رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 11

عدم آشنایی فخر رازی با فن قرائت و نفی تواتر قرائات الی رسول الله ص توسط او

۳۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۴)

خب این اولین سؤال بود؛ زرکشی در طبقات القراء بوده یا نبوده. دومی آن‌ها چه کسی است؟ الامام الرازی. امام رازی قاری بوده یا نبوده؟ این را هم نگاه کنید. تا جایی که من دیدم در غایة النهایة ابن جزری ایشان در طبقات نیست. مثل زمخشری است. زمخشری هم نیست. طحاوی هم  نی...

فخر رازی و تعدد قرائات
فخر رازی و تعدد قرائات

پاسخ مفتاح الکرامه به فخر رازی

۳۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۴)

دوباره آسید جواد می‌گوید: اگر هر قاری‌ای واقعاً منع می‌کرد کار مشکل است. او می‌گوید قرآن آنی است که من می‌گویم آن چه که او می‌گوید قرآن نیست. می‌گوید: «إن صح ما نقله الرازی من منع بعضهم الناس عن قراءة غیره اشتد الخطب و امتنع الجواب[1]»؛ مطلب زمین‌گیر است. ام...

فخر رازی و تعدد قرائات

عدم توجه به کلام فخر رازی توسط اهل فن

۳۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۴)

از چیزهای جالبی که برای خود من هم جالب بوده این است که معمولاً کسی که حرفی می‌زند اهل فن به او اعتناء می‌کنند و جواب می‌دهند. درحالی‌که اشکال فخر رازی اصلاً در یکی از این کتاب‌ها نیامده. یعنی به قدری این اشکال بی خودی است که حتی یک نفر حاضر نشده بگوید فخر را...

فخر رازی و تعدد قرائات

رد وجود تناقض در کلام شهید ثانی

۳۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۴)

شاگرد:… استاد: شهید این را در المقاصد العلیه دارند. ما این را کامل در یک روز خواندیم. شاگرد: برداشت شما باعث می‌شود که جواب شهید ربطی به اشکال فخر رازی پیدا نکند. ولی اگر برداشت معروف باشد ربط پیدا می‌کند. استاد: ببینید حرف دو بزرگوار را بیاورید و ببینید...

فخر رازی و تعدد قرائات
صنعت چاپ
فصل الخطاب
حکمت قرائات

اشتباه در انتساب نفی تواتر به فخر رازی

۴۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۲۹)

شاگرد: فخر رازی اشکال کرده بود که اصلاً قرائت سبع متواتر نیست. شهید ثانی در جواب ایشان می‌گویند منظور این نیست که این سبعه متواتر هستند، بلکه انحصار سبعه مراد است. فرمایشی که شما دارید با جواب شهید ثانی نمی‌سازد. یعنی شهید ثانی باید به این صورت می‌گفت که چه ...

احتجاج به عامه
فخر رازی و تعدد قرائات

پذیرش تواتر برخی از قرائات توسط فخر رازی

۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۷/۱۲)

اما عبارت «قال الامام الرازی» که امروز خواندم. من عبارت را از اصل می‌خوانم؛ مفاتیح الغیب فخر رازی ج١ ص ٧٠؛ شما از جزوه نگاه بکنید تفاوت را می‌فهمید؛ اتفق الأكثرون على أن القراءات المشهورة منقولة بالنقل المتواتر وفيه إشكال: وذلك لأنا نقول: هذه القراءات ال...

تواتر قرائات
فخر رازی و تعدد قرائات

اشاره فخر رازی به تواتر قرائات در مواضع متعددی از تفسیرش

۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۷/۱۲)

من این را عرض می‌کنم مراجعه کنید. ببینید قرائن منفصله خیلی مهم است. البته تجربه طلبگی ما این است که نوعاً قرینه متصله در نقل ها حذف می‌شود. کسی که چیزی را نقل می‌کند اگر می‌خواهید تحقیق کنید لازم است که در منبع ببینید. در بسیاری از موارد قرائن متصله حذف می‌ش...

احتجاج به امامت
تواتر قرائات
فخر رازی و تعدد قرائات
احتجاج به عامه
احتجاج به قرائات
فخر رازی و تعدد قرائات

الف) اشکال علمی و فرضی او به تواتر و پاسخ خود او

۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۷/۱۹) عدم مخالفت فخر رازی با تواتر قرائات

صفحه پنجم بودیم. فرمودند: و قال الإمام الرازی: اتفق الأکثر علی أنّ القراءات منقولة بالتواتر، و فیه إشکال، لأنّها إن کانت منقولة بالتواتر و أنّ اللّٰه خیّر المکلّفین بینها کان ترجیح بعضها علی بعض واقعاً علی خلاف الحکم الثابت بالتواتر، فوجب أن یکون الذاهبون...

تواتر قرائات
فخر رازی و تعدد قرائات

ب) شرطیت تواتر برای قرآن در مفاتیح الغیب

۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۷/۱۹) عدم مخالفت فخر رازی با تواتر قرائات

اما بخش دوم؛ «و إن قلنا بعدم التواتر خرج القرآن عن کونه مفیداً للجزم و القطع»؛ قرآن که باید متواتر باشد!نمی‌دانم این بخش دوم را نگاه کردید یا نه؟ من هفته گذشته ارجاع دادم. کل این سی جلد مفاتیح الغیب فخر رازی که بسیار تفسیر مفصلی است، محوریتش به این است که «ل...

تواتر قرائات
فخر رازی و تعدد قرائات

استدلال و استناد نادرست صاحب حدائق با استفاده از کلام فخر رازی

۱۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۰/۲۰)

«و (ثانيا) ما ذكره الإمام الرازي في تفسيره الكبير»؛ در اینجا دست آسید جواد را می‌بوسیم. ایشان با یک کلمه فضا را خیلی تلطیف کرده‌اند. رحمت الله علیه. ایشان با طمطراق می‌گویند اشکال این تواتر چیست؟ این است که فخر رازی می‌گوید آن‌ها با هم دعوا می‌کردند و خودشان...

فخر رازی و تعدد قرائات
صاحب حدائق و تعدد قرائات

عنایت به مباحث کتب مشهوره قرائت و رسم المصحف رافع شبهات و اشکالات بر قرائات قرآن

۲۳. تعدد قرائات (۱۴۰۲/۰۲/۱۹)

خب صاحب مفتاح الکرامه فرمودند:‌ «و أمّا القائلون بتواترها إلی أربابها فقط فلا یتجه علیهم إیراد الرازی[1]»؛ نسبت به ایراد رازی فرمودند «ظاهرهم الاتفاق علی خلافه»، ولی آن‌هایی که به تواتر قرائات به خود عاصم و… قائل هستند، «فلا یتجه علیهم ایراد الرازی». این هم ...

مفتاح الکرامه و تعدد قرائات
فخر رازی و تعدد قرائات
سیدجعفر مرتضی و تعدد قرائات
رسم المصحف
شاطبیه