رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 15

هوش ضعیف رفتارمحور و هوش قوی پایه‌محور و اشراق‌محور

۶. فقه هوش مصنوعی (۱۴۰۲/۰۸/۱۸)

جلسه قبل بعد از مباحثه چند امر مطرح شد که آقایان افاده فرمودند و مطالب نسبتاً خوبی هم بود که هر آنچه را که یادداشت کرده‌ام، به‌صورت فهرست‌وار عرض می‌کنم. یکی از فرمایشات این بود: گفتند تقسیمی که تو کردی، از نظر فقهی هم آیا ثمره دارد یا نه؟ عرض کردم که ظاهرا...

فقه هوش مصنوعی
هوش قوی
هوش مصنوعی
هوش اشراق محور
هوش پایه محور

عدم تحقق حرکت جوهری در سخت‌افزارهای فعلی

۷. فقه هوش مصنوعی (پرسش و پاسخ) (۱۴۰۲/۰...

در بحث جسمانیة الحدوث هم چندین سال قبل بحث کردیم. اگر جسمانیة الحدوث به‌معنای نفی مطلق پیشینه باشد، قبول نیست و پیشتر عرض کرده بودیم. بله، به یک معنا در آن شأنی از تجرد که جسمانیة الحدوث با حرکت جوهری صورت می‌گیرد، حرفی نیست. کما این‌که الآن در بعضی از مقالا...

حرکت جوهری
جسمانیة الحدوث
تجرد
سخت‌افزار
هوش پایه محور

اثبات افلاطون‌گرائی و ارائه مثال‌های همه‌فهم

۷. فقه هوش مصنوعی (پرسش و پاسخ) (۱۴۰۲/۰... اثبات افلاطون‌گرائی و ارائه مثال‌های هم...

الآن برای گام دومی که عرض کردم مثال عرض می‌کنم. گفتیم هوش یا اشراق‌محور است یا پایه‌محور است. پایه‌محور، انواعش و توضیحاتش می‌آید. در مورد هوش اشراق‌محور عرض کردم همان‌طوری که در آیات و روایات می‌توانیم دو دسته پیدا کنیم، در مطالب علمی هم همین‌طور است. یعنی ...

هوش پایه محور
هوش اتاق اشراق

پایه‌محوری در روح البدن

۸. فقه هوش مصنوعی (۱۴۰۲/۰۹/۰۲) روایت ارواح خمسه

اما یک هوش دیگری هم هست که پایه‌محور است. همان سه روح است، که در روایات سه تعبیر دارد؛ «روح البدن، روح الحیات، روح المدرج»[1]. همینی است که ما الآن می‌خواهیم بگوییم؛ «حساسٌ متحرک بالارادة»؛ کار انجام می‌دهد، می‌رود می‌آید و کارهایش را منظم انجام می‌دهد؛ مشکل...

روح البدن
هوش پایه محور

یادآوری مباحث جلسات پیشین

۱۱. فقه هوش مصنوعی (۱۴۰۲/۱۰/۰۷)

بحث ما بر سر این بود که در هوش ضعیف، ما انتظار آگاهی، خودآگاهی و قصد نداریم، اما در هوش قوی انتظار آگاهی داریم؛ اینکه بشود یا نشود حرف دیگری است، اما از آن انتظار داریم - به تعریف خودمان - که آگاهی، خودآگاهی، قصد و مراتبی که دارد، محقق است. این اصل بحث ما بو...

هوش قوی
هوش ضعیف
هوش پایه محور
هوش اشراق محور
مراتب آگاهی
انواع پایه‌ها

پیشگفتار (چکیده)

۱۲. فقه هوش مصنوعی (۱۴۰۲/۱۰/۱۴)

     تبیین مراتب پایه‌ها و مراتب آگاهی از مجردات تامه تا پایه‌های مادی، تبیین خرق عادت و نکاتی درباره عوالم موازی، DNA جزء لایتجزای تحقق جسم نامی، نورون جزء لایتجزای تحقق جسم حساس، کلاستروم جزء لایتجزای احتمالی برای تحقق خودآگاهی، لزوم درک معنا توسط پایه آگاهی...

جزء لایتجزای اطلاعات در آگاهی،
ماشین تورینگ
مغز آبی
والم موازی
شبکه‌های عصبی
منطق گزاره‌ها
مثل افلاطون
حرکت در فلسفه
اعجاز
خرق عادت
نورون
کاستروم
جزء لایتجزی
قانون لاوازیه
جزء لایتجزای زمان در آگاهی
امواج الکترومغناطیس
مکانیک
تموج پایه
پایه فیزیکی
پایه برزخی
انواع پایه
مراتب آگاهی
هوش پایه محور
هوش عمومی
هوش ضعیف
هوش مولد

پیشگفتار (چکیده)

۱۰. فقه هوش مصنوعی (۱۴۰۲/۰۹/۲۳)

تبیین مراتب پایه در ظهور هوش پایه‌محور، تبیین سطوح پایه‌های فیزیکی، نقش مولکول‌های کربن-پایه و شیمی آلی برای زمینه‌چینی پایه برای تحقق حیات و آگاهی، تبیین توقف آگاهی بر نورون به عنوان اولین گام در ظهور هوش پایه‌محور، مراتب آگاهی و مسأله تفاوت بین آگاهی و درک م...

هوش پایه محور
هوش مصنوعی
نورون
مولکول
شیمی آلی
نمو
حساس متحرک بالاراده
مراتب آگاهی
جزء لایتجزی
تجربه مرگ
تحقق حیات و آگاهی در بنیه
مراتب پایه
DNA
دی ان ای

پیشگفتار (چکیده)

۹. فقه هوش مصنوعی (۱۴۰۲/۰۹/۱۶)

نیازمندی هوش پایه‌محور به دو عنصر بسته زمانی و اطلاعات، تببین تحقق نفس و آگاهی در نبات و حیوان با دخالت دادن عنصر زمان در ماهیت آنها، ناتوانی سرل در پاسخ به اشکال شبکه‌های عصبی به اتاق چینی، تعبیر خواجه از «پایه» به «بنیه» و تطبیق روح بر روح بخاری، دخالت زمان ...

صوری سازی
نم¬افزار
نرم‌افزار
سخت‌افزار
عنصر
معدن
اطلاعات
ادراک
نفس نباتی
جزء لایتجزی
منطق صوری
هوش پایه محور
اتاق چینی
هوش مصنوعی
هوش اشراق محور
اعتدال مزاج
روح بخاری
آگاهی
شبکه عصبی
دی ان ای
حرکت
زمان

پیشگفتار (چکیده)

۸. فقه هوش مصنوعی (۱۴۰۲/۰۹/۰۲)

بررسی روایت ارواح خمسه و نمود روح پایه محور و اشراق محور در آن، اثبات افلاطون گرائی با بررسی ساده و غیر فلسفی عدد پی، ...

هوش پایه محور
هوش قوی
هوش اشراق محور
تجرد روح
روح البدن
روح حیوانی
روح الایمان
معناشناسی
ارواح خمسه
عدد پی
ریاضیات
پیوستگی
گسستگی

پیشگفتار (چکیده)

۱۴. فقه هوش مصنوعی (۱۴۰۲/۱۰/۲۸)

درک معنا و اشاره‌گرهای نمادین در هوش پایه‌محور، اتصال‌گرائی در ماشین و درک معنا، تفاوت احساس خودآگاهی با تعقل و درک معنا، نقد رویکرد دوآلیسیتی در هوش مصنوعی، و ...

معنا
احساس آگاهی
ایگو
برهان طلق
اتصال گرائی
شبکه عصبی
جزء لایتجزی
مزاج
شبیه‌سازی
دوآلیسم
درک معنا
نمادشناسی
نماد
منطق صوری
بیت
هوش اشراق محور
هوش پایه محور
خودآگاهی

پیشگفتار(خلاصه)

۱۵. فقه هوش مصنوعی (۱۴۰۲/۱۱/۱۲)

محال بودن هوش اشراق‌محور برای پایه مصنوعی، ترسیم زبان صوری در اتاق چینی و مثال بدیل آن: کودک و جدول ضرب، انواع نمادهاو سه گونه معنا برای هر نماد، عدم موفقیت فرگه در صوری‌سازی منطق گزاره‌ها

فقه
فقه هوش مصنوعی
هوش اشراق‌محور
فرگه
منطق ریاضی
منطق
هوش پایه محور
نماد
علم نشانه شناسی
زبان صوری
درک معنا
سمانتیک منطق
منطق گزاره‌ها
سطح پنج گانه زبان
قضیه طبیعیه
قضیه اتمی
قضیه شخصیه
اتاق چینی

پیشگفتار(خلاصه)

۱۶. فقه هوش مصنوعی (۱۴۰۲/۱۱/۲۶)

بررسی اشکال به صوری‌سازی در مثال جدول ضرب، صوری‌سازی نسبت به معنای وضعی، خلو حروف الفبا از معنا، هوشمندسازی ماشین با انضمام حافظه و تفاوت آن با درک معنا

فرا زبان
منطق ریاضی
منطق صوری
نماد
علم نشانه شناسی
تجرد برزخی
تجرد اشکال
عالم معانی
طبیعت و فرد
هوش پایه محور
افلاطون گرائی
مجرد

پیشگفتار(خلاصه)

۱۷. فقه هوش مصنوعی (۱۴۰۲/۱۲/۰۳)

حافظه فیزیولوژیکی؛ بستری برای ظهور معنا، شکاف تبیین در کارکرد حافظه، کارکرد سیستم‌های علی البدل در فضای نمادها، تبیینی از فنای عاقل در معقول.

اتحاد عاقل و معقول
حافظه
حافظه فیزیولوژیکی
درک معنا
علم حضوری
آلزامیر
نماد
نماد علی البدل
هوش پایه محور
حسنعلی نخودکی
فناء
سعه وجودی

پیشگفتار(خلاصه)

۱۸. فقه هوش مصنوعی (۱۴۰۳/۰۱/۳۰)

تفاوت پایه ظهور معنا با پایه درک معنا، درک معنا در هوش پایه‌محور با بسته‌بندی زمان، تفاوت نفس‌مند شدن و اشراق با پایه درک معنا، جزء لایتجزای زمانی؛ قوام آگاهی، جزء لایتجزای شبکه‌ای؛ قوام درک معنا، شباهت برخی مباحث در معانی حرفیه با ما نحن فیه.

نفس الامر
معانی حرفی
وجود فی نفسه
وجود فی غیره
وجود ربطی
واجد رابطی
جزء لایتجزی
هوش پایه محور
آگاهی
درک معنا
شبیه‌سازی
نفس‌مندی
هوش اشراق محور
بنیه و پایه
عقل در پایه بدن
ارتباط عقل و بدن
ارتباط روح و جسم
رابطه روح و جسم
شبکه عصبی
علوم شناختی

تفاوت آگاهی پایه‌محور با آگاهی اشراق‌محور

۲۰. فقه هوش مصنوعی (۱۴۰۳/۰۲/۱۳)

هفته قبل به من سؤالی دادند - سه سؤال بود - که راجع به مسأله آگاهی است؛ در مورد بسته‌بندی زمان است - که صحبت شد؛ و از جزء لایتجزای آگاهی که پیام در زیر آن جزء رد و بدل می‌شود - سؤال این است: «فاعل رد و بدل کننده پیام کیست یا چیست؟ فهمنده پیام کدام است؟ آیا اج...

جزء لایتجزای آگاهی
اشاره‌گر
درک معنا
نفس‌مندی
آگاهی اشراق‌محور
هوش پایه محور
آگاهی پایه محور
رد و بدل پیام