جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 22
واضح بودن تعدد قرائات در میان صحابه و تابعین و قرون اولیه اسلامی
شاگرد: در کتابهایی که تا به حال نوشته شده آیا ما چنین چیزی داریم که به هفت نوع نوشته شده باشد؟ بگوید که منظور من هم این است و هم این است. همیشه اختلافات در نسخ بوده. ما چنین چیزی نداریم، نه در روایات داریم و نه در کتب داریم، این چیزی که به هفت قرائت بیاید ...
بحث از دو روایت مهم کافی: « نزل من عند واحد » و « نقرأ علی قرائة ابیّ»
حالا روایت کافی شریف چه بود؟ دو روایت بود. جلد دوم صفحه ۶۳۰ که در باب النوادر است. از چیزهای جالب که توجه به آن خوب است این است که کافی مصدر اصلی این دو روایت است. در القرائات سیاری هم آمده و متعدد هم هست. ولی کتابی که رایج بوده و در دست علماء بوده کافی شر...
وجود قرائات متعدده و تواتر آنها در زمان امام رضا (ع)
من برخی از چیزهایی که به تازگی برخورد کرده ام را می گویم. البته شنبه ولادت امام رضا ع است. من در فدکیه یک فایلی باز کرده ام؛ قرائات در احادیث حضرت امام رضا ع. پنج-شش مورد است که مربوط به روایات حضرت می شود. این آقایان میگویند که یکی بوده. اتفاقاً در عیون اخ...
آیه «و رهطک منهم المخلصین» و بطلان ادعای نسخ آن
در صفحه دوم بودیم. برخی از آقایان فرمودند مباحثه دیروز ناتمام ماند. روایاتی که از حضرت بود پنج مورد بود که تنها یکی از آنها بحث شد. فرمودند که آیه «سلام علی آل یاسین» بحث شود. پیشنهاد خوبی است اما من این جور به ذهنم آمد که چون هنوز خود مقاله بحث دارد، آن را...
تفاوت مصحف ابن مسعود و مخالفت او با احراق مصاحف
ببینید بعد از اینکه ما از زمان حضرت شروع کردیم در مرحله دوم و قبل از اینکه به سال بیست و هشت هجری برسیم که مصحف عثمان نوشته میشود، مرحله بسیار مهمی مطرح هست که در این بین مصاحفی بوده و با آمدن مصحف عثمان سعی کردند که بقیه را احراق کنند و ابن مسعود هم مقاب...
الف) بیان زمخشری ذیل آیه «و ما هو علی الغیب بظنین»
نکته دوم؛ من دیروز تفحص کردم و از زمخشری مطلب خوبی پیدا کردم. آدم که بعضی از چیزها را پیدا میکند باعث خوشحالی میشود. در کشاف بیانی دارند. معروف است که ایشان در اینها خدشه میکند اما عبارت او را ببینید؛ به قرائت «وَما هُوَ عَلَى الْغَيْبِ بِضَنِينٍ/ بظنین»...
مقام بلند بالای مصعب بن عمیر، اولین مقری در مدینه
اول مقری در عالم اسلام –که شیخ هادی فضلی[1] هم در کتابشان آوردهاند- شهید اُحد جناب مصعب بن عمير است. خیلی قدر مصعب بن عمیر ناشناخته است. از کسانی است که اشک پیامبر خدا را در آورد[2]. نه از شهادتش، بلکه از اینکه به او نگاه کردند. وقتی حضرت به او نگاه کردند...
امتناع ابن مسعود از قرائت مدنیین و مذمت شدنش توسط امام (ع)
شاگرد٢: روایت «إن كان ابن مسعود يقرأ غیر قراءتنا فهو ضال» با همین بیان جمع میشود؟ استاد: شما چیزی گفتید که معمولاً تلقی رایج از روایت همین است؛ «إن كان ابن مسعود يقرأ غیر قراءتنا فهو ضال»، و حال اینکه روایت این نیست. یعنی از روایت این را استظهار میکنند...
مقایسه فضای قراء مدنی با قراء عراقی
شاگرد: طبری به برخی از قرائات اشکال هم میکرد، این دو تنافی ندارد؟ استاد: نه، قبلاً چندبار عرض کردم. یکی از کسانی که باید چندین جلسه مفصل راجع به کار او، اضطرابهایی که در حرفها او هست، بحث کنیم طبری است. من کلیتر عرض میکنم؛ در فدکیه عنوان دارد. از روز ا...
اصرار و التزام بر افراد القرائه تا قرن پنجم
شاگرد: قبل از اینکه این را بخوانید. در اینجا نمیتوانست به جای اینکه بگوید «خلطت قرائتی»، بگوید همه این قرائات متواتر هستند؟ استاد: میتوانست. الآن که عرض کردم. روایات متعددی هست که حضرت امر کردند «فلیقرأ کل رجل منکم کما علم». فلذا ابن مسعود میگوید از آن...
ابن مسعود و روش او در قرائت
شاگرد: این نقلی که الآن از ابن مسعود فرمودید با «ان کان ابن مسعود لایقرأ علی قرائتنا فهو ضال[1]»، جور در نمیآید. یعنی ابن مسعود توبه کرده؟ قبلاً که میگفتیم گویا به این معنی بود که او میگفت از بقیه قرائات تحاشی نداشته باشید ولی در آن جا خودش تحاشی داشته. ...
تقیه ای نبودن اجماع منقول از شیخ بر تواتر قرائات
بحث ما در این بود: مسیری که بر ذهن من طلبه –چون با عبارات علماء مانوس بودم- گذشته این بود؛ همانطوری که صاحب حدائق تعبیر به صریح کرده بودند؛ صاحب مفتاح الکرامه تعبیر به «قد یعطی کلام هذین الامامین» کردند؛ آن چه که بر ذهن من طلبه گذشته را عرض میکردم. اول که ...
وصل و فصل آیات در علم قرائات
دیروز هم بعد از مباحثه مطالبی را فرمودند. بناء من این است که فردایش آنها را بگویم. عرض کردم وفات سید مرتضی ۴۴٨ است. آن درست نبود. ۴٣۶ بود. ۴۴٨ هجرت شیخ الطائفه از بغداد به نجف بود. مثلاً دیروز گفتم که ابن جزری بعد از بدر الدین زرکشی است. میدانستم که خیلی ب...
عدم قرائت بعضی قرائات توسط ابن مسعود و تعبیر «فهو ضال» در مورد او
اما آن چه که شما میفرمایید. ببینید حضرت نفرمودند «ان کان ابن مسعود یقرأ علی قرائتنا فهو ضال»، معمولاً همه اینطور معنا میکنند. یعنی اگر ابن مسعود قرائتی غیر از قرائت ما دارد، ضال است. ابدا حضرت این را نگفته اند. این برای ذهنیت الآن ما است. ابن مسعود روی بر...
قرائت کربلائی کاظم
شاگرد٢: در این مسائلی که مطرح میکنید اعجازی که به مرحوم کربلائی کاظم شد جایگاهی دارد؟ به چه قرائتی می خوانده؟ استاد: من عرض کردم شما نبودید. از کربلائی کاظم دو قضیه داریم که خیلی جالب است. یکی در جرعهای از دریا است. ایشان خودشان میگویند که من از خودش پرس...
تواتر در چه دورهای معیار است؟
سؤال مهمتر؛ شما که میفرمایید «ما لیس بمتواتر لیس بقرآن»، «لیس بقرآن» در چه زمانی؟ در زمان ما؟ یا ولو در قرن اول؟ قید دارد. میفرمایند «لان غیر المتواتر لیس بقرآن»؛ غیر متواتر چه زمانی؟ در عصر ما؟ غیر المتواتر فی عصرنا لیس بقرآن؟ حالا همینجا عبارت خود آقای...
تواتر قرائات قرآن و اسباب تحصیل تواتر در زمان های مختلف
شاگرد: منظور از تواتر برای ما چیست؟ یعنی اسبابش است؟ استاد: شما توضیح بدهید. شاگرد: عرض من این است که فرض کنید در یک دورهای اسباب تواتر وجود دارد اما عدهای از نخبگان حواس مردم را پرت میکنند و اصلاً نمیگذارند که مراجعهای داشته باشند. ذهن آنها را پرت م...
تواتر قرائت ابن مسعود نزد ابوحنیفه
آقای ابن جزری الآن شما با شواهدی که دارید، رفتید و مطمئن شدید که در قرن دوم قرائت ابن مسعود متواتر بوده؛ دیروز و قبلاً عرض کردم که شواهدش کم نبوده؛ الآن حنفیه موجود هستند، امامشان ابوحنیفه مفتی آنها است. فتوایش هم موجود است، کتابهایشان هم موجود است، استدلا...
کلمات مهم علامه حلی و شرطیت تواتر در اثبات قرآن نزد شیعه
بحث در این است که آیه شریفه داریم که «لا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى يَطْهُرْن[1]»، مرحوم علامه میفرمایند: «مسألة: ولو انقطع دمها حل وطيها قبل الغسل»؛ غسل هم نکرده باشد مقاربت با او جایز است.«(فلا تقربوهن حتى يطهرن) بالتخفيف أي حتى يخرجن من الحيض»؛ تا آن جا می...
فقه الحدیث روایت«ان کان ابن مسعود لایقرأ علی قرائتنا فهو ضال»
صفحه پنجم از کلام مرحوم صاحب مفتاح الکرامه بودیم. ایشان فرمودند: قال الصادق علیه السلام فی صحیح الفضیل لما قال له إن الناس یقولون إن القرآن نزل علی سبعة أحرف کذب أعداء اللّٰه و لکنه نزل علی حرف واحد من عند الواحد و مثله خبر زرارة و قال المحدث الکاشانی فی ...