جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 10
اهمیت معنای قرائت مجاز در عبارت تبیان و افتادن آن در نقل صاحب حدائق
عبارت شیخ را از جزوه بخوانیم تا ببینیم کجای آن افتاده است. و قال الشیخ فی «التبیان»: إنّ المعروف من مذهب الإمامیة و التطلّع فی أخبارهم و روایاتهم أنّ القرآن نزل بحرف واحد علی نبیّ واحد غیر أنّهم أجمعوا علی جواز القراءة بما یتداوله القرّاء و أنّ الإنسان مخ...
لزوم قرائت طبق قرائت جایزة در صورت تعیین در مهر
این از مقدمه. برای فردا این را نگاه کنید. همه شما شرح لمعه را خواندهاید. یک کتاب درسی است. چیزهایی هست که به درد مباحثه ما میخورد. در شرح لمعه دو جلدی، صفحه نود و هشت است. (ويجوز جعل تعليم القرآن مهرا)، لرواية سهل الساعدي المشهورة فيعتبر تقديره بسورة مع...
عدم جواز به معنای جواز تکلیفی است یا وضعی؟!
آن جا که شیخ میگویند بالمجاز، این مجاز یعنی چه؟ یعنی مجاز فیض؟ قطعاً اینطور نیست. اینجا «مجاز» یعنی طبق ضابطه «بالمجاز الذی یجوز بین القراء». قراء آن را جایز میدانند. خب این مجاز چیست؟ من عرض میکنم آن چه که مجاز است تفسیر تداول است. ببینید اول فرمودند «ا...
الف) محقق اردبیلی
من دیروز عبارت محقق اردبیلی را گفتم. ما دیروز بخشی از آن را خواندیم. دنباله آن را که مرحوم صاحب مفتاح الکرامه نیاورده اند را میخواهم بخوانم. ببینید در ذهن مقدس اردبیلی قرآنیت قرآن به چه صورت است. مرحوم اردبیلی اینطور فرمودند: ومعلوم من وجوب القراءة بالع...
ب) علامه حلی
شاگرد: قطع داریم که قرآن نیست یا قطع داریم که جایز نیست؟ استاد: ببینید اگر بخواهیم این مطالب را بررسی کنیم خیلی حرف است. من فعلاً میخواهم فضای ذهنی را بگویم. مناقشه یک چیز است، اما اینکه مقدس اردبیلی که نماینده پایان قرن دهم هستند، چه میگویند مهم است. من...
هم معنا بودن تعبیر قرائت متداول با تواتر؛ شاهدی بر اعتقاد بی نظیر تشیّع در تواتر قرآن
ما در اینجا دو بحث داریم. یکی اینکه آیا قرآن باید متواتر باشد یا نه؟ یکی اینکه چه قرائتی مجاز است و چه قرائتی مجاز نیست. دو بحث خیلی خوب. دیدم عدهای میگویند اول کسی که تواتر را در قرائات مطرح کرده فخر رازی است. اصلاً قبل از فخر رازی کسی نمی گفته که قرآن ...
ج)عبارت شیخ در مبسوط
همینجا کنار این فرمایش ایشان به مبسوط بیایید. قرائن باید کنار هم گذاشته شود. خیلی جالب است. در این دو-سه سطر بخشهایی که ذهنتان درگیر میشود را کاری ندارم. آن چه که مقصود من است را میخوانم: إن أصدقها تعليم سورة عين عليها، و إن كان تعليم آيات عينها، لأن ...
ه) عبارت علامه حلی
علامه فرمودند: «و لو أصدقها تعليم سورة معيّنة لقّنها الجائز[1]»، «و لو أصدقها تعليم سورة علّمها الجائز[2]». چون کتاب نکاح شیخ انصاری شرح ارشاد است، وقتی به اینجا رسیدند فرمودند مصنف گفته: «و لو أصدقها تعليم سورة، علّمها الجائز من القراءات [السبعة] دون الشاذّ...
و) عبارت مسالک
آن چه که پایان عرض من است، مسالک جلد هشتم،صفحه ١٨٠ است. و الأقوى ما اختاره المصنف من عدم وجوب التعيين، و يجتزئ بتلقينها الجائز منها، سواء كان إحدى القراءات المتواترة أم الملفّق منها، لأن ذلك كلّه جائز أنزله اللّه تعالى، و التفاوت بينها مغتفر. و النبي صلّى...
انعکاس برداشت نادرست از روایت حرف واحد درکتاب تفسیر صافی و مفاتیح فیض
مرحوم فیض این ملاحظه را نفرموده اند، بعد چه کار کردهاند؟ در این چند لحظه آدرس هایی را به شما میگویم شما نگاه کنید. در صافی وقتی میخواهند قرائات را بگویند -خودشان اقرار میکنند- میفرمایند: وعليه يحمل ما ورد عنهم (عليهم السلام) من اختلاف القراءة في كلمة...