رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 8

تلفیق و افراد قاری

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۳)

شاگرد: طبق ضوابط خودشان یک ناسخ می‌توانست چنین کاری را انجام دهد؟ اگر امام در قرائت باشد خودش می‌تواند انتخاب کند. استاد: ببینید شاهدهایی که برای این دارد در جاهایی است که تفاوت مصاحف پنج گانه و هفت گانه بود، احدی حتی یک نفر نیامد بگوید مصحفی که به کوفه رفت...

نافع
امام فی القرائه
افراد القرائه
اختیار القرائه
ابن مجاهد
اختیار القرائه
تلفیق قرائات
تاریخ قرائات
جمع در جواز وقف
جمع در موضع
جمع القرائه

ابان بن تغلب و قرائت مفرده او

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۳)

شاگرد: فرمودید نافع برای خودش افراد القرائه داشته؟ استاد: افراد بالمختار داشته. اما افرادهای فراوانی بالروایه داشته است. شاگرد: فرمودید که ابان یک افرادی را نوشته است، می‌خواهم ببینم که آیا از نافع افضلیت دارد؟ استاد: من نگاه کردم. در یکی از کتاب‌ها دیدم ...

تاریخ قرائات
طبقات القراء
نافع
ابان بن تغلب

اسهلیت در لهجه معیاری برای قرائت مختار

۱۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۵)

شاگرد: در آن زمان چون بحث لهجه قوی بوده، هر کسی به لهجه خودش یک چیزی را می گفته. مثلاً زبان یک نفر در «ضُعف» نمی چرخد؛ مثلا وقتی می‌خواهد تند بخواند و برای خودش ختم کند – کسی مدعی است 18 هزار بار ختم کرده - زبانش نمی چرخد. با این‌که آن قرائت را قبول دارد اما...

تاریخ قرائات
نافع
اختیار القرائه

کثرت قرّاء و گستردگی نظام اقراء و شواهد آن

۱۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۶)

«و التابعیّون المکیّون ستة و المدنیّون أحد عشر و الکوفیّون أربعة عشر و البصریّون ستة و الشامیّون اثنان و أمّا المتبحّرون فخلق کثیر»؛ ما این‌ها را می‌خوانیم. عجائب امر برای این طلبه قاصر که محضر شما نشسته، این است: الآن می‌گوییم کثیر ولی وقتی به دنبالش می‌روی...

تاریخ قرائات
طبقات قراء
تاریخ قرائات
فضای علم قرائت
بئر معونه
اسناد قرائات
اجازه صحاب معالم به کتاب بیست جلدی و مفقود طبقات القراء دانی
دانی و تعدد قرائات
ابن جزری و تعدد قرائات
عاصم
قرائت مدینه
قرائت مکه
قرائت امصار
تعدد قرائات
یمامه
نافع
کبار تابعین
صغار تابعین
صغار صحابه
صبقات قراء
قاری
مقری

قراء الامصار در سال دویست

۲۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۷)

«و حیث تقاصرت الهمم عن ضبط الرواة لکثرتهم غایة الکثرة»؛ رواة به قدری زیاد شدند که دیگر همت ها از این‌که رواة را ضبط کنند کوتاه شد.«اقتصروا»؛ مرجع آن ابن مجاهد نیست. در اینجا کاری با ابن مجاهد ندارند. بلکه «اقتصروا» یعنی مردم. یعنی اهل دین و کسانی که با قرآن ...

قرائت ابن کثیر
قرائت امصار
توحید مصاحف
مصحف عثمان
توحید مصاحف
احتجاج با عامه
مصحف ابن مسعود
ابن مسعود
نافع
تاریخ قرائات
کسائی
قرائت کسائی
ابن مجاهد
قرائت یعقوب
یعقوب حضرمی

«سلام علی آل یاسین» در رسم الخط و قرائت دیگر آن

۲۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۸)

 اما این‌که فرمودید مستحب است یا نه؟ ببینید در این فضا خیلی جالب است. من تفاسیر خودمان را هم نگاه کرده‌ام؛ متأخر و متقدم. این‌ها می‌گویند «آل یاسین» است یا «الیاسین»؟ می‌گویند اصلاً «آل یاسین» یعنی چه؟ صحبت از حضرت «الیاس» است. واقعاً هم راست می‌گویند. یعنی ...

قیاس در قرآن
نافع
القرائه سنة متبعة
سلام علی آل یاسین

تقابل تعبیر «اختاروا» در عبارت مجمع با اختیار القرائه اهل سنت

۳۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۳)

  خب این احتمال را چه چیزی تقویت کرد؟ تقویت خیلی جذاب و شیرین. ایشان می‌فرمایند مذهب اصحاب ما این است که همه قرائات جایز است اما مختار آن‌ها این است که یکی را انتخاب نکنند و همه برابر هستند. «کرهوا تجرید القرائات». چرا این را می‌گویند؟ مگر کسی خلاف این را کرد...

نافع
تجرید قرائات
اختیار القرائة
قرائت تونس
قرائت غرب آفریقا
مالک
اختیار القرائه
عثمانی
ابوحنفیه
قرائت الجزائر
ابوعلاء بصری
قرائت سودان

بیان دانی در مقدمه جامع البیان در تواتر قرائات و استفاده نادرست از آن

۴۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۳۰)

دانی یک کتاب دارد به نام جامع البیان. تیسیر مختصر است. جامع البیان فی القرائات السبع. دو تا جامع البیان داریم که هر دوی آن‌ها معروف است. یک جامع البیان داریم که برای طبری است. جامع البیان فی تاویل القرآن که تفسیر است. یکی هم جامع البیان فی القرائات السبع است...

اختیار القرائه
ترجیح قرائات
الحجه فی القرائات
نافع
تاریخ قرائات