رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 22

دلیل دوم) معروف‌ترین دلیل؛ توحید مصاحف عثمان

۱۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۰/۲۷) یک دلیل بر تواتر قرائات

  دومین از آن‌ها، معروف‌ترین دلیل متواتر است. کار عثمان است که به جهت تعدد قراءات، توحید مصاحف کرد، و پس از محاصره گفت: اقرءوا علی ای حرف شئتم. آن زمان تعدد قرائات بود، عثمان سال بیست و هشتم، بیست و هفتم هجری روی آورد تا سامان‌دهی کند. خب اگر قرائات نبود که ا...

توحید مصاحف
مصحف عثمان
تاریخ قرائات
ادله تواتر

قرائت «و رهطک منهم المخلصین» در صحیحین

۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۱)

حالا من می‌خواهم در خصوص این آیه مطلب مهم‌تری را عرض کنم. آقای احسان ظهیر از فصل الخطاب علیه شیعه مطالبی را بیان می‌کند. می‌گوید ببینید شما قائل به تحریف هستید. و حال این‌که همین آیه که ایشان از فصل الخطاب برای اثبات تحریف می‌آورد، نفس «وَ رَهْطَكَ منهم  الْ...

رَهْطَكَ الْمُخْلَصِينَ
خالفت با مصحف عثمان
تاریخ قرائات
توحید مصاحف
احراق مصاحف
ابن مجاهد
قرائات شاذ
مخالفت با مصحف
تاریخ قرائات
احراق مصاحف
توحید مصاحف
سبعة احرف
احتجاج به تحریف
تحریف قرآن
الشیعه و القرآن
احسان الهی ظهیر
احتجاج به امامت
تعدد قرائات در بخاری
احتجاج به تحریف

رسم‌الخط مصحف عثمان و تفاوت آن با مصحف ابوبکر

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۳)

شاگرد: رسم‌الخط را می‌گویم که فرمودید مردم که با «س» می‌خوانند اما برای این‌که قرائت «ص» حفظ شود آن را با «ص» نوشتند. استاد: نه، آن برای ناسخ عثمان است. ناسخ چه کار کرده؟ ما یک بحث رسم المصحف داریم و یک بحث ضبط المصحف داریم. آن چه که شما می‌گویید برای رسم ا...

مصحف ابوبکر
مصحف عثمان
رسم المصحف
تاریخ قرائات
کتابت المصحف
احراق مصاحف
توحید مصاحف
تاریخ قرائات

تفاوت مصحف ابن مسعود و مخالفت او با احراق مصاحف

۱۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۵)

ببینید بعد از این‌که ما از زمان حضرت شروع کردیم در مرحله دوم و قبل از این‌که به سال بیست و هشت هجری برسیم که مصحف عثمان نوشته می‌شود، مرحله بسیار مهمی مطرح هست که در این بین مصاحفی بوده و با آمدن مصحف عثمان سعی کردند که بقیه را احراق کنند و ابن مسعود هم مقاب...

مصحف ابن مسعود
تاریخ قرائات
قرائت ابن مسعود
اعمش
قرائت زید بن ثابت
توحید مصاحف
ابن مسعود

وضوح وجود مصاحف متعدد و اختلاف بین آنها

۱۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۵)

من گاهی است این‌ها را خدمت شما می‌گویم که از تجربیات طلبگی است. بعضی از بحث‌ها هست که آن‌ها مقابلش موضع می‌گیرند. به قول امروز گارد می‌گیرند که نگویید و چرا می‌گویید! اما این بحثی که عرض می‌کنم در کتب اصیل خودشان و علماء بزرگشان نسبت به آن اصلاً موضع نمی‌گیر...

تواتر قرائات
ابن مجاهد
احراق مصاحف
توحید مصاحف
مصحف عثمان
تاریخ قرائات
احتجاج به قرائات
احتجاج
صحیحه ابن حبان
احتجاج به تحریف
احراق مصاحف
منهم من بدل تبدیلا
قرائت ابی

بدون نقطه بودن و اختلاف مصاحف دو ویژگی مصاحف عثمان

۱۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۵)

شاگرد: منظورم پسند کردن نیست. بلکه عادت است. مثلاً وقتی شما می‌خواهید «ملک یوم الدین» بگویید گویا در زبان شما نمی­چرخد. یا به جای کلمه «فتبین» می‌خواهیم بگوییم «فتثبت»، در اینجا زبان نمی چرخد. چون شما هزاران بار گفته­اید «فتبین». استاد: بعضی از نکاتی که سر ...

مصحف عثمان
احراق مصاحف
توحید مصاحف
تعدد قرائات
تاریخ قرائات

تاریخچه نقط الاعراب و نقط الاعجام در قرآن کریم

۱۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۵)

نکته مهم‌تر این بود که -ما در مباحثه به آن رسیدیم- در زبان فینیقی و بعد از آن شاید در زبان نبطی بود که اهل حیره با آن می‌نوشتند، به این رسیدیم که با این‌که نقطه داشتند اما نقطه نمی گذاشتند. یعنی اولی که نقط قرآن کریم شروع شد، نقط الاعجام نبود. چون نیاز نبود....

مصحف عثمان
توحید مصاحف
تاریخ قرائات
ابوالاسود دوئلی
خلیل بن احمد
نقط الاعجام
نقط الاعراب

توحید مصاحف توسط عثمان، عملی برنامه‌ریزی شده

۱۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۶)

استاد: این‌که مصحف داشته یا نداشته؟ خیلی ها مصحف داشتند، اصلاً در آن زمان مصحف داشتن خیلی معمولی بوده.  یک اصطلاح مصحف هم هست؛ ابن ابی داود کتاب المصاحف دارد که کتاب مهمی است. ایشان می‌گوید من که مصحف می‌گویم به‌معنای قرائت است. و لذا در مصاحف ابن ابی داود ...

استعمال لفظ در اکثر از یک معنا
حذیفه
توحید مصاحف
مصحف عثمان
تاریخ قرائات
ابوموسی اشعری
حذیفه
قرائت محوری
قاری محوری
قرائت امصار
تاریخ قرائات

روایت « علی نجومه نجوم » و ارتباط آن با آیه « لا اقسم بمواقع النجوم»

۱۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۶)

شاگرد: این تعبیر در مورد قرآن وارد شده؟ استاد: بله، در کافی شریف نگاه کنید. خیلی روایت سنگینی است. همان روایتی است که می‌فرماید «فإذا التبست عليكم الفتن كقطع الليل المظلم فعليكم بالقرآن‏». حالا این‌که نجوم چیست ما دو-سه روز مباحثه کردیم. همان سال‌های اول بو...

توحید مصاحف
احتجاج با عامه
تاریخ قرائات
تعدد قرائات در التمهید
مواقع نجوم
اصل موضوعی
جوهره قرآن

قراء الامصار در سال دویست

۲۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۷)

«و حیث تقاصرت الهمم عن ضبط الرواة لکثرتهم غایة الکثرة»؛ رواة به قدری زیاد شدند که دیگر همت ها از این‌که رواة را ضبط کنند کوتاه شد.«اقتصروا»؛ مرجع آن ابن مجاهد نیست. در اینجا کاری با ابن مجاهد ندارند. بلکه «اقتصروا» یعنی مردم. یعنی اهل دین و کسانی که با قرآن ...

یعقوب حضرمی
قرائت یعقوب
ابن مجاهد
قرائت کسائی
کسائی
تاریخ قرائات
نافع
قرائت ابن کثیر
ابن مسعود
مصحف ابن مسعود
احتجاج با عامه
توحید مصاحف
مصحف عثمان
توحید مصاحف
قرائت امصار

مخالفت با عثمان در احراق مصاحف

۲۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۷)

آن چیزی که می‌خواهم عرض کنم چیست؟ شما ببینید این قضیه که عثمان توحید مصاحف کرد متواتر هست یا نیست؟ این قضیه که عثمان مصحف را به پنج شهر فرستاد و بقیه آن را احراق کرد، متواتر هست یا نیست؟ کدام محقق و مسلمانی است که در این شک دارد؟ نفس کار متواتر عثمان مقابلش ...

توحید مصاحف
احراق مصاحف
قرآن امام علی
مصحف عثمان
عثمان
قتل عثمان
احتجاج با عامه
تواتر قرائات
تعدد قرائات
سبعة احرف و تلاوت به معنا
ابن مسعود
مصحف عثمان
تاریخ قرائات

دیدگاه یکپارچه و بدون اختلاف در مورد قرائات سبع قبل از قرن یازدهم

۴۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۲۵)

شاگرد: ظاهراً از حیث تاریخی مسلم است که این اختلاف استنکار می شده. طبق همان روایت از امیرالمؤمنین –بر فرض صحتش- که اگر من هم بودم این کار را می‌کردم. لذا این سؤال می‌ماند یک امر به این مهمی چطور میخش محکم کوبیده نشد که از مسلمات شود که اختلاف قرائت در قرآن ی...

تاریخ قرائات
سبعة احرف
حرف واحد
توحید مصاحف
تلاوت به مرادف

تواتر القرائات در زمان حضرت رسول ص

۴۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۶/۰۲)

شاگرد: گفته شد که اگر در زمان خود پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله تعدد قرائات امر مسلمی بود، آشکار شده بود، شما در جواب بحث تدریج را مطرح فرمودید. اگر شما مسأله تدریج را در خمر ببینید، به‌گونه‌ای است که در آخر ده سال، واضح می‌شود. ابتدا می‌گوید «وَ إِثْمُهُما أَكْ...

تواتر قرائات
احراق مصاحف
توحید مصاحف

وجود آیات مخالف مرام سقیفه، عامل دستور به توحید مصاحف

۴۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۶/۰۲)

شاگرد: خب این شاهد این طرفش است. اما از آن طرف هم شاهد دارد. خود شما نقل کردید که در سپاه دعوا می‌شد و به‌خاطر آن با هم می‌جنگیدند. خب اگر یک چیز واضحی بود، چرا دو سپاه باید به جان هم بیافتند؟! استاد: چرا می‌جنگیدند؟ ما شواهدی داریم. در فدکیه هم گذاشتم؛ سه-...

احتجاج به قرائات
احتجاج به امامت
توحید مصاحف
مصحف عثمان
احتجاج با عامه
احتجاج به امامت
حکمت قرائات
تاریخ قرائات

شرط موافقت با مصحف عثمان راهکاری برای حذف آیات فضیلت اهل البیت

۴۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۶/۰۲)

شاگرد:… . استاد: اسم آن هست. من لینک آن را گذاشته‌ام، نگاه کنید. در قرائات سبع نیست. در عشر هم نیست. چرا؟ چون در زمان ما می‌گویند قید سبع و عشر، موافقت با مصحف است. این قید موافقت با مصحف نبوده، خود این‌ها بعداً آورده‌اند. که من دیدم از زمان مکی بن ابوطالب ...

توحید مصاحف
احراق مصاحف
احتجاج به قرائات
احتجاج با عامه
تواتر قرائات

تحلیل و بررسی تاریخی کاربرد تعبیر روات در عصر صدور روایت زرارة

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۰۸)

شاگرد: بفرمایید که این روات به چه معنا است. استاد: یک صفحه در فدکیه برای همین هست. جالب این است که می‌گویند «اقرئوا کما علمتم»، درحالی‌که قرائت مدنیین روات نداشت، قرائة اهل المدینه بود؛ در بستر جامعه مسلمین متواتر بود. قرائة اهل الحرم –مکه- روات نداشت و مسل...

تعدد قرائات
قرآن امام علی
توحید مصاحف
تاریخ قرائات
مصحف عثمان
تواتر قرائات
راوی
اختلاف روات

توجیه اهل‌سنت پیرامون احراق مصاحف توسط عثمان

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۰۸)

شاگرد: رفتار عثمان در توحید مصاحف می‌تواند بازتاب دهنده بخشی از اختلافی باشد که از جانب روات بوده؟ یعنی چون به آن توحید مصاحف می‌گویند، نه توحید قرائات. استاد: آیا این روایت در آن زمان بوده یا نبوده؟ در چه سالی عثمان این توحید مصاحف را انجام داد؟ حدود شش سا...

توحید مصاحف
مصحف عثمان
تواتر قرائات

قول اهل سنت در تفاوت مصحف ابوبکر و عمر با مصحف عثمان

۱۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۰/۱۳)

شاگرد٢: از نظر زمانی همه این ناسخ ها قبل از قراء بوده‌اند؟ استاد: بله، در سال بیست و هفت یا بیست و هشت نوشته شد. شاگرد٢: یعنی قبل از نسخ ناسخ ها ما هیچ قرائتی نداشتیم؟ استاد: قرائات سینه به سینه بود. حافظ بودند. شاگرد٢: منظورم این است که هنوز تعدد نبوده؟...

مصحف عثمان
مصحف ابوبکر
مصحف عمر
احراق مصاحف
تاریخ قرائات
رسم المصحف
توحید مصاحف

قرائت کربلایی کاظم در «و اللیل اذا ادبر» مطابق مصحف حمص

۱۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۱/۱۱)

نکته دوم؛ جلسه قبل مطلبی را از فرمایش حاج آقا در جرعه‌ای از دریا عرض کردم. یک ایراد موهم تهافت در کلام کربلایی کاظم از ایشان نقل کردم. بعد چیزی گفتند که من آن‌ها را ادامه دادم و مطالب خوبی دنباله اش آمد. چندین سال است که مشغول هستیم، باز آدم چیزهای جدیدی می‌...

مصحف حمص
مصحف عثمان
توحید مصاحف
کربلایی کاظم
قرائت ابن مسعود
مصحف ابن مسعود
رسم المصحف
مصحف ابی
قرائت امصار
مصحف مقداد
مصحف حمص

وجود قرائات مخالف مصحف از قراء سبعه

۱۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۱/۱۱)

شاگرد:… . استاد: در این‌که در آن زمان تربیع مذاهب بوده، اصلاً ثابت نیست. خود اهل‌سنت نسبت به این‌که زمان تربیع چه زمانی بوده، مطلب واضحی نمی‌گویند. یعنی خود حنبلیه تا قرن هفتم نبودند. ظاهریه و … بود. حنبلی ها تا مدت ها جزء مذاهب اربعه نبودند. لذا مطلب ثابتی...

مصحف عثمان
قرائات سبع
تعدد قرائات
توحید مصاحف