جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 13
امکان قصد پایهمحور در هوش مصنوعی و عدم آن در قصد اشراقمحور
عرض من این است: خودآگاهی، فهم، قصد، درک معنا -به معنای وسیع- دو جور داریم. فهم و درک و قصد پایهمحور، فهم و درک و قصد و آگاهی اشراقمحور. این دو هست. فقط باید جلو برویم تا از هم جدا شوند و مصادیق آن را نشان بدهیم. در فقه هم به هر دوی اینها برخورد میکنیم. یع...
کلاستروم، گزینهای برای جزء لایتجزای تحقق خودآگاهی
اما آنچه که الآن محل بحث ما است، آگاهی است. سالها است که این نورونها شناخته شدهاند و بشر هم روی آن کار کرده است و میلیونها مقاله راجع به این نوشته شده است. اما بحثهایی که دارند این است که این آگاهی و بهخصوص خودآگاهی که بشر دارد، در کجای مغز است؟ پ...
مراتب حس و تفکیک آنها از خودآگاهی
آن چیزی که الآن میخواهم عرض کنم، در فضای آگاهی و خودآگاهی است. در این چند لحظهای که مانده، سریع این را عرض میکنم. اینها را یادداشت بفرمایید و فرق آنها را هم ببینید؛ در فقه چقدر بین اینها فرق میگذاریم! اولین درجه حس که نورونها کارشان را انجام می...
مروری بر برخی مباحث جلسات قبل
بحثی که داشتیم، در مراتب پایههایی بود که ممکن است در آنها هوش و آگاهی و سائر چیزها ظهور پیدا کند و یکی هم مراتب آگاهی بود؛ مراتب پایهها و بعد مراتب آگاهی. آن آقا - که الآن تشریف ندارند - سه-چهار جلسه قبل، جملهای گفتند که این دو-سه جلسهای که گذشت به...
فهرست مراتب پایه آگاهی و انواع و مراتب آگاهی
مطلب آخری که میخواهم در آخر عرض کنم، مطلبی است که چندبار دیگر عرض کرده بودم. من عرض کردم آگاهی بدون به کار آوردن زمان و قطعهبندی زمان ممکن نیست. امروز میخواهم توضیح آن را عرض کنم و ببینیم به چه صورت است. ظاهراً از ابنسینا معروف است که ایشان میگویند...
آگاهی پایهمحور و بدنمند، جایگاه برهان طلق ابنسینا در مراتب آگاهی
در این مراتب آگاهی که در اینجا گفته میشود، باید ببینیم جایگاه هوای طلق کجا است. هوای طلق چیست؟ انسان را در جایی فرض بگیرید، منظور از طلق این است که هیچ شاغلی نداشته باشد. خب وقتی چشممان باز است، مبصَرها را میبینیم؛ «هرچه دیده بیند دل کند یاد»؛ یعنی د...
ایجاد اتصال بین اجزاء مادی و تحقق آگاهی در پایه و جزء لایتجزای فیزیکی
الآن میخواهم در چند لحظه توضیح مختصری عرض کنم. در پایان جلسه قبل گفتم اگر زمان را برداریم، آگاهی نداریم و حتماً باید یک قطعهای از زمان را به صورت بستهبندی داشته باشیم. در مغز ما الآن شبکه عصبی همینطور است. یعنی همین حالی که کسی در فضای طلق، «انا» می...
پیشگفتار (چکیده)
درک معنا و اشارهگرهای نمادین در هوش پایهمحور، اتصالگرائی در ماشین و درک معنا، تفاوت احساس خودآگاهی با تعقل و درک معنا، نقد رویکرد دوآلیسیتی در هوش مصنوعی، و ...
تشکیکی بودن ادراک «من» در برهان طلق ابن سینا
شاگرد: هوای طلق را کودک در بدو تولد دارد؟ استاد: من که یادم نیست. شما باید بفرمایید! شاگرد: اشاره فرمودید برای هر دورهای نیست و در بدو تولد آن را ندارد. استاد: اینها بحثهای خیلی مهمی است. گمان من این است که حتی وقتی روح در چهار ماهگی به جنین تعلق میگ...
امکان خودآگاهی پایهمحور
بنابراین تا اینجا که آمدیم، عرض شد: خودآگاهی بهمعنای یک احساسی که در یک موجود آگاه هست، کف آن را فعلاً از طریق قطعهبندی زمان و جزء لایتجزی درست کردن، فرض گرفتیم که میشود، آن هم فقط در پایه. شاگرد: شما تجرد را در آگاهی فرض نمیگیرید؟ استاد: تقسیم آن را ق...
مدیریت درک معنا با اشارهگرها
شاگرد: برای همین بود که سراغ نمادها رفتید؟ استاد: بله، یعنی این ماشین، نمادبازیکن محض نیست و معنا را هم درک میکند. این ممکن است یا محال است؟ شاگرد٢: نظر خودتان چیست؟ استاد: باید فکرش کنیم تا ببینیم ممکن است یا محال است. آن «pointer» که عرض کردم، برای ای...
خلو حرکت دست از معنا در جدول ضرب
استاد: این فرمایش ایشان است: «میفهمد که ج، ب نیست. همچنین اینکه از ردیف و ستون انگشت خود را حرکت دهد تا به نشانۀ محل تلاقی برسد، این حرکت، نزد او یک معناست»؛ قبول است. حرکت یک معنا است. چرا؟ چون حرکت برای خودش یک چیزی است که معنا دارد و تعریف دارد. خب او ه...
خلاصه؛ شروع از سختافزار برای پیجویی اولین جایگاه ظهور آگاهی
شاید جلسه چهارم بود که مطلبی را عرض کردم که درباره مقدماتش تا به حال از شعب مختلفی صحبت شده است و آن مسأله هم - که در جلسه چهارم مطرح شد - این بود: نوعاً وقتی از سختافزار و نرمافزار و دستگاه کامپیوتر صحبت میشود، معمولاً اول ذهنها سراغ نرمافزار میرود و ...