جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 5
الفاظ مستعمل در تفکر پیرامون خداوند متعال
شاگرد: این چهارتا، قوای ادراکیای است که با آنها طمع میکنیم خداوند متعال را بشناسیم. یعنی تنها حس را نگفتهاند. چون هیچ وقت طمع نمیکنیم با حس خداوند را بشناسیم. یا فهم است یا عقل است یا وهم است یا ذهن است. چیز دیگری داریم؟ استاد: در آن جلساتی که قبلا صح...
تعطیلی عقل در کشتی چهارموجه و ظهور ادراک حضوری خداوند متعال
شاگرد: قلبی که میفرمایید، مقابل عقل و وهم است، چون ادراکاتشان حصولی است. معلوم است که سنخ ادراک قلب متفاوت است. استاد: بله؛ سنخ ادراکش سنخ وجدان است. حالا به شوخی؛ کارش کار آینه و عکسبرداری نیست؛ کار آنلاین است. قلب، کار دیگری میکند. اینکه حضرت علیه ا...
تفاوت سنخ ادراکات حضوری قلب و ادراکات عقل
شاگرد: این مراتب همانی است که ما الآن در صددش هستیم؟ سنخ دریافت خدای متعال؟ استاد:خیر؛ قلب به این معنایی که صحبت شد، به معنایی که گفته میشود، نیست. حضرت علیه السلام فرمودند: «سمّی القلب قلباً لأنّه یتقلّب»[1]. به نظرم روایت دارد. قلب یعنی از حالی به حالی ...
تفکر و تعمق صحیح در ذات و اسمای الهی، مقدمهای برای سلوک
شاگرد: قبل از ذات، مراحلی هست که پای عقل لنگ شود؟ استاد: مقصود شما از قبل از ذات، یعنی اسماء و صفات الهی؟ شاگرد: بله. استاد: مانعی ندارد. یعنی حضرت علیه السلام نمیفرمایند که وقتی به درک ذات میرسد، اینطور میشود. ادراکه یعنی وقتی میخواهد از مسیر فکر خودش...
رابطه عقل با پایه بدن در روایت کافی
ادله شرعیه بر این هست و مکرر به ذهنم خطور میشود که در آینده، بسیاری از عبارات سادهای که در کتب حدیثی و تفسیری خودمان و در آیات داریم، وقتی در این فن پیشرفت کنند، چه استفادههایی از اینها میکنند. چرا؟ چون آنها میخواهند پایه تعبیه کنند. ادلهای هستند که ...