رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 37

مقابله اهل البیت با تلاوت به معنا در روایات حرف واحد

۱۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۰/۲۷) یک دلیل بر تواتر قرائات

شاگرد: طبق این بیان حرف واحد را بر چه چیزی حمل می‌کنید؟ استاد: حرف واحد همانی است که در ده‌ها کتاب گفته‌اند؛ قرطبی گفت کل قرائات سبعه متواتره، حرف واحد است. سفیان بن عیینه گفت: مدنیین و عراقیین که اختلاف می‌کنند، همه آن‌ها حرف واحد است. پس سبعة احرف چیست؟ «...

شیخ طوسی و تعدد قرائات
شیخ مفید و تعدد قرائات

دلیل چهارم) واضح‌ترین دلیل؛ فکله حقٌّ و صوابٌ

۱۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۰/۲۷) یک دلیل بر تواتر قرائات

  چهارمین دلیل؛ واضح‌ترین دلیل است. واضح یعنی عبارت به قدری روشن است که قابل بحث نیست.واضح‌ترین دلیل، سخن شیخ الطائفة قده است که تمام وجوه قراءات حق و صواب است. ایشان ذیل آیه «لَوَجَدُوا فيهِ اخْتِلافاً كَثيرا[1]»، فرمودند که اختلاف سه نوع است؛ اختلاف تناقض، ...

ادله تواتر
کله صواب
کله حق
شیخ طوسی و تعدد قرائات

وقف المعانقه و تفاوت آن با تفسیرهای مختلف قطعه های آیه

۳۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۲۶)

شاگرد:… استاد: این‌که شما می‌فرمایید در میان قراء صد مورد پیدا کردید که اجتهاد است، اگر صبغه فهم متن دارد و مستند به فهم متن و تفسیر یک قاری و مقری است، همینی که شما می‌گویید است و در هیچ آیه‌ای هم نیست که این پیدا نشود. طبق آن چه که علامه طباطبایی در المیز...

تبعیض در آیات
جمع قرائات
وقف المعانقه
شیخ طوسی و تعدد قرائات
مقدمه تبیان

بررسی دلالت عبارت شیخ طوسی و شیخ طبرسی بر نفی سبعة احرف

۳۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۲۶)

«و قال الشیخ فی «التبیان»: إنّ المعروف من مذهب الإمامیة و التطلّع فی أخبارهم و روایاتهم أنّ القرآن نزل بحرف واحد علی نبیّ واحد غیر أنّهم أجمعوا علی جواز القراءة بما یتداوله القرّاء و أنّ الإنسان مخیّر بأیّ قراءة شاء قرأ و کرهوا تجرید قراءة بعینها، انتهی»؛ به...

تواتر قرائات
سیدجواد عاملی و تعدد قرائات
شهرت استناد نفی تواتر به شیخ طوسی در مقدمه تبیان
شیخ طوسی و تعدد قرائات
اقراء به خبر واحد
حرف واحد
تعدد قرائات
سبعة احرف
مقدمه تبیان
احتجاج به قرائات
احتجاج با عامه

انواع هفت گانه اختلاف قرائت؛ اصلح معانی «سبعه احرف» نزد شیخ الطائفه

۳۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۲۶)

ما این «عندنا» را اصلاً ندیده بودیم. «و هذا الخبر عندنا و ان کان خبرا واحدا لایجب العمل به»؛ چون خبر واحد است، مثل شیخ الطائفه روی آن وقت صرف نمی‌کنیم تا حتماً‌ آن را یک جوری معنا کنیم. خبر واحد است. ولی خب همین خبر واحد نزد ما خبر واحد هست. معنای آن چیست؟ ن...

شیخ طوسی و تعدد قرائات
تعدد قرائات
حرف واحد
سبعة احرف

نسبت نادرست «انکار تواتر» به شیخ طوسی اول بار توسط صاحب حدائق

۳۲. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۲۸)

من فعلاً تاریخچه این را بگویم. در مباحثات به‌خصوص در این اوضاع که برخی می‌گفتند در تابستان که آقایان را اذیت می‌کنید این بحث‌ها ضرورت دارد؟ خداییش عرض می‌کنم؛ تا اندازه‌ای که ما مباحثه کردیم و به لوازمی دست پیدا کردیم، عرض می‌کنم این بحث‌ها فوق ضرورت است. یع...

شیخ طوسی و تعدد قرائات
صاحب حدائق و تعدد قرائات
صاحب حدائق و تعدد قرائات
سید نعمت الله جزائری و تعدد قرائات
مقدمه تبیان
طبرسی و تعدد قرائات
صاحب حدائق و تعدد قرائات
شیخ حر عاملی و تعدد قرائات
سید مجاهد و تعدد قرائات

اشاره به نکته ای

۳۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۲۹)

آن چیزی که امروز می‌خواهم عرض کنم، این است: دیروز تذکری دادند؛ البته در فضای بحث برای کسی که ذهنش در فضای بحث است لازم نیست. اما گفتنش خوب است. گفتند که گفتی صاحب وسائل حرف صاحب حدائق را رد کرده‌اند. خب معلوم است که وقتی صاحب وسائل جلوتر بوده‌اند نمی‌خواهند ...

شیخ طوسی و تعدد قرائات
شیخ حر عاملی و تعدد قرائات

وجود تعدد قرائات در زمان رسول الله در نظر شیخ طوسی

۳۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۲۹)

نکته دوم فرمایش صاحب مفتاح الکرامه است. فرمودند «کلام هذین الإمامین قد یعطی أنّ التواتر إنّما هو لأربابها»؛ نه الی رسول الله ص. این هم در کنارش یادداشت کنید. «تواتر الی اربابها» به چه معنا است؟ یعنی این قرائات به این هفت نفر می‌رسد، این‌ها این هفت قرائت را د...

شیخ طوسی و تعدد قرائات
تعلیم قرآن

رغبت به فن قرائت در زمان شیخ و قبل از او در میان علماء شیعه

۳۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۲۹)

خب حالا می‌خواهیم عبارت مرحوم شیخ را با یک مقدمه مرور کنیم. این مقدمه را امروز دیدم. آدم هر وقت عبارت را با دقت می‌خواند و یک ذهنیت و عینک خاصی به چشمش هست، مطالب جدیدی می‌بیند که وقتی به هر کسی می‌دهد می‌گویند درست است. مرحوم شیخ در تبیان وقتی در ابتدای کل...

سید رضی و تعدد قرائات
شیخ طوسی و تعدد قرائات

علت سوء برداشت از عبارت شیخ در تبیان

۳۳. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۲۹)

و اعلموا ‌ان‌ العرف‌ ‌من‌ مذهب‌ أصحابنا و الشائع‌ ‌من‌ اخبارهم‌ و رواياتهم‌ ‌ان‌ القرآن‌ نزل‌ بحرف‌ واحد، ‌علي‌ نبي‌ واحد، ‌غير‌ انهم‌ اجمعوا ‌علي‌ جواز القراءة ‌بما‌ يتداوله‌ القراء و ‌أن‌ الإنسان‌ مخير باي‌ قراءة شاء قرأ، و كرهوا تجويد قراءة بعينها بل‌ أ...

وحید بهبهانی و تعدد قرائات
شیخ طوسی و تعدد قرائات

قدما و عدم احتساب شیخ به‌عنوان مخالف اجماع بر تواتر قرائات

۳۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۱)

این عبارات در چنین کتاب‌هایی آمده است، حال سؤال این است قبل از صاحب حدائق که این عبارات در دستشان بود، چرا از شیخ و طبرسی مخالفت نفهمیده اند؟ چرا اجماعات را محکم می‌گویند اما نمی‌گویند که این دو بزرگوار در تبیان و مجمع مخالف هستند؟ این چرایی است که به دنبالش...

اجماع قرائات
شیخ طوسی و تعدد قرائات

امتیاز فرمایش شیخ طوسی در ذیل آیه « لوجدوا فیه اختلافا کثیرا»

۳۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۱)

شاگرد٢: ظاهراً سؤالی که دارید متوقف بر مراجعه نیست. بر فرض این‌که بگوییم در تبیان ایشان چنین فضایی را داشتند و قبل از قرن یازده هم فضایی بوده که سبع و عشر هم متواتر بوده‌اند، خب بالأخره این دو فضا باید با هم تنافی حس می‌کردند. سؤال این است که اگر فضایی که صا...

شیخ طوسی و تعدد قرائات

بررسی عبارت شیخ در مقدمه تبیان

۳۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۱)

الآن می‌خواهم عبارت شیخ را بخوانم و جلو برویم و ببینیم چه می‌فهمیم. عبارت شیخ این است: و اعلموا ‌ان‌ العرف‌ ‌من‌ مذهب‌ أصحابنا و الشائع‌ ‌من‌ اخبارهم‌ و رواياتهم‌ ‌ان‌ القرآن‌ نزل‌ بحرف‌ واحد، ‌علي‌ نبي‌ واحد، ‌غير‌ انهم‌ اجمعوا ‌علي‌ جواز القراءة ‌بما‌ ي...

حرف واحد
شیخ طوسی و تعدد قرائات
مصحف عثمان
رسم المصحف
انواع اختلاف قرائات
سبعة احرف
تقیه در قرائات
شیخ طوسی و تعدد قرائات

دو اجماع شیعه مهم در قرائات و بازتاب آن در عبارت شیخ

۳۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۱)

این خیلی مطلب مهمی است. چرا زمان معصومین شیعه از این قرائات سؤال نمی کردند و نمی گفتند «مالک» بخوانیم یا «ملک»؟ الآن عبارت شیخ الطائفه به‌خوبی این را می‌رساند. شیعه در زمان معصومین دو اجماع عملی داشته. این‌که فرمودند «اجمعوا» تنها یکی از آن‌ها است. این‌که چر...

تلاوت به مرادف
تاریخ قرائات
شیخ طوسی و تعدد قرائات

مرور مجدد عبارت شیخ طوسی در مقدمه تبیان راجع به قرائات

۳۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۲)

ذیل فرمایش مرحوم آسید جواد عاملی بودیم. فرمودند: «و کلام هذین الإمامین قد یعطی أنّ التواتر إنّما هو لأربابها[۱]»؛ یعنی ارباب قرائات؛ عاصم و نافع و… . عرض کردم فضایی که ایشان این عبارت را نوشته اند فضایی بوده که از نظر علمی بسیار سنگین بوده. لذا ایشان در آن ف...

تعدد قرائات
سید مجاهد و تعدد قرائات
زیاده و نقیصه
شیخ طوسی و تعدد قرائات
صاحب حدائق و تعدد قرائات
تقیه در قرائات

شواهد مراجعه و اعتنای فقهاء به کتاب تبیان شیخ طوسی

۳۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۲)

شاگرد: دیروز فرمودند که شاید منظور از تعبیر «ما اختلف القراء فیه» همین اختلاف قراء باشد. ظاهراً اگر این قسمت برجسته شود می‌تواند نکته خوبی شود؛ این‌که جناب شیخ این را تعلیل گرفته‌اند برای اصلح الوجوه بودن وجه آخر. یعنی فهمی که ایشان از «ما اختلف القراء فیه» ...

شیخ طوسی و تعدد قرائات
جزئیت بسمله

ناسازگاری عبارات علماء معاصر مرحوم طبرسی با تقیه ای بودن اجماع شیعه

۳۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۲) نقد برداشت صاحب حدائق از عبارت شیخ در ت...

مقصود اصلی من ماند. من عرض کردم این تعلیل جناب شیخ می‌تواند قرینه متصله ای باشد که ما را به تردید بیاندازد که «غیر انهم اجمعوا» یعنی غیر مماشاتی یا نه. چیزی که الآن می‌خواهم عرض کنم چند نکته است. ما می‌خواهیم بگوییم در فضای شیخ و جناب طبرسی رضوان الله علیهم ...

قرائت امام علی
قرآن امام علی
تقیه در قرائات
ابن شهر آشوب و تعدد قرائات
اجازات قرائات
طبرسی و تعدد قرائات
شیخ طوسی و تعدد قرائات
قطب راوندی و تعدد قرائات
ابوالمکارم و تعدد قرائات

برخی از عبارات تبیان در تأیید تواتر قرائات

۳۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۲) نقد برداشت صاحب حدائق از عبارت شیخ در ت...

من بعضی از عبارات شیخ را بخوانم. فمن‌ صرف‌ ‌في‌ جميع‌ المواضع‌ ‌کان‌ حسناً، و ‌من‌ ‌لم‌ يصرف‌ ايضاً كذلك‌، و كذلك‌ ‌ان‌ صرف‌ ‌في‌ موضع‌ و ‌لم‌ يصرف‌ ‌في‌ موضع‌ آخر ‌إلا‌ انه‌ ‌لا‌ ينبغي‌ ‌ان‌ يخرج‌ عما قرأت‌ ‌به‌ القراء لان‌ القراءة سنة، ‌فلا‌ يجوز ‌ان‌ ...

القرائة سنة متبعة
شیخ طوسی و تعدد قرائات

تبیینی برای نسبت لحن و خطأ به بعضی قرائات

۳۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۲) نقد برداشت صاحب حدائق از عبارت شیخ در ت...

شاگرد: طبق فرمایش شما اگر شیخ در تبیان به برخی از قرائات اشکال کند یا برخی از قرائات را نسبت به برخی دیگر بهتر بداند، رد فرمایش شما می‌شود. استاد: بله. شاگرد: شیخ در یک آیه‌ای می‌گوید که قرائت حمزه لحن است. خب این‌ها را باید چه کار کنیم؟ استاد: قبلاً عرض ...

شیخ طوسی و تعدد قرائات
صاحب جواهر و تعدد قرائات
خطا در قرائت
لحن در قرائت

ذهنیت شیخ طوسی نسبت به تواتر اصول القرائات و انعکاس آن در پذیرش یا رد قرائتی خاص

۳۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۳)

شاگرد: ظاهر فرمایش شما این است که «الا انهم» احتراز از اهل‌سنت است. هم در سیاق عبارت ایشان و هم در سیاق عبارت شیخ ثقل کلام روی «جاز» است. احساس می‌کنیم که این «جاز» یک بار معنای‌ای دارد. استاد: بله، من حتماً عبارات تبیان و مجمع را می‌آورم. آن‌ها تا زمانی‌که...

شیخ طوسی و تعدد قرائات
خطا در قرائات
لحن در قرائات
اصول القرائة