جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 33
تغییر حرف در کلمه و اشراب معنایی خاص
شاگرد: در کتب لغت «سطر» با «ص» داریم؟ استاد: نداریم. شاگرد: وقتی کسی به این صورت خوانده آن را در لغت وارد میکند؟ استاد: ببینید از ریز به ریز اینها صحبت شده. مواردیکه قرائتی به «ص» بود، همه آن را شنیده بودند. ابن جزری اینها را توضیح میدهد...
وجه اختیار قرائت از بین قرائات متواتر
شاگرد: در این مثالی که زدید اگر هر دو را متواتر بداند چرا باید این کار را بکند؟ استاد: نکته خوبی است. اگر نزد نافع هر دو متواتر است دیگر سند چیست؟ متواتر که سند نمیخواهد. ما در مقام اقراء تدوین هستیم؛ یعنی زحمات اینها بی خودی نیست؛ ما الآن هزاران کتاب دار...
لزوم جمعآوری مستندات بحث
شاگرد: ابن جزری موافقت قرائت با قواعد عربی را شرط میکند. از فرمایش شما در کلمه «صراط» اینطور برداشت شد که در میان عرب، قلب «س» به «ص» رواج نداشته. بهخاطر همین هم هست که در معاجم انعکاس پیدا نکرده است. این کلمه یا مثل کلمه «تترا» است که در زبان عربی «تترا»...
مبتنی کردن تعدد قرائات بر تهوین و تخفیف؛ مانع بزرگ پیشرفت مباحث
اما نسبت نقاط عطفی که شما میفرمایید دو-سه چیز خیلی برجسته است. اگر شما اینها را درست تشخیص دادید باید روی آن تأکید کنید. و لذا اگر این مطالب درست در بیاید و ما در کلمات بزرگان ببینیم، آن را بر وجهی حمل میکنیم. با آن همراهی نمیکنیم. یکی همین عبارتی بود ک...
استفاده از کتب اهلسنت توسط علامه مجلسی در تعدد قرائات
برای اینکه برای آن تنظیری بیاورم عرض میکنم مرحوم مجلسی در جلد سی و یک بحارالانوار، صفحه دویست و پنج فرمایشی دارند. شاگرد: تنظیر برای چیست؟ استاد: ایشان گفتند «الإمام مکی أبو طالب و أبو العباس أحمد ابن عمّار المهدوی»، این ابوالعباس در علوم قرآنی فرد مهمی ...
تصویر استحباب قرائت بر پایه رجحان نفس الامری آن
شاگرد: اینکه قرائتی نسبت به قرائات دیگر ارجح باشد چه مانعی دارد؟ استاد: مانعی ندارد. حالا واردش نشدیم. شاگرد: اینکه مصالحی باشد و.. . استاد: بله، یعنی خود قرائات میتواند رجحان نفس الامری داشته باشد. چون صحبت سر تواتر بود دوباره واردش نشدم. قبلاً عرض کر...
کلام سید رضی در تعدد قرائات ذیل آیه «والراسخون فی العلم»
نکته دیگری که بعداً باید بیشتر در موردش صحبت کنیم – وقتی شواهد جدیدی میآید آدم خوشحال میشود- مرحوم سید رضی رضواناللهعلیه تفسیری دارند؛ حقائق التاویل فی متشابه التنزیل؛ این کتاب ایشان شش جلد است که تنها جلد پنجم آن در دست است. قبلاً هم من برخورد کرده بودم...
توجیه تهوین و تخفیف از ناحیه ابن قتیبه سد راه پیشرفت بحث تعدد قرائات
من عبارت شهید را عرض بکنم. فرمودند: و قال الشهید الثانی فی «المقاصد العلیة»: إنّ کلًّا من القراءات السبع من عند اللّٰه تعالی نزل به الروح الأمین علی قلب سیّد المرسلین صلی الله علیه و آله و سلم و علّم الطاهرین تخفیفاً علی الامّة و تهویناً علی أهل هذه الم...
عدم تناسب توجیه تخفیف و تهوین با نزول قرآن توسط ملک وحی
الآن میخواهم عرض کنم؛ «نزل القرآن تهوینا»، در اینجا تناسب حکم و موضوع هست؟ عبارت را ببینید؛ نزل به الروح الامین؛ این قرائات را ملک وحی آورده، چرا؟ چند بار خوانده برای اینکه ما راحت باشیم! خب اینها با هم تناسب دارد که او چند بار وحی را نازل کند، آن هم برای...
تفاوت «اَقرِئه علی سبعة احرف» و « نزل علی سبعة احرف»
استاد: کلمه تخفیف و تهوین متخذ از روایات است که نوعاً برای اهلسنت است. سه کلمه داریم؛ چون فضای این، فضای روایات است؛ اصلاً متخذ از روایات است. خودشان همین جوری که نگفته اند. ما در روایات این باب سه واژه داریم. یکی همینی است که الآن میخواهیم بخوانیم؛ یکی «و...
نظارت روایات «هوّن علی امتی» بر تسهیل در تلاوت قرآن
عرض من این است: در روایات حوزههای ظریفی هست که با هم مخلوط شده است. «نزول علی سبعة احرف» و «اقرئه علی سبعة احرف» دو حوزه است. چه جور حوزهای است؟ یک وقتی است که میگوییم در امت من پیرمرد هست، بچه هست، با سواد هست، بی سواد هست، همه میخواهند نماز بخوانند، لذ...
اشاره به دو روایت سبعة احرف در منابع شیعه
در این دو دقیقه میخواهم راجع به روایت چیزهایی را بگویم. شما هم مراجعه کنید. بحث تهوین و تخفیف ماند. یعنی هنوز در حوزههای سبعة احرف مطالب خوبی هست. حوزه تلاوت عوام یک دسته از روایات را به خودش اختصاص میدهد. حوزه نزول ملک به تناسب حکم و موضوع حوزه دیگری را ...
عدم تطابق وجه «تهوین و تخفیف» با قرائات متفاوت المعنی
فقط «تهوینا» میماند که دیروز عرض کردم. باید بعداً به آن برسیم. دیروز عرض کردم آن چه که مقصود شما بود و افاده کردید، به اندازهای که من فکر کردم، مناسبت دارد که بگوید: «جائز للامه افراد القرائات تهوینا». یعنی شما یکی بخوانید کافی است. در همه عمر خودتان قرائا...
ولایت تشریعی پیامبر (ص) در اقراء
استاد: در آن جا هم که میگوید «فوض امر دینه» میتواند سراغ فقه برود. کما اینکه در روایت «ادنی ما للامام ان یفتی» ذهن سراغ فقه میرود. معلوم میشود که در اینجا تمییز حیثیت دقیق است. الآن میخواهیم دقت کنیم. ریخت «یامرک ان تقرا» چیست؟ آخر روایت به این صورت می...
حمل کلمه «وسّع» بر توسعه ظرفیت ظهور حقیقت قرآن
اما در کلمه «وسّع» ندارد که اینها ضعیف هستند. نقص و ضعف ندارد، واژه زیبایی است. اگر امت من بر یک حرف بخوانند، آن ظرفیتی که قرآن –کتاب تو- دارد در بستر امت اسلامی به ظهور تام نمیرسد. وسّع یعنی قرآن کتاب تو است، وقتی به حرف واحد خوانده میشود در امت یک ظرفیت...
رجوع کل قرآن کریم به بسائط حروف مقطعه به وزان تکوین
شاگرد: نکتهای که هست این است که اگر حضرت این را میفرمودند و باز بر اساس ظرفیت و ضعف بشر به صورت واحد نازل می شد، باز هم با این الفاظ نازل میشد؟ استاد: نکته این است که اساساً حرف ابو فاخته این است: خدا چه کار کرده که الآن میتواند این توسعه ها را بدهد؟ اص...
انعکاس «وسّع علی امتی» در وسعت تعدد قرائات
شاگرد: توسعی که حضرت خواستند آثار لفظی نداشته؟ استاد: اتفاقا مهمترین آثار لفظی را داشته. شاگرد: شما فرمودید چون حرف واحد است چیزی کم و زیاد نمی شده و باز هم همین الفاظ قرآن بود. استاد: نه، من این را عرض نکردم. ببینید قرآن کریم طوری است که «ما ننزله الا ب...
ضابطه مندی فضای اقراء و قرائات
شاگرد: در این صورت دیگر لازم نیست قرآن را یاد بدهیم. بلکه هر کسی هر چه خواند میگوییم اختیار تو همین است. استاد: نه، آن آقا هم که به مباحثه ما میآمدند. میگفتند دراینصورت هر کسی هر چه بخواند میگوییم درست است. درحالیکه اینطور نیست. اتفاقا همین را میخوا...
روایت «وسّع علی امتی» با نگاه فقهی
صفحه چهارم بودیم، قلت: و روی الصدوق فی «الخصال» بإسناده إلیهم قال: «قال رسول اللّٰه صلی الله علیه و آله و سلم: أتانی آتٍ من اللّٰه عزّ و جلّ یقول: إنّ اللّٰه یأمرک أن تقرأ القرآن علی حرف واحد. فقلت: یا ربی وسّع علی امتی. فقال: إنّ اللّٰه تعالی یأمرک أن تق...
استفاده از معنای «حرف» برای تبیین روایت « ان تقرأ علی حرف واحد»
حالا که اینطور شد بیاییم به تناسب حکم و موضوع از آن استفاده کنیم. وقتی در مقام این است که شما میخواهید یک کلام را ایجاد کنید و بخوانید -تقرأ- وقتی میگوییم توسعه به این است که بر هفت فضا و هفت ناحیه خوانده شود، معنای آن چه میشود؟ البته هفت ناحیه بهمعنای...