جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 11
عدم آشنایی فخر رازی با فن قرائت و نفی تواتر قرائات الی رسول الله ص توسط او
خب این اولین سؤال بود؛ زرکشی در طبقات القراء بوده یا نبوده. دومی آنها چه کسی است؟ الامام الرازی. امام رازی قاری بوده یا نبوده؟ این را هم نگاه کنید. تا جایی که من دیدم در غایة النهایة ابن جزری ایشان در طبقات نیست. مثل زمخشری است. زمخشری هم نیست. طحاوی هم نی...
پاسخ مفتاح الکرامه به فخر رازی
دوباره آسید جواد میگوید: اگر هر قاریای واقعاً منع میکرد کار مشکل است. او میگوید قرآن آنی است که من میگویم آن چه که او میگوید قرآن نیست. میگوید: «إن صح ما نقله الرازی من منع بعضهم الناس عن قراءة غیره اشتد الخطب و امتنع الجواب[1]»؛ مطلب زمینگیر است. ام...
عدم توجه به کلام فخر رازی توسط اهل فن
از چیزهای جالبی که برای خود من هم جالب بوده این است که معمولاً کسی که حرفی میزند اهل فن به او اعتناء میکنند و جواب میدهند. درحالیکه اشکال فخر رازی اصلاً در یکی از این کتابها نیامده. یعنی به قدری این اشکال بی خودی است که حتی یک نفر حاضر نشده بگوید فخر را...
رد وجود تناقض در کلام شهید ثانی
شاگرد:… استاد: شهید این را در المقاصد العلیه دارند. ما این را کامل در یک روز خواندیم. شاگرد: برداشت شما باعث میشود که جواب شهید ربطی به اشکال فخر رازی پیدا نکند. ولی اگر برداشت معروف باشد ربط پیدا میکند. استاد: ببینید حرف دو بزرگوار را بیاورید و ببینید...
اشتباه در انتساب نفی تواتر به فخر رازی
شاگرد: فخر رازی اشکال کرده بود که اصلاً قرائت سبع متواتر نیست. شهید ثانی در جواب ایشان میگویند منظور این نیست که این سبعه متواتر هستند، بلکه انحصار سبعه مراد است. فرمایشی که شما دارید با جواب شهید ثانی نمیسازد. یعنی شهید ثانی باید به این صورت میگفت که چه ...
پذیرش تواتر برخی از قرائات توسط فخر رازی
اما عبارت «قال الامام الرازی» که امروز خواندم. من عبارت را از اصل میخوانم؛ مفاتیح الغیب فخر رازی ج١ ص ٧٠؛ شما از جزوه نگاه بکنید تفاوت را میفهمید؛ اتفق الأكثرون على أن القراءات المشهورة منقولة بالنقل المتواتر وفيه إشكال: وذلك لأنا نقول: هذه القراءات ال...
اشاره فخر رازی به تواتر قرائات در مواضع متعددی از تفسیرش
من این را عرض میکنم مراجعه کنید. ببینید قرائن منفصله خیلی مهم است. البته تجربه طلبگی ما این است که نوعاً قرینه متصله در نقل ها حذف میشود. کسی که چیزی را نقل میکند اگر میخواهید تحقیق کنید لازم است که در منبع ببینید. در بسیاری از موارد قرائن متصله حذف میش...
الف) اشکال علمی و فرضی او به تواتر و پاسخ خود او
صفحه پنجم بودیم. فرمودند: و قال الإمام الرازی: اتفق الأکثر علی أنّ القراءات منقولة بالتواتر، و فیه إشکال، لأنّها إن کانت منقولة بالتواتر و أنّ اللّٰه خیّر المکلّفین بینها کان ترجیح بعضها علی بعض واقعاً علی خلاف الحکم الثابت بالتواتر، فوجب أن یکون الذاهبون...
ب) شرطیت تواتر برای قرآن در مفاتیح الغیب
اما بخش دوم؛ «و إن قلنا بعدم التواتر خرج القرآن عن کونه مفیداً للجزم و القطع»؛ قرآن که باید متواتر باشد!نمیدانم این بخش دوم را نگاه کردید یا نه؟ من هفته گذشته ارجاع دادم. کل این سی جلد مفاتیح الغیب فخر رازی که بسیار تفسیر مفصلی است، محوریتش به این است که «ل...
استدلال و استناد نادرست صاحب حدائق با استفاده از کلام فخر رازی
«و (ثانيا) ما ذكره الإمام الرازي في تفسيره الكبير»؛ در اینجا دست آسید جواد را میبوسیم. ایشان با یک کلمه فضا را خیلی تلطیف کردهاند. رحمت الله علیه. ایشان با طمطراق میگویند اشکال این تواتر چیست؟ این است که فخر رازی میگوید آنها با هم دعوا میکردند و خودشان...
عنایت به مباحث کتب مشهوره قرائت و رسم المصحف رافع شبهات و اشکالات بر قرائات قرآن
خب صاحب مفتاح الکرامه فرمودند: «و أمّا القائلون بتواترها إلی أربابها فقط فلا یتجه علیهم إیراد الرازی[1]»؛ نسبت به ایراد رازی فرمودند «ظاهرهم الاتفاق علی خلافه»، ولی آنهایی که به تواتر قرائات به خود عاصم و… قائل هستند، «فلا یتجه علیهم ایراد الرازی». این هم ...