رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 14

دلیل پنجم) متقن ترین دلیل؛ بیان مرحوم وحید بهبهانی

۱۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۰/۲۷) یک دلیل بر تواتر قرائات

  پنجمین دلیل هم منتقن ترین دلیل است. دلیلی که از نظر علمی اتقان خاص خودش را دارد، تبیین وحید بهبهانی[1] است، در انتساب علم القرائه به اهل البیت علیهم‌السلام. مرحوم وحید هفت مقدمه آوردند و گفتند اگر نساء و صبیان هم به این هفت مقدمه‌ای که من گفتم نگاه کنند، می...

تاریخ قرائات
تلاوت به مرادف
سفیان بن عیینه
فیض کاشانی و تعدد قرائات
حرف واحد
وحید بهبهانی و تعدد قرائات

ذهنیت علماء قبل از قرن یازدهم درباره تعدد قراءات و حدیث « حرف واحد»

۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۰۳)

این بخش اول بود. اما بخش دوم؛ عرض کردم یک سؤال در ذهن من بود، آن را تکرار می‌کنم. سؤال این است: از قرن یازدهم به بعد از مثل جناب فيض، سید نعمت الله، سید صدر شارح وافیه یک فضایی باز شد و جلو آمد. قبل از آن‌ها یک فضای عجیبی بود که فراموش شده. اصلاً مباحثه ما د...

حرف واحد
احتیاط در ملک و مالک
محقق کرکی و تعدد قرائات
شهید اول و تعدد قرائات
فیض کاشانی و تعدد قرائات
سید نعمت الله و تعدد قرائات
وحید بهبهانی و تعدد قرائات
مفتاح الکرامه و تعدد قرائات

اختلاف قرائات در تفسیر تبیان

۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۰۳)

اول عبارت صاحب وسائل را بخوانم. خیلی جالب است. صاحب وسائل به‌عنوان بقیة السلف و بدء الخلف است؛ یه عنوان یک واسطه ای بین این دو زمانی است که ما بحث می‌کنیم. زمان ما از جناب فیض شروع می‌شود. فی الجمله تردیدی هم در کلام مجلسی اول هست. شیخ بهائی نه. شیخ بهائی هم...

انواع اختلاف قرائات
تعدد قرائات
فصل الخطاب
اختلاف قبیح
اختلاف حسن
قلوبنا غلف
فیض کاشانی و تعدد قرائات

ریشه یابی و علل تألیف کتاب فصل الخطاب

۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۱)

دو نکته مهم؛ نکته اول را قبلا عرض کرده بودم که یادآوری آن خوب است؛ آقای پاکستانی هست که علیه شیعه کتاب دارد؛ احسان الهی ظهیر. یک کتاب به نام الشیعه و القرآن دارد. قبلاً در این مباحثه گفته بودم. این الشیعه و القرآنِ ایشان رد حرف مرحوم آیت‌الله صافی است. ایشان...

اختلاف قرائات
اختلاف قراء
انواع اختلاف قرائات
اختلاف حسن
سبعة احرف
سید نعمت الله و تعدد قرائات
تحریف قرآن
الشیعه و القرآن
احتجاج به تحریف
فصل الخطاب و تعدد قرائات
حرف واحد
اخباریون و تعدد قرائات
وحید بهبهانی و تعدد قرائات
فیض کاشانی و تعدد قرائات
احسان الهی ظهیر
فصل الخطاب
حرف واحد

علل بررسی تعدد قرائت با محوریت مستندات کتب عامه

۱۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۸)

چیزی که در این چند لحظه می‌خواهم عرض کنم این است: برخی می‌گویند این مباحثه شده بررسی منابع عامه. هر چه می‌گویید از کتاب سنی ها می‌گویید. در اینجا هم که می‌گویند «أبو العباس أحمد ابن عمّار المهدوی»؛ مرحوم مجلسی به زیبایی یک «امامه» دارند که از این هم بحث می‌ک...

احتجاج به تحریف
احتجاج به قرائات
الغدیر
علامه امینی
فیض کاشانی
فیض کاشانی و تعدد قرائات
حرف واحد

انعکاس برداشت نادرست از روایت حرف واحد درکتاب تفسیر صافی و مفاتیح فیض

۴۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۲۶)

مرحوم فیض این ملاحظه را نفرموده اند، بعد چه کار کرده‌اند؟ در این چند لحظه آدرس هایی را به شما می‌گویم شما نگاه کنید. در صافی وقتی می‌خواهند قرائات را بگویند -خودشان اقرار می‌کنند- می‌فرمایند: وعليه يحمل ما ورد عنهم (عليهم السلام) من اختلاف القراءة في كلمة...

تواتر قرائات
فیض کاشانی و تعدد قرائات
احکام قرائات
قرائت جایز
فیض کاشانی و تعدد قرائات
فیض کاشانی و تعدد قرائات

عبارات فیض کاشانی در نقد الاصول؛ نفی تواتر قرآن در موارد اختلافی قراء

۴۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۲۹)

استاد: با اجازه شما عباراتی که چهارشنبه از مرحوم فیض خوانیدم را دوباره عرض می‌کنم. نقل دیگری هم از کتاب ایشان هست که در نرم‌افزار جامع اصول آورده‌اند. کتاب نقد الاصول الفقهیه. حالا من عبارت ایشان را می‌خوانم. ظاهراً یک چاپ کنگره دارد که آدرس این مطلب صفحه شا...

شهید اول و تعدد قرائات
قرائات عشر
محقق ثانی و تعدد قرائات
شهید ثانی و تعدد قرائات،
تواتر قرائات
فیض کاشانی و تعدد قرائات
مرحوم خوئی و تعدد قرائات
تواتر قرائات
جوهره قرآن
شرطیت تواتر

ادعای انحصار قرائت صحیح در قرائت ابی توسط فیض کاشانی

۴۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۳۰)

من داشتم از فرمایش مرحوم فیض مطلبی را عرض می‌کردم. چون وقت رفت خلاصه عرض می‌کنم. مرحوم فیض در مفاتیح، در وافی و در صافی کلماتی دارند همچنین در کتاب نقد الاصول که دیروز بخشی از آن را خواندم. در نقد الاصول فرمودند:«فالاولى أن يقال بتواتر القدر المشترك بين الكل...

قرائت ابی
فیض کاشانی و تعدد قرائات

بررسی تهافت کلام فیض در مفاتیح با مبنای ایشان درمورد قرائات

۴۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۳۰)

خب مرحوم فیض بعد چه فرمودند؟ این برای وافی بود. در مفاتیح آمدند. عبارت تفسیر صافی را که روز چهارشنبه خواندم. فرمودند: والحق: أن المتواتر من القرآن اليوم ليس إلا القدر المشترك بين القراءات جميعا دون خصوص آحادها إذ المقطوع به ليس إلا ذاك فان المتواتر لا يشت...

فیض کاشانی و تعدد قرائات
احکام قرائات

بررسی مبنای انحصار قرائت صحیح در «ما اجتمع علیه القراء»

۴۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۳۰)

تنها یک سؤال می‌ماند. سؤال این است که شما فرمودید مجتمع علیه القراء، اجتماع قراء بر آن چیست؟ خیلی وقت‌ها هیئت، قوام یک قرائت است. شما می‌گویید «ملک یوم الدین»، «مالک یوم الدین»، در «ملک» و «مالک»، اختلفت القراء. اما در «یوم الدین» که اختلاف نکرده‌اند. خب اگر...

فیض کاشانی و تعدد قرائات

اعتبار تفسیر الامام و ذکر سند روایتی از آن در بحارالانوار

۴۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۳۱)

پایان مباحثه دیروز آقایان فرمودند راجع به تفسیر امام حسن عسگری علیه‌السلام چه بگوییم، صحبتی پیش آمد. من که داشتم اجازه نامه محقق ثانی را می‌دیدم برایم جالب بود. ایشان بعد از این‌که این‌ها را می‌گویند، می‌فرمایند: «ولنورد حديثا واحدا مما نرويه متصلا»؛ حالا ک...

غلف
فیض کاشانی و تعدد قرائات
تفسیر امام

انکار تواتر قرائات الی الرسول ص با توجه به مفاد روایت فضیل و زراره

۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۸/۱۰)

این برای دو حدیث صحیح فضیل و خبر زراره. دنباله آن فرمودند: «قال المحدث الکاشانی فی الوافی»؛ در صافی هم دارند.«بعد نقل الخبرین المقصود منهما واحد و هو أن القراءة الصحیحة واحدة»؛ قبلاً هم عرض کردم؛ ظاهراً مجلسی اول استاد فیض می‌شوند. ایشان هم در روضه حمل می‌کن...

مجلسی اول و تعدد قرائات
فیض کاشانی و تعدد قرائات
حرف واحد
تواتر قرائات
صاحب مدارک و تعدد قرائات

تشابه عملکرد صاحب حدائق و علامه مجلسی درمساله تحریف

۱۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۲/۰۲)

شاگرد: خودشان را گیر بحث تحریف نمی اندازند؟ استاد: ظاهرش این است که مانند مرحوم مجلسی رفتار کرده‌اند. در محدثین متأخر مرحوم مجلسی و صاحب حدائق مشکلی ندارند. تنها کسی که اشکال کرد و از محدثین هم بود، مرحوم فیض بودند. مرحوم فیض در علم الیقین گفتند که نمی‌توان...

علامه مجلسی و تعدد قرائات
فیض کاشانی و تعدد قرائات
ظاهر قرآن
تحریف
صاحب حدائق و تعدد قرائات

توقف مرحوم مجلسی در جواب از اشکال فیض کاشانی به تحریف قرآن

۲۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۲/۰۹)

فرمایش دوم ایشان هم اصل روایاتی است که به تحریف قرآن مربوط می‌شود. مرحوم مجلسی در مرآة العقول وقتی به باب نوادرمی‌رسند، در آخرین روایت این باب، به این صورت می‌فرمایند: ۲۸ علي بن الحكم عن هشام بن سالم عن أبي عبد الله ع قال: إن‏القرآن الذي جاء به جبرئيل ع إ...

حجيت ظاهر قرآن
فیض کاشانی و تعدد قرائات
تحریف
علامه مجلسی و تعدد قرائات