رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 16

واضح بودن تعدد قرائات در میان صحابه و تابعین و قرون اولیه اسلامی

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۰۸)

  شاگرد: در کتاب‌هایی که تا به حال نوشته شده آیا ما چنین چیزی داریم که به هفت نوع نوشته شده باشد؟ بگوید که منظور من هم این است و هم این است. همیشه اختلافات در نسخ بوده. ما چنین چیزی نداریم، نه در روایات داریم و نه در کتب داریم، این چیزی که به هفت قرائت بیاید ...

علامه طباطبایی و تعدد قرائات
تعدد قرائات
قرآن امام علی
تقیه در قرائات
جزیره خضرا
قرائت ابن مسعود
مصحف ابن مسعود
ابن مسعود
عرض سنوی

ملاحظه استاد نسبت به فرمایش علامه درباره تعدد واختلاف نزول سنوی

۲. تعدد قرائات (۱۴۰۰/۰۸/۰۴)

شاگرد: قول علامه قول جدیدی هست که دو عرضه به جهت اختلاف کیفیت بوده باشد. استاد: من جلوتر راجع به اختلاف عرضه، عرض کردم. در ذهن من چیزی بود که نزول سنوی و تعدد به‌گونۀ دیگری بود و اینطور نبود. شاگرد: یعنی حرف شما تأیید این نبود؟ استاد: بله، اصلاً گمان من ب...

عرضه اخیره
کیفیت نزول قرائات
قرآن امام علی
علامه طباطبای و تعدد قرائات

اشتمال مصحف امیرالمؤمنین بر جمیع قرائات

۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۰۳)

شاگرد٢: در مصحفی که امیرالمؤمنین نوشتند و آن‌ها قبول نکردند، قرائات سبعه لحاظ شده بود؟ استاد: بله، سید شمس الدین در جزیره خضراء توضیح می‌دهند. در بحارالانوار آن را ببینید. ایشان می گوید: ما  در جزیره خضراء این قراء سبعه را نمی‌شناسیم که چه کسی هستند. بعد می...

قرآن امام علی
تعدد قرائات

امام علی (ع) اعلم به علم قرائات

۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۱۷)

مطلب دیگری که می‌خواستم عرض کنم اما نشد، این است: -قبلاً این‌ها را دیده بودم. اما یک چیزهایی است که وقتی به آن‌ها برخورد می‌کنم گویا باید دوباره عنوان شود.- مرحوم ابن شهر آشوب شاگرد قطب راوندی است. این‌ها از اجلاء علماء امامیه هستند. قبلاً عبارت قطب راوندی ر...

قطب راوندی و تعدد قرائات
ابن شهر آشوب و تعدد قرائات
قرآن امام علی
قرائت امام علی
قرائت امصار
اختلاف قراء
زید بن ارقم
جزیره خضراء و قرائت امام علی

مقام بلند بالای مصعب بن عمیر، اولین مقری در مدینه

۱۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۵)

اول مقری در عالم اسلام –که شیخ هادی فضلی[1] هم در کتابشان آورده‌اند- شهید اُحد جناب مصعب بن عمير است. خیلی قدر مصعب بن عمیر ناشناخته است. از کسانی است که اشک پیامبر خدا را در آورد[2]. نه از شهادتش، بلکه از این‌که به او نگاه کردند. وقتی حضرت به او نگاه کردند...

قرائت ابن مسعود
جنگ احد
مصاعب صدر اسلام
مصعب بن عمیر
مغن خیاط
اعجاز قرآن
تعلیم قرآن
کربلایی کاظم
زاذان
احتجاج با عامه
تاریخ قرائات
قرآن امام علی
مصحف ابن مسعود
مصعب بن عمیر
قرائت امصار
قراء امصار
یمامه
بئر معونه
تاریخ قرائات
تاریخ اسلام
اولین قاری
مصعب بن عمیر
تاریخ اسلام
مصاعب صدر اسلام
تاریخ قرائات
اولین قاری

مخالفت با عثمان در احراق مصاحف

۲۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۷)

آن چیزی که می‌خواهم عرض کنم چیست؟ شما ببینید این قضیه که عثمان توحید مصاحف کرد متواتر هست یا نیست؟ این قضیه که عثمان مصحف را به پنج شهر فرستاد و بقیه آن را احراق کرد، متواتر هست یا نیست؟ کدام محقق و مسلمانی است که در این شک دارد؟ نفس کار متواتر عثمان مقابلش ...

توحید مصاحف
احراق مصاحف
قرآن امام علی
مصحف عثمان
عثمان
قتل عثمان
احتجاج با عامه
تواتر قرائات
تعدد قرائات
سبعة احرف و تلاوت به معنا
ابن مسعود
مصحف عثمان
تاریخ قرائات

برگشت قرائات سبع به قرائت امیرالمؤمنین ع در کلام ابن شهر آشوب

۲۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۸)

من قبلاً از مناقب خواندم دوباره تکرار می‌کنم که ببینید. آن وقت این را ندیده بودم. در مناقب ابن شهر آشوب جلد دوم، صفحه ۴٢ می‌گوید امیرالمؤمنین بر همه سابق هستند. در همه علوم، «منهم العلماء بالقرائات»؛ از کسانی که امیرالمؤمنین اسبق بر همه آن‌ها هستند، علماء قر...

ابن شهرآشوب
جزیره خضراء
تاریخ قرائات
قرآن امام علی

ناسازگاری عبارات علماء معاصر مرحوم طبرسی با تقیه ای بودن اجماع شیعه

۳۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۵/۰۲) نقد برداشت صاحب حدائق از عبارت شیخ در ت...

مقصود اصلی من ماند. من عرض کردم این تعلیل جناب شیخ می‌تواند قرینه متصله ای باشد که ما را به تردید بیاندازد که «غیر انهم اجمعوا» یعنی غیر مماشاتی یا نه. چیزی که الآن می‌خواهم عرض کنم چند نکته است. ما می‌خواهیم بگوییم در فضای شیخ و جناب طبرسی رضوان الله علیهم ...

ابن شهر آشوب و تعدد قرائات
تقیه در قرائات
قرآن امام علی
قرائت امام علی
اجازات قرائات
ابوالمکارم و تعدد قرائات
قطب راوندی و تعدد قرائات
شیخ طوسی و تعدد قرائات
طبرسی و تعدد قرائات

منع از قرائتی خلاف قرائات رائج در روایت سالم ابی سلمه

۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۰۱)

خب این روایت چیست که ایشان فرمودند در آن منع شده؟ سالم ابی سلمه می‌گوید: «قَرَأَ رَجُلٌ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع وَ أَنَا أَسْتَمِعُ حُرُوفاً مِنَ الْقُرْآنِ لَيْسَ عَلَى مَا يَقْرَأُهَا النَّاسُ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع كُفَّ عَنْ هَذِهِ الْقِرَا...

مصحف امام علی
قرآن امام علی
مصحف عمر
احراق مصاحف
قرائت امصار
اقرئوا کما یقرء الناس

تحلیل و بررسی تاریخی کاربرد تعبیر روات در عصر صدور روایت زرارة

۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۰۸)

شاگرد: بفرمایید که این روات به چه معنا است. استاد: یک صفحه در فدکیه برای همین هست. جالب این است که می‌گویند «اقرئوا کما علمتم»، درحالی‌که قرائت مدنیین روات نداشت، قرائة اهل المدینه بود؛ در بستر جامعه مسلمین متواتر بود. قرائة اهل الحرم –مکه- روات نداشت و مسل...

تعدد قرائات
قرآن امام علی
توحید مصاحف
تاریخ قرائات
مصحف عثمان
تواتر قرائات
راوی
اختلاف روات

واضح بودن تعدد قرائات در میان صحابه و تابعین و قرون اولیه اسلامی

۱۰. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۹/۲۲)

شاگرد: در کتاب‌هایی که تا به حال نوشته شده آیا ما چنین چیزی داریم که به هفت نوع نوشته شده باشد؟ بگوید که منظور من هم این است و هم این است. همیشه اختلافات در نسخ بوده. ما چنین چیزی نداریم، نه در روایات داریم و نه در کتب داریم، این چیزی که به هفت قرائت بیاید ت...

تعدد قرائات
علامه طباطبایی و تعدد قرائات
تقیه در قرائات
قرآن امام علی
جزیره خضراء
قرائت ابن مسعود
مصحف ابن مسعود
ابن مسعود
عرض سنوی

عبارت تبیان شیخ طوسی و جامع البیان دانی در « و ارجلکم»

۱۵. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۱/۰۴)

این بیان مجمع بود، حالا به تبیان می‌آییم. کدام یک از آن‌ها جلوتر است؟ تبیان شیخ. ببینیم مرحوم شیخ در تبیان راجع به قرائت «ارجل» چه فرموده‌اند.  [ القراء ة ] قرأ نافع وابن عامر والكسائي وحفص ويعقوب، والاعشى إلا النقار " وارجلكم " - بالنصب - الباقون بالجر و...

اختیار القرائه
جامع البیان
عاصم
ابوبکر بن عیاش
قرآن امام علی
دانی
جامع البیان فی القرائات السبع
ارجلکم
النشر

لزوم استفاده از هوش مصنوعی برای ارائه همه قرائات

۱۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۱/۱۸)

تازگی داشتم نگاه می‌کردم. نباید آن‌ها در بعضی از امور جلو بیافتند. بعد می‌بینید که خیلی صدمات دارد. نمی‌دانم چطور کار می‌کنند. علی ای حال الآن که این صنعت‌های جدید، مانند هوش مصنوعی دارد می‌آید، به سهولت تمام قرائات و طرق آن، طرقی که عشر دارد، طرقی که شاذ اس...

تاریخ قرائات
قرآن امام علی
سبعة احرف
تعدد قرائات
هوش مصنوعی

بررسی روایت «كف عن هذه القراءة اقرأ كما يقرأ الناس حتى يقوم القائم»

۱۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۱۲/۰۲)

شاگرد: تعبیر «حتی یقوم القائم عج» که در روایت آمده موید بحث تحریف نیست؟ استاد: نه، مرحوم حکیم جوابش را دادند. حضرت فرمودند این قرائت را نخوان، «اقرأ کما یقرا الناس فسیجیء من یعلمکم کما انزل». لذا این حرف را نگفتند. یعنی «کف عن هذه القرائه»، ولو این قرائت هم...

تقیه در قرائات
ابن شنبوذ
تقیه در قرائات
قرائت متداول
قرائت امصار
قرآن امام علی
قرآن امام زمان

قرائت «إل‌یاسین» در قرائت حفص و «آل یاسین» در روایت ابن باذش از امیرالمومنین شاهدی بر بازگشت تمام قرائات به قرائت امیرالمؤمنین ع

۲۴. تعدد قرائات (۱۴۰۲/۰۳/۰۲)

ببینید گفتیم «و الارحامِ» را حمزه به این صورت خوانده است؛ یک کتاب داریم که معاصر مرحوم صاحب مجمع است؛ «الاقناع في القراءات السبع» برای ابن باذِش است. معاصر مرحوم طبرسی است. حدود صد سال بعد از آن سخاوی که شاگرد شاطبیه بود، همین را در جمال القراء می‌آورد. اول ...

جزیره خضرا
قرآن امام علی

شهرت قرائت «آل یاسین» در مدینه و بصره و مطابقت نسخه قرآن امیرالمؤمنین (ع) با آن

۲۵. تعدد قرائات (۱۴۰۲/۰۳/۰۹) ج) «سلام علی آل یاسین»

خیلی جالب است، چند سال پیش مصحفی را در آستان‌قدس چاپ کرده‌اند، مصحفی که وقف نامه آن را شیخ بهائی از طرف شاه عباس برای حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام نوشته‌اند. دو-سه نفر از اساتید زحمت کشیده‌اند، جزاهم الله خیرا! عین همان مصحفی است که در آستان‌قدس است، حتی شک...

آل یاسین
قرآن امام علی