رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 105

واضح بودن تعدد قرائات در میان صحابه و تابعین و قرون اولیه اسلامی

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۰۸)

  شاگرد: در کتاب‌هایی که تا به حال نوشته شده آیا ما چنین چیزی داریم که به هفت نوع نوشته شده باشد؟ بگوید که منظور من هم این است و هم این است. همیشه اختلافات در نسخ بوده. ما چنین چیزی نداریم، نه در روایات داریم و نه در کتب داریم، این چیزی که به هفت قرائت بیاید ...

علامه طباطبایی و تعدد قرائات
تعدد قرائات
قرآن امام علی
تقیه در قرائات
جزیره خضرا
قرائت ابن مسعود
مصحف ابن مسعود
ابن مسعود
عرض سنوی

نسبت دادن قرائات به اختیار اجتهادی قراء در جواهر

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۰۸)

  حالا به عبارتی می‌رسیم که کار مشکل می‌شود. فعلاً آن را می‌گوییم تا بعداً بررسی کنیم. فرموده‌اند: و إن صح ما نقله الرازی من منع بعضهم الناس عن قراءة غیره اشتد الخطب و امتنع الجواب و الشهید الثانی أجاب عما أشکل علی الرازی کما سمعت بأنه لیس المراد بتواترها ...

مرحوم خوئی و تعدد قرائات
صاحب جواهر و تعدد قرائات
تعدد قرائات
اختیار القرائه
صاحب جواهر و تعدد قرائات

اختلاف قرائات در تفسیر تبیان

۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۰۳)

اول عبارت صاحب وسائل را بخوانم. خیلی جالب است. صاحب وسائل به‌عنوان بقیة السلف و بدء الخلف است؛ یه عنوان یک واسطه ای بین این دو زمانی است که ما بحث می‌کنیم. زمان ما از جناب فیض شروع می‌شود. فی الجمله تردیدی هم در کلام مجلسی اول هست. شیخ بهائی نه. شیخ بهائی هم...

فیض کاشانی و تعدد قرائات
قلوبنا غلف
انواع اختلاف قرائات
اختلاف حسن
اختلاف قبیح
فصل الخطاب
تعدد قرائات

اشتمال مصحف امیرالمؤمنین بر جمیع قرائات

۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۰۳)

شاگرد٢: در مصحفی که امیرالمؤمنین نوشتند و آن‌ها قبول نکردند، قرائات سبعه لحاظ شده بود؟ استاد: بله، سید شمس الدین در جزیره خضراء توضیح می‌دهند. در بحارالانوار آن را ببینید. ایشان می گوید: ما  در جزیره خضراء این قراء سبعه را نمی‌شناسیم که چه کسی هستند. بعد می...

قرآن امام علی
تعدد قرائات

مسلم بودن تواتر قرائات و اشکال به التمهید

۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۱۷)

یکی از چیزهایی که امروز دیدم و برایم جالب بود، در جلد دوم، صفحه هشتاد و پنج بود. دو-سه سؤال سنگین مقابل ایشان مطرح می‌شود. به ایشان می‌گویند شما در مورد اختلاف مصاحف عثمانی چه می‌گویید؟ یعنی به‌عنوان اشکال بر صاحب التمهید مطرح می‌شود. ایشان می‌گویند چه کسی گ...

التمهید و تعدد قرائات
سهو در التمهید، و اوصی بها ابراهیم
قرائات متداول امروزی
قرائت ورش
قرائت حفص
قرائت دوری
مصاحف سودان
فقه اللغه
علوم قرآنی
تعدد قرائات

تقابل شیعه و سنی در بغداد پیرامون مصحف ابن مسعود در سال ٣٩٨

۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۱)

حتی ابن کثیر در سال ٣٩٨ دارد. می‌گوید در بغداد یک دفعه مصحف ابن مسعود پیدا شد. آن را آوردند و شیعه خیلی خوشحال شدند. نگفته اند که فضا به چه صورت بوده. یک سنی نقل می‌کند. می‌گوید مصحف ابن مسعود در سال ٣٩٨ پیدا شد. وفات مرحوم مفید ۴١٣ است. یعنی حدوداً پانزده س...

جشن نیمه شعبان
تراث قرائات
مصحف ابن مسعود
شرطیت تواتر
ابن جزری
مصحف صنعا
تعدد قرائات
تواتر قرائات
نیمه شعبان
مصحف ابن مسعود
جشن نیمه شعبان
احتجاج به تحریف
تاریخ قرائات
مصحف ابن مسعود
تسبیع ابن مجاهد
ابن مجاهد
احراق مصاحف

معنای قرائت شاذ و امکان اثبات تواتر قرائات شاذه

۱۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۴)

شاگرد: منظور از تعبیر قرائت شاذه در قرائات سبع و عشر، شاذ در میان آن‌ها است. مثل مفردات حفص است. یعنی چون در عمومشان نیست در این مجموعه شاذ است. اما شما تعبیر دیگری داشتید. فرمودید این‌که طرق حفص کم باشد، شاذ در حفص می‌شود. من می‌خواهم بگویم دو اصطلاح است یا...

قرائت شاذ
تواتر عشر
طرق شاذ
تفردات حفص
نَزَّاعَةً لِّلشَّوَى
نَزَّاعَةً لِّلشَّوَى
قرائت امصار
متفردات
اشتباه طبری در قرائات
نَزَّاعَةً لِّلشَّوَى
فضای علم قرائات
تواتر قرائات
تعدد قرائات
قرائت امصار
قرائت حفص
تاریخ قرائات

نظام چند ارزشی تواتر و درجات تواتر

۱۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۵) مرحله دوم؛ بازتاب جوهره قرآن و نازل تر...

آن چه که عرض من است، این است که شما در همین مثالی که زدم؛ او می‌گوید زید عمرو را کشت. امر متواتر یک حادثه و یک واقعه است. این واقعه را می‌توانند به انواع و اقسام بگویند. یکی می‌گوید فلانی، جانِ او را گرفت. یکی می‌گوید او را له کرد. یکی می‌گوید سرش را قطع کرد...

هادی فضلی
تعدد قرائات
تاریخ قرائات
تناقض شهید
تواتر قرائات
تواتر در کلام
تواتر استقبالی

مبتنی کردن تعدد قرائات بر تهوین و تخفیف؛ مانع بزرگ پیشرفت مباحث

۱۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۵)

اما نسبت نقاط عطفی که شما می‌فرمایید دو-سه چیز خیلی برجسته است. اگر شما این‌ها را درست تشخیص دادید باید روی آن تأکید کنید. و لذا اگر این مطالب درست در بیاید و ما در کلمات بزرگان ببینیم، آن را بر وجهی حمل می‌کنیم. با‌ آن همراهی نمی‌کنیم. یکی همین عبارتی بود ک...

ابن مجاهد
تعدد قرائات
حکمت قرائات
حکمت قرائات
تخفیفا علی الامه
شهید ثانی و تعدد قرائات

بیان علامه شعرانی پیرامون تعدد قرائات در زمان رسول الله

۱۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۹)

شاگرد: یک وقتی هست که می‌خواهیم به حرف نجم الائمه احتجاج کنیم و بگوییم او تواتر قرائات سبع را قبول داشته یا نه؟ من می‌خواهم بگویم کسی که تواتر را قبول ندارد نیازی نیست که حتماً تک قرائتی باشد. من پنج قرائتی یا ده قرائتی هستم اما تواتر سبع را قبول ندارم. فعلا...

علامه شعرانی و تعدد قرائات
صداق
تعلیم قرآن
تعدد قرائات
تعدد قرائات در التمهید
تاریخ قرائات
علامه طباطبایی و تعدد قرائات

نقد قول مرحوم شعرانی در عدم انتساب قرائات به ملک وحی

۱۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۳۰)

     و الحاصل: أنّ أصحابنا متفقون علی عدم جواز العمل بغیر السبع و العشر، إلّا شاذّ منهم کما یأتی و الأکثر علی عدم العمل بغیر السبع، لکن حکی عن ابن طاووس فی مواضع من کتابه المسمّی ب «سعد السعود» أنّ القراءات السبع غیر متواترة، حکاه عنه السیّد نعمة اللّٰه و ...

علامه شعرانی و تعدد قرائات
تعدد قرائات
تواتر قرائات

فضای محکم مقرین

۱۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۳۰)

شاگرد: ایشان تصریح می کند که «انها کلها قرآن»؟ استاد: آن برای ابن حاجب بود. ایشان هم رد نمی‌کند. می‌گوید «قرائات کلها قرآن»؛ یعنی منزل من عند الله. ابن حاجب مدافع این است فقط گفته که در اداء این را قبول ندارم. آن هم در فضای تخصصی مقرین هنگامه ای به پا کرده....

تعدد قرائات
تعدد قرائات در التمهید
باقلانی

تواترنقل اجماع بر تواتر در قرائات سبع

۱۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۳۱)

به این عبارت رسیدیم: تواترنقل اجماع بر تواتر در قرائات سبع و لیعلم أنّ هذه السبع إن لم تکن متواترة إلینا کما ظنّ لکن قد تواتر إلینا نقل الإجماع علی تواترها فیحصل لنا بذلک القطع.إذا عرفت هذا فاعلم أنّ الکلام یقع فی مقامات عشرة:الأوّل: فی سبب اشتهار السبعة...

تواتر سبع
تعدد قرائات
سید جواد عاملی و تعدد قرائات
قرائات سبع
شرائط تواتر
قرائات عشر
شرطیت تواتر
اجماع بر تواتر
شرائط تواتر
شهید اول و تعدد قرائات
شهید ثانی و تعدد قرائات
فضای علم قرائات
فضای قراء
عدول ابن جزری
ابن جزری و تعدد قرائات

تصویر تواتر استقبالی در زمان نزول وحی و در زمان قراء

۱۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۱)

داشتم عرض می‌کردم که آن‌ها می‌گویند تواتر از قرن پنجم در کتاب‌ها آمده. ابن مجاهد که اسمی از تواتر نبرده. کلمه تواتر که مهم نیست. اگر در کتب پیشینیان بزنید تعبیر قراء الامصار می‌آید. به گمانم قراء الامصار یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های تواتر است. اما به انواعی از ...

تواتر استقبالی
ابن جزری و تعدد قرائات
شرائط تواتر
قراء امصار
قرائت امصار
تواتر قرائات
مخبر صامت
خبر واحد در قرائات
من ضعف
تعدد قرائات
خبرواحد در قرائات
اختیار القرائه
تشکیک در تواتر
سند قرائات

بدون نقطه بودن و اختلاف مصاحف دو ویژگی مصاحف عثمان

۱۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۵)

شاگرد: منظورم پسند کردن نیست. بلکه عادت است. مثلاً وقتی شما می‌خواهید «ملک یوم الدین» بگویید گویا در زبان شما نمی­چرخد. یا به جای کلمه «فتبین» می‌خواهیم بگوییم «فتثبت»، در اینجا زبان نمی چرخد. چون شما هزاران بار گفته­اید «فتبین». استاد: بعضی از نکاتی که سر ...

مصحف عثمان
احراق مصاحف
توحید مصاحف
تعدد قرائات
تاریخ قرائات

عدم پذیرش قول مصحفی در قرآن

۱۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۵) اصطلاح مصحفی در تحمل قرائات

شاگرد: اتفاقا برخی می‌گویند چون نقطه نبوده باعث شده هر کسی هر طور می‌خواهد بخواند. استاد: اصلاً حرف‌های عجیب و غریبی می‌زنند. به تازگی یک صفحه‌ای ایجاد کرده‌ام، نگاه کنید؛ احذروا تعلم القرآن من المصحفیین. اصلاً این معروف بود. می‌گفتند برخی قرآن را برداشته‌ا...

اختلاف روات
اختلاف قرائات
تعدد قرائات
تاریخ قرآن
صحفی
یجیء من قبل الرواة
قرآن در جرید
اختلاف قرائات در فقه
عبد الله بن حسن
رجل صحفی
رسم المصحف
تاریخ قرائات
حماد راویه
صحفی

برخی از کتب طبقات القراء

۱۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۵) اصطلاح مصحفی در تحمل قرائات

من نکات کلی­ای را عرض می‌کنم. در این بابی که ایشان فرمودند کتاب‌هایی نوشته شده است. از قدیم و جدید. یعنی همینی که ایشان در این چند سطر گفته‌اند. این‌ها را یادداشت بفرمایید. یکی از ابواب مهم کتاب طبقات القراء است. جور و واجور. این کتاب قدیمی برای دانی است. دو...

طبقات قراء
تواتر قرائات
اسناد قرائات
اجازات قرائات
تعدد قرائات
تاریخ قرائات
ابن جزری و تعدد قرائات
اجازات قرائات
شهید ثانی و تعدد قرائات
دانی
تواتر قرائات
تاریخ قرائات

نحوه مواجهه شارع با توحدگرایی ذهن بشر در معنا و افراد گرایی آن در قرائت

۱۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۶)

عرض می‌کردم که ذهن بشر در معنا توحد گرا و در قرائت افراد گرا است. یعنی وقتی شروع به قرائت می‌کند اگر بخواهد چند قرائت داشته باشد اصلاً با ذهن عرف جور نیست. شارع با همین امر فطری بشر مشی کرده. حذیفه و سائرین هم بر همین بوده اند. اما قرآن ورای این ذهن ناقص توح...

تعدد قرائات
نجوم
مواقع النجوم

کثرت قرّاء و گستردگی نظام اقراء و شواهد آن

۱۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۶)

«و التابعیّون المکیّون ستة و المدنیّون أحد عشر و الکوفیّون أربعة عشر و البصریّون ستة و الشامیّون اثنان و أمّا المتبحّرون فخلق کثیر»؛ ما این‌ها را می‌خوانیم. عجائب امر برای این طلبه قاصر که محضر شما نشسته، این است: الآن می‌گوییم کثیر ولی وقتی به دنبالش می‌روی...

تاریخ قرائات
فضای علم قرائت
مقری
قاری
صبقات قراء
صغار صحابه
صغار تابعین
کبار تابعین
نافع
یمامه
بئر معونه
تعدد قرائات
قرائت امصار
قرائت مکه
قرائت مدینه
عاصم
ابن جزری و تعدد قرائات
دانی و تعدد قرائات
اجازه صحاب معالم به کتاب بیست جلدی و مفقود طبقات القراء دانی
اسناد قرائات
طبقات قراء
تاریخ قرائات

ب) قرائت « فَيَوْمَئِذٍ لا يُسْئَلُ عَنْ ذَنْبِهِ–منکم- إِنْسٌ وَ لا جَان» و پاسخ به اشکال

۱۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۶) بررسی برخی شواهد علیه تعدد قرائات

شاگرد:امام علیه‌السلام قرآن می‌خواندند[1] و یک راوی می‌بیند که امام در آیه «فَيَوْمَئِذٍ لا يُسْئَلُ عَنْ ذَنْبِهِ إِنْسٌ وَ لا جَان‏[2]»، «منکم» هم می‌خوانند؛ به این صورت «لایسئل عن ذنبه منکم انس و لا جان». درحالی‌که در مصحف آن روز نبود. دوباره فردایش من دی...

خیر ائمة اخرجت للناس
احتجاج به قرائات
احتجاج به امامت
ابن اروی
تعدد قرائات
اشکال به قرائات