رفتن به محتوای اصلی
جستجوی پیشرفته
عبارات جستجو
نوع محتوا

مطابقت کامل
جستجو در برچسب‌ها
گزینه های تاریخ
پس از به روز رسانی
قبلا به روز شده
ایجاد شده پس از
ایجاد شده قبل از

نتایج جستجو

نتایج یافت شده 18

گام اول: هویت شخصیتی پسین قرآن و تدوین نگاشتی تکوین

۱۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۵) مرحله اول : شناخت جوهره قرآن با شناخت ر...

در فدکیه هست.محور تحدي قرآن کریم بر هویت قرآن است؛ هویت شخصیتی پسین. لا هویت نه، شخص نه، پیشین هم نه؛ هر سه این‌ها قیود مهمی در فهم هویت قرآن کریم است که دارد تحدی می‌کند. «هذا القرآن[1]»؛ این قرآن. این قرآن یعنی فصاحتش؟! بله، اما همه اش نیست. این قرآن یعنی ...

جوهره قرآن
تدوین تکوین
هویت شخصیتی پسین
تحدی
تبیانا لکل شیء
کتاب هدایت
تدوین نگاشتی

گام دوم: حروف مقطعه و جهت کیفی تکوین

۱۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۵) مرحله اول : شناخت جوهره قرآن با شناخت ر...

 اساس قرآن کریم که به تعبیر ابو فاخته[1] ام الکتاب است-که یک روز دیگر عرض کردم حرف او در کل کتب تفاسیر مظلوم بوده- محور دوم بحث می‌شود. یعنی ما ببینیم ام الکتاب بودن حروف مقطعه یعنی چه. از بیانات خود اولیاء خدا و کسانی که این مطلب را برای ما گفته‌اند و ادعای...

حروف مقطعه
هویت شخصیتی پسین
حیثیت کیفی قرآن
نظام طبایع
نشانه شناسی
زبان شناسی

گام سوم: سبع المثانی و جهت کمّی تکوین

۱۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۵) مرحله اول : شناخت جوهره قرآن با شناخت ر...

عرض کردم عنصر سوم سبع مثانی است. سبع مثانی جهت کمی تکوین است. در سبع مثانی ابو فاخته حرف دارد و در روایات ما هم هست که مفصل از آن ها صحبت شد؛ بینی وبین الله آن چه که کلید پیشرفت بحث ما بود بیانی از امیرالمؤمنین به نقل از الغارات[1] داشتند. تا از حضرت سؤال می...

سبع المثانی
حروف مقطعه
هویت شخصیتی پسین

بازتاب جوهره قرآن و نازل ترین حقیقت قرآن

۱۱. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۳/۲۵) مرحله دوم؛ بازتاب جوهره قرآن و نازل تر...

وقتی از جوهره قرآن کریم با این گستردگی‌ای که دارد بحث شد و کلاس به کلاس جلو رفت به مرحله دوم می‌آید. مرحله دوم مرحله بازتاب این جوهره است که می‌فرمایند «هذا القرآن». بازتاب این جوهره در مصاحف است. یعنی مصحفی که همه داریم قرآن را به ما نشان می‌دهد. خود قرآن چ...

جوهره قرآن
هویت شخصیتی پسین
نظام طبایع
خزائن
قدر

تواتر استقبالی و نمود آن در قرآن

۱۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۰۴) تقسیم سه گانه تواتر؛ لفظی، معنوی، استقبالی

آن چیزی که می‌خواهم امروز عرض کنم این است: ما یک تواتری داریم که اَبَر لفظی است، فوق تواتر لفظی است. در مقامی که تواتر لفظی را توضیح دادم، گوینده که حرف می‌زد درست است که مقام مهمی بود و مردم هم به لفظ او توجه کردند اما متکلم همچنان در مقام القاء معنا است ول...

شرائط تواتر
تواتر استقبالی
واتر لفظی
انواع تواتر
هویت شخصیتی پسین

رجوع کل قرآن کریم به بسائط حروف مقطعه به وزان تکوین

۲۴. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۳) ب) فقه الحدیث روایت «يأمرك أن تقرأ القر...

شاگرد: نکته‌ای که هست این است که اگر حضرت این را می‌فرمودند و باز بر اساس ظرفیت و ضعف بشر به صورت واحد نازل می شد، باز هم با این الفاظ نازل می‌شد؟ استاد: نکته این است که اساساً حرف ابو فاخته این است: خدا چه کار کرده که الآن می‌تواند این توسعه ها را بدهد؟ اص...

حروف مقطعه
فواتح السور
جوهره قرآن
حکمت قرائات
تبیانا لکل شیء
وسع علی امتی
حروف مقطعه
جوهره قرآن
حسن حسن زاده آملی
لایمسه الا المطهرون
هویت شخصیتی پسین
هویت شخصی
عندنا خزائنه
تبیانا لکل شیء
فواتح السور
کربلائی کاظم

آیات قرآن کریم؛ نه جزئی‌ و نه کلّی

۲۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۵)

استاد: اگر می‌خواهید این را بگویید، من از اول تا الآن به‌دنبال همین هستم. اصلاً همه مثال‌ها را برای این زدم. می‌خواستم بگویم ما از اول کلی و جزئی را گفته ایم و میخ آن را کوفته ایم، حالا هم می‌گوییم بگو ببینم کلی است یا جزئی؟ من از محضر آقا همین را نپرسیدم؟ م...

تجرد علمی
تجرد وجودی
مجرد
مادی
هویت شخصیتی پسین
کلی
جزئی
طبیعت
تجرد وجودی
فرد

اقراء سنت و عدم ملازمه آن با تدوین تکوین

۲۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۵)

شاگرد: می‌خواهید بفرمایید وقتی پیامبر اقراء می‌کنند، شخصیتی پسین نیست؟ استاد: می‌خواهم عرض کنم آن چه را که ملک وحی آورد، چون ریختش ریخت تدوین تکوین بود، یک هویت خاصی دارد که آن هویتش هویت تدوین تکوین است. اگر حضرت در اقرائشان آن حیثیت را ملاحظه کنند، اقراء ...

جوهره قرآن
تدوین تکوین
تحدی
اقراء سنت
تدوین اخباری
تدوین نگاشتی
اعجاز قرآن
تحدی قرآن
اقراء سنت
هویت شخصیتی پسین

صوت تلفظ شده آیات، اولین لایه قوس صعود

۲۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۵)

من نتیجه را نگرفته ام. مقصود اصلی را نگفته ام. گفتم کف نزول؛ وقتی ما یک آیه را تلاوت می‌کنیم شخص صوت من و تلاوت من جزئی است. این جزئی و متن صوت ما اولین لایه قوس صعود آیه دوم سوره مبارکه توحید است. یعنی وقتی شما «الله الصمد» را تلاوت می‌کنید، یک فرد زمانی و ...

هویت شخصی
هویت شخصیتی پسین
قرآن صاعد
قوس صعود قرآن
جوهره قرآن

هویت شخصیتی پسین و قوس صعود قرآن

۲۶. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۱۵)

استاد: آن قرآنی است که بعد از نزول، شروع به صاعد شدن می‌کند. چطور صاعد می‌شود؟ «اختلط» برای همین بود. یعنی طبیعتی است که غیر از قوس نزولش است. طبیعتی است که الآن توسط شما دارد بالا می‌رود. یعنی نفس ناطقه شما این را اخذ کرده و دارد چشم نفس شما می‌شود. این طبی...

جوهره قرآن
هویت شخصیتی پسین

گام اول) هویت شخص و هویت شخصیتی

۲۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۲۰) مرحله اصلی تحدی قرآن، تحدی به هویت

استاد: ما راجع به قرآن صحبت می‌کنیم. بله، این قرآن نیست. مثل این‌که حضرت قرآن را اقراء می‌کنند. جلسه قبل مطلبی را عرض کردم که توضیحاتی نیاز دارد. دقیقاً به همین فرمایش مربوط می‌شود. اگر یادتان باشد عرض کردم ما یک چیزهایی داریم که باید با مثال‌ها به آن برسیم....

هویت شخصیتی پسین
کلی
جزئی
ماهیت
طبیعت
تحدی
جوهره قرآن
اعجاز قرآن
هویت شخصیتتسین

گام دوم) هویت شخصیتی پسین و پیشین

۲۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۲۰) مرحله اصلی تحدی قرآن، تحدی به هویت

چرا به آن پسین می‌گوییم؟ ببینید ما یک هویت شخص داریم. با توافقی که آن روز کردیم این‌گونه شد؛ فعلاً علی المبنا جلو می‌رویم تا مقصود روشن شود. گفتیم مقصود ما از شخص آنی است که یک مختصات دقیق زمانی و مکانی دارد. یعنی شما می‌توانید آن را در محور x و y و z و t آن...

انضمام طبایع
شخصی
جزئی
کلی
عدد اول
خلق طبیعت
شیخ بهائی
علم جفر
خلق طبایع
هویت شخصیتی پسین
هویت شخصیتی پیشین
هویت شخصیتی پسین
جوهره قرآن
اعجاز قرآن
هویت شخصیتی پسین
اقراء سنت
ادراک
هویت شخصی

نحوه ادراک هویت شخصیتی توسط ذهن

۲۷. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۲۰)

شاگرد٢: بما هو مرآت، به آن نگاه می‌کنیم یا بما هو مرآت لغیره؟ مثلاً فرض کنید مفهوم انسان در ذهن شخصی هست. ما نگاه می‌کنیم که این شخص یک چیزی در ذهنش هست؟ یا این‌که بما هو مرآت برای یک مفهوم به آن نگاه می‌کنیم؟ ظاهراً این‌ها با هم فرق می‌کنند. استاد: حالا من...

هویت
ماهیت
طبیعت
کلی
جزئی
وضع
وضع عام موضوع له عام
وضع خاص موضوع له خاص
هویت شخصیتی پسین

تمایز طبیعت شخصی و طبیعت کلی و طبیعت شخصیتی

۲۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۲۱)

حالا که به اینجا رسیدیم برگردیم به فرمایش آقا و بحث دیروز. دیروز عرض کردم آن چه که خیلی تأکید دارم این است که چشم ذهن شما این امتیازها را ببیند. تحلیلش برای خودتان. ممکن است ده سال فکر کنید؛ کما این‌که من طلبه به اندازه‌ای که ممکنم بود فکر می‌کردم. تحلیل مهم...

طبیعت شخصی
طبیعت کلی
کلی
جزئی
شخصی
ماهیت
وضع
موضوع له
تگ
هویت شخصیتی پسین
طبیعت
انواع طبایع

طبیعت شخصی پسین و پیشین و رابطه آن با طبیعت شخصیتی

۲۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۲۱)

توضیحی که می‌خواهم الآن بدهم این است: مثلاً یک ساعتی را در اینجا گذاشته‌ایم، من این طرف هستم و شما آن طرف، هر دو داریم آن را می‌بینیم. هر دو داریم یک ساعت را می‌بینیم. با این‌که یک ساعت است اما هر دو آن را می‌بینیم. کما این‌که دیروز گفتم سوره مبارکه توحید، ی...

هویت شخصیتی پسین
شخص
کلی
جزئی
هویت شخصیتی پیشین

تفاوت طبیعت شخصیتی قرآن و طبیعت شخصیتی شعر انشاء شده توسط مخلوق

۲۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۲۱)

حالا سؤال من در اینجا این است: فرق طبیعت شخصیتی که کلام خالق است، با طبیعت شخصیتی که مثل قصیده مخلوق است، چیست؟ بزنگاه بحث در طبیعت شخص پیشین است. یعنی اول باری که سعدی این قصیده را می‌خواند شخص بود و این قصیده را‌ آورد. این اولین بار در مقصود ما بسیار مهم ا...

هویت شخصیتی پسین
اقراء سنت
هویت شخصیتی پسین
هویت شخصی پیشین
قضا و قدر
خزائن
عندنا خزائنه
حکمت قرائات

مراد از علوم قرآنی در محل بحث

۲۸. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۲۱)

دیروز آقا فرمایشی داشتند که علوم قرآنی هست یا نیست؟ ببینید علوم قرآنی‌ای که من عرض می‌کنم یعنی کسی که متمحض در علوم قرآنی است. بخشی از علوم قرآنی هست که نزدیک فقه است. یعنی می‌گویند چطور تلاوت بکنید، آداب تلاوت چیست، وقف و ابتدا کجاست، این‌ها هم علوم قرآنی ا...

استعمال
تعدد قرائات
حکمت قرائات
هویت شخصیتی پسین
علوم قرآنی، قوس نزول

تدوین تکوین؛ تاویل اعظم «حدیث سبعة احرف»

۲۹. تعدد قرائات (۱۴۰۱/۰۴/۲۲)

این حدیث شریف چرا این مفاد را دارد؟ دیروز عرض کردم متأسفانه ایشان نه قبل از آن را آورده‌اند و نه بعد از آن را. درحالی‌که هر دوی آن‌ها مهم است. قبلش حماد می‌گوید: عن حماد بن عثمان قال قلت لأبي عبد الله ع إن الأحاديث تختلف عنكم قال فقال إن القرآن نزل على سب...

طبیعت شخصیتی
ادنی ما للامام
ترکیب طبایع
انضمام طبایع
تسمیه
انواع طبایع
جوهره قرآن
تدوین تکوین
سبعة احرف، تاویل
حماد
ادنی ما للامام
سبعة احرف
اختلاف احادیث
تناقض
تعادل و تراجیح
نسخ
شیوه بیان احکام توسط شارع
جمع تبرعی
تعادل و تراجیح
هویت شخصیتی پسین
احکام خمسه
احکام عشره
شیوه شارع در بیان احکام
قرآن صاعد
قرآن نازل
جوهره قرآن
هویت شخصیتی
طبیعت قرآن
علم الهی
تعارض
تحدی
اعجاز قرآن
علم امام
ادنی ما للامام
علم امام
فتوا
تعارض اخبار