلاً این معروف بود. می‌گفتند برخی قرآن را برداشته‌ا...

اختلاف روات
اختلاف قرائات
تعدد قرائات
تاریخ قرآن
صحفی
یجیء من قبل الرواة
قرآن در جرید
اختلاف قرائات در فقه
عبد الله بن حسن
رجل صحفی
رسم المصحف
تاریخ قرائات
حماد راویه
صحفی

تأثیر عدم نقطه گذاری در اختلاف قرائات

۱۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۵) اصطلاح مصحفی در تحمل قرائات

شاگرد: نقطه گذاری هیچ تأثیری در پدید آمدن اختلاف قرائت نداشته؟ استاد: ببینید اختلاف قرائاتی که در آن زمان بوده بسیار گسترده بوده. اما اختلاف قرائاتی که بعد از تصفیه و فیلتر گذاری شده، نه. یعنی کسانی بودند که سر تا پای عمرشان تخصص شد. بعد از این‌که این‌ها تر...

تلاوت به مرادف
قرائت صحفی
فضای علم قرائات
طحاوی
حرف واحد
سبعة احرف
اختلاف روات
تاریخ قرائات
فضای علم قرائات
اختلاف قرائات
نقط الاعجام
رسم المصحف

مدیریت قرائات در رسم قرآن

۲۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۷)

شاگرد: من قبلاً این فرمایش شما را با یک مقدمه‌ای به این صورت پردازش کرده بودم: حضرت عالی می‌فرمایید مدیریت لایه‌ای است. لایه اول باید طوری باشد که برای باحثین در طول تاریخ مخفی نشود. یعنی هر کسی که می‌رود این را ببیند. اما یک لایه‌ای هم هست که اگر انجام شود...

رسم المصحف
اعجاز قرآن
تدوین تکوین

نوشته شدن«ملک یوم الدین» در همه مصاحف

۲۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۸)

من نگاه کردم طاهر خوش‌نویس در بسیاری از قرآن هایی که ما از بچگی با آن بزرگ شدیم و بسیاری از مراجع ما که در بچگی با مصحف محشور بودند با الف نوشته. لذا در بعضی از استدلال‌ها آمده که مصحف «مالک» است، پس چطور ما «ملک» بخوانیم؟! بابا! این مصحف برای خط طاهر خوش‌نو...

ملک
مالک
رسم المصحف
تعدد قرائات

قابلیت تعدد قرائات در رسم‌الخط قرآن

۲۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۸)

دیروز عرض کردم که خدای متعال خالق همه زبان‌ها است. خالق همه خط‌ها است. خط فینیقی از قدیم بوده. قبلاً بحث کردیم که خطوط اصلی خط فینیقی خطوطی بود که مصوت آن‌ها حرف بود. یعنی مثل انگلیسی امروز که حرکتش هم حرف بود. بعد تغییر کرد. قبلاً ما این‌ها را بحث کردیم. از...

احتجاج بر قرائات
الحجه فی القرائات
خط عربی
رسم المصحف
تطور خط
خط فینیقی
خط نبطی
خط عربی

اعجاز الهی در مدیریت قرائات؛ عامل حفظ قرائات قرآن کریم از تحریف و تبدیل

۲۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۸)

چیزی که من می‌خواستم عرض کنم این بود: قرآن کریم قرار شد جوهره ای داشته باشد که کل تکوین را بسط دهد. آن چیزی که الآن ما می‌بینیم بین بدنه مسلمین و قرآن کریمی که موجود است؛ روایاتی که از اهل البیت به ما رسیده؛ مانند زیارت آل یاسین که بارها گفته ام؛ «قل کما قال...

احتجاج با عامه
احتجاج به امامت
ابن حزم
انواع قرائات
زیاده و نقیصه
مصحف ابن مسعود
رسم المصحف
آل یاسین
اعجاز قرآن

بررسی عبارت شیخ در مقدمه تبیان

۳۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۱)

الآن می‌خواهم عبارت شیخ را بخوانم و جلو برویم و ببینیم چه می‌فهمیم. عبارت شیخ این است: و اعلموا ‌ان‌ العرف‌ ‌من‌ مذهب‌ أصحابنا و الشائع‌ ‌من‌ اخبارهم‌ و رواياتهم‌ ‌ان‌ القرآن‌ نزل‌ بحرف‌ واحد، ‌علي‌ نبي‌ واحد، ‌غير‌ انهم‌ اجمعوا ‌علي‌ جواز القراءة ‌بما‌ ي...

شیخ طوسی و تعدد قرائات
تقیه در قرائات
سبعة احرف
انواع اختلاف قرائات
رسم المصحف
مصحف عثمان
شیخ طوسی و تعدد قرائات
حرف واحد

علم نشانه شناسی و رابطه آن با حروف مقطعه

۳۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۵)

آن سال‌هایی که مباحثه می‌کردیم در چندین جلسه راجع به این روایت شریف بحث کردیم. عنوانش در فدکیه این است: «حدیث ما أنزل الله تعالى كتابا و لا وحيا إلا بالعربية[1]». شما نباید زبان عربی را دست کم بگیرید. اگر خدای متعال واضع لسان عربی بوده خط هم همچنین است. اگر ...

اعجاز قرآن
اعجاز عددی قرآن
رسم المصحف
تطور زبان
کیفیت نزول وحی
علم نشانه شناسی
حروف مقطعه
فواتح السور

توجه به عدم اختلاف قراء در نحوه قرائت حروف مقطعه

۳۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۵)

این را هم می‌خواستم بگویم؛ من از شما سؤالی می‌کنم. این همه اختلاف قرائت که هست، در یکی از این اختلاف قرائات هست که وقتی می‌خوانند «ص وَ الْقُرْآنِ ذِي الذِّكْر[1]»، بخوانند «صود»؟! بخواند «صال»، بخواند «صاع»؟! هست یا نیست؟! به این‌ها فکر می‌کنیم یا نمی‌کنیم؟...

حروف مقطعه
اناجلیهم فی صدورهم
لایغسله الماء
رسم المصحف
جوهره قرآن

انعکاس مبنای حرف واحد و نزول واحد در کتاب پژوهشی در رسم المصحف

۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۷/۱۲)

در فرمایشات مرحوم صاحب مفتاح الکرامه، صفحه پنجم بودیم. فرمودند: و قال الإمام الرازی: اتفق الأکثر علی أنّ القراءات منقولة بالتواتر، و فیه إشکال، لأنّها إن کانت منقولة بالتواتر و أنّ اللّٰه خیّر المکلّفین بینها کان ترجیح بعضها علی بعض واقعاً علی خلاف الحکم ...

رسم المصحف

عدم صحت مبنای ریشه داشتن اختلاف قرائات در ضعف خط

۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۷/۱۲)

این عبارت آسید جواد نیست؟! «اتفق اکثر علمائنا انها»؛ یعنی همه قرائات سبعه، «متواترة الیه صلی‌الله‌علیه‌وآله». نزد شیعه به این صورت می‌شود. خب حالا چطور این‌طور می‌شود؟ جالب این است که اشکالی مطرح کردند؛ می‌گویند حالا که به این صورت است پس مواردی‌که خود مصاحف...

رسم المصحف
توقیفی بودن عربی
تاریخ خط