جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 16
واضح بودن تعدد قرائات در میان صحابه و تابعین و قرون اولیه اسلامی
شاگرد: در کتابهایی که تا به حال نوشته شده آیا ما چنین چیزی داریم که به هفت نوع نوشته شده باشد؟ بگوید که منظور من هم این است و هم این است. همیشه اختلافات در نسخ بوده. ما چنین چیزی نداریم، نه در روایات داریم و نه در کتب داریم، این چیزی که به هفت قرائت بیاید ...
ملاحظه استاد نسبت به فرمایش علامه درباره تعدد واختلاف نزول سنوی
شاگرد: قول علامه قول جدیدی هست که دو عرضه به جهت اختلاف کیفیت بوده باشد. استاد: من جلوتر راجع به اختلاف عرضه، عرض کردم. در ذهن من چیزی بود که نزول سنوی و تعدد بهگونۀ دیگری بود و اینطور نبود. شاگرد: یعنی حرف شما تأیید این نبود؟ استاد: بله، اصلاً گمان من ب...
اشتمال مصحف امیرالمؤمنین بر جمیع قرائات
شاگرد٢: در مصحفی که امیرالمؤمنین نوشتند و آنها قبول نکردند، قرائات سبعه لحاظ شده بود؟ استاد: بله، سید شمس الدین در جزیره خضراء توضیح میدهند. در بحارالانوار آن را ببینید. ایشان می گوید: ما در جزیره خضراء این قراء سبعه را نمیشناسیم که چه کسی هستند. بعد می...
امام علی (ع) اعلم به علم قرائات
مطلب دیگری که میخواستم عرض کنم اما نشد، این است: -قبلاً اینها را دیده بودم. اما یک چیزهایی است که وقتی به آنها برخورد میکنم گویا باید دوباره عنوان شود.- مرحوم ابن شهر آشوب شاگرد قطب راوندی است. اینها از اجلاء علماء امامیه هستند. قبلاً عبارت قطب راوندی ر...
مقام بلند بالای مصعب بن عمیر، اولین مقری در مدینه
اول مقری در عالم اسلام –که شیخ هادی فضلی[1] هم در کتابشان آوردهاند- شهید اُحد جناب مصعب بن عمير است. خیلی قدر مصعب بن عمیر ناشناخته است. از کسانی است که اشک پیامبر خدا را در آورد[2]. نه از شهادتش، بلکه از اینکه به او نگاه کردند. وقتی حضرت به او نگاه کردند...
مخالفت با عثمان در احراق مصاحف
آن چیزی که میخواهم عرض کنم چیست؟ شما ببینید این قضیه که عثمان توحید مصاحف کرد متواتر هست یا نیست؟ این قضیه که عثمان مصحف را به پنج شهر فرستاد و بقیه آن را احراق کرد، متواتر هست یا نیست؟ کدام محقق و مسلمانی است که در این شک دارد؟ نفس کار متواتر عثمان مقابلش ...
برگشت قرائات سبع به قرائت امیرالمؤمنین ع در کلام ابن شهر آشوب
من قبلاً از مناقب خواندم دوباره تکرار میکنم که ببینید. آن وقت این را ندیده بودم. در مناقب ابن شهر آشوب جلد دوم، صفحه ۴٢ میگوید امیرالمؤمنین بر همه سابق هستند. در همه علوم، «منهم العلماء بالقرائات»؛ از کسانی که امیرالمؤمنین اسبق بر همه آنها هستند، علماء قر...
ناسازگاری عبارات علماء معاصر مرحوم طبرسی با تقیه ای بودن اجماع شیعه
مقصود اصلی من ماند. من عرض کردم این تعلیل جناب شیخ میتواند قرینه متصله ای باشد که ما را به تردید بیاندازد که «غیر انهم اجمعوا» یعنی غیر مماشاتی یا نه. چیزی که الآن میخواهم عرض کنم چند نکته است. ما میخواهیم بگوییم در فضای شیخ و جناب طبرسی رضوان الله علیهم ...
منع از قرائتی خلاف قرائات رائج در روایت سالم ابی سلمه
خب این روایت چیست که ایشان فرمودند در آن منع شده؟ سالم ابی سلمه میگوید: «قَرَأَ رَجُلٌ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع وَ أَنَا أَسْتَمِعُ حُرُوفاً مِنَ الْقُرْآنِ لَيْسَ عَلَى مَا يَقْرَأُهَا النَّاسُ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع كُفَّ عَنْ هَذِهِ الْقِرَا...
تحلیل و بررسی تاریخی کاربرد تعبیر روات در عصر صدور روایت زرارة
شاگرد: بفرمایید که این روات به چه معنا است. استاد: یک صفحه در فدکیه برای همین هست. جالب این است که میگویند «اقرئوا کما علمتم»، درحالیکه قرائت مدنیین روات نداشت، قرائة اهل المدینه بود؛ در بستر جامعه مسلمین متواتر بود. قرائة اهل الحرم –مکه- روات نداشت و مسل...
واضح بودن تعدد قرائات در میان صحابه و تابعین و قرون اولیه اسلامی
شاگرد: در کتابهایی که تا به حال نوشته شده آیا ما چنین چیزی داریم که به هفت نوع نوشته شده باشد؟ بگوید که منظور من هم این است و هم این است. همیشه اختلافات در نسخ بوده. ما چنین چیزی نداریم، نه در روایات داریم و نه در کتب داریم، این چیزی که به هفت قرائت بیاید ت...
عبارت تبیان شیخ طوسی و جامع البیان دانی در « و ارجلکم»
این بیان مجمع بود، حالا به تبیان میآییم. کدام یک از آنها جلوتر است؟ تبیان شیخ. ببینیم مرحوم شیخ در تبیان راجع به قرائت «ارجل» چه فرمودهاند. [ القراء ة ] قرأ نافع وابن عامر والكسائي وحفص ويعقوب، والاعشى إلا النقار " وارجلكم " - بالنصب - الباقون بالجر و...
لزوم استفاده از هوش مصنوعی برای ارائه همه قرائات
تازگی داشتم نگاه میکردم. نباید آنها در بعضی از امور جلو بیافتند. بعد میبینید که خیلی صدمات دارد. نمیدانم چطور کار میکنند. علی ای حال الآن که این صنعتهای جدید، مانند هوش مصنوعی دارد میآید، به سهولت تمام قرائات و طرق آن، طرقی که عشر دارد، طرقی که شاذ اس...
بررسی روایت «كف عن هذه القراءة اقرأ كما يقرأ الناس حتى يقوم القائم»
شاگرد: تعبیر «حتی یقوم القائم عج» که در روایت آمده موید بحث تحریف نیست؟ استاد: نه، مرحوم حکیم جوابش را دادند. حضرت فرمودند این قرائت را نخوان، «اقرأ کما یقرا الناس فسیجیء من یعلمکم کما انزل». لذا این حرف را نگفتند. یعنی «کف عن هذه القرائه»، ولو این قرائت هم...
قرائت «إلیاسین» در قرائت حفص و «آل یاسین» در روایت ابن باذش از امیرالمومنین شاهدی بر بازگشت تمام قرائات به قرائت امیرالمؤمنین ع
ببینید گفتیم «و الارحامِ» را حمزه به این صورت خوانده است؛ یک کتاب داریم که معاصر مرحوم صاحب مجمع است؛ «الاقناع في القراءات السبع» برای ابن باذِش است. معاصر مرحوم طبرسی است. حدود صد سال بعد از آن سخاوی که شاگرد شاطبیه بود، همین را در جمال القراء میآورد. اول ...
شهرت قرائت «آل یاسین» در مدینه و بصره و مطابقت نسخه قرآن امیرالمؤمنین (ع) با آن
خیلی جالب است، چند سال پیش مصحفی را در آستانقدس چاپ کردهاند، مصحفی که وقف نامه آن را شیخ بهائی از طرف شاه عباس برای حرم مطهر امام رضا علیهالسلام نوشتهاند. دو-سه نفر از اساتید زحمت کشیدهاند، جزاهم الله خیرا! عین همان مصحفی است که در آستانقدس است، حتی شک...