جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 2505
فصل اوّل: علوم پایه و بررسی مصادیق آن
معرّفی علوم پایه [1][علوم پایه آن چیزهایی است که اگر در هر علمی وارد شوید، نوعاً به آن نیاز دارید. شاخص ترین علوم پایه که در زمان ما است، ریاضی و فیزیک است که در هر کجا به اینها نیاز است[2].] مصادیق علوم پایه - آیا علوم پایه منحصر در فیزیک و ریاضیّات است؟ ...
فصل دوم: علوم پایه و علوم انسانی
علوم پایه؛ مبدأ تدوین علوم انسانی من مکرر میگویم که در فضای طلبگی اگر ما علوم انسانی را از طریق اطّلاع خوب، بر علوم پایه جلو نرویم، در فضای علوم انسانی هم هیچ کاری نمیتوانیم بکنیم. خیال ما راحت باشد که اینگونه است. یعنی کسی که به سراغ علوم انسانی میرود، ...
فصل سوم: علوم پایه و مناظرات علمی
[شما هر رشته ای وارد شوید اگر ریاضیات را خوب کار کرده باشید می بینید جلو هستید، و این جلو بودن را به خصوص وقتی که مناظره ای پیش بیاید-مناظره های سنگین بین مبانی مهم- حس می کنید. ممکن است انسان همین طور در فضای کار فردی حس نکند، ولی وقتی یک فضای مناظره به پا شد...
فصل چهارم: علوم پایه در سابقه حوزه
ریاضیات در سابقه حوزه در خود همین ریاضیات ببینید که علماء بزرگ ما چه سوابقی دارند. من مکرر گفتهام که متأسفانه در قرون اخیر حوزهها از آن فاصله گرفتهاند. و الّا آخرین کتاب علّامه حلی، قواعد است[1]. علاّمه حلی و علم جبر زمان علامه حلی چند قرن از پیدایش علم...
فصل پنجم: علوم پایه و حوزه امروز
الف) علوم پایه در تحصیلات طلبگی گام اول: ضرورت اطّلاع عمومی [شاید بهصورت کلی بتوانیم بگوییم کسی که میخواهد در سطوح مختلف عالم دینی باشد، اگر بخواهد هم در اعتقادات دینی و هم در احکام دینی جامع همه اینها باشد، ضروری ترین چیزی که برای او هست، اطلاع او بر معل...
فصل اول: انواع ادراکات
[1]ما از حیث موطنهایی که در آن، قوای درک داریم: ادراکات مشاعری/ادراکات عقلی یک مشاعر[2] داریم و یک عقل. مقصودمان از این واژهها را در ادامه روشن میکنیم.مشاعرِ ما، یک سنخی از قوای مدرکه هستند، یک حوزهای از مدرکات هستند؛ عقل ما هم یک سنخی و یک حوزهای، هر ...
فصل دوم: بی نهایت و اقسام آن
اقسام بی نهایت ما دو نوع بی نهایت درست و حسابی، داریم: ١. بی نهایت بسیار بزرگ بی نهایتهای متعیّن افزایشی؛ بی نهایت های بسیار بزرگ[1]. ٢. بی نهایت بسیار کوچک بی نهایتهای متعیّن کاهشی؛ بی نهایت های بسیار کوچک[2] . بینهایت ها در دستگاه ارسطویی ...
فصل سوم: نسبت و انواع آن
[ما یک نسبت به معنای مطلق رابطه داریم،یک نسبت و رابطه داریم که فوق و ورای مقولات است؛ ١. نسبت عامّ نفس الامری «مطلق رابطه». رابطه نفس الامری بین هر چیز و هر چیز می آید. بین کم و کیف می آید .بین جوهر و عرض می آید.این را هم ما اسمش را می گذاریم «نسبت و رابطه...
فصل چهارم: عدد پی؛ بینهایتِ در مشت
تحلیل اجزاء دایره بینهایت، انواعی دارد. یک مثال روشنش، عدد پی( )[1] است. عدد پی، عددی هندسی است، یعنی شما اوّل سروکارتان با دایره میشود. دایره چیست؟ یک خطِّ بستهی منحنی. خط برای کجاست؟ برای هندسه است؛ کمّ متصل قارّ. دایره یک مرکز دارد. مرکز، نقطه است. نقطه...
فصل پنجم: عدد پی؛ ابزار ارائه مجرّدات
آیا وقتی شما میگویید یک دایره محیطش با قطرش، نسبتی دارد، واقعاً این شکل(شکل دایره که یک خط است و این نقطه مرکزش است) چه کسی است که آن را به وضوح درک نکند؟ همه میفهمیم شکل چیست؛ درک روشنی از آن داریم. سؤال این است: سؤال: عدد پی؛ نسبتِ کدام دایره؟ - وقتی می...
محتوای جلسه + صوت(توضیحات)
شروع حدیث 27 (التوحيد (للصدوق)، ص73) (در روضه کافی (ج۸. ص۱۸) به اسم خُطْبَةُ الْوَسِيلَة آمده است) چند اصلاح جزیی در بحثهای جلسه امروز: عبارت مغیره به صورت «جِئْتُ مِنْ عِنْدِ أَخْبَثِ النَّاسِ» که در جلسه بیان شد ظاهرا مطابق با کتاب كشف الغمة في معرفة ال...
پیشگفتار (چکیده)
جلسه اول سال تحصیلی جدید ادامه بحث سال قبل : بر اساس کتاب التوحید (للصدوق)، ص۷۳ ادامه شرح عبارت «حَجَبَ الْعُقُولَ عَنْ أَنْ تَتَخَيَّلَ ذَاتَهُ فِي امْتِنَاعِهَا مِنَ الشَّبَهِ وَ الشَّكْلِ» شروع بحث از عبارت «بَلْ هُوَ الَّذِي لَمْ يَتَفَاوَتْ فِي ذَاتِهِ...
امکان افزایش نشاط علمی با وجود ورود هوش مصنوعی به عرصه تفقه
دیشب جملهای فرمودند، فرمودند تو گفتی اجتهاد ملکه قدسیه الهیه است که این ماشینها به آن نمیرسند. تعبیری ایشان این بود که حالا که اینطور است، ما که ملکه قدسیه نداریم؛ دل خوش هستیم به این بحثهای کلاسیک؛ اگر قرار باشد هوش مصنوعی به این فضا بیاید، هم سریعتر ا...
صفر و یک نرمافزار است یا سختافزار؟
جلسه قبل بحثمان به این سؤال خوب رسید؛ اینکه صفر و یک سختافزار است یا نرمافزار است. از کجا بحثمان به اینجا رسید؟ عرض کردم مثلاً یک رباتی که یک کاری انجام میدهد، آیا در مورد آن، قصد معنا دارد یا ندارد؟ ذهن دارد یا ندارد؟ این صحبتی بود که در جلسه قبل مطرح ش...
نگاهی به پیشرفت تاریخی علم با رویکرد فیزیکالیسم، بدون نگاه فلسفی، و آینده مطلوب در این رویکرد
در جلسه قبل من پنج مرحله برای فیزیکالیسم عرض کردم؛ ایشان تذکر میدهند بدنمندی و تضمن، انواعی دارد. عبارت ایشان این است: بدنمندی انواع مختلفی دارد، که یکی از آنها به فیزیکالیسم معهود ختم میشود. مراد از بدنمندی این نیست که ذهن پدیدهای مادی است و بهعنوان...
نمافزار و کامپیوتر زیستی؛ راهحل امروزه بشر برای رسیدن به قصد و خودآگاهی و ذهن مصنوعی
بخش دوم؛ من عبارت را بخوانم: در بخش دوم اینطور میفرمایند…؛ البته اگر در ذهن شما در رد عرض من یا توضیح فرمایش ایشان مطلبی هست، بفرمایید. چون بخش دوم به بحثهای بعدی ما مربوط میشود، عرض میکنم. میفرمایند: هوش مصنوعی در دو نسل علوم شناختی قابل تحقق است، ...
بررسی ابتدائی سختافزار و خلو آن از نرمافزار، شیوهای مناسب در بررسی امکان قصد در کامپیوتر
آن چیزی که الآن سفارش من است و بهعنوان مباحثه طلبگی سودمند است و زمینه مطالعه شما برای جلسه بعد میشود، این است: معمولاً در این بحثهایی که من دیدهام، برای بحث سختافزار و نرمافزار و اینکه ذهن داریم یا نداریم، ناخودآگاه از نرمافزار سراغ سختافزار میرون...
خودرایان و هوش مصنوعی محاسباتی
فرمودند راجع به بخش مسئولیتپذیری هوش مصنوعی بحث کنیم. هوش مصنوعی، به معنای خودرایان که از خودش حالت هوشمندی بروز میدهد و کارها را انجام میدهد. مسئولیتپذیری آن را نسبت به قواعد و ضوابط فقهی بررسی کنیم. این اصل بحث ما بود. شاگرد: اگر بخواهیم خودرایان را ...
اهمیت جنبه فقهی-حقوقی موضوعات
شاگرد٢: در این مسئولیت شناسی، قبل از موضوع شناسی، نظریه جرم شناسی مهم نیست؟ مثلاً اگر هوش نباشد و ژن باشد، ژن در سویههای مختلف تغییر میکند. یک جاهایی هم از دست در میرود. یعنی طرف هم قصد نکرده است. این فرقی میکند؟ یعنی موضوع هوش مصنوعی در این بحث مسئولیت ...
فقهی بودن بحث مسئولیتپذیری هوش مصنوعی
نکته دوم ایشان این است: «اگر فقه بیان احکام مکلفین است، مگر هوش مصنوعی مکلف است؟». آقا هم فرمودند به جای اینکه ما از هوش شروع کنیم، از جرم شروع کنیم. ببینید درست است که فقه، بیان احکام مکلفین است. میگویند موضوع آن افعال مکلفین است. ولی میتوانیم بگوییم فقه...