رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 16

کلمات امیرالمؤمنین علیه السلام پیرامون اسلام

۲. توحید صدوق (۱۴۰۳/۰۷/۱۱)

اسلام
اسلام از دیدگاه امام علی علیه السلام
جایزه مسلمان
مرگ
غایت اسلام
معنای غایت
معقل
حرز
شفیع
توبه
خطبة الوسیلة

توصیف موت به «لا غائب اقرب من الموت»

۳. توحید صدوق (۱۴۰۳/۰۷/۱۸)

فلاح السائل
الموت
مرگ
سید بن طاووس
آثار سید بن طاووس
صحیفۀ سجادیه
مرگ آرزوی اولیاء
موعظه
ویژگی موعظه
موعظۀ مفید
معرفت
رشد معرفت

توصیف معرفتی موت در تعبیر «و لو علم الإنسان ما هو فيه مات خوفاً من الموت» روایت جاثلیق

۳. توحید صدوق (۱۴۰۳/۰۷/۱۸)

دنیا
رابطه دنیا و آخرت
احاطۀ آخرت بر دنیا
احاطۀ معنوی
قبض روح
قبض روح جنین
شجاعت امام علی علیه السلام
دانش امام علی علیه السلام
آخرت
مرگ
موت
موعظه
معرفت
تقسیم‌بندی آیات مربوط به مرگ
روایت جاثلیق
کتاب سلمان

تعابیر معرفتی پیرامون مرگ در آیات قرآن کریم و روایات

۳. توحید صدوق (۱۴۰۳/۰۷/۱۸)

ذبح الموت
مرگ
موت
معرفت نسبت به موت
قرآن کریم
فرار از مرگ
ذائقة الموت
الساهرة
رمق
قوت الموت

عدم شمول خداوند متعال در آیۀ «كُلُّ نَفس ذَائِقَةُ ٱلمَوتِ»

۴. توحید صدوق (۱۴۰۳/۰۷/۲۵)

خداوند متعال
مرگ
الموت
قوت الموت
نفس
معانی گوناگون نفس
معنای موت دربارۀ فرشتگان
مرگ حضرت عزرائیل علیه السلام
علامۀ طباطبایی
المیزان
فخر رازی
استعمال لفظ در بیش از یک معنا

وجه شباهت مرگ و گردنبند در عبارت « خطّ الموت… مخطّ القلاده»

شرح خطبه «خُطّ الموت علی ولد آدم» - جلسه ۱

الف: زینت بودن مرگ ابتدا هم فرمودند: «خطّ الموت علی ولد آدم مخطّ القلادة علی جید الفتاة»؛ رابطه‌ای که مرگ با بنی آدم دارد، رابطه گردن بند برای خانم‌ها و دختران است. یعنی چه؟ این عبارتی که حضرت فرمودند به چه معنا است؟ چون تشبیه یک وجه شبه می‌خواهد، وقتی شم...

مرگ
معاد
فکأنکم بالساعة تحدوکم
خطّ الموت علی ولد آدم

حقیقت موت: لبس بعد الانخلاع

۵. توحید صدوق (۱۴۰۳/۰۸/۰۲)

در شرح صفحه‌ هفتاد و چهار بودیم. عرض شد که از حدیث بیست و هشتم، زودتر عبور کنیم. در جلسه قبل، امر فرمودند و بحثی را ادامه دادیم. باز دیروز، دو سؤال راجع به بحث جلسه قبل به بنده تحویل دادند. قرارداد طلبگی ما هم این است که هر کسی بخواهد بحث ادامه پیدا کند، ما ...

مرگ
لبس بعد الانخلاع
طحال
کبد
السخد
جنین
فاسد
کائن
الموت

بررسی روایت «فإنّ الروح متعلقة بالريح»

۷. توحید صدوق (۱۴۰۳/۰۸/۱۶)

شاگرد: می‌فرمایند: موت برای روح است یا برای جسم است؟ استاد: ظاهر عرفی کاربرد موت، برای جسد است. «میتة» هم که گفته می‌شود، برای این است. اما چون ارتباط روح و جسد خیلی عظیم است و روح، در هبوطی که داشته است، از طریق بدن به مراتب روحی برمی‌گردد [این تعبیر، برای...

حذف اسناد
تحف العقول
الاحتجاج للطبرسی
روح در وقت خواب
سوالات سه‌گانه
حضرت خضر علیه السلام
رابطۀ تنگاتنگ روح و بدن
استعمال موت برای جسم
الریح
الروح
موت
مرگ

کلمات امیرالمؤمنین علیه السلام پیرامون اسلام

۲. توحید صدوق (۱۴۰۳/۰۷/۱۱) کلمات امیرالمؤمنین علیه السلام پیرامون ...

آنچه گذشت، نکاتی بود که راجع به این حدیث است. هم سند و هم مطالبش را عرض کردم. حالا عبارت را بخوانم. سه فقره بود. فقره اول گویا ایجاد مقتضی و معرفت و شرط بود. فقره دوم رفع مانع بود. فقره سوم راه کار عملی بود که جلسه قبل عرض کردم. شروع فرمایشات حضرت علیه السلا...

معقل
توبه
شفیع
معنای غایت
غایت اسلام
مرگ
جایزه مسلمان
اسلام از دیدگاه امام علی علیه السلام
اسلام
خطبة الوسیلة

الف) چشیدن موت به‌معنای اجل عرفی

۴. توحید صدوق (۱۴۰۳/۰۷/۲۵) سه معنا برای آیه «كُلُّ نَفس ذَائِقَةُ ...

خُب، اگر این نکته باشد، حالا سراغ آیه شریفه می‌آییم: «كُلُّ نَفۡس ذَآئِقَةُ ٱلۡمَوۡتِ». ببینید چند جور معنا می‌شود. یکی همان معنای عرفی بسیار ساده‌ای است که همه می‌فهمند. شما سال‌ها شنیده‌اید که هر نفسی مرگ را می‌چشد. از آن، چه چیزی فهمیده‌اید؟؛ معنای ساده ...

صور
حضرت اسرافیل
تلبس مشتق به مبدأ
استمرار
چشیدن مرگ
اسم فاعل
ذائقة الموت
مرگ
الموت

کیفیت معاد جسمانی؛ بدن چهار بُعدی

۸. توحید صدوق (۱۴۰۳/۰۸/۲۳)

شاگرد: شما فرموده بودید هیچ شبهه‌ای نیست که همه، قائل به معاد جسمانی هستند، اما این که در آن‌جا این جسم است یا جسم دیگری، محل بحث است. استاد: ذیل آیۀ شریفۀ «وَضَرَبَ لَنَا مَثَلا وَنَسِيَ خَلۡقَهُۥۖ قَالَ مَن يُحۡيِ ٱلۡعِظَٰمَ وَهِيَ رَمِيم، قُلۡ يُحۡيِيهَا...

خصوصیات بدن اخروی
بدن چهار بعدی
حلیل درست دیدگاه ابن سینا دربارۀ معاد جسمانی
ابوعلی سینا
ملا هادی سبزواری
آخوند ملاصدرا
کیفیت معاد جسمانی
معاد جسمانی
مرگ

رابطۀ دو تعبیر «ذوق الموت» و «قوت الموت» در کلام قاضی سعید

۶. توحید صدوق (۱۴۰۳/۰۸/۰۹) رابطۀ دو تعبیر «ذوق الموت» و «قوت الموت...

در صفحۀ هفتاد و چهارم بودیم در فقرۀ پایانی حدیث بیست و هفتم که در کتاب‌های دیگر، به نام خطبة الوسیلة نامیده شده بود.[1] دیروز به بنده یادداشتی دادند؛ فرموده‌اند: «با توجه به حدیث «انت قوت الموت»[2] و هم‌چنین روایت «یذبح کما تذبح الشاة ثم ینادی منادی لاموت اب...

جایگاه قاضی سعید
قاضی سعید
خطبة الوسیلة
قوت الموت
ذوق الموت
مرگ
الموت

معنای عرفی در رابطۀ ذوق الموت و قوت الموت

۶. توحید صدوق (۱۴۰۳/۰۸/۰۹) رابطۀ دو تعبیر «ذوق الموت» و «قوت الموت...

اما معنای سادۀ عرفی‌ای که به ذهن بنده می‌آید، این است: «کلُّ نَفۡس ذَائِقَةُ ٱلۡمَوۡتِ»[1]؛ این چشیدن، یک معنای عرفی ساده است؛ با توضیحاتی که در جلسات قبل عرض کردم؛ در ذوق، مُدرِک، بالاترین تماس را با مُدرَک دارد. در تمام حس‌های پنج‌گانه، احساس کننده با محسو...

مرگ
شاهدی بر ضعف انسان
آیت اللّه بهجت
چشیدن مرگ
ذائقة الموت
ذوق الموت
موت

معنای فقرۀ «لکل حبة آکل» در کلام مرحوم قاضی سعید قمی

۶. توحید صدوق (۱۴۰۳/۰۸/۰۹) رابطۀ دو تعبیر «ذوق الموت» و «قوت الموت...

شاگرد۳: نسبت به قوت، ابن فارس می‌گوید: «أَصْلٌ صَحِيحٌ يَدُلُّ عَلَى إِمْسَاكٍ وَحِفْظٍ وَقُدْرَةٍ عَلَى الشَّيْءِ. مِنْ ذَلِكَ قَوْلُهُ تَعَالَى: {وَكَانَ اللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ مُقِيتًا} [النساء: 85] ، أَيْ حَافِظًا لَهُ شَاهِدًا عَلَيْهِ، وَقَادِرً...

لکل حبة آکل
قوت
انسان
موت
مرگ
مرحوم قاضی سعید قمی
ابن فارس

نفس ناطقۀ انسان، اشبه به نفس فرشتگان

۵. توحید صدوق (۱۴۰۳/۰۸/۰۲)

شاگرد۲: نسبت به این‌که می‌گویید: بدن به سمت روح بر می‌گردد، در حدیث کمیل، همان روح سوم است که «و ليس لها انبعاث، و هي أشبه الأشياء بنفس الملائكة»[1]؟ استاد: بله؛ «ليس لها انبعاث» خیلی مهم است. یعنی همین که ما الآن این‌جا هستیم، خداوند متعال به انسان نفسی دا...

انسان
لیس لها انبعاث
حدیث کمیل بن زیاد
نفس فرشته
نفس ناطقۀ انسان
فرشته
مرگ
موت

عدم تهافت خوف از مرگ و شوق به آن

۵. توحید صدوق (۱۴۰۳/۰۸/۰۲)

‍ استاد: علی ایّ حال، موت هر عالمی مناسب آن است. می‌دانیم که این مراحل هست؛ سکرات الموت. در دومین سؤال فرمودند در برخی از روایات مرگ برای مؤمن شیرین است و با سختی همراه نیست. اما این‌طور شنیده‌ام که طبق برخی از روایات حتی بندگان خاص خداوند متعال هم مرگ را همر...

حملۀ وهابیون به کربلا و نجف
اشف الغطاء
صاحب الریاض
مولا عبدالصمد همدانی
خوف المطلع
شیرینی مرگ برای مومن
مرگ مومن
سکرات موت
مرگ