جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 8
تجرد روح حیوانی
شاگرد: ظاهراً بر هوش پایهمحور، روح البدن را تطبیق کردید. استاد: بخشی از آن را [تطبیق کردیم]. چون میخواستم متحرک بالاراده را بگویم و بحث ما قصد بود، آن را گفتم. شاگرد: درست است که روح البدن مثل آنها منفصل نیست، اما مطلقاً منفصل نیست و هیچ اشراقی در آن نی...
نیازمندی هوش پایهمحور به کرسی و پایه ظهور
جلسه قبل یک تقسیمبندیای را عرض کردم. در آخر جلسه هم گفتم دو مطلبی که مانده بود را عرض میکنم. بعد فرمودند این پایهمحوری را که گفتی را بیشتر توضیح بده. همچنین فرمودند اعتدال مزاجی که در حدیث «ما ترید من الفلسفه» آمده را توضیح بیشتری بده. اینها به هم مربوط...
عدد پی، شاهدی برای فهم مجردات و تجرد هوش اشراقمحور
خُب در آن قسمت بیرونش که اشراقمحور بود، جلسه قبل عرض کردم اینها بحثهای حوزی است که هر چقدر قدر آن را بدانیم به گمان من طلبه یک باقیات الصالحاتی است. ما یک چیزهایی داریم و ابزاری در دست ما است، فقط باید آنها را سان بدهیم تا به چشمها بیاید. جلسه قبل یک نم...
مراتب پایه در هوش پایهمحور
دیدم بحث پر فایدهای است، آن را یادداشت کردم تا خدمت شما بگویم. برای اینکه بعداً هم مدام به جلسه امروز ارجاع بدهیم، یک دستهبندیهای کلی خدمت شما عرض میکنم. هر بحثی پیش آمد و کسی دچار سؤال شد، به این بحث ارجاع میدهیم. اما از قبل، دستهبندیها را گفته باشی...
امکان وجود آگاهی در هوش پایهمحور
جلسه قبل عرضم نیمهکاره ماند. اصل بحث ما در این بود که موضوع بسیاری از احکام فقهی بر محوریت آگاهی و قصد است. قصدی که موضوع احکام فقهی است، واقعاً مراتب و انواعی دارد. وقتی مسأله هوش مصنوعی مطرح میشود، و اینکه الآن هم در صنعت هوش مصنوعی دارند تلاش میک...
پیشگفتار (چکیده)
جزء لایتجزای آگاهی؛ پایهای برای ارتباط با بیرون از مغز، فهرست انواع و مراتب آگاهی و پایههای آن، آگاهی پایهمحور؛ جایگاه برهان طلق ابنسینا، ایجاد اتصال بین اجزاء مادی و تحقق آگاهی در پایههای فیزیکی، ... .
جایگاه آگاهی پایهمحور در حدیث نفس کمیل
شاگرد: این مراتب خودآگاهی را ناظر به روایت کمیل میفرمایید که حضرت فرمودند چهار نفس داریم؟ آیا مقصود از نفس همان مراتب خودآگاهی است؟ استاد: ببینید چون منظور کمیل معرفت نفس بود، حضرت آن چه را که خدای متعال فعلاً برای عبدش قرار داده را باز کردند و گفتند میخو...
تفاوت نحوه اعتبار قصد در موضوعات فقهی
مواردی بود که شاید روشن بود که نزد متشرعه سخت است که بگوییم عامل هوشمند ماشینی در کاری که انجام میدهد، قاصد است و قصد دارد، مثل نیابت برای طواف و حج که عرض کردم تقریباً روشن است که آنچه در نیابت در اعمال حج انتظار داریم، این عامل هوشمند ماشینی نمیتواند برآ...