رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 14

وضوح وجود مصاحف متعدد و اختلاف بین آنها

۱۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۵)

من گاهی است این‌ها را خدمت شما می‌گویم که از تجربیات طلبگی است. بعضی از بحث‌ها هست که آن‌ها مقابلش موضع می‌گیرند. به قول امروز گارد می‌گیرند که نگویید و چرا می‌گویید! اما این بحثی که عرض می‌کنم در کتب اصیل خودشان و علماء بزرگشان نسبت به آن اصلاً موضع نمی‌گیر...

تواتر قرائات
ابن مجاهد
احراق مصاحف
توحید مصاحف
مصحف عثمان
تاریخ قرائات
احتجاج به قرائات
احتجاج
صحیحه ابن حبان
احتجاج به تحریف
احراق مصاحف
منهم من بدل تبدیلا
قرائت ابی

تواتر قرائات سبع نزد سید بن طاووس

۱۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۸)

و الحاصل: أنّ أصحابنا متفقون علی عدم جواز العمل بغیر السبع و العشر، إلّا شاذّ منهم کما یأتی و الأکثر علی عدم العمل بغیر السبع، لکن حکی عن ابن طاووس فی مواضع من کتابه المسمّی ب «سعد السعود» أنّ القراءات السبع غیر متواترة، حکاه عنه السیّد نعمة اللّٰه و اختار...

سید بن طاووس و تعدد قرائات
احتجاج به قرائات
احتجاج به تحریف
جبائی

علل بررسی تعدد قرائت با محوریت مستندات کتب عامه

۱۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۸)

چیزی که در این چند لحظه می‌خواهم عرض کنم این است: برخی می‌گویند این مباحثه شده بررسی منابع عامه. هر چه می‌گویید از کتاب سنی ها می‌گویید. در اینجا هم که می‌گویند «أبو العباس أحمد ابن عمّار المهدوی»؛ مرحوم مجلسی به زیبایی یک «امامه» دارند که از این هم بحث می‌ک...

حرف واحد
فیض کاشانی و تعدد قرائات
فیض کاشانی
علامه امینی
الغدیر
احتجاج به قرائات
احتجاج به تحریف

عدم وجود اجماع در لزوم موافقت با رسم مصحف عثمان

۱۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۳۰)

شاگرد: وقتی شرط موافقت با مصاحف عثمانیه را می‌گذارند، به نظر می‌رسد اجماع بر این باشد که موافق مصاحف عثمانیه باشد. قبل از این‌که مصاحف عثمانیه نوشته شود، اجماع بود که مسلمانان طبق مصاحفی که در دستشان بود می‌خواندند. کنار گذاشتن آن اجماع با این اجماع به چه صو...

قرائت حمزه
تاریخ قرائات
قرآن امصار
قرائت محوری
مصحف عثمان
تاریخ قرائات
موافقت با مصحف
مخالفت با مصحف عثمان
قرائات عشر
قرائات سبع
احتجاج به قرائات

ب) قرائت « فَيَوْمَئِذٍ لا يُسْئَلُ عَنْ ذَنْبِهِ–منکم- إِنْسٌ وَ لا جَان» و پاسخ به اشکال

۱۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۶) بررسی برخی شواهد علیه تعدد قرائات

شاگرد:امام علیه‌السلام قرآن می‌خواندند[1] و یک راوی می‌بیند که امام در آیه «فَيَوْمَئِذٍ لا يُسْئَلُ عَنْ ذَنْبِهِ إِنْسٌ وَ لا جَان‏[2]»، «منکم» هم می‌خوانند؛ به این صورت «لایسئل عن ذنبه منکم انس و لا جان». درحالی‌که در مصحف آن روز نبود. دوباره فردایش من دی...

خیر ائمة اخرجت للناس
احتجاج به قرائات
احتجاج به امامت
ابن اروی
تعدد قرائات
اشکال به قرائات

نقل ابن حجر از قرائت امام صادق ع در آیه « و اجعلنا للمتقین اماما»

۲۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۱)

و أمّا ما وقع فی المقام الثانی فالظاهر من کلام أکثر علمائنا و إجماعاتهم أنّها متواترة إلیه صلی الله علیه و آله و سلم و نقل الإمام الرازی اتفاق أکثر أصحابه علی ذلک کما یأتی نقل کلامه. و قال الشهید الثانی فی «المقاصد العلیة»: إنّ کلًّا من القراءات السبع من ع...

ابن حجر و تعدد قرائات
سبعة احرف
شیخ مفید و تعدد قرائات
احتجاج به امامت
احتجاج به قرائات
کنتم خیر امة

بررسی دلالت عبارت شیخ طوسی و شیخ طبرسی بر نفی سبعة احرف

۳۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۲۶)

«و قال الشیخ فی «التبیان»: إنّ المعروف من مذهب الإمامیة و التطلّع فی أخبارهم و روایاتهم أنّ القرآن نزل بحرف واحد علی نبیّ واحد غیر أنّهم أجمعوا علی جواز القراءة بما یتداوله القرّاء و أنّ الإنسان مخیّر بأیّ قراءة شاء قرأ و کرهوا تجرید قراءة بعینها، انتهی»؛ به...

احتجاج با عامه
احتجاج به قرائات
مقدمه تبیان
سبعة احرف
تعدد قرائات
تواتر قرائات
حرف واحد
اقراء به خبر واحد
شیخ طوسی و تعدد قرائات
شهرت استناد نفی تواتر به شیخ طوسی در مقدمه تبیان
سیدجواد عاملی و تعدد قرائات

نسبت غلط تحریف قرآن به شیعه شمشیر تیز وهابیت

۴۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۳۰)

غصه ای که من برای این مباحثه دارم این است که با این برداشتی که از حرف ما آمده می‌توانند با استفاده از تراث عظیمی که شیعه و کل اسلام دارد، شمشیر تیزی درست شود که کار تمام شبکه‌های ماهواره‌ای را تمام کنند. چون این مبناء حاکم است آن شمشیر تیز است و تیز هم می‌ما...

احتجاج به قرائات
تحریف

کلمات مهم علامه حلی و شرطیت تواتر در اثبات قرآن نزد شیعه

۴۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۶/۰۲)

بحث در این است که آیه شریفه داریم که «لا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى يَطْهُرْن‏[1]»، مرحوم علامه می‌فرمایند: «مسألة: ولو انقطع دمها حل وطيها قبل الغسل»؛ غسل هم نکرده باشد مقاربت با او جایز است.«(فلا تقربوهن حتى يطهرن) بالتخفيف أي حتى يخرجن من الحيض»؛ تا آن جا می‌...

احتجاج به قرائات
احتجاج با عامه
شرطیت تواتر
قرائت ابن مسعود

وجود آیات مخالف مرام سقیفه، عامل دستور به توحید مصاحف

۴۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۶/۰۲)

شاگرد: خب این شاهد این طرفش است. اما از آن طرف هم شاهد دارد. خود شما نقل کردید که در سپاه دعوا می‌شد و به‌خاطر آن با هم می‌جنگیدند. خب اگر یک چیز واضحی بود، چرا دو سپاه باید به جان هم بیافتند؟! استاد: چرا می‌جنگیدند؟ ما شواهدی داریم. در فدکیه هم گذاشتم؛ سه-...

احتجاج به قرائات
احتجاج به امامت
توحید مصاحف
مصحف عثمان
احتجاج با عامه
احتجاج به امامت
حکمت قرائات
تاریخ قرائات

شرط موافقت با مصحف عثمان راهکاری برای حذف آیات فضیلت اهل البیت

۴۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۶/۰۲)

شاگرد:… . استاد: اسم آن هست. من لینک آن را گذاشته‌ام، نگاه کنید. در قرائات سبع نیست. در عشر هم نیست. چرا؟ چون در زمان ما می‌گویند قید سبع و عشر، موافقت با مصحف است. این قید موافقت با مصحف نبوده، خود این‌ها بعداً آورده‌اند. که من دیدم از زمان مکی بن ابوطالب ...

توحید مصاحف
احراق مصاحف
احتجاج به قرائات
احتجاج با عامه
تواتر قرائات

اشاره فخر رازی به تواتر قرائات در مواضع متعددی از تفسیرش

۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۷/۱۲)

من این را عرض می‌کنم مراجعه کنید. ببینید قرائن منفصله خیلی مهم است. البته تجربه طلبگی ما این است که نوعاً قرینه متصله در نقل ها حذف می‌شود. کسی که چیزی را نقل می‌کند اگر می‌خواهید تحقیق کنید لازم است که در منبع ببینید. در بسیاری از موارد قرائن متصله حذف می‌ش...

فخر رازی و تعدد قرائات
احتجاج به قرائات
احتجاج به امامت
احتجاج به عامه
فخر رازی و تعدد قرائات
تواتر قرائات

کتاب ناصر قفاری و استفاده از تحریف قرآن بر علیه شیعه

۲۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۲/۰۹)

شاهد این چیست؟ نمی‌دانم وقتی این جزوه را شروع کردیم گفته ام یا نه. ذیل این آیه چه چیزی صورت گرفته است. کتابی در سال ۱۴۱۴ چاپ شد. پایان نامه دکتر ناصر قفاری در عربستان بوده. در سه جلد چاپ شده است. أصول مذهب الشيعة الإمامية الإثني عشرية. اگر اسم آن درست یادم ب...

احتجاج با عامه
احتجاج به قرائات
احتجاج به امامت
ناصر قفاری
تحریف

مذهب تسنن ابن شنبوذ و قرائت قرائات مخالف مصحف عثمان

۲۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۲/۰۹)

تفسیر قرطبی برای قرن هفتم است. تفسیر مهمی هم هست. در مقدمه تفسیر قرطبی از ابوبکر ابن الانباری نقل می‌کند. او معاصر ابن مجاهد، ابن شنبوذ و مرحوم کلینی است. در بغداد بوده است. صاحب کتاب‌های متعددی است. قرطبی می‌گوید ابن الانباری کتابی دارد که متأسفانه در دست‌ه...

مصحف عثمان
ابن انباری
احتجاج به قرائات
قرائت امصار
ابن مجاهد
ابن شنبوذ
مخالفت با مصحف
تواتر قرائات
توحید مصاحف
ناصر قفاری
تاریخ قرائات
احتجاج به امامت
تاریخ تشیع
عبد الله بن سبا
احتجاج با عامه
مالک بن نویره
احتجاج با عامه