جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 21
جوهره قرآن کریم و ارتباط آن با حروف مقطعة؛ اهمیت کلام ابوفاخته
من دو نکته را عرض میکنم و بعد وارد میشوم. نکته اول تکراری است که همیشه لازم میدانم عرض کنم. در این مباحث تا زمانیکه از لسان خود ثقلین نفهمیم که قرآن کریم چیست، این بحثها ابتر است. آب پاک بر دست همه می ریزیم. باید آن تکرار شود و نباید فراموشمان شود. مکرر...
رسم و ضبط کلمات قرآن و نقش صنعت چاپ در آنها
من توضیح «فی رسم المصاحف» را عرض بکنم. «و فی رسم المصاحف»؛ اگر حوصله کردید به این مراجعه کنید. در فدکیه هر کدام از اینها صفحه جدایی دارد. رسم اصطلاحی است. همین مصحفی که سعودی ها چاپ کردهاند نسبت به این هم توضیحی دارد. صفحه بسیار بلند و بالایی است که در فدک...
رابطه «اختلاف بالزیادة و النقص » و تحریف قرآن
شاگرد: اگر یکی از وجوه سبعة احرف نقصان و زیادی باشد، یعنی در یک قرائت بخشی از کلام الهی در دست ما نیست. استاد: نه، این بحث هم در مباحثه مفصل بحث و رفت و برگشت شده است و الآن خلاصه آن را عرض میکنم. اتفاقا در خود روایت سبعة احرف این نکته موجود است که «کلها ...
گام دوم: حروف مقطعه و جهت کیفی تکوین
اساس قرآن کریم که به تعبیر ابو فاخته[1] ام الکتاب است-که یک روز دیگر عرض کردم حرف او در کل کتب تفاسیر مظلوم بوده- محور دوم بحث میشود. یعنی ما ببینیم ام الکتاب بودن حروف مقطعه یعنی چه. از بیانات خود اولیاء خدا و کسانی که این مطلب را برای ما گفتهاند و ادعای...
گام سوم: سبع المثانی و جهت کمّی تکوین
عرض کردم عنصر سوم سبع مثانی است. سبع مثانی جهت کمی تکوین است. در سبع مثانی ابو فاخته حرف دارد و در روایات ما هم هست که مفصل از آن ها صحبت شد؛ بینی وبین الله آن چه که کلید پیشرفت بحث ما بود بیانی از امیرالمؤمنین به نقل از الغارات[1] داشتند. تا از حضرت سؤال می...
رجوع کل قرآن کریم به بسائط حروف مقطعه به وزان تکوین
شاگرد: نکتهای که هست این است که اگر حضرت این را میفرمودند و باز بر اساس ظرفیت و ضعف بشر به صورت واحد نازل می شد، باز هم با این الفاظ نازل میشد؟ استاد: نکته این است که اساساً حرف ابو فاخته این است: خدا چه کار کرده که الآن میتواند این توسعه ها را بدهد؟ اص...
ب) تدوین نگاشتی
من که عرض میکنم قرآن تدوین است، اصلاً منظورم این نیست که جوهره قرآن، تدوین معنایی عالم نیست. ولو یکی از مهمترین شئون قرآن تدوین معنایی نفس الامر است. در این مشکلی نداریم، مانعة الجمع نیست. اما آن، محور نیست. آن چه که محوریت قرآن در اوست در ربط حروف مقطعه ن...
دلیل عدم التفات مفسرین به روایت ابوفاخته
اما چیزهایی که دنباله این میآید هر کسی به تناسب خودش میفهمد. واقعش این است که این مخلوقات ضعیف چیزی نمیدانند. خدای متعال هم که کتابش را نازل کرده میداند در هر زمانی چه کار کند. بینی و بین الله عرض میکنم. این به ذهن من میآید اما اینکه وقتش چه زمانی برس...
نقلی مبنی بر حروف مقطعه بودن حقیقت آیات
شاگرد٢: بیست سال پیش یک پیرمردی میگفت قرآن از حروف مقطعه است. ایشان میگفت تحدی قرآن به این است که هر آیهای را که میخواهید بیاورید باید حروف مقطعه آن آیه را بشمارید؛ یعنی آیهای که میخواهید بیاورید باید حروف مقطعه آن مطابق با آن باشد. علتش هم این است که ...
طرح بحث تعدد قرائات با نگاه برون دینی با توجه به تدوین تکوین بودن قرآن
آقا فرمودند خلاصه اینها را بگویید. ببینید ما که مباحثه کردیم مهمترین محور در مباحثه ما که الآن هم عرض میکنم، این است؛ اگر ما در ابتدا از بیانات خود ثقلین استفاده نکنیم که قرآن چیست، این بحثها ابتر است. این عقیده من بوده. هفت-هشت سال است که مدام تکرار کرد...
علم نشانه شناسی و رابطه آن با حروف مقطعه
آن سالهایی که مباحثه میکردیم در چندین جلسه راجع به این روایت شریف بحث کردیم. عنوانش در فدکیه این است: «حدیث ما أنزل الله تعالى كتابا و لا وحيا إلا بالعربية[1]». شما نباید زبان عربی را دست کم بگیرید. اگر خدای متعال واضع لسان عربی بوده خط هم همچنین است. اگر ...
تعدد قرائات در اداء و ارتباط آن با معانی مختلفه
شاگرد: جای یک چیز در اینجا خالی است. در این شاکله ای که ترسیم کردید جایگاه تعدد قرائات در این شاکله چیست؟ استاد: ببینید وقتی بنا شد که ریخت حروف مقطعه، استخراج قرآن از اینها باشد و بین حروف مقطعه با قرآن ارتباطی باشد..؛ در المیزان هم که بحث ایشان در حروف م...
تکون مرکبات از بسائط در عالم و تدوین نگاشتی آن در قرآن
من طلبه عرض میکنم مثل زندیقی که خدا را قبول نداشت ولی با قضیه شرطیه میگویم اگر خدایی باشد، اگر علم مطلق داشته باشد، اگر بخواهد این علمش را تدوین کند، چه کار میکند؟ یک راهش این است که از بسائط شروع میکند و مرکبات عالم را با بسائط سامان میدهد. زندیق میگ...
تحریف ناپذیری قرآن و رابطه آن با حروف مقطعه و تدوین تکوین
شاگرد: فرمودید ما در مقابل عامه که میگویند شیعه قائل به تحریف است… . استاد: این هم یکی دیگر است. آقا مقاله آن را هم نوشته اند. تعدد قرائات مهمترین عامل برای صیانت قرآن از تحریف. یعنی شما کل فصل الخطاب مرحوم نوری را ببینید. مبنای این کتاب این است که واحد ا...
توجه به عدم اختلاف قراء در نحوه قرائت حروف مقطعه
این را هم میخواستم بگویم؛ من از شما سؤالی میکنم. این همه اختلاف قرائت که هست، در یکی از این اختلاف قرائات هست که وقتی میخوانند «ص وَ الْقُرْآنِ ذِي الذِّكْر[1]»، بخوانند «صود»؟! بخواند «صال»، بخواند «صاع»؟! هست یا نیست؟! به اینها فکر میکنیم یا نمیکنیم؟...
زبر و بینات اسماء حروف
شاگرد: مگر عرب «ص» را صاد تلفظ نمیکنند؟ استاد: من اینها را بحث کردهام که میگویم. سوره مبارکه ق که شروع شد، وجوهی که در مورد ق گفتم را ببینید. من به تفصیل عرض کردم. ما حتی به الفبای فینقی رفتیم، بسیاری از این نام ها در الفبای فینیقی است. برخی از آنها در...
ترادف کلمه حرف و قرائت
دنباله همین حدیث شریف «حروفه من معانیه» بود، اگر این شش-هفت سالی که گذشت مثل حال الآن بود که سریع برای هر بحثی ریزی یک عنوانی را مطرح میکردیم خیلی خوب بود. خب در فکر این خصوصیت نبودیم. همینطور جلو میرفتیم. من قبلاً به ذهنم آمده بود. روایاتی داریم که محتوا...
معنا و مصادیق «حروفه من معانیه»
شاگرد: در اینجا اگر حروف بهمعنای قرائات باشد چه معنایی میدهد؟ استاد: یعنی هر قرائتی را میشناسم که به چه منظوری است. مثلاً «غُلف» را نسبت بهمعنای خودش میشناسم و «غُلُف» را هم نسبت بهمعنای خودش میشناسم. «حروفه من معانیه»؛ یعنی حروف دارد و به ازاء حروف ...
نحوه اعطاء قرآن به کربلائی کاظم؛ یک قرائت؟ یا تمام قرائات؟
آخرین سؤال من برای جلسه بعد، این است: قرآنی که به کربلائی کاظم داده شده بود، تنها یکی از اینها است؟ یا نه، طوری به او داده بودند که وقتی به حافظهاش میآمد، یک بار «و اوصی» میخواند و بار دیگر «و وصی» میخواند؟ یک بار «مالک» میخواند و بار دیگر «ملک» میخوا...
سه قول در تفسیر «تبیانا لکل شیء»
شاگرد: در روایات مستفیضه آمده که جمیع اشیاء در قرآن هست. در بین علماء امامیه سه نظر هست؛ یکی اینکه آن چه که تنها به هدایت مربوط باشد، در قرآن هست. نظر دوم نظر مرحوم فیض است؛ میگویند جمیع اشیاء در قرآن هست اما قابل درک نیست. مرحوم علامه هم تعلیقه ای که در ا...