رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 21

توجیه تهوین و تخفیف از ناحیه ابن قتیبه سد راه پیشرفت بحث تعدد قرائات

۲۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۱)

من عبارت شهید را عرض بکنم. فرمودند:  و قال الشهید الثانی فی «المقاصد العلیة»: إنّ کلًّا من القراءات السبع من عند اللّٰه تعالی نزل به الروح الأمین علی قلب سیّد المرسلین صلی الله علیه و آله و سلم و علّم الطاهرین تخفیفاً علی الامّة و تهویناً علی أهل هذه الم...

تعدد قرائات
حکمت قرائات
تهوین و تخفیف
ابن جزری و تعدد قرائات
شهید ثانی و تعدد قرائات
ابن قتیبه و تعدد قرائات
حکمت قرائات
ابن قتیبه و تعدد قرائات
ابن جزری و تعدد قرائات
ابوالفضل رازی و تعدد قرائات

عدم تناسب توجیه تخفیف و تهوین با نزول قرآن توسط ملک وحی

۲۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۱)

الآن می‌خواهم عرض کنم؛ «نزل القرآن تهوینا»، در اینجا تناسب حکم و موضوع هست؟ عبارت را ببینید؛ نزل به الروح الامین؛ این قرائات را ملک وحی آورده، چرا؟ چند بار خوانده برای این‌که ما راحت باشیم! خب این‌ها با هم تناسب دارد که او چند بار وحی را نازل کند، آن هم برای...

حکمت قرائات
تهوین و تخفیف
لیلة القدر
سبعة احرف

تفاوت «اَقرِئه علی سبعة احرف» و « نزل علی سبعة احرف»

۲۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۱)

استاد: کلمه تخفیف و تهوین متخذ از روایات است که نوعاً برای اهل‌سنت است. سه کلمه داریم؛ چون فضای این، فضای روایات است؛ اصلاً متخذ از روایات است. خودشان همین جوری که نگفته اند. ما در روایات این باب سه واژه داریم. یکی همینی است که الآن می‌خواهیم بخوانیم؛ یکی «و...

تهوین و تخفیف
هوّن علی امتی
خفف علی امتی
حکمت قرائات

نظارت روایات «هوّن علی امتی» بر تسهیل در تلاوت قرآن

۲۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۱)

عرض من این است: در روایات حوزه‌های ظریفی هست که با هم مخلوط شده است. «نزول علی سبعة احرف» و «اقرئه علی سبعة احرف» دو حوزه است. چه جور حوزه‌ای است؟ یک وقتی است که می‌گوییم در امت من پیرمرد هست، بچه هست، با سواد هست، بی سواد هست، همه می‌خواهند نماز بخوانند، لذ...

تدوین تکوین
سبعة احرف
جوهره قرآن
تلاوت به مرادف
لهجه‌ عرب
سبعة احرف
تهوین و تخفیف
حکمت قرائات
هوّن علی امتی
طبیعت قرآن

اشاره به دو روایت سبعة احرف در منابع شیعه

۲۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۱)

در این دو دقیقه می‌خواهم راجع به روایت چیزهایی را بگویم. شما هم مراجعه کنید. بحث تهوین و تخفیف ماند. یعنی هنوز در حوزه‌های سبعة احرف مطالب خوبی هست. حوزه تلاوت عوام یک دسته از روایات را به خودش اختصاص می‌دهد. حوزه نزول ملک به تناسب حکم و موضوع حوزه دیگری را ...

سبعة احرف
محمد بن یحیی صیرفی
محمد بن یحیی الخثعمی
حکمت قرائات
لهجه عرب
تعدد قرائات
تهوین و تخفیف

عدم تطابق وجه «تهوین و تخفیف» با قرائات متفاوت المعنی

۲۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۲)

فقط «تهوینا» می‌ماند که دیروز عرض کردم. باید بعداً به آن برسیم. دیروز عرض کردم آن چه که مقصود شما بود و افاده کردید، به اندازه‌ای که من فکر کردم، مناسبت دارد که بگوید: «جائز للامه افراد القرائات تهوینا». یعنی شما یکی بخوانید کافی است. در همه عمر خودتان قرائا...

هون علی امتی
تعدد قرائات
حکمت قرائات
تهوین و تخفیف
مصحف عثمان
احراق مصاحف

بررسی سند دو روایت «نزل علی سبعة احرف» در منابع شیعه

۲۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۲)

استاد: دیروز از کتابی اسم بردید که توضیح داده‌اند. من خبر ندارم که کجا تحقیقاتشان را توضیح داده‌اند. شاگرد: کتاب نبود. در نرم‌افزار اسناد صدوق که چاپ کرده‌اند در قسمت توصیف اگر تحقیقی داشته باشند، آن را می‌نویسند. استاد: در نرم‌افزار نور هست؟ این مطالب در ...

محمد بن یحیی الصیرفی
محمد بن یحیی الخثعمی
هون علی امتی
وسع علی امتی
تهوین و تخفیف
وسّع علی امتی
تهوین و تخفیف

شواذ السبعه ابو طاهر و شواذ القرائات ابن جنی

۲۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۲)

شاگرد: شواذ برای شاگرد ابن مجاهد است یا خودش هم دارد؟ استاد: بعضی‌ها گفته‌اند که خود ابن مجاهد دارد. ابن جنی می‌گوید نتوانسته که بنویسد لذا من نوشتم. این را ابن جنی می‌گوید. ابو طاهر شاگرد او است که شواذ السبع را نوشته است. نه شواذ القرائه. دو بحث است. او ا...

سبعة احرف
حرف واحد
تهوین و تخفیف
ابن مجاهد
ابن جنی
قرائات شاذ
کتب شواذ
المحتسب
الشواذ السبع

بررسی روایت «يأمرك أن تقرأ القرآن على حرف واحد»

۲۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۳) بررسی روایت «يأمرك أن تقرأ القرآن على ح...

و أمّا ما وقع فی المقام الثانی فالظاهر من کلام أکثر علمائنا و إجماعاتهم أنّها متواترة إلیه صلی الله علیه و آله و سلم و نقل الإمام الرازی اتفاق أکثر أصحابه علی ذلک کما یأتی نقل کلامه. و قال الشهید الثانی فی «المقاصد العلیة»: إنّ کلًّا من القراءات السبع من ع...

وسع علی امتی
هون علی امتی
تهوین و تخفیف

ارتباط تعابیر مختلف روایت با علوم قرآنی و علم فقه و کلام

۲۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۳) ب) فقه الحدیث روایت «يأمرك أن تقرأ القر...

حالا که این‌طور شد می‌خواهم این را عرض کنم که ما سه علم داریم که از هم جدا هستند. موضوعشان هم جدا است و مباحث آن‌ها هم جدا است. روایاتی هم که راجع به سبعه احرف داریم لسان هر کدام از آن‌ها طوری است که برای این سه علم است. ولی چون محدثین همه این‌ها را کنار هم ...

تخفیف و تهوین
سبعة احرف
حرف واحد
وسع علی امتی
هون علی امتی
سبعة احرف
تهوین و تخفیف
علوم قرآنی

ولایت تشریعی پیامبر (ص) در اقراء

۲۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۳) ب) فقه الحدیث روایت «يأمرك أن تقرأ القر...

استاد: در آن جا هم که می‌گوید «فوض امر دینه» می‌تواند سراغ فقه برود. کما این‌که در روایت «ادنی ما للامام ان یفتی» ذهن سراغ فقه می‌رود. معلوم می‌شود که در اینجا تمییز حیثیت دقیق است. الآن می‌خواهیم دقت کنیم. ریخت «یامرک ان تقرا» چیست؟ آخر روایت به این صورت می...

سبعة احرف
حرف واحد
تهوین و تخفیف
القرائة سنة متبعة
تحدی
سبعة احرف
حکمت قرائات
القرائة سنة متبعة

وجوه حمل کلمه « هون علی امتی » در روایات سبعة احرف

۲۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۳) ب) فقه الحدیث روایت «يأمرك أن تقرأ القر...

البته این را تذکر می‌دهم که غلط خواندن امت دو جور است؛ این خیلی مهم است. اتفاقا دو حوزه وسیع از روایت را هم دارد. گاهی امت نمی‌توانند، لذا غلط می‌خوانند. لهجه و خصوصیات آن‌ها به‌گونه‌ای است که مصحف را هم که باز می‌کند، غلط می‌خواند. می‌گوییم اگر غلط می‌خوانی...

هون علی امتی
خفف علی امتی
تهوین و تخفیف
وسع علی امتی
هون علی امتی

حمل کلمه «وسّع» بر توسعه ظرفیت ظهور حقیقت قرآن

۲۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۳) ب) فقه الحدیث روایت «يأمرك أن تقرأ القر...

اما در کلمه «وسّع» ندارد که این‌ها ضعیف هستند. نقص و ضعف ندارد، واژه زیبایی است. اگر امت من بر یک حرف بخوانند، آن ظرفیتی که قرآن –کتاب تو- دارد در بستر امت اسلامی به ظهور تام نمی‌رسد. وسّع یعنی قرآن کتاب تو است، وقتی به حرف واحد خوانده می‌شود در امت یک ظرفیت...

وسع علی امتی
حکمت قرائات
تهوین و تخفیف
سبعة احرف
حرف واحد
جوهره قرآن
هون علی امتی
تعدد قرائات
تدوین تکوین
علم الهی

روایت «وسّع علی امتی» با نگاه فقهی

۲۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۴)

صفحه چهارم بودیم، قلت: و روی الصدوق فی «الخصال» بإسناده إلیهم قال: «قال رسول اللّٰه صلی الله علیه و آله و سلم: أتانی آتٍ من اللّٰه عزّ و جلّ یقول: إنّ اللّٰه یأمرک أن تقرأ القرآن علی حرف واحد. فقلت: یا ربی وسّع علی امتی. فقال: إنّ اللّٰه تعالی یأمرک أن تق...

وسع علی امتی
تهوین و تخفیف
سبعة احرف
وسع علیهم
سبعة احرف
حکمت قرائات
جوهره قرآن
تحدی
وحی قرآنی
محی بیانی
وسع علی امتی
لاحن
موضوع علم اصول
تواتر قرائات
ادله اربعه
کتاب

استفاده از معنای «حرف» برای تبیین روایت « ان تقرأ علی حرف واحد»

۲۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۴)

حالا که این‌طور شد بیاییم به تناسب حکم و موضوع از آن استفاده کنیم. وقتی در مقام این است که شما می‌خواهید یک کلام را ایجاد کنید و بخوانید -تقرأ‌- وقتی می‌گوییم توسعه به این است که بر هفت فضا و هفت ناحیه خوانده شود، معنای آن چه می‌شود؟ البته هفت ناحیه به‌معنای...

وسع علی امتی
تهوین و تخفیف
حکمت قرائات

عدم اختلاف قراء در آیات قابل اختلاف، دلیلی بر سماع و تحفظ قراء

۲۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۴)

دیروز تمام چهل و پنج صفحه مقدمه تفسیر منهج الصادقین مرحوم شعرانی را خواندم. واقعاً مقدمه‌ای است که دلالت دارد بر کارکردن ایشان. وقتی عالم بزرگی چیزی می‌نویسد -ممکن است کسی از دیگران رو نویسی کند- اما وقتی می‌دانیم آقای شعرانی مدرس بزرگی بودند و یک عمر زحمت ک...

وسع علی امتی
تهوین و تخفیف
احکام قرائات
تلاوت اشتباه
اختلاف قرائات
صحفی
اشتباه روات
فضای علم قرائات
علامه شعرانی و تعدد قرائات

احتمال دوم در «ان تقرأ » فرض السنة در اقراء حضرت رسول ص

۲۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۴)

دوم «تقرأ»‌ای باشد که روی «ت» آن تأکید کنید. اگر تأکید کردید «وسّع علی امتی» یعنی شما مجاز هستید. دیگر «وَ لَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنا بَعْضَ الْأَقاويل‏[1]» نیست. اقرأ؛ یعنی شما اقراء کنید. اقرائی از باب فرض السنه؛ اقرائی از باب سنت نبوی. قرائتی که از سنت نبوی ...

وسع علی امتی
تهوین و تخفیف
سبعة احرف

خصوصیات اقراء سنت و عدم ملازمه آن با تحدی

۲۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۵)

حالا در مورد مطلب روایت که فرمودید جمع‌بندی کنیم. من عرض کردم ممکن است در کلمه «وسّع علی امتی» حیثیاتی ملحوظ شود؛ اگر توسعه در مکلفین و حال آن‌ها باشد فقه می‌شود. اگر توسعه‌ای شبیه «فوض الیه امر دینه» باشد، اقراء به سنت می‌باشد. البته آن هم از ناحیه خدا است....

وسع علی امتی
تهوین و تخفیف
حکمت قرائات
اقراء سنت
تشریع پیامبر
مقام حضرت زهراء
علم غیب
عوالم امام
تدوین تکوین
جوهره قرآن
لیلة القدر
سبعة احرف
تحدی

الف) استظهار فقهی

۲۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۲۰) استظهار فقهی، کلامی، اصولی از روایت «وس...

صفحه چهارم بودیم. قلت: و روی الصدوق فی «الخصال» بإسناده إلیهم قال: «قال رسول اللّٰه صلی الله علیه و آله و سلم: أتانی آتٍ من اللّٰه عزّ و جلّ یقول: إنّ اللّٰه یأمرک أن تقرأ القرآن علی حرف واحد. فقلت: یا ربی وسّع علی امتی. فقال: إنّ اللّٰه تعالی یأمرک أن ت...

وسع علی امتی
تهوین و تخفیف
سبعة احرف
مبادی استظهار
هرمونوتیک
فهم متن
مبادی استظهار
احکام قرائات

توسعه در جواز قرائت برای لاهج و ناسی و ساهی و لاحن

۲۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۲۰)

داشتم واحد را عرض می‌کردم که به این معنا است که کلام را تغییر ندهید. «یا رب وسّع .. وسّع» به چه معنا است؟ «اقرئه علی سبعة احرف»؛ یعنی هفت جور از تغییرات قرائتی. نه نزول. یعنی اگر کلام من به هفت نوع تغییر کرد من سخت نمی‌گیرم. چه مواردی است؟ یکی از آن‌ها لاهج ...

سبعة احرف
تلاوت به مرادف
وسع علی امتی
تهوین و تخفیف