جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 5
معنای محوری سبعة احرف : تدوین تکوین سبع گانه
«السادس: هل هذه القراءات هی الأحرف السبعة التی ورد بها خبر حمّاد بن عثمان أم لا؟»؛ من مکرر تأکید کردم حتماً این قرائات احرف سبعه نیستند. احرف سبعه یک معنای محوری دارد که تعدد قرائت از لوازم آن است. احرف سبعه در یک کلمه این است: چون قرآن کریم تدوین تکوین است ...
عدم تناسب توجیه تخفیف و تهوین با نزول قرآن توسط ملک وحی
الآن میخواهم عرض کنم؛ «نزل القرآن تهوینا»، در اینجا تناسب حکم و موضوع هست؟ عبارت را ببینید؛ نزل به الروح الامین؛ این قرائات را ملک وحی آورده، چرا؟ چند بار خوانده برای اینکه ما راحت باشیم! خب اینها با هم تناسب دارد که او چند بار وحی را نازل کند، آن هم برای...
خصوصیات اقراء سنت و عدم ملازمه آن با تحدی
حالا در مورد مطلب روایت که فرمودید جمعبندی کنیم. من عرض کردم ممکن است در کلمه «وسّع علی امتی» حیثیاتی ملحوظ شود؛ اگر توسعه در مکلفین و حال آنها باشد فقه میشود. اگر توسعهای شبیه «فوض الیه امر دینه» باشد، اقراء به سنت میباشد. البته آن هم از ناحیه خدا است....
اشاره به تأویل اعظم سبعة احرف در حدیث حماد
در کلام خود حضرت هم نکتهای هست. خیلی قابل دقت است. من دو عبارت میگویم، ببینید فرق این دو عبارت چه میشود. حضرت فرمودند «ان القرآن نزل علی سبعة احرف و ادنی ما للامام ان یفتی علی سبعة وجوه». همین جمله را عوض کنیم و بگوییم «ان ادنی ما نزل علیه القرآن سبعة احر...
جمع بین روایت حرف واحد و روایت سبعه احرف با استفاده از روایت الغارات
یکی روایت الغارات بود که در فضای بحث ما چقدر از آن استفاده کردیم! شما حرف واحد را میتوانید طوری بفهمید که در تعارض و تناقض با سبعة احرف باشد. این یک فضا است. همین هم صفر و یک میشود. سیاه و سفید میشود. هست یا نیست، یا حق است یا نیست. اما میتوانید طبق حدیث...