رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 33

تغییر حرف در کلمه و اشراب معنایی خاص

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۳)

شاگرد: در کتب لغت «سطر» با «ص» داریم؟             استاد: نداریم. شاگرد: وقتی کسی به این صورت خوانده آن را در لغت وارد می‌کند؟ استاد: ببینید از ریز به ریز این‌ها صحبت شده. مواردی‌که قرائتی به «ص» بود، همه آن را شنیده بودند. ابن جزری این‌ها را توضیح می‌دهد...

حکمت قرائات
اشراب معنا
نهج عربی
حکمت قرائات
صراط

وجه اختیار قرائت از بین قرائات متواتر

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۳)

شاگرد: در این مثالی که زدید اگر هر دو را متواتر بداند چرا باید این کار را بکند؟ استاد: نکته خوبی است. اگر نزد نافع هر دو متواتر است دیگر سند چیست؟ متواتر که سند نمی‌خواهد. ما در مقام اقراء تدوین هستیم؛ یعنی زحمات این‌ها بی خودی نیست؛ ما الآن هزاران کتاب دار...

اختلاف قرائات
حکمت قرائات
مخالفت با مصحف
قرائت امصار
قرائت محوری
تاریخ قرائات
قرائت ابی
موافقت با مصحف
قرائت امصار
اسناد قرائات

لزوم جمع‌آوری مستندات بحث

۱۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۴)

شاگرد: ابن جزری موافقت قرائت با قواعد عربی را شرط می‌کند. از فرمایش شما در کلمه «صراط» این‌طور برداشت شد که در میان عرب، قلب «س» به «ص» رواج نداشته. به‌خاطر همین هم هست که در معاجم انعکاس پیدا نکرده است. این کلمه یا مثل کلمه «تترا» است که در زبان عربی «تترا»...

سند قرائات
انواع اختلاف قرائات
حکمت قرائات

مبتنی کردن تعدد قرائات بر تهوین و تخفیف؛ مانع بزرگ پیشرفت مباحث

۱۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۵)

اما نسبت نقاط عطفی که شما می‌فرمایید دو-سه چیز خیلی برجسته است. اگر شما این‌ها را درست تشخیص دادید باید روی آن تأکید کنید. و لذا اگر این مطالب درست در بیاید و ما در کلمات بزرگان ببینیم، آن را بر وجهی حمل می‌کنیم. با‌ آن همراهی نمی‌کنیم. یکی همین عبارتی بود ک...

ابن مجاهد
تعدد قرائات
حکمت قرائات
حکمت قرائات
تخفیفا علی الامه
شهید ثانی و تعدد قرائات

استفاده از کتب اهل‌سنت توسط علامه مجلسی در تعدد قرائات

۱۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۸)

برای این‌که برای آن تنظیری بیاورم عرض می‌کنم مرحوم مجلسی در جلد سی و یک بحارالانوار، صفحه دویست و پنج فرمایشی دارند. شاگرد: تنظیر برای چیست؟ استاد: ایشان گفتند «الإمام مکی أبو طالب و أبو العباس أحمد ابن عمّار المهدوی»، این ابوالعباس در علوم قرآنی فرد مهمی ...

علامه مجلسی و تعدد قرائات
علم غیب
امام شناسی
ابی، قرائت ابی
حکمت قرائات
تاریخ قرائات
تعدد قرائات در التمهید
طبری و تعدد قرائات
احراق مصاحف

تصویر استحباب قرائت بر پایه رجحان نفس الامری آن

۲۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۸)

شاگرد: این‌که قرائتی نسبت به قرائات دیگر ارجح باشد چه مانعی دارد؟ استاد: مانعی ندارد. حالا واردش نشدیم. شاگرد: این‌که مصالحی باشد و.. . استاد: بله، یعنی خود قرائات می‌تواند رجحان نفس الامری داشته باشد. چون صحبت سر تواتر بود دوباره واردش نشدم. قبلاً عرض کر...

حمزه
آل یاسین
تعدد قرائات
ترجیح قرائات
حکمت قرائات

کلام سید رضی در تعدد قرائات ذیل آیه «والراسخون فی العلم»

۲۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۱)

نکته دیگری که بعداً باید بیشتر در موردش صحبت کنیم – وقتی شواهد جدیدی می‌آید آدم خوشحال می‌شود- مرحوم سید رضی رضوان‌الله‌علیه تفسیری دارند؛ حقائق التاویل فی متشابه التنزیل؛ این کتاب ایشان شش جلد است که تنها جلد پنجم آن در دست است. قبلاً هم من برخورد کرده بودم...

سید رضی
حقائق التاویل
و الراسخون فی العلم
وقف و ابتدا، اصول القرائه
سید رضی و تعدد قرائات
و الراسخون فی العلم
تعدد قرائات
وقف و ابتدا
حکمت قرائات
علم امام
مشابه
حکم

توجیه تهوین و تخفیف از ناحیه ابن قتیبه سد راه پیشرفت بحث تعدد قرائات

۲۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۱)

من عبارت شهید را عرض بکنم. فرمودند:  و قال الشهید الثانی فی «المقاصد العلیة»: إنّ کلًّا من القراءات السبع من عند اللّٰه تعالی نزل به الروح الأمین علی قلب سیّد المرسلین صلی الله علیه و آله و سلم و علّم الطاهرین تخفیفاً علی الامّة و تهویناً علی أهل هذه الم...

تعدد قرائات
حکمت قرائات
تهوین و تخفیف
ابن جزری و تعدد قرائات
شهید ثانی و تعدد قرائات
ابن قتیبه و تعدد قرائات
حکمت قرائات
ابن قتیبه و تعدد قرائات
ابن جزری و تعدد قرائات
ابوالفضل رازی و تعدد قرائات

عدم تناسب توجیه تخفیف و تهوین با نزول قرآن توسط ملک وحی

۲۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۱)

الآن می‌خواهم عرض کنم؛ «نزل القرآن تهوینا»، در اینجا تناسب حکم و موضوع هست؟ عبارت را ببینید؛ نزل به الروح الامین؛ این قرائات را ملک وحی آورده، چرا؟ چند بار خوانده برای این‌که ما راحت باشیم! خب این‌ها با هم تناسب دارد که او چند بار وحی را نازل کند، آن هم برای...

حکمت قرائات
تهوین و تخفیف
لیلة القدر
سبعة احرف

تفاوت «اَقرِئه علی سبعة احرف» و « نزل علی سبعة احرف»

۲۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۱)

استاد: کلمه تخفیف و تهوین متخذ از روایات است که نوعاً برای اهل‌سنت است. سه کلمه داریم؛ چون فضای این، فضای روایات است؛ اصلاً متخذ از روایات است. خودشان همین جوری که نگفته اند. ما در روایات این باب سه واژه داریم. یکی همینی است که الآن می‌خواهیم بخوانیم؛ یکی «و...

تهوین و تخفیف
هوّن علی امتی
خفف علی امتی
حکمت قرائات

نظارت روایات «هوّن علی امتی» بر تسهیل در تلاوت قرآن

۲۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۱)

عرض من این است: در روایات حوزه‌های ظریفی هست که با هم مخلوط شده است. «نزول علی سبعة احرف» و «اقرئه علی سبعة احرف» دو حوزه است. چه جور حوزه‌ای است؟ یک وقتی است که می‌گوییم در امت من پیرمرد هست، بچه هست، با سواد هست، بی سواد هست، همه می‌خواهند نماز بخوانند، لذ...

تدوین تکوین
سبعة احرف
جوهره قرآن
تلاوت به مرادف
لهجه‌ عرب
سبعة احرف
تهوین و تخفیف
حکمت قرائات
هوّن علی امتی
طبیعت قرآن

اشاره به دو روایت سبعة احرف در منابع شیعه

۲۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۱)

در این دو دقیقه می‌خواهم راجع به روایت چیزهایی را بگویم. شما هم مراجعه کنید. بحث تهوین و تخفیف ماند. یعنی هنوز در حوزه‌های سبعة احرف مطالب خوبی هست. حوزه تلاوت عوام یک دسته از روایات را به خودش اختصاص می‌دهد. حوزه نزول ملک به تناسب حکم و موضوع حوزه دیگری را ...

سبعة احرف
محمد بن یحیی صیرفی
محمد بن یحیی الخثعمی
حکمت قرائات
لهجه عرب
تعدد قرائات
تهوین و تخفیف

عدم تطابق وجه «تهوین و تخفیف» با قرائات متفاوت المعنی

۲۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۲)

فقط «تهوینا» می‌ماند که دیروز عرض کردم. باید بعداً به آن برسیم. دیروز عرض کردم آن چه که مقصود شما بود و افاده کردید، به اندازه‌ای که من فکر کردم، مناسبت دارد که بگوید: «جائز للامه افراد القرائات تهوینا». یعنی شما یکی بخوانید کافی است. در همه عمر خودتان قرائا...

هون علی امتی
تعدد قرائات
حکمت قرائات
تهوین و تخفیف
مصحف عثمان
احراق مصاحف

ولایت تشریعی پیامبر (ص) در اقراء

۲۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۳) ب) فقه الحدیث روایت «يأمرك أن تقرأ القر...

استاد: در آن جا هم که می‌گوید «فوض امر دینه» می‌تواند سراغ فقه برود. کما این‌که در روایت «ادنی ما للامام ان یفتی» ذهن سراغ فقه می‌رود. معلوم می‌شود که در اینجا تمییز حیثیت دقیق است. الآن می‌خواهیم دقت کنیم. ریخت «یامرک ان تقرا» چیست؟ آخر روایت به این صورت می...

سبعة احرف
حرف واحد
تهوین و تخفیف
القرائة سنة متبعة
تحدی
سبعة احرف
حکمت قرائات
القرائة سنة متبعة

حمل کلمه «وسّع» بر توسعه ظرفیت ظهور حقیقت قرآن

۲۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۳) ب) فقه الحدیث روایت «يأمرك أن تقرأ القر...

اما در کلمه «وسّع» ندارد که این‌ها ضعیف هستند. نقص و ضعف ندارد، واژه زیبایی است. اگر امت من بر یک حرف بخوانند، آن ظرفیتی که قرآن –کتاب تو- دارد در بستر امت اسلامی به ظهور تام نمی‌رسد. وسّع یعنی قرآن کتاب تو است، وقتی به حرف واحد خوانده می‌شود در امت یک ظرفیت...

وسع علی امتی
حکمت قرائات
تهوین و تخفیف
سبعة احرف
حرف واحد
جوهره قرآن
هون علی امتی
تعدد قرائات
تدوین تکوین
علم الهی

رجوع کل قرآن کریم به بسائط حروف مقطعه به وزان تکوین

۲۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۳) ب) فقه الحدیث روایت «يأمرك أن تقرأ القر...

شاگرد: نکته‌ای که هست این است که اگر حضرت این را می‌فرمودند و باز بر اساس ظرفیت و ضعف بشر به صورت واحد نازل می شد، باز هم با این الفاظ نازل می‌شد؟ استاد: نکته این است که اساساً حرف ابو فاخته این است: خدا چه کار کرده که الآن می‌تواند این توسعه ها را بدهد؟ اص...

حروف مقطعه
فواتح السور
جوهره قرآن
حکمت قرائات
تبیانا لکل شیء
وسع علی امتی
حروف مقطعه
جوهره قرآن
حسن حسن زاده آملی
لایمسه الا المطهرون
هویت شخصیتی پسین
هویت شخصی
عندنا خزائنه
تبیانا لکل شیء
فواتح السور
کربلائی کاظم

انعکاس «وسّع علی امتی» در وسعت تعدد قرائات

۲۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۳) ب) فقه الحدیث روایت «يأمرك أن تقرأ القر...

شاگرد: توسعی که حضرت خواستند آثار لفظی نداشته؟ استاد: اتفاقا مهم‌ترین آثار لفظی را داشته. شاگرد: شما فرمودید چون حرف واحد است چیزی کم و زیاد نمی شده و باز هم همین الفاظ قرآن بود. استاد: نه، من این را عرض نکردم. ببینید قرآن کریم طوری است که «ما ننزله الا ب...

جوهره قرآن
حکمت قرائات
تعدد قرائات

ضابطه مندی فضای اقراء و قرائات

۲۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۳) ب) فقه الحدیث روایت «يأمرك أن تقرأ القر...

شاگرد: در این صورت دیگر لازم نیست قرآن را یاد بدهیم. بلکه هر کسی هر چه خواند می‌گوییم اختیار تو همین است. استاد: نه، آن آقا هم که به مباحثه ما می‌آمدند. می‌گفتند دراین‌صورت هر کسی هر چه بخواند می‌گوییم درست است. درحالی‌که این‌طور نیست. اتفاقا همین را می‌خوا...

فضا علم قرائات
حکمت قرائات
صحفی

روایت «وسّع علی امتی» با نگاه فقهی

۲۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۴)

صفحه چهارم بودیم، قلت: و روی الصدوق فی «الخصال» بإسناده إلیهم قال: «قال رسول اللّٰه صلی الله علیه و آله و سلم: أتانی آتٍ من اللّٰه عزّ و جلّ یقول: إنّ اللّٰه یأمرک أن تقرأ القرآن علی حرف واحد. فقلت: یا ربی وسّع علی امتی. فقال: إنّ اللّٰه تعالی یأمرک أن تق...

وسع علی امتی
تهوین و تخفیف
سبعة احرف
وسع علیهم
سبعة احرف
حکمت قرائات
جوهره قرآن
تحدی
وحی قرآنی
محی بیانی
وسع علی امتی
لاحن
موضوع علم اصول
تواتر قرائات
ادله اربعه
کتاب

استفاده از معنای «حرف» برای تبیین روایت « ان تقرأ علی حرف واحد»

۲۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۴)

حالا که این‌طور شد بیاییم به تناسب حکم و موضوع از آن استفاده کنیم. وقتی در مقام این است که شما می‌خواهید یک کلام را ایجاد کنید و بخوانید -تقرأ‌- وقتی می‌گوییم توسعه به این است که بر هفت فضا و هفت ناحیه خوانده شود، معنای آن چه می‌شود؟ البته هفت ناحیه به‌معنای...

وسع علی امتی
تهوین و تخفیف
حکمت قرائات