رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 16

پیشگفتار (چکیده)

۱۴. فقه هوش مصنوعی (۱۴۰۲/۱۰/۲۸)

درک معنا و اشاره‌گرهای نمادین در هوش پایه‌محور، اتصال‌گرائی در ماشین و درک معنا، تفاوت احساس خودآگاهی با تعقل و درک معنا، نقد رویکرد دوآلیسیتی در هوش مصنوعی، و ...

معنا
احساس آگاهی
ایگو
برهان طلق
اتصال گرائی
شبکه عصبی
جزء لایتجزی
مزاج
شبیه‌سازی
دوآلیسم
درک معنا
نمادشناسی
نماد
منطق صوری
بیت
هوش اشراق محور
هوش پایه محور
خودآگاهی

خلو حرکت دست از معنا در جدول ضرب

۱۶. فقه هوش مصنوعی (۱۴۰۲/۱۱/۲۶) وجود معنا در نماد و انواع آن

استاد: این فرمایش ایشان است: «می‌فهمد که ج، ب نیست. همچنین اینکه از ردیف و ستون انگشت خود را حرکت دهد تا به نشانۀ محل تلاقی برسد، این حرکت، نزد او یک معناست»؛ قبول است. حرکت یک معنا است. چرا؟ چون حرکت برای خودش یک چیزی است که معنا دارد و تعریف دارد. خب او ه...

معنا
درک معنا
خودآگاهی
ایده
پایه نشان‌دهنده ایده
ترازو
اتصاف به کلیت
معنای نمادی

خلاصه؛ شروع از سخت‌افزار برای پی‌جویی اولین جایگاه ظهور آگاهی

۱۹. فقه هوش مصنوعی (۱۴۰۳/۰۲/۰۶)

شاید جلسه چهارم بود که مطلبی را عرض کردم که درباره مقدماتش تا به حال از شعب مختلفی صحبت شده است و آن مسأله هم - که در جلسه چهارم مطرح شد - این بود: نوعاً وقتی از سخت‌افزار و نرم‌افزار و دستگاه کامپیوتر صحبت می‌شود، معمولاً اول ذهن‌ها سراغ نرم‌افزار می‌رود و ...

نرم‌افزار
سخت‌افزار
آگاهی
خودآگاهی
قصد
پایه

امکان قصد پایه‌محور در هوش مصنوعی و عدم آن در قصد اشراق‌محور

۵. فقه هوش مصنوعی (پرسش و پاسخ) (۱۴۰۲/۰...

عرض من این است: خودآگاهی، فهم، قصد، درک معنا -به معنای وسیع- دو جور داریم. فهم و درک و قصد پایه‌محور، فهم و درک و قصد و آگاهی اشراق‌محور. این دو هست. فقط باید جلو برویم تا از هم جدا شوند و مصادیق آن را نشان بدهیم. در فقه هم به هر دوی اینها برخورد می‌کنیم. یع...

خودآگاهی
قصد در هوش مصنوعی
فهم
درک معنا
پایه محور
اشراق محور

کلاستروم، گزینه‌ای برای جزء لایتجزای تحقق خودآگاهی

۱۲. فقه هوش مصنوعی (۱۴۰۲/۱۰/۱۴) د) آگاهی در پایه فیزیکی در نظام اسباب و...

     اما آنچه که الآن محل بحث ما است، آگاهی است. سال‌ها است که این نورون‌ها شناخته شده‌اند و بشر هم روی آن کار کرده است و میلیون‌ها مقاله راجع به این نوشته شده است. اما بحث‌هایی که دارند این است که این آگاهی و به‌خصوص خودآگاهی که بشر دارد، در کجای مغز است؟ پ...

کلاستروم
آگاهی
خودآگاهی

مراتب حس و تفکیک آنها از خودآگاهی

۱۲. فقه هوش مصنوعی (۱۴۰۲/۱۰/۱۴) د) آگاهی در پایه فیزیکی در نظام اسباب و...

     آن چیزی که الآن می‌خواهم عرض کنم، در فضای آگاهی و خودآگاهی است. در این چند لحظه‌ای که مانده، سریع این را عرض می‌کنم. این‌ها را یادداشت بفرمایید و فرق آن‌ها را هم ببینید؛ در فقه چقدر بین این‌ها فرق می‌گذاریم! اولین درجه حس که نورون‌ها کارشان را انجام می‌...

مراتب حس
آگاهی
خودآگاهی
خویشتن‌آگاهی

مروری بر برخی مباحث جلسات قبل

۱۳. فقه هوش مصنوعی (۱۴۰۲/۱۰/۲۱)

     بحثی که داشتیم، در مراتب پایه‌هایی بود که ممکن است در آن‌ها هوش و آگاهی و سائر چیزها ظهور پیدا کند و یکی هم مراتب آگاهی بود؛ مراتب پایه‌ها و بعد مراتب آگاهی. آن آقا - که الآن تشریف ندارند - سه-چهار جلسه قبل، جمله‌ای گفتند که این دو-سه جلسه‌ای که گذشت به...

نمو
حس
آگاهی
خودآگاهی
نورون
کلاستروم
جزء لایتجزا
DNA

فهرست مراتب پایه آگاهی و انواع و مراتب آگاهی

۱۳. فقه هوش مصنوعی (۱۴۰۲/۱۰/۲۱)

     مطلب آخری که می‌خواهم در آخر عرض کنم، مطلبی است که چندبار دیگر عرض کرده بودم. من عرض کردم آگاهی بدون به کار آوردن زمان و قطعه‌بندی زمان ممکن نیست. امروز می‌خواهم توضیح آن را عرض کنم و ببینیم به چه صورت است. ظاهراً از ابن‌سینا معروف است که ایشان می‌گویند...

هوای طلق
ابن سینا
خودآگاهی
فهرست مراتب پایه آگاهی
فهرست مراتب آگاهی

آگاهی پایه‌محور و بدن‌مند، جایگاه برهان طلق ابن‌سینا در مراتب آگاهی

۱۳. فقه هوش مصنوعی (۱۴۰۲/۱۰/۲۱)

      در این مراتب آگاهی که در اینجا گفته می‌شود، باید ببینیم جایگاه هوای طلق کجا است. هوای طلق چیست؟ انسان را در جایی فرض بگیرید، منظور از طلق این است که هیچ شاغلی نداشته باشد. خب وقتی چشممان باز است، مبصَرها را می‌بینیم؛ «هرچه دیده بیند دل کند یاد»؛ یعنی د...

هوای طلق
ابن سینا
خودآگاهی
خودآگاهی بدن‌مند
علم حضوری به نفس

ایجاد اتصال بین اجزاء مادی و تحقق آگاهی در پایه و جزء لایتجزای فیزیکی

۱۳. فقه هوش مصنوعی (۱۴۰۲/۱۰/۲۱)

     الآن می‌خواهم در چند لحظه توضیح مختصری عرض کنم. در پایان جلسه قبل گفتم اگر زمان را برداریم، آگاهی نداریم و حتماً باید یک قطعه‌ای از زمان را به صورت بسته‌بندی داشته باشیم. در مغز ما الآن شبکه عصبی همین‌طور است. یعنی همین حالی که کسی در فضای طلق، «انا» می...

هوای طلق
ابن سینا
خودآگاهی
قطعه‌بندی زمان
حرکت فکر

تشکیکی بودن ادراک «من» در برهان طلق ابن سینا

۱۴. فقه هوش مصنوعی (۱۴۰۲/۱۰/۲۸)

شاگرد: هوای طلق را کودک در بدو تولد دارد؟ استاد: من که یادم نیست. شما باید بفرمایید! شاگرد: اشاره فرمودید برای هر دوره‌ای نیست و در بدو تولد آن را ندارد. استاد: این‌ها بحث‌های خیلی مهمی است. گمان من این است که حتی وقتی روح در چهار ماهگی به جنین تعلق می‌گ...

مزاج
نفس
کودک
علم حضوری
خودآگاهی
تشکیک
برهان طلق
ابن سینا

امکان خودآگاهی پایه‌محور

۱۴. فقه هوش مصنوعی (۱۴۰۲/۱۰/۲۸)

بنابراین تا اینجا که آمدیم، عرض شد: خودآگاهی به‌معنای یک احساسی که در یک موجود آگاه هست، کف آن را فعلاً از طریق قطعه‌بندی زمان و جزء لایتجزی درست کردن، فرض گرفتیم که می‌شود، آن هم فقط در پایه. شاگرد: شما تجرد را در آگاهی فرض نمی‌گیرید؟ استاد: تقسیم آن را ق...

آگاهی
خودآگاهی
تجرد
پایه

مدیریت درک معنا با اشاره‌گرها

۱۴. فقه هوش مصنوعی (۱۴۰۲/۱۰/۲۸) پرسش‌های بعد از درس:

شاگرد: برای همین بود که سراغ نمادها رفتید؟ استاد: بله، یعنی این ماشین، نمادبازی‌کن محض نیست و معنا را هم درک می‌کند. این ممکن است یا محال است؟ شاگرد٢: نظر خودتان چیست؟ استاد: باید فکرش کنیم تا ببینیم ممکن است یا محال است. آن «pointer» که عرض کردم، برای ای...

اشاره‌گر
معنا
درک معنا
خودآگاهی
آگاهی پدیداری

شکست پروژه هوش مصنوعی نمادگرا

۳. فقه هوش مصنوعی (۱۴۰۳/۰۷/۱۲)

اگر نظر شریفتان باشد، پارسال عرض می‌کردم که بین آگاهی و خودآگاهی و هوش -به یک معنای وسیعش- با درک معنا فرق گذاشتیم و همه این‌ها هم در پایه که در پایه ظهور کند، نه این‌که از عالم بالا اشراق شود؛ همین‌جا پایه‌ای فراهم کنیم که معانی ظهور کند. شبه درک معنایی که ...

آگاهی
خودآگاهی
درک معنا
ظهور معنا
غریزه
تعامل با محیط
استنتاج
تفکر
نمادگرایی

استعمال شبه مَجاز کلمه آگاهی در هوش پایه‌محور

۱۰. فقه هوش مصنوعی (۱۴۰۳/۰۹/۰۱)

آنچه که عرض من بود، این بود که ما باید قدرت نماد را تشخیص بدهیم. مطلب قبل را برای این گفتم که اگر هوش نمادین می‌گوییم، معنای خاص خودش را دارد. الآن که نماد می‌گویم و می‌خواهم برای فهم مطالب بعدی مبادی قرار بدهم، با آن متفاوت است. نکته‌ای هم از پایان جلسه قب...

نماد
هوش نمادین
من پایه‌محور
خودآگاهی
آگاهی
مَجاز
مشترک لفظی
شبه مَجاز
صحیح و اعم
معناداری
بسته‌بندی زمان

ظهور معنا در پایه؛ جدول ضرب

۱۱. فقه هوش مصنوعی (۱۴۰۳/۰۹/۰۸)

بخش اول بحث این بود: تمییز دقیق و روشن با مثال‌های واضح پیدا کنیم برای ارائه اینکه انسان بیش از این چیزی است که بخواهد عین او در هوش مصنوعی شبیه‌سازی شود؛ خیلی خیلی بیش از این است. این بخش اول بود. اندازه‌ای هم که سهم ذهن ما بود، مسائلی  عرض کردم. هر مطلبی ه...

تمایز هوش انسانی و هوش مصنوعی
هوش پایه محور
پایه
ظهور معنا
تبادل معتا
درک معنا
خودآگاهی
مثال کودک و جدول ضرب
اتاق چینی
کار ناظرمحور
رفتار معنادار