جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 6
ولایت تشریعی پیامبر (ص) در اقراء
استاد: در آن جا هم که میگوید «فوض امر دینه» میتواند سراغ فقه برود. کما اینکه در روایت «ادنی ما للامام ان یفتی» ذهن سراغ فقه میرود. معلوم میشود که در اینجا تمییز حیثیت دقیق است. الآن میخواهیم دقت کنیم. ریخت «یامرک ان تقرا» چیست؟ آخر روایت به این صورت می...
برخی از عبارات تبیان در تأیید تواتر قرائات
من بعضی از عبارات شیخ را بخوانم. فمن صرف في جميع المواضع کان حسناً، و من لم يصرف ايضاً كذلك، و كذلك ان صرف في موضع و لم يصرف في موضع آخر إلا انه لا ينبغي ان يخرج عما قرأت به القراء لان القراءة سنة، فلا يجوز ان ...
ذکر شواهد دیگری برای اتکاء قرائت قرّاء به روایت و سماع
اگر موارد دیگری هم هست عرض میکنم. حتی یک جا مرحوم طبرسی دارند، ایشان میگویند اینطور خواندن از نظر ادبیات اقوی است اما چون قرائت نشده حق نداریم بخوانیم. یعنی در قرائت، روایت است و برای ما نقل میکنند لذا اینجا میگویند این با اینکه از نظر ادبیات اقوی است و...
الف) بیان شیخ ذیل آیه «فاغسلوا وجوهکم»
تا این نکات قشنگ یادم نرفته عرض کنم؛ ذیل آیه قبلی –من المرافق- مرحوم مجلسی[1] از شیخ بهائی نقل میکند که ایشان میگویند «و اغسلوا وجوهکم و ایدیکم الی المرافق» متواتر است. متواتر را که نمیتوان با یک روایت «من المرافق» کنار گذاشت. مرحوم مجلسی در اینجا حرف شیخ...
ب) بیان شیخ ذیل آیه «و علی ابصارهم غشاوه»
مورد دیگر؛ التبیان جلد اول، صفحه شصت و سه؛ «وَ عَلي أَبصارِهِم غِشاوَةٌ وَ لَهُم عَذابٌ عَظِيمٌ ». أجمع القراء السبعة علي كسر الغين و ضم التاء، و روي عن بعض القراء فتح الغين، و عن الحسن ضم الغين. و حكي عن عاصم في الشواذ: غشاوةً،...
اشاره ای فقهی به حکم جمع القرائة
شاگرد: جمع به این معنا است که در قرائت واحد، دو قرائت را بخوانند؟ استاد: بله، هم «ملک یوم الدین» را میخوانند و هم «مالک یوم الدین» را. پسر محمد بن علی حسینی، در الآیات البینات بهشدت این را رد کرد. از چیزهای جالب کتاب هم این است که معمولاً متن قبلی را بالا...