جستجوی پیشرفته
نتایج جستجو
نتایج یافت شده 6
اقصر الطرق استیفاء حق مالک در تعاقب ایدی و مسأله جنایت عبد
شاگرد۶: در اینجا قرار ضمان با استقرار ضمان فرق نمیکند. ما بهدنبال استقرار هستیم که استقرار هم بر او نیست. استاد: استقرار بر این شخص نیست. قرار هست یا نیست؟ شاگرد۶: اینکه قرار هست، منافاتی ندارد. ما بهدنبال استقرار ضمان هستیم که وقتی استناد میگوییم… . ...
مطابقت حکمت اقصر الطرق در تقنین با مسأله قرار ضمان
{00:10:56} چرا مالک مختار است؟ میگوییم شارع مقدس غرضی دارد در خصوص مالکی که ملکیتش الآن باقی است که میخواهد استیفاء حق او بشود و به عین مالش برسد یا اگر تلف شده، به بدلش برسد و خسارت بگیرد. شارع چکار کرده؟ اقصر الطرق، ایسر الطرق و احکم الطرق را برای مالک جع...
صیانت، حکمت تعلق حق به عین؛ اقصر الطرق
{00:32:05} بحث ما این شد: شارع، مالک را مختار کرده که به اینها مراجعه کند. شاگرد۳: منظورتان از اقصر الطرق، این نیست که لازمهاش نزدیکترین و دردسترسترین ایدی باشد و چه بسا منظور پرمصلحتترین راه این باشد که شخص اختیار کند؛ یعنی این حق را به او بدهیم که به ...
اقصر الطرق در قرار ضمان؛ استیفاء حق
{00:00:47} در این یکی-دو جلسه، راجع به بخش سوم مباحث هوش مصنوعی صحبت کردیم. بخش اول، تبیین تفاوت هوش اشراقمحور با پایهمحور بود و ارائه مشخصههای اصلی بود که امتیاز انسانِ هبوط کننده از عالم بالا است با هوش پایهمحوری که در ماشین ظهور میکند؛ این، بخش اول ب...
اقصر الطرق و تعلق حق به عین
{00:13:09} این مسأله اختیار مالک بود. مسأله دیگر در مؤلفههای اقصر الطرق، مسأله تعلق به عین بود. یعنی ورای اینکه ذمم عقلاء مشغول بشود، عین، متعلق حق میشود. چرا؟ بهخاطر اقصر الطرق؛ بهخاطر اینکه وقتی میخواستیم حق مالک را استیفاء کنیم، اقصر الطرق و ایمنتر...
تعلق ابتدائی ضمان به عین؛ معیاری ثبوتی برای اقصر الطرق
{00:21:46} خب اگر ما گفتیم اقصر الطرق، استیفاء حق است، خب استیفاء حق، ضابطه میخواهد. اولین قدم در ضابطه دادن به استیفاء حق، جایی است که به هدرها برسیم. چطور شد در برخی از جاها شارع میگوید هدر است؟ یعنی مال مسلمان رفته، ولی کسی ضامن نیست. پس صرف استیفاء حق گ...