جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 22
دلیل دوم) معروفترین دلیل؛ توحید مصاحف عثمان
دومین از آنها، معروفترین دلیل متواتر است. کار عثمان است که به جهت تعدد قراءات، توحید مصاحف کرد، و پس از محاصره گفت: اقرءوا علی ای حرف شئتم. آن زمان تعدد قرائات بود، عثمان سال بیست و هشتم، بیست و هفتم هجری روی آورد تا ساماندهی کند. خب اگر قرائات نبود که ا...
قرائت «و رهطک منهم المخلصین» در صحیحین
حالا من میخواهم در خصوص این آیه مطلب مهمتری را عرض کنم. آقای احسان ظهیر از فصل الخطاب علیه شیعه مطالبی را بیان میکند. میگوید ببینید شما قائل به تحریف هستید. و حال اینکه همین آیه که ایشان از فصل الخطاب برای اثبات تحریف میآورد، نفس «وَ رَهْطَكَ منهم الْ...
رسمالخط مصحف عثمان و تفاوت آن با مصحف ابوبکر
شاگرد: رسمالخط را میگویم که فرمودید مردم که با «س» میخوانند اما برای اینکه قرائت «ص» حفظ شود آن را با «ص» نوشتند. استاد: نه، آن برای ناسخ عثمان است. ناسخ چه کار کرده؟ ما یک بحث رسم المصحف داریم و یک بحث ضبط المصحف داریم. آن چه که شما میگویید برای رسم ا...
تفاوت مصحف ابن مسعود و مخالفت او با احراق مصاحف
ببینید بعد از اینکه ما از زمان حضرت شروع کردیم در مرحله دوم و قبل از اینکه به سال بیست و هشت هجری برسیم که مصحف عثمان نوشته میشود، مرحله بسیار مهمی مطرح هست که در این بین مصاحفی بوده و با آمدن مصحف عثمان سعی کردند که بقیه را احراق کنند و ابن مسعود هم مقاب...
وضوح وجود مصاحف متعدد و اختلاف بین آنها
من گاهی است اینها را خدمت شما میگویم که از تجربیات طلبگی است. بعضی از بحثها هست که آنها مقابلش موضع میگیرند. به قول امروز گارد میگیرند که نگویید و چرا میگویید! اما این بحثی که عرض میکنم در کتب اصیل خودشان و علماء بزرگشان نسبت به آن اصلاً موضع نمیگیر...
بدون نقطه بودن و اختلاف مصاحف دو ویژگی مصاحف عثمان
شاگرد: منظورم پسند کردن نیست. بلکه عادت است. مثلاً وقتی شما میخواهید «ملک یوم الدین» بگویید گویا در زبان شما نمیچرخد. یا به جای کلمه «فتبین» میخواهیم بگوییم «فتثبت»، در اینجا زبان نمی چرخد. چون شما هزاران بار گفتهاید «فتبین». استاد: بعضی از نکاتی که سر ...
تاریخچه نقط الاعراب و نقط الاعجام در قرآن کریم
نکته مهمتر این بود که -ما در مباحثه به آن رسیدیم- در زبان فینیقی و بعد از آن شاید در زبان نبطی بود که اهل حیره با آن مینوشتند، به این رسیدیم که با اینکه نقطه داشتند اما نقطه نمی گذاشتند. یعنی اولی که نقط قرآن کریم شروع شد، نقط الاعجام نبود. چون نیاز نبود....
توحید مصاحف توسط عثمان، عملی برنامهریزی شده
استاد: اینکه مصحف داشته یا نداشته؟ خیلی ها مصحف داشتند، اصلاً در آن زمان مصحف داشتن خیلی معمولی بوده. یک اصطلاح مصحف هم هست؛ ابن ابی داود کتاب المصاحف دارد که کتاب مهمی است. ایشان میگوید من که مصحف میگویم بهمعنای قرائت است. و لذا در مصاحف ابن ابی داود ...
روایت « علی نجومه نجوم » و ارتباط آن با آیه « لا اقسم بمواقع النجوم»
شاگرد: این تعبیر در مورد قرآن وارد شده؟ استاد: بله، در کافی شریف نگاه کنید. خیلی روایت سنگینی است. همان روایتی است که میفرماید «فإذا التبست عليكم الفتن كقطع الليل المظلم فعليكم بالقرآن». حالا اینکه نجوم چیست ما دو-سه روز مباحثه کردیم. همان سالهای اول بو...
قراء الامصار در سال دویست
«و حیث تقاصرت الهمم عن ضبط الرواة لکثرتهم غایة الکثرة»؛ رواة به قدری زیاد شدند که دیگر همت ها از اینکه رواة را ضبط کنند کوتاه شد.«اقتصروا»؛ مرجع آن ابن مجاهد نیست. در اینجا کاری با ابن مجاهد ندارند. بلکه «اقتصروا» یعنی مردم. یعنی اهل دین و کسانی که با قرآن ...
مخالفت با عثمان در احراق مصاحف
آن چیزی که میخواهم عرض کنم چیست؟ شما ببینید این قضیه که عثمان توحید مصاحف کرد متواتر هست یا نیست؟ این قضیه که عثمان مصحف را به پنج شهر فرستاد و بقیه آن را احراق کرد، متواتر هست یا نیست؟ کدام محقق و مسلمانی است که در این شک دارد؟ نفس کار متواتر عثمان مقابلش ...
دیدگاه یکپارچه و بدون اختلاف در مورد قرائات سبع قبل از قرن یازدهم
شاگرد: ظاهراً از حیث تاریخی مسلم است که این اختلاف استنکار می شده. طبق همان روایت از امیرالمؤمنین –بر فرض صحتش- که اگر من هم بودم این کار را میکردم. لذا این سؤال میماند یک امر به این مهمی چطور میخش محکم کوبیده نشد که از مسلمات شود که اختلاف قرائت در قرآن ی...
تواتر القرائات در زمان حضرت رسول ص
شاگرد: گفته شد که اگر در زمان خود پیامبر صلیاللهعلیهوآله تعدد قرائات امر مسلمی بود، آشکار شده بود، شما در جواب بحث تدریج را مطرح فرمودید. اگر شما مسأله تدریج را در خمر ببینید، بهگونهای است که در آخر ده سال، واضح میشود. ابتدا میگوید «وَ إِثْمُهُما أَكْ...
وجود آیات مخالف مرام سقیفه، عامل دستور به توحید مصاحف
شاگرد: خب این شاهد این طرفش است. اما از آن طرف هم شاهد دارد. خود شما نقل کردید که در سپاه دعوا میشد و بهخاطر آن با هم میجنگیدند. خب اگر یک چیز واضحی بود، چرا دو سپاه باید به جان هم بیافتند؟! استاد: چرا میجنگیدند؟ ما شواهدی داریم. در فدکیه هم گذاشتم؛ سه-...
شرط موافقت با مصحف عثمان راهکاری برای حذف آیات فضیلت اهل البیت
شاگرد:… . استاد: اسم آن هست. من لینک آن را گذاشتهام، نگاه کنید. در قرائات سبع نیست. در عشر هم نیست. چرا؟ چون در زمان ما میگویند قید سبع و عشر، موافقت با مصحف است. این قید موافقت با مصحف نبوده، خود اینها بعداً آوردهاند. که من دیدم از زمان مکی بن ابوطالب ...
تحلیل و بررسی تاریخی کاربرد تعبیر روات در عصر صدور روایت زرارة
شاگرد: بفرمایید که این روات به چه معنا است. استاد: یک صفحه در فدکیه برای همین هست. جالب این است که میگویند «اقرئوا کما علمتم»، درحالیکه قرائت مدنیین روات نداشت، قرائة اهل المدینه بود؛ در بستر جامعه مسلمین متواتر بود. قرائة اهل الحرم –مکه- روات نداشت و مسل...
توجیه اهلسنت پیرامون احراق مصاحف توسط عثمان
شاگرد: رفتار عثمان در توحید مصاحف میتواند بازتاب دهنده بخشی از اختلافی باشد که از جانب روات بوده؟ یعنی چون به آن توحید مصاحف میگویند، نه توحید قرائات. استاد: آیا این روایت در آن زمان بوده یا نبوده؟ در چه سالی عثمان این توحید مصاحف را انجام داد؟ حدود شش سا...
قول اهل سنت در تفاوت مصحف ابوبکر و عمر با مصحف عثمان
شاگرد٢: از نظر زمانی همه این ناسخ ها قبل از قراء بودهاند؟ استاد: بله، در سال بیست و هفت یا بیست و هشت نوشته شد. شاگرد٢: یعنی قبل از نسخ ناسخ ها ما هیچ قرائتی نداشتیم؟ استاد: قرائات سینه به سینه بود. حافظ بودند. شاگرد٢: منظورم این است که هنوز تعدد نبوده؟...
قرائت کربلایی کاظم در «و اللیل اذا ادبر» مطابق مصحف حمص
نکته دوم؛ جلسه قبل مطلبی را از فرمایش حاج آقا در جرعهای از دریا عرض کردم. یک ایراد موهم تهافت در کلام کربلایی کاظم از ایشان نقل کردم. بعد چیزی گفتند که من آنها را ادامه دادم و مطالب خوبی دنباله اش آمد. چندین سال است که مشغول هستیم، باز آدم چیزهای جدیدی می...
وجود قرائات مخالف مصحف از قراء سبعه
شاگرد:… . استاد: در اینکه در آن زمان تربیع مذاهب بوده، اصلاً ثابت نیست. خود اهلسنت نسبت به اینکه زمان تربیع چه زمانی بوده، مطلب واضحی نمیگویند. یعنی خود حنبلیه تا قرن هفتم نبودند. ظاهریه و … بود. حنبلی ها تا مدت ها جزء مذاهب اربعه نبودند. لذا مطلب ثابتی...