جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 19
تواتر استقبالی در جنگ جمل
مثلاً کسی بگوید جنگی به نام جنگ جمل داریم. مثلاً کسی شتری را دزدید، بعد دزد را پیدا کردند و دیدند که او از یک قبیلهای بود. آن دو قبیله با هم دعوا کردند و کشت و کشتار عظیمی شد. اسم آن را جنگ جمل گذاشتند. خب شما چه میگویید؟ خیلی از محققینی که در قرن بیستم کت...
تواتر استقبالی در شهادت عمار
کشته شدن عمار هم همینطور است. منصفی که فقط تاریخ بخواند و تعصب در تاریخ نداشته باشد؛ کمونیست باشد ولی منصف باشد و هیچ تعصبی در کار وجودی او نباشد، اگر تاریخ اسلام را بخواند به قطع میرسد که پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله سالها قبل، از کشته شدن عمار خبر دا...
الف) نگاه مثبت کتاب به روش مرسوم و کلاسیک در تعدد قرائات
یکی اینکه ایشان در سرار این کتاب با دید مثبت به این قضیه نگاه کردهاند. از اول تا آخر کتاب به این صورت است. حتی وقتی به ابن مجاهد میرسند چه تعریف ها و چه تجلیلی میکنند؛ از کار ایشان و خصوصیاتش. مباحثه ما اینچنین نبود. مباحثه ما اصلاً با دید منفی و مثبت...
مقام بلند بالای مصعب بن عمیر، اولین مقری در مدینه
اول مقری در عالم اسلام –که شیخ هادی فضلی[1] هم در کتابشان آوردهاند- شهید اُحد جناب مصعب بن عمير است. خیلی قدر مصعب بن عمیر ناشناخته است. از کسانی است که اشک پیامبر خدا را در آورد[2]. نه از شهادتش، بلکه از اینکه به او نگاه کردند. وقتی حضرت به او نگاه کردند...
روایت « علی نجومه نجوم » و ارتباط آن با آیه « لا اقسم بمواقع النجوم»
شاگرد: این تعبیر در مورد قرآن وارد شده؟ استاد: بله، در کافی شریف نگاه کنید. خیلی روایت سنگینی است. همان روایتی است که میفرماید «فإذا التبست عليكم الفتن كقطع الليل المظلم فعليكم بالقرآن». حالا اینکه نجوم چیست ما دو-سه روز مباحثه کردیم. همان سالهای اول بو...
اصطلاح قاری و مقری
«و القارئون: ابن عباس، و عبد اللّٰه بن السائب»؛ این دو نفر را میگویند که جزء صغار الصحابه هستند. کبار الصحابه سنشان بالا است. صغار صحابه یعنی چه؟ یعنی آن هایی که وقت شهادت پیامبر خدا زیر ده سال بودند. یا حدود ده سال. مثلاً در مورد ابن عباس سیزده سال گفته شد...
قراء الامصار در سال دویست
«و حیث تقاصرت الهمم عن ضبط الرواة لکثرتهم غایة الکثرة»؛ رواة به قدری زیاد شدند که دیگر همت ها از اینکه رواة را ضبط کنند کوتاه شد.«اقتصروا»؛ مرجع آن ابن مجاهد نیست. در اینجا کاری با ابن مجاهد ندارند. بلکه «اقتصروا» یعنی مردم. یعنی اهل دین و کسانی که با قرآن ...
مخالفت با عثمان در احراق مصاحف
آن چیزی که میخواهم عرض کنم چیست؟ شما ببینید این قضیه که عثمان توحید مصاحف کرد متواتر هست یا نیست؟ این قضیه که عثمان مصحف را به پنج شهر فرستاد و بقیه آن را احراق کرد، متواتر هست یا نیست؟ کدام محقق و مسلمانی است که در این شک دارد؟ نفس کار متواتر عثمان مقابلش ...
کار کلاسیک و اجماع سازی برای جاانداختن مصحف عثمان
شاگرد٢: در کتاب هایشان خیلی دارند که صحابه در مورد عثمان چیزی نگفته اند و فقط دارد که تعجب کردند . استاد: این خلاف واضح است. وقتی ما کار نکردهایم همین میشود. شاگرد٢: غیر از ابن مسعود را میگویند. استاد: اولاً آنها اول از ابن مسعود اسم میبرند و بعد اسم...
اعجاز الهی در مدیریت قرائات؛ عامل حفظ قرائات قرآن کریم از تحریف و تبدیل
چیزی که من میخواستم عرض کنم این بود: قرآن کریم قرار شد جوهره ای داشته باشد که کل تکوین را بسط دهد. آن چیزی که الآن ما میبینیم بین بدنه مسلمین و قرآن کریمی که موجود است؛ روایاتی که از اهل البیت به ما رسیده؛ مانند زیارت آل یاسین که بارها گفته ام؛ «قل کما قال...
بررسی دلالت عبارت شیخ طوسی و شیخ طبرسی بر نفی سبعة احرف
«و قال الشیخ فی «التبیان»: إنّ المعروف من مذهب الإمامیة و التطلّع فی أخبارهم و روایاتهم أنّ القرآن نزل بحرف واحد علی نبیّ واحد غیر أنّهم أجمعوا علی جواز القراءة بما یتداوله القرّاء و أنّ الإنسان مخیّر بأیّ قراءة شاء قرأ و کرهوا تجرید قراءة بعینها، انتهی»؛ به...
الف) منافات تعبیر «اللهم عاد من عاداه» با فرهنگ فکری اهل سنت
چون مناسبت عید غدیر هم هست، میخواهم دو نکته راجع به عید غدیر عرض کنم. دو نکتهای هم که مختصر و کوتاه است. من همیشه میگویم، طلبگی میگویم که هر سال باید تکرار شود. یک نکته حساسیت سنی ها روی یک مطلب است. یکی دیگر عدم حساسیت شیعه روی یک مطلب است. این را یادتا...
ب) توجه به حدیث منزلت به عنوان پشتوانه حدیث غدیر
اما عدم حساسیت شیعه در چیز دیگر؛ این را هم من هر سال میگویم. گمان من این است که این عدم حساسیت شیعه به جا نیست. غدیر یک پشتوانه ای دارد؛ سنی ها خود غدیر را در صحیح مسلم و بخاری نیاورده اند. چون لوازمی داشت. اما پشتوانه آنرا که آن هم متواتر است را در صحیح م...
امکان استفاده از آیات قرآن برای اثبات ولایت امیر المومنین ع
شاگرد: اهلبیت میفرمایند در زمان فتنهها «علیکم بالقرآن»، از آن طرف امیر المومنین به ابن عباس میگوید اگر خواستی با خوارج احتجاج کنی از قرآن نیاور، چون آنها هر جور که بخواهند آن را تغییر میدهند. بالأخره این قرآن قرار است شاخص بین حق و باطل باشد یا نه؟ اس...
کلمات مهم علامه حلی و شرطیت تواتر در اثبات قرآن نزد شیعه
بحث در این است که آیه شریفه داریم که «لا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى يَطْهُرْن[1]»، مرحوم علامه میفرمایند: «مسألة: ولو انقطع دمها حل وطيها قبل الغسل»؛ غسل هم نکرده باشد مقاربت با او جایز است.«(فلا تقربوهن حتى يطهرن) بالتخفيف أي حتى يخرجن من الحيض»؛ تا آن جا می...
وجود آیات مخالف مرام سقیفه، عامل دستور به توحید مصاحف
شاگرد: خب این شاهد این طرفش است. اما از آن طرف هم شاهد دارد. خود شما نقل کردید که در سپاه دعوا میشد و بهخاطر آن با هم میجنگیدند. خب اگر یک چیز واضحی بود، چرا دو سپاه باید به جان هم بیافتند؟! استاد: چرا میجنگیدند؟ ما شواهدی داریم. در فدکیه هم گذاشتم؛ سه-...
شرط موافقت با مصحف عثمان راهکاری برای حذف آیات فضیلت اهل البیت
شاگرد:… . استاد: اسم آن هست. من لینک آن را گذاشتهام، نگاه کنید. در قرائات سبع نیست. در عشر هم نیست. چرا؟ چون در زمان ما میگویند قید سبع و عشر، موافقت با مصحف است. این قید موافقت با مصحف نبوده، خود اینها بعداً آوردهاند. که من دیدم از زمان مکی بن ابوطالب ...
کتاب ناصر قفاری و استفاده از تحریف قرآن بر علیه شیعه
شاهد این چیست؟ نمیدانم وقتی این جزوه را شروع کردیم گفته ام یا نه. ذیل این آیه چه چیزی صورت گرفته است. کتابی در سال ۱۴۱۴ چاپ شد. پایان نامه دکتر ناصر قفاری در عربستان بوده. در سه جلد چاپ شده است. أصول مذهب الشيعة الإمامية الإثني عشرية. اگر اسم آن درست یادم ب...
مذهب تسنن ابن شنبوذ و قرائت قرائات مخالف مصحف عثمان
تفسیر قرطبی برای قرن هفتم است. تفسیر مهمی هم هست. در مقدمه تفسیر قرطبی از ابوبکر ابن الانباری نقل میکند. او معاصر ابن مجاهد، ابن شنبوذ و مرحوم کلینی است. در بغداد بوده است. صاحب کتابهای متعددی است. قرطبی میگوید ابن الانباری کتابی دارد که متأسفانه در دسته...