رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 16

ابن جزری و تواتر قرائات عشر

۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۱۰)

ابن جزری بر خلاف مختار شما جلوتر رفته. اصلاً النشر را چرا نوشته؟ برای این‌که مدعی بوده عشر متواتر است. با سبکی چقدر بحث می‌کند! می‌گوید من از مفتی بزرگ آن دیار استفتاء کردم و از او به تواتر عشر اقرار گرفتم. النشر را برای این نوشته است. در همین سایت الاتقان د...

سهو التمهید
منطق دو ارزشی
تواتر فازی
حفص
ابن عیاش
عاصم
افراد القرائه
عدول ابن جزری
سهو التمهید
عشر صغری
عشر کبری
الدره
النشر
التیسیر
شاطبیه
فضای علم قرائات
اختلاف طرق قاری
شرطیت تواتر
اختلاف طرق قاری
سین صغیره
مفردات
راوی
قاری
شرطیت تواتر در قرآنیت
عدول ابن جزری
ابن جزری
ابن جزری و تواتر عشر
ابن جزری و تعدد
شرطیت تواتر
علامه حلی و تعدد قرائات

بررسی عبارت وافیه

۱۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۸)

و في «وافية الاصول » اتفق قدماء العامّة على عدم جواز العمل بقراءة غير السبع أو العشر المشهورة و تبعهم من تكلّم في هذا المقام من الشيعة و لكن لم ينقل دليل يعتدّ به، انتهى. و ظاهره جواز التعدّي عنها و يأتي الدليل المعتدّ به. «و فی وافیة الاصول»؛ وافیه برا...

تواتر سبع
تواتر عشر
تواتر قرائات
علامه حلی و تعدد قرائات
شهید اول و تعدد قرائات
ابن مجاهد
مکی بن ابو طالب
عثمان بن سعید دانی
دانی
فاضل تونی و تعدد قرائات
طبری و تعدد قرائات
ملک
مالک

معرفی کتاب «حمزه و سبک او در قرائت قرآن»

۲۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۲۲)

نکته دیگری هم که این چند روز دیدم جالب بود، این بود؛ نمی‌دانم دنبال چه می‌گشتم که اسم کتاب آمد. حمزه و سبک او در قرائت قرآن؛ کتابی بود که در سال نود و شش چاپ شده است. از آقای احمد شفازاده است. نشد کتاب را ببینم. در توضیح کتابش این بود: ایشان فرموده‌اند که من...

حمزه
تواتر سبع
علامه حلی و تعدد قرائات
قرائت حمزه
قرائت کسائی
قرائت ابن عیاش

ه) عبارت علامه حلی

۴۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۲۳) شواهدی بر ذهنیت علماء در تواتر قرائات و...

علامه فرمودند: «و لو أصدقها تعليم سورة معيّنة لقّنها الجائز[1]»، «و لو أصدقها تعليم سورة علّمها الجائز[2]». چون کتاب نکاح شیخ انصاری شرح ارشاد است، وقتی به اینجا رسیدند فرمودند مصنف گفته: «و لو أصدقها تعليم سورة، علّمها الجائز من القراءات [السبعة] دون الشاذّ...

شهید ثانی و تعدد قرائات
قرائت جایز
علامه حلی و تعدد قرائات
قرائت جایز

تواتر قرائات قرآن و اسباب تحصیل تواتر در زمان های مختلف

۴۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۳۱)

شاگرد: منظور از تواتر برای ما چیست؟ یعنی اسبابش است؟ استاد: شما توضیح بدهید. شاگرد: عرض من این است که فرض کنید در یک دوره‌ای اسباب تواتر وجود دارد اما عده‌ای از نخبگان حواس مردم را پرت می‌کنند و اصلاً نمی‌گذارند که مراجعه‌ای داشته باشند. ذهن آن‌ها را پرت م...

شرطیت تواتر
عدول ابن جزری
تاریخ قرائات
تواتر عشر
تواتر قرائات
قرائت ابن مسعود
علامه حلی و تعدد قرائات

تواتر قرائت ابن مسعود نزد ابوحنیفه

۴۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۶/۰۲)

آقای ابن جزری الآن شما با شواهدی که دارید، رفتید و مطمئن شدید که در قرن دوم قرائت ابن مسعود متواتر بوده؛ دیروز و قبلاً عرض کردم که شواهدش کم نبوده؛ الآن حنفیه موجود هستند، امامشان ابوحنیفه مفتی آن‌ها است. فتوایش هم موجود است، کتاب‌هایشان هم موجود است، استدلا...

علامه حلی و تعدد قرائات
شرطیت تواتر
قرائت ابن مسعود
شرطیت تواتر

احب القرائات نزد علامه حلی

۴۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۶/۰۲)

حالا السادس را ببینید: [السادس] يجوز أن يقرأ بأي قراءة شاء من السبعة لتواترها أجمع ولا يجوز أن يقرأ بالشاذ وإن اتصلت روايته لعدم تواترها وأحب القرآن إلى ما قرأه عاصم من طريق أبي بكر بن عياش وقراءة أبي عمرو بن أبي العلا فإنهما أولى من قراءة حمزة والكسائي ل...

علامه حلی و تعدد قرائات

شاهدی مهم برای معنای روایت حرف واحد در کلام علامه حلی

۴۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۶/۰۲)

خب آیا با این استدلال ایشان، فرمایش شما می‌آید یا نمی‌آید؟ یعنی وقتی این را می‌بینیم این تواتری که ایشان می‌گویند فضای ذهنی ایشان را باز می‌کند. الآن که به اینجا رسیدیم، نکته‌ای که امروز دیدم و باعث خودشحالی من بود را خدمت شما می‌گویم. سؤالی مطرح بود که چرا ...

حرف واحد
علامه حلی و تعدد قرائات
تلاوت به مرادف

استدلال عامه بر جواز تلاوت به معنا

۴۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۶/۰۲)

احتج المخالف بقوله تعالى: (لأنذركم به ومن بلغ وإنما ينذر كل قوم بلسانهم) ولقوله تعالى: (إن هذا لفي الصحف الأولى * صحف إبراهيم وموسى) وقوله: (انه لفي زبر الأولين) وتلك لم يكن بالعربية ولأنه تعالى حكى عن نوح قوله: (رب لا تذر على الأرض من الكافرين ديارا) ولم ...

تلاوت به مرادف
علامه حلی و تعدد قرائات

شاهدی مهم از کلام علامه حلی برای معنای صحیح حرف واحد

۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۸/۱۷)

شاهد بسیار مهم آن‌که تکمیل عرض هفته قبل من است، این است: من عرض کردم ذهن خودتان را شرطی کنید. تا روایت «ان الناس یقولون ان القرآن نزل علی سبعة احرف، فقال علیه‌السلام کذبوا اعداء الله» را می‌گویند در کنارش نماز اختیاری فارسی ابوحنیفه را به یاد بیاورید. خب ال...

حرف واحد
سبعة احرف
علامه حلی و تعدد قرائات
مالک یوم الدین

تفسیر حرف واحد به قرائت واحده و رد عملی آن توسط فقها و مفسرین

۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۸/۱۷)

شاگرد: مدعای شما این است که «مذهب اهل البیت»ی که علامه آورده‌اند اشاره به روایات حرف واحد دارد؟ اگر این است چرا خودشان در ادله نیاورده اند؟ بهترین دلیلی که می‌توانستند بیاورند همین بود. استاد: در این اعجابی که چند سال در ذهن من پر رنگ بود، من با شما موافق ب...

شیخ طوسی و تعدد قرائات
حرف واحد
علامه حلی و تعدد قرائات
تلاوت به مرادف
سبعة احرف

اذعان قرطبی به حرف واحد بودن قرائات مسند

۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۸/۱۷)

شاگرد: به نظر خودتان جواب سؤال من داده شد؟ استاد: من با اعجاب خودم تأیید کردم. گفتم من هم این سؤال را دارم که چرا نیامده. تنها چیزی که عرض کردم این بود: من قبلاً چندین سال می‌گفتم در ذهن بزرگانی مثل شیخ الطائفه، علامه و دیگران این نبوده که معنای روایات حرف ...

وحید بهبهانی و تعدد قرائات
حرف واحد
علامه حلی و تعدد قرائات
سبعة احرف
تلاوت به مرادف

اشکال مستند نبودن قرائات و جواب آن

۱۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۲۹)

شاگرد: تجوز القراءة بالمتواتر، و لا تجوز بالشواذ. و منع بعض الأصحاب من قراءة أبي جعفر و يعقوب و خلف و هي كمال العشر، و الأصح جوازها، لثبوت تواترها كثبوت قراءة القرّاء السبعة[1]  استاد: این بعض الاصحاب علامه حلی هستند. چون علامه حلی صریحاً می‌گویند عشر...

مرحوم خوئی و تعدد قرائات
شهید ثانی و تعدد قرائات
تناقض شهید
ابن مجاهد
اسناد قرائات
اجازات قرائات
علامه حلی و تعدد قرائات

تاریخ انضباط بخشی به طرق قرائات سبع و قرائات عشر

۱۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۱/۱۱)

شاگرد: سبع و عشر صغری و کبری و کتاب‌های آن‌ها را منظم می‌فرمایید. استاد: خداییش این‌ها در حافظه من نیست؛ پیر مرد شده‌ام. اندازه‌ای که در حافظه ام هست عرض می‌کنم. بقیه آن را باید در سن جوانی جست و جو کنید. الحمد لله امکانات امروزی هم هست و می‌توان سریعاً آن‌...

طیبة النشر
تدوین قرائات
قرائات عشر
تواتر قرائات
تاریخ قرائات
علامه حلی و تعدد قرائات
تیسیر دانی
شاطبیه
تبصره مکی
تیسیر دانی
ابن مجاهد
قرائت امصار

مقارنه‌ی کلام ابوالفضل رازی در وسعت قرائات با کلام شهید ثانی

۱۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۱/۱۸)

نکته دیگری را هم عرض کنم؛ مرحوم علامه درمنتهی فرمودند مذهب اهل البیت این است که نمی‌توان نماز را به ترجمه خواند. گفتم در منابع شیعی یک روایت نیست که بگوید امام فرموده باشند نماز را به ترجمه نخوان. پس علامه از کجا می‌گویند که مذهب اهل البیت این است؟ نمی‌گویند...

ابوالفضل رازی
علامه حلی و تعدد قرائات

وضوح تواتر قرائات سبع الی النبی (ص) نزد علامه حلی

۲۳. تعدد قرائات (۱۴۰۲/۰۲/۱۹)

عبارت صفحه هفتم بودیم. استشهاد صاحب مفتاح الکرامه به عبارت علامه به کجا خورد؟ به «و لو قرأ بذلک صحّت صلاته بلا خلاف» خورد. مرحوم آسید جواد می‌فرمایند:«و ظاهره فیه القول بتواترها إلی النبی صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم». من طلبه ابتدا شکر می‌کنم که محضر قلم علمائی...

علامه حلی و تعدد قرائات
شرطیت تواتر
حتی یطهرن
تواتر سبع